بازدید 3545

نابسامانی خرید تضمینی ناشی از پایین بودن قیمت ها

کد خبر: ۹۲۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 11 September 2019

رئیس بنیاد گندمکاران کشور گفت: طبق نرخ تورم و آنالیز قیمتی کارشناسی شده در تیرماه امسال، قیمت حداقلی خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید ۲ هزارو ۵۵۰ تومان با سود ۲۰ درصد تعیین شده تا دولت در سال آتی نیز دچار مشکل در خرید ضمینی نشود.

«علی قلی ایمانی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه  قیمت مزبور برای حمایت از کشاورزان در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، افزود: گفته می شود نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی بیش از نرخ مذکور است که در صورت تصویب شرایط برای کشاورزان  و دولت مساعد خواهد شد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را به شورای اقتصاد ارایه داده است تصریح کرد: طبق قانون شورای اقتصادی نیز باید تا پایان شهریورماه جاری قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کند تا کشاورزان نسبت به کشت گندم اقدام کنند در غیراینصورت ممکن است با کاهش کشت گندم توسط تولیدکنندگان روبرو شویم که این امر می تواند خودکفایی کشور در امر گندم را با مخاطراتی مواجه سازد.

نابسامانی خرید تضمینی ناشی از پایین بودن قیمت ها

رئیس بنیاد گندمکاران خرید تضمینی گندم را در زراعی جاری نزدیک هشت میلیون تن دانست و گفت: این درحالیست که امسال نیز بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که انتظار می رفت دولت حداقل بین ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن تا ۱۱ میلیون تن آن را خریداری کند اما پایین بودن قیمت خرید گندم موجب نابسامانی در خرید تضمینی این محصول شد و در عین حال دولت بین دو تا سه میلیون تن گندم از کشاورزان کمتر خریداری کرده است.

ایمانی افزود: هر ساله بخشی از گندم توسط کشاورزان برای خودمصرفی و بذر نگهداری می شود اما این میزان بیش از نیاز کشاورزان است بنابراین به نظر می رسد بخشی از گندم توسط دلالان و کشاورزان انبار شده  و با برای تامین نهاده های دامی به  مصرف دام ها می رسد.

وی  علت اصلی کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت را پایین بودن قیمت خرید عنوان کرد و ادامه داد: زیرا دولت در سال زراعی ۹۸ - ۹۷  نرخ خرید تضمینی گندم را ابتدا یک هزارو ۴۷۰ تومان تعیین کرد بعد نرخ را به ۱۶۰۰ تومان و در پایان به ۱۷۰۰ تومان رساند.

رئیس بنیاد گندمکاران تصریح کرد: این درحالیست که نرخ منطقی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز بین ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان بود.

وی توصیه کرد: کشاورزانی که گندم‌هایشان را در انبارها نگهداری می‌کنند،  برای جلوگیری از صدمات آفت‌های انباری هر چه سریعتر به مراکز خریدتضمینی گندم عرضه کنند تا متضرر نشوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان