بازدید 2196

اهمیت و خطرات راهبردی حملات انصارالله یمن به آرامکو

کارشناسان امور نفت و انرژی معتقدند که حمله اخیر انصارالله یمن به غول نفتی آرامکو عربستان که ستون فقرات اقتصاد و محور چشم‌انداز توسعه ولیعهد این کشور به شمار می‌رود، سیستم دفاعی و پدافندی ریاض را به چالش کشیده و در بلندمدت با تأثیر بر عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازارهای جهانی و قیمت آن و همچنین کاهش جذابیت سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران، آینده نفتی عربستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 15 September 2019

کارشناسان امور نفت و انرژی معتقدند که حمله اخیر انصارالله یمن به غول نفتی آرامکو عربستان که ستون فقرات اقتصاد و محور چشم‌انداز توسعه ولیعهد این کشور به شمار می‌رود، سیستم دفاعی و پدافندی ریاض را به چالش کشیده و در بلندمدت با تأثیر بر عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازارهای جهانی و قیمت آن و همچنین کاهش جذابیت سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران، آینده نفتی عربستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه عربی ۲۱ با انتشار گزارشی درباره حملات اخیر یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله به پالایشگاه‌های شرکت نفت آرامکو در بقیق و خریص عربستان نوشت: این حملات سؤالات قدیمی درباره عملکرد سیستم‌های رصد و پدافند هوایی ریاض، اثربخشی آنها در محافظت از اماکن استراتژیک مهم و مهم‌تر از همه آینده این شرکت نفتی بزرگ را بار دیگر مطرح می‌کند، شرکت نفتی که در نوع خود بزرگترین شرکت نفتی در جهان، ستون فقرات اقتصاد عربستان و محور چشم‌انداز توسعه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به شمار می‌رود.

طبق اذعان ریاض در این حمله دو مجموعه پالایشگاهی بزرگ در بقیق و خریص هدف قرار گرفته شدند و منجر به آتش‌سوزی در آنها شد. همچنین گزارش‌ها فاش کردند که این دو پالایشگاه درصد بیشتر نفت عربستان را تولید می‌کند و در پی این حمله استخراج و صادرات نفت خام این کشور متوقف شده است.

پس از اذعان عربستان به این حمله، جنبش انصارالله یمن مسؤولیت آن را برعهده گرفت و اعلام کرد که این حمله توسط ۱۰ پهپاد و پس از یک عملیات اطلاعاتی دقیق انجام شد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، تأسیسات نفتی بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی آرامکو در ظهران احداث شده و بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در این منطقه به شمار می‌رود و بیشتر کارمندان این پالایشگاه غربی هستند.

اما تأسیسات نفتی خریص در ۱۹۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران عربستان قرار دارد و دومین حوزه نفتی بزرگ جهان به شمار می‌رود.

آینده نفتی عربستان

در همین راستا، "نهاد اسماعیل"، کارشناس امور نفت و انرژی به عربی ۲۱ گفت: تعطیلی تولید نفت عربستان و صادرات آن موقت بوده و هدف از آن جلوگیری از تبعات بیشتر، بررسی دقیق میزان خسارت و انجام تعمیرات است.

وی افزود: این حمله تحولی خطرناک بوده و حجم خسارت‌های آن بالاست و نمی‌توان دقیقاً آنها را مشخص کرد، اما موضوع مهم‌تر تأثیرات بلندمدتی است که این حمله بر غول نفتی آرامکو می‌گذارد.

اسماعیل تصریح کرد: عملیات تولید و صادرات به زودی از سرگرفته خواهد شد، اما به سطح دو میلیون تا دو و نیم میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد، این روند تا بازگشت امور به روال عادی برای چند روز و یا حتی دو هفته ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: طی این مرحله قیمت نفت در بازارهای جهان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت اما در بلند مدت، این عملیات بر موضوع عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازارهای جهانی و قیمت آن تأثیر خواهد گذاشت؛ موضوعی که محور اساسی چشم‌انداز محمد بن سلمان برای توسعه است. سهام شرکت آرامکو برای سرمایه‌گذاران جاذبه کمتری خواهد داشت، چراکه آنها تمایلی به ریسک کردن ندارند.

این کارشناس امور نفت و انرژی تأکید کرد: از آنجایی که عربستان نتوانسته در طول پنج سال گذشته مسأله یمن را از نظر نظامی حل و فصل کند، اکنون و در سایه ضد حملات حوثی‌ها راه‌حل این است که با یک روند سیاسی به بحران یمن و ویرانی این جنگ پایان داده شود تا به دنبال آن منافع عربستان و نفت آن در امان بماند.

شکست مجدد امنیتی و پدافندی

"فایز الدویری"، کارشناس مسائل نظامی و افسر بازنشسته ارتش اردن نیز به ناتوانی سامانه امنیتی و پدافندی عربستان اشاره دارد و در این باره می‌گوید: علاوه بر حملات تقریباً روزانه به فرودگاه‌های جنوب عربستان، این سومین حمله به تاسیسات نفتی این کشور است.

وی افزود: مسافتی که پهپادهای حوثی‌ها طی کرده‌اند به ۱۲۰۰ کیلومتر می‌رسد، این در حالی است که هیچ راداری آن را رهگیری نکرده و یا هیچ سامانه پدافندی آن را هدف قرار نداده است. این پهپادها، ساده و ارزان قیمت هستند و طی کردن چنین مسافتی توسط آنها ساعت‌ها طول می‌کشد.

الدویری در ادامه اظهار کرد: حملات مداوم حوثی‌ها در جنوب با ماهیت این منطقه و پرواز پهپادها در ارتفاع پایین در دره‌ها توجیه می‌شود، اما نفوذ این پهپادها به عمق عربستان قابل توجیه نیست، به ویژه اینکه در این منطقه می‌توان به آسانی آنها را رصد کرد و راه‌های مختلفی برای منهدم کردن آنها وجود دارد.

وی با ابراز تعجب نسبت به این مسأله که چرا ریاض سیستم امنیتی خود را بار دیگر سازماندهی نمی‌کند، گفت: قرار بود که طی سال‌های گذشته علاوه بر راه اندازی سیستم‌های راداری و منهدم کننده پهپادها، از چنین تأسیسات راهبردی محافظت شود.

افسر بازنشسته ارتش اردن در پایان گفت: عربستان سامانه‌ها و سلاح‌های بسیار زیادی در اختیار دارد اما زمانی که کسی وجود ندارد تا آنها را به صورت شایسته مدیریت کند سلاح‌ها چه فایده‌ای دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار