بازدید 9323

تعیین قیمت بلیت هواپیما چگونه است؟

کد خبر: ۹۲۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 05 September 2019
بسیاری از افرادی که به دنبال خرید بلیت برای سفر خود هستند یا می‌خواهند به یک شرکت هوایی معتبر مراجعه کنند از خود می‌پرسند که قیمت‌گذاری بلیت هواپیما چطور صورت می‌گیرد. این موضوع برای مسافران بسیار مهم و چالش‌برانگیز است. قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در بعضی موارد برای مشتریان بسیار گیج‌کننده هم می‌شود، زیرا دقیقا نمی‌دانند که چرا بعضی از مسیر‌ها که کوتاه‌تر و سریع‌تر هم هستند مانند (قیمت بلیط استانبول)، هزینه بلیت بیشتری دارند.

چالش‌های قیمت‌گذاری بلیت هواپیما برای خطوط هوایی چیست؟

چالش‌های فراوانی درباره قیمت‌گذاری بلیت هواپیما برای شرکت‌های متولی این امر وجود دارد. سال به سال، هزینه سوخت در حال افزایش است، تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه هم بیشتر و بیشتر می‌شوند و این یعنی رقابت در این بازار بسیار داغ است. از سوی دیگر، هزینه خدمات رفاهی و تجهیزات هواپیما هم افزایش پیدا می‌کند. در چنین وضعیتی، شرکت‌ها باید طوری قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را پیش ببرند که ضمن کسب درآمد و دریافت سود، مشتریان و مسافران را هم از خود راضی نگه دارند. به نظر می‌رسد که با یک چالش اساسی در قیمت‌گذاری خطوط هوایی رو به رو هستیم. این نکته هم شایان ذکر است که با وجود رشد و رونقی که در وسایل نقلیه دیگر دیده می‌شود مثلا پیشرفت در خدمات و سرعت قطار (قطار تهران مشهد که خدمات بسیاری در این خط ریلی به مسافران داده می‌شود)، هنوز استقبال از سفر‌های هوایی بیش از همه موارد است.
تعیین قیمت بلیت هواپیما چگونه است؟
 
 

راه‌کار‌های خطوط هوایی برای افزایش درآمد و سود چیست؟

بالا رفتن هزینه‌های هر سفر هوایی برای شرکت‌های فعال در این زمینه باعث شده است تا دقت زیادی در مدیریت هزینه‌ها به خرج بدهند تا بتوانند حاشیه سود خود را افزایش بدهند. یکی از روش‌هایی که شرکت‌ها برای افزایش درآمد خود در نظر گرفته‌اند، فروش خدمات جانبی به جز خرید بلیط هواپیما ست. آن‌ها می‌خواهند با گسترش زمینه‌های فعالیت خود، منابع درآمد جانبی برای خود به وجود بیاورند. مدیریت درآمد برای یک شرکت هوایی به این معنا نیست که بتواند تمام بلیت‌های یک پرواز را به فروش برساند. بلکه مدیریت درآمد صحیح یعنی، یک شرکت قادر باشد تا بلیت‌ها را به بیشترین ارزش ممکن به فروش برساند. چنین روندی موجب سودآوری فعالیت‌های یک شرکت می‌شود.

درآمدزایی خطوط هوایی با روش O&D چیست؟

یکی از روش‌های مدیریت درآمد‌ها برای شرکت‌های هوایی، بهره بردن از روش O&D (origin & destination) است. این روش، الگوریتم ساده‌ای دارد؛ در هر ثانیه، سیستمی نرم‌افزاری، عوامل متعدد اثرگذار روی قیمت‌ها را می‌سنجد و بررسی می‌کند که در نظر گرفتن کدام عامل در تعیین قیمت بلیت باعث می‌شود که هر صندلی با بالاترین رقم ممکن به مشتری فروخته شود. از جمله عواملی که در تعیین این موضوع دخیل هستند باید به متوسط تقاضای مشتریان، تعداد صندلی‌های خالی هر پرواز، فصل سفر، هزینه‌های پرواز و تاریخچه آن مسیر اشاره کرد. منظور از تاریخچه هر مسیر، بررسی وضعیت رونق هر پرواز در سه سال گذشته است. یعنی نرم‌افزار بررسی می‌کند تا دریابد که میزان استقبال از هر پرواز در این مدت زمان به چه صورت بوده تا بتواند تصمیم درست در قیمت‌گذاری را اتخاذ کند.
تعیین قیمت بلیت هواپیما چگونه است؟
 

رفتار مصرف‌کننده در تعیین ارزش بلیت‌ها اثر دارد؟

یکی دیگر از مواردی که خطوط هوایی در تعیین ارزش و قیمت بلیت‌ها در نظر می‌گیرند، مقصد و نوع سفری است که مسافران برای خود در نظر گرفته‌اند. رفتار مصرف‌کنندگان در برخی از سفر‌ها با رفتار عموم مسافران متفاوت است. برای مثال، سفر به مقاصدی مانند بالی در اندونزی یا جزایر مالدیو، سفر‌هایی تجملاتی و اصطلاحا لوکس هستند. در این سفرها، مشتریان حاضرند، پول بلیت بیشتری بپردازند و بنابراین با بررسی رفتار مصرف‌کنندگان می‌توان روی افزایش میزان قیمت بلیت کار کرد.

یکی از جالب‌ترین ترفند‌هایی که خطوط هوایی برای قیمت‌گذاری انتخاب می‌کنند، کمک گرفتن از کوکی‌های مرورگر رایانه کاربران است. اگر فردی بیش از یک بار به دنبال قیمت بلیت مقصدی خاص باشد، شرکت‌های خطوط هوایی، قیمت‌های پایین‌تر بلیت را برای او حذف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که فرد آن قیمت‌ها را در رایانه خود ببیند. در نتیجه، قیمت‌های بیشتر را در معرض دید او قرار می‌دهند تا در فرایند خرید به سمت و سوی بیشترین قیمت برای تهیه بلیت برود.
 
تعیین قیمت بلیت هواپیما چگونه است؟
 

در آخر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما

همان‌طور که می‌بینید با افزایش پرواز‌ها و بیشتر شدن تعداد خطوط هوایی و شرکت‌های فعال در این زمینه، به کمک روش‌های مختلف سعی در مدیریت درآمد‌ها و هزینه‌ها دارند. فناوری هم در این زمینه به کمک آن‌ها آمده است و راه‌کار‌های جدید و جدیدتری در راه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار