بازدید 5324

مشکل هپکو حل شدنی است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل هپکو با همکاری سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد حل شدنی است.
کد خبر: ۹۲۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 19 September 2019

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل هپکو با همکاری سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد حل شدنی است.

به گزارش ایسنا، سید مهدی مقدسی در نشست مطبوعاتی به محوریت مشکلات صنایع بزرگ استان مرکزی با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ در استان‌های صنعتی کشور بیان کرد: تحریم‌های سال‌های اخیر و تغییرات نرخ ارز باعث شد که کشور به ظرفیت‌های داخلی خود نگاه جدی‌تری داشته باشند.

وی با بیان این‌که «در این سال‌ها صنعت خودروسازی، صنعت داروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با وجود همه تحریم‌ها به داخل توجه کرد و توان داخل نیز متبلور شد»، افزود: در کنار ارتقا در برخی از حوزه‌ها، تعدادی از صنایع بزرگ کشور گرفتار مشکلات ساختاری شدند و هپکو، و آذرآب از جمله این صنایع هستند که در واگذاری‌ها ناموفق،افراد به دلیل نداشتن توان مالی و برنامه‌ریزی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با تاکید بر این‌که «مشکلات این صنایع با همکاری مشترک قابل حل است»، تصریح کرد: مجلس در کنار وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارتی دارد و در این راستا در طول سال‌های اخیر از مقامات کشوری برای بازدید از وضعیت صنایع استان دعوت شد. اگر انسجام در عملکرد وزرای اقتصادی باشد، چنین معضلاتی در صنایع کشور و استان مرکزی وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در راستای رفع مشکلات هپکو و آذرآب تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، با شخص رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری، وزرا و معاونان وزرای اقتصادی دولت مذاکره شد، معاون اول رییس جمهوری قول پیگیری مشکلات را داد، از وزیر تعاون برای سفر به استان مرکزی در هفته آینده دعوت شده است و در واقع همه در تلاش برای رفع مشکلات هستند، اما به دلیل نگاه جزیره‌ای به موضوع، معضلات همچنان باقی مانده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح پیشنهادی به وزرای اقتصادی دولت جهت برون رفت هپکو از مشکلات فعلی گفت: پیشنهاد شد که یک گروه معدنی در قالب کنسرسیوم متشکل از شرکت معدنی‌صنعتی گل گهر سیرجان که بسیار مشتاق برای استفاده از ظرفیت هپکو است، چادرملو، مس و پیمانکاران بزرگ معدنی از جمله جهاد نصر 60 درصد سهام شرکت هپکو را در اختیار گیرند و حتی شرکت گل گهر مشروط بر حمایت‌هایی آماده مشارکت در این کنسرسیوم است.

وی افزود: این پیشنهاد با وزیر تعاون مطرح شد، پیشنهاد به وزیر اقتصاد نیز منتقل شد و قول بررسی داد و با توجه به این‌که این شرکت‌ها خواهان فرصتی برای پرداخت بدهی‌های شرکت هستند تا بتوانند منابع خود را وارد تولید کنند، انتظار داریم که وزارت صمت نیز این گروه‌های معدنی را دعوت و موضوع هپکو را یک بار برای همیشه حل کند.

مقدسی با تاکید بر این‌که «وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی باید فارغ از نگاه جزیره‌ای کنار هم برای حل مشکلات هپکو همکاری کنند و از تصمیمات جزیره‌ای بپرهیزند»، بیان کرد: در خصوص این پیشنهاد با رییس جدید سازمان خصوصی‌سازی صحبت کردم؛ طرح این پیشنهاد و پیگیری موضوع هپکو را در اولین جلسه خود در هفته آینده خواهند داشت و قطعا در صورت همکاری سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد مشکل هپکو حل شدنی است.

وی تصریح کرد: مجموعه استان تا امروز به دنبال رفع مشکلات و در کنار کارگران بوده و لازم است که شورای تامین با رافت اسلامی با کارگران برخورد کند. کارگران مطالبات خود را صنفی دانستند و با این رویکرد اجازه سوءاستفاده را به موج سواران داخلی و خارجی ندادند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار واگذاری اختیار بیشتر به استانداران شد و گفت: اختیارات نماینده عالی دولت در استان‌ها باید 10 برابر اختیارات فعلی باشد ولی حداقل اختیارات را در اختیار دارند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای شرکت آذرآب نیز با بیان این‌که «طبق قانون یک سهامدار در هر شرایطی تا قبل واگذاری سهام خود باید حمایت همه جانبه خود را از شرکت داشته باشند» ادامه داد: آذرآب از نظر نیروی انسانی و تجهیزات و حسن سابقه بسیار توانمند و دارای ظرفیت بازگشت به رونق است و باید به مپنا و یا شرکت‌های دارای ظرفیت همچون مپنا واگذار شود شرکت مپنا به تولید لوکوموتیو و واگن وارد شده است و شرکت واگن پارس در کنار مپنا می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره تولید باشد و انتظار داریم که در اسرع وقت سه وزیر اقتصادی دولت مشکلات هپکو و آذرآب را حل کنند و کارگران نیز در این راستا خوبشتن‌دار باشند و مسئولان نیز فضا را تلطیف کنند.

وی در ادامه نشست خبری به بازگشایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه از وزیر علوم و روسای دانشگاه ها تولید ثروت و توسعه پژوهش انتظار می‌رود، گفت: پژوهش باید محور توسعه باشد، اما دانشگاه‌ها در شرایط امروز و تحریم‌ها نقش محوری ندارند در حالی که باید در سال 98 قابلیت‌های خود را برون‌رفت واحدهای صنعتی از مشکلات کنونی، افزایش و رونق تولید را به نمایش بگذارند.

مقدسی با اشاره به ملاقات با رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی اراک بیان کرد: در این ملاقات تاکید شد که درب دانشگاه به روی صنعتگران و تولیدگران باز باشد، رییس دانشگاه با صنایع و شرکت دانش‌بنیان تعامل داشته باشد، از ظرفیت همه اساتید دانشگاه استفاده کنند، سیاه و سفید عمل نکنند، شأن اعضای هیات علمی به عنوان سرمایه ملی حفظ شود. باید دانشگاه‌ها از این رخوت خارج شوند قطعا این تغییر با شعار حاصل نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در توسعه استان نقش محوری ایفا کنند و دانشجویان از امروز مسیر توسعه را تمرین کنند، تصریح کرد: سطح آموزش عالی باید محدود و عمق آن باید افزایش یابد و راهکار برون‌رفت آموزش عالی از این رخوت داشتن مطالعات آمایشی و جلوگیری از فعالیت‌ها و رشته‌های موازی است و واحدهای تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی نیز باید توسط دانشگاه‌ها پوشش داده شود که استقرار واحدهای تحقیق و توسعه قطعا توسعه صنایع را رقم می‌زند.

مقدسی گفت: صنعت خودروسازی کشور دچار یک بیماری مزمن است، نوسانات ارزی سال 97 را برای مردم دشوار کرد و خودروسازان نیز به تعهدات خود به خوبی عمل نکردند. از اواخر 97 رویکرد به سمت افزایش تولید، تامین قطعات از شرکت‌های داخلی و ارتقای کیفیت حرکت کرد، اما این صنعت نیازمند تحول اساسی است. امروز سیاست انقباضی ارزی در کشور وجود دارد، اما در سال‌های آینده صنعت خودروسازی کشور باید وارد عرصه رقابت شود.

وی قیمت تمام شده غیرمتعارف و کاهش میزان تولید را عامل غیرمعقول بودن قیمت خودرو در کشور دانست و گفت: همه عوامل اعم از مصرف‌کننده، تولیدکننده، قطعه‌ساز، دانشگاه باید در کنار هم به عنوان بازیگران صنعت خودرو همکاری داشته باشند و از طرفی باید واحد تحقیق و توسعه در این صنعت مورد توجه قرار گیرد. کشور در نانو تکنولوژی، پزشکی، جراحی، انرژی هسته‌ای، صنایع نظامی و ... در جهان حرف برای گفتن دارد، اما چرا نمی‌توان در صنعت خودرو موفق بود؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید دولت در این راستا اراده کند، قراردادهای بی‌ربط و ناقص گذشته تکرار نشود و تنها بر انتقال تکنولوژی تمرکز کرد و در کنار آن باید دخالت خود را در این صنعت به حداقل و نظارت خود را به حداکثر برساند.

مقدسی در پایان از رویکرد رییس قوه قضاییه و لایحه کاهش خشونت علیه زنان که در واقع حمایت از خانواده را دنبال می‌کند، کاهش شمار زندانیان، کوتاه کردن فرایند قضایی و ... استقبال و قدردانی کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر