بازدید 16255
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

بانک‌ها از «هیچ»، نقدینگی خلق می‌کنند/ جنگ نرخ سود برای جذب سپرده‌گذاران جدید/ هر یک تومان نقدینگی در پایان سال به ۷ تومان تبدیل می‌شود

حجم نقدینگی در سال ۸۴ حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۲ به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و هم اکنون به حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۹۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 04 September 2019
تابناک اقتصادیشقاقی شهری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: اشاره به این نکته ضروری است که ضریب فزاینده نقدینگی هم اکنون به حدود ۷ رسیده و این در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۹۰ این ضریب فزاینده ۴ بود. ضریب فزاینده نقدینگی ۷ یعنی اینکه هر یک تومان نقدینگی که سیستم بانکی خلق می‌کند در پایان سال ۷ برابر می‌شود و به ۷ تومان می‌رسد!
 
بانک‌ها از «هیچ»، نقدینگی خلق می‌کنند/ جنگ نرخ سود برای جذب سپرده گذاران جدید/ هر یک تومان نقدینگی در پایان سال به ۷ تومان تبدیل می‌شود

به گزارش تابناک اقتصادی، آخرین آمار‌های بانک مرکزی که مربوط به خرداد ماه سال جاری می‌باشد نشان می‌دهد میزان نقدینگی در اقتصاد کشور به ۱۹۷۹.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و فاصله‌ای بسیار کمی تا مرز روانی و ثبت رکورد ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارد. آمار‌ها نشان می‌دهند که رشد نقدینگی در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۱ درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۵.۲ درصد بوده است. بررسی‌ها بیانگر آن است که در ابتدای دولت تدبیر و امید (شهریور ماه ۱۳۹۲) میزان نقدینگی حدود ۵۰۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده است که مقایسه این عدد با میزان نقدینگی در خرداد ماه سال جاری بیانگر آن است که در دوره دولت تدبیر و امید میزان نقدینگی حدود چهار برابر شده است.

وجود این حجم از نقدینگی با توجه به متناسب نبودن آن با ظرفیت‌های اقتصادی کشور موجب شده است تا نرخ تورم به بیش از ۴۲ درصد برسد. یکی از راهکار‌های جلوگیری از افزایش نرخ تورم خاموش کردن موتور تولید نقدینگی در اقتصادی کشور است.

موتور رشد نقدینگی، نظام بانکی است

وحید شقاقی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: حجم نقدینگی در سال ۸۴ حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۲ به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و هم اکنون به حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مدت دار سیستم بانکی می‌باشد. اگر میانگین نرخ سود سیستم بانکی ۲۰ درصد در نظر گرفته شود، باید در پایان سال سیستم بانکی به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود توزیع کند که اولاً عدد بسیار بزرگی است و ثانیاً به حجم نقدینگی کنونی اضافه خواهد شد.

شقاقی ادامه داد: اگر با همین وضعیت رشد نقدینگی ادامه داشته باشد نسبت نقدینگی به تولید به عدد ۱۳۰ درصد در پایان سال جاری خواهد رسید که این موضوع باعث خواهد شد که نقدینگی به جای یک عامل مثبت به یک عامل مخرب ایجادکننده تورم تبدیل شود.  

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یک زمانی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شد و بانک مرکزی مجبور بود برای جبران این کسری بودجه دولت پول چاپ کند که این چاپ پول به رشد نقدینگی منجر می‌شد؛ بنابراین ریشه رشد نقدینگی یک زمانی استقراض از بانک مرکزی و عرضه پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی بود. ولی از حدود ۱۵ سال پیش مسأله خلق نقدینگی از سوی بانک مرکزی حل و نظام بانکی عامل رشد نقدینگی شد و بانک‌ها عامل خلق نقدینگی شدند.

چگونه نظام بانکی عامل رشد و خلق نقدینگی است؟

شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش گفت: هم اکنون طرف دارایی بانک‌ها به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های نظارتی، رانت و فساد، مطالبات معوق، کافی نبودن وثیقه‌های دریافتی و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زیرمجموعه بین ۴۰ تا ۶۰ درصد منجمد و بلوکه شده است و عملاً کارآیی لازم را ندارد.
 
وی افزود: بنابراین سود و درآمدی مناسب و کافی از سمت دارایی‌ها به سمت بدهی‌های بانک‌ها نمی‌آید. بدهی بانک‌ها همان سپرده‌ای است که سپرده گذاران در بانک‌ها قرار می‌دهند و انتظار دریافت سود را دارند و این پرداخت سود به سپرده سپرده گذاران موهومی است. به این دلیل موهومی است که بانک از سمت دارایی‌ها بنا به دلایلی که گفته شد سود و درآمد کافی کسب نمی‌کند که جواب سود سپرده گذاران را بدهد. بانک‌ها برای حل مشکل پرداخت سود‌های موهومی به سپرده سپرده گذاران، با افزایش نرخ سود‌های بانکی اقدام به جذب سپرده گذاران جدید می‌کنند و بخشی از سپرده‌های جدید جذب شده را به پرداخت سود سپرده‌های سپرده گذاران قبلی اختصاص می‌دهند.
 
شقاقی شهری ادامه داد: این بر خلاف بانکداری اسلامی  است و باعث خواهد شد یک جایی نظام بانکی ما فرو بریزد. بانکداری اسلامی می‌گوید که سپرده گذاران در سود و زیان بانک شریک شوند، اما بانک‌ها به رغم آن که زیان ده هستند، دارند به سپرده گذاران سود پرداخت می‌کنند. وی افزود: اگر مسئولین مربوطه نتوانند این وضعیت را کنترل کنند، باعث خواهد شد که همچنان موتور خلق نقدینگی روشن باشد، آن هم خلق نقدینگی از هیچ!

شقاقی شهری گفت: اشاره به این نکته ضروری است که ضریب فزاینده نقدینگی هم اکنون به حدود ۷ رسیده و این در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۹۰ این ضریب فزاینده ۴ بود. ضریب فزاینده نقدینگی ۷ یعنی اینکه هر یک تومان نقدینگی که سیستم بانکی خلق می‌کند در پایان سال ۷ برابر می‌شود و به ۷ تومان می‌رسد!

چه گام‌هایی برای جلوگیری از افزایش نقدینگی باید برداشته شود؟

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه برای جلوگیری از رشد نقدینگی، باید گام‌هایی برای حل ناترازی بین بدهی‌های و دارایی‌های نظام بانکی برداشته شود، افزود: اولین گام این است که نرخ سپرده قانونی بانک‌ها که هم اکنون 10 درصد است، افزایش دهند. حتی این نرخ سپرده قانونی برای بانک‌های بد و ناسالم باید به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. نرخ سپرده قانونی اگر افزایش یابد بانک‌ها مجبور خواهند شد که درصد بیشتری از سپرده‌ها را به بانک مرکزی بسپارند.
 
دومین گام این است که اجازه بنگاه داری به بانک‌ها داده نشود. هنگامی که بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند به دلیل عدم تخصص کافی در این زمینه، بنگاه‌ها ورشکسته می‌شوند و بخش بیشتری از دارایی‌های بانک‌ها بلوکه می‌شود. سومین گام تفکیک بانک‌های تجاری از بانک‌های توسعه‌ای است و باید بانک‌های تجاری فقط خدمات بانکی و تامین مالی کوتاه مدت و بانک‌های توسعه‌ای خدمات سرمایه گذاری و تامین مالی بلندمدت ارائه دهند. هنگامی که بانک‌های توسعه‌ای ایجاد شود، دیگر مدیریت، ساختار و کارمندان این بانک، بانکدار محسوب نمی‌شوند بلکه بیشتر سرمایه گذار تلقی می‌شوند و بر اساس بیزینس پلن و امکان سنجی پروژه‌ای تصمیم می‌گیرند و این باعث خواهد شد که سود واقعی کسب و توزیع کنند. حتی اگر پروژه‌ای با زیان مواجه شود، این باعث خواهد شد که دیگر سپرده گذاران به سمت این بانک‌ها سپرده‌های خود را سوق ندهند و در رتبه بندی‌های بانکی رتبه این بانک‌ها تنزل کند.  
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
کشور را ورشکسته کردند و قفل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
اقایان دستوروبرنامه دارندتحت هرشرایطی شاخص کل رابه ۳۰۰ هزارواحدبرسانند وبعد اعلام کنند که بازاربورس پرسودترین بازاربرای سرمایه گذاری بوده وهست !!! بایددیدباتنگ ترشدن حلقه محاصره اقتصادی و برداشتن گام سوم خروج تدریجی ازبرجام عددسازی بورس تاکی میتواند ادامه یابد؟!!!
سلام:با تسهیلات و بهره بالای بیست وچنددرصدی بانکی چگونه باید تولید صنایع ،کشاورزی ،مسکن و عموم مردم کمر راست کنند مطمئن باشید این بهره نامیمون بانکی مخالف آموزه های صریح قرآن کریم وشرع مقدس است و خود این بهره نامشروع رکن اصلی تورم در کشوراست. یک بار ازخود بپرسیم آیا حضرت صاحب الزمان(عج) که اینقدر از او دم می زنیم بااین سیستم بانکی و اخذ بهره ها وسودهای مرکب و اصل وفرع آنچنانی موافق است؟؟؟ چرافقهای اسلام و مسئولین در جمهوری اسلامی از بهره بانکی که همان ربا آشکار است و جنگ با خدای سبحان و رسول اعظم (ص)است جلوگیری نمی کنند ؟؟؟!!! براستی اینها پیشگاه خدای عزو جل چه پاسخی در این خصوص برای ملت دارند؟؟؟آیا می دانیدانبوه مشکلات،تورم لجام گسیخته و فلاکت اقتصادی و تعطیلی تولیدات کشورما از سیستم بانکی ربوی است که به دروغ اسم آن را بانکداری اسلامی گذاشتند!!! آن به اصطلاح کارشناسان اقتصادی که می گویند اگر بهره بانکی کم شود سرمایه ها و نقدینگی به سمت دلالی می رود دروغ محض است زیراگر مالیات برخانه های خالی ومالیات برسرمایه در همه بخشها از جمله مسکن ، طلا،خودرو و... بطور دقیق و جامع اجرایی گرددهرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ای مسئولین این تذهبون؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
استاد با مالیات های سنگین بر بخش سرمایه و کاهش سود بانکی به راحتی سرمایه ها از کشور خارج می شوند و جذب بازارهای کشورهای دیگر مانند امارات می شوند بدترین حالت ممکن برای سرمایه های یک کشور خروج آن است به نظر می رسد شما هم دنبال همین هستید
یکی از نتایج سیستم بانکی دارای ربا ، ایجاد تورم است چون بانک ها به دنبال کاهش دادن ارزش پول هستند (افزایش تورم) تا اصل پولی که دریافت کرده اند در زمانی که باید به سپرده گذار برگردانند بی ارزش شده باشد و بدون زحمت از این مبلغ ایجاد شده تورم بدون اینکه سود واقعی ایجاد کرده باشد به سپرده گذار سود دهند
در واقع اصل پول سپرده گذار را به خودش پس می دهند + تورمی که ایجاد کرده اند = همان ارزش مبلغ پول اولیه سپرده گذار
ربا ریشه تولید و اقتصاد یک کشور را خشک می کند و در واقع یک نوع سیستم دلالی سازماندهی شده را راه اندازی می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
سپرده گذاری در بانک ها اشتباه است حداکثر در مدت سه سال سرمایه نابود می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
پولی که در خدمت تولید نیست حداکثر باید ارزش خود را حفظ کند که در معادله شما همین اتفاق می افتد.
ضرری که سیستم بانکی محار نشده به اقتصاد ایران روزانه وارد می کند برابر با دستگیری 1000 متهم اقتصادی کلان کشور است
تنها بخشی از نقدینگی که کمترین مشکل را برای اقتصاد داشته است سپرده های مردم در بانک ها بوده است به لطف این کارشناسان به زودی این بخش از سرمایه ها هم وارد چرخه دلالی خواهد شد البته با همین مقدار سود هم سپرده گذاری در بانک ها اشتباه است.
نقدینگی تا وقتی که در خود بانک مانده عملاْ مشکلی ایجاد نمی کند. زمانی که نقدینگی به جریان افتد آنوقت است که باید نگران بود.
تیتر اشتباهه . حجم نقدینگی الآن 2000 تریلیارد تومنه
نرخ سود بانکی به سپرده ها بایستی به ده درصد برسد و دسترسی مردم به وام های بانکی افزایش داده شود.
چرا اقتصاد دان چیزی در این مورد نگفت؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
در این صورت کسی در بانک ها سپرده گذاری نمی کند تا بانک هم وام بدهند شما با توروم بالای 40 درصد سرمایه خود را در بانک با سود 10 درصد سپرده گذاری می کنید؟
پشت سرهم‌به سودی گلایه میکنند که با ۲۰ هزار تومان سود در ماه بابت یک میلیون تومان ۵ ساله حتی نمیشود یک پرس چلو کباب خورد .ردزی ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین یعنی فقیری نباید در خیابانها باشد دست از ماست مالی بردارید . دوباره به سپرده گدار گیر دادید که پول های حاصل از این‌گیر دادن را در افریقا خرج کنید ؟ از هزینه کم کنید
بنا بر نظر نویسنده این مقاله مشکل ان است که:
"بانک ها بدون داشتن درامد واقعی از محل سپرده های جدید به سپرده های قبلی سود پرداخت میکنند و این سود توزیع شده غیر واقعی منشا خلق نقدینگی از هیچ است"
خوب! تا اینجایش درست! بعد راه حلهایی ارائه میکند که تقریبا هیچکدام ربط جدی به این مشکل ندارند:
1- میگوید "نسبت سپرده قانونی را بالا ببرید". این معنی اش ان است که باید سپرده های بیشتری جذب کنند تا بتوانند سود سپرده های قبلی را بدهند. خوب! از کجا و چطور سپرده جدید جذب کنند؟ یا باید نرخ سود خود را بالاتر ببرند که همه شان باهم اگر این کار را بکنند که اثری به حال هیچکدامشان ندارد و البته بعضی از انها هم نمیتوانند بدون متوجه شده بقیه سود سپرده شان را بالا ببرند و بهرحال اگر هم بتوانند این مسئله مشکل ان یک بانک را به ضرر بقیه شاید حل کند ولی نکته اینجاست که این مسیر که خودش مسیر افزایش شتاب ایجاد نقدینگی از هیچ است. اگر هم نتوانند سپرده بیشتری جذب کنند که نمیتوانند سود قبلی را هم بدهند و بنابراین بلافاصله سقوط میکنند. .... اخر این شد راه حل!!!
2- میگوید "بانکها بنگاه داری نکنند چون بلد نیستند و ممکنست ورشکست شوند"!! اینهم خلط مبحث است و نه تنها در اصل اینکه بان دلیل ممکنست ورشکست شوند جای مناقشه دارد بلکه اصلا به موضوع مربوط نیست. دوست عزیز شما بگو چطوری از خلق پول موهوم باین ترتیب جلوگیری میشود یا شدت ان کم میشود. موضوع بنگاه داری نکردن یک مسئله امنیتی است در واقع که خودشان نتوانند تحت عنوان ورشکست شدن بنگاهها، پول مردم را بالا بکشند و ربطی به این موضوع نقدینگی ندارد.
3- میگوید "بانکها به تجاری و توسعه ای تقسیم شوند". خدائیش این دیگر خیلی خنده دار است که کسی برای حل مشکل نقدینگی بگوید تجاری را از توسعه ای جدا کنید. البته خودش هم میداند چه میشود و لذا تلویحا قبول میکند که نتیجه این امر ان است که توسعه ای ها از بین بروند. در واقع یواشکی دارد توسعه ای ها را به گردن دولت (بانکهای دولتی) میاندازد تا انها یا از بین بروند یا دولت از طریق انها مسئولیت خلق پول موهوم را بعهده بگیرد و البته بهیچوجه قرار نیست که خلق پول موهوم کم شود (با کدام مکانیزم کم میشود؟)
خلاصه اینکه این اقایان میخواهند یک چیزی بگویند و خودشان را مطرح کنند و خیلی جدی حرف نمیزنند.
تابناک مناسب است که این بحث را بصورت یک مقاله مستقل چاپ کنی
بایدتوجه شودرشدنقدینگی ب اقشارکارمند وکارگروحقوق ومستعمری بگیران هیچ گونه ارتباطی نداشته وندارد بلکه مسبب ومستوجب سیاست های اقتصادی وقوانین سالهای متوالی بوده وهست منهای مفاسد اقتصادی و رانت خواری های انجام شده اززمان خصوصی سازی و بورس بانکها برای سود اوری و افزایش سود سهام با سوء استفاده از تفاوت و امتیاز گرفتن ارز دولتی با ارز ازاد و سود های کلان و سند سازی و .... اگر به تعداد شعب و ساختمان ها و ادارات و هلدینگ ها وشرکت های هرمی وزیر مجموعه انها و سرمایه ملکی ونقدی بانک ها قبل از خصوصی و سوء استفاده در بورس توجه شود انکاه معلوم میشود از تورم و افزایش چند برابر قیمتها بیشتر از همه بانکها منافع خواهند برد وفشار وتورم نابسامانی اقتصادی گریبان تمام اقشار جامعه را بجز عدهای خاص فرا گرفته است ؟؟؟؟؟
وقتی تصمیمات اقتصادی توسط غیراقتصادی ها گرفته میشود نتیجه ای جز فروپاشی اقتصادی را نباید انتظار داشت
ازعجایب روزگاراینست که هرچه شدت تحریمها و تهدیدها بیشترمیشود واوضاع اقتصادی وخیم ترمیشود بورس بیشتر رکورد میزند !!! با این روند حتی درصورت وقوع جنگ هم همچنان شاهد رکوردزنی بورس خواهیم بود !!!!!!
شما بخواهید چیزی بخرید آیا نیاز به پول ندارید ؟؟؟ نقدینگی بانکها نکته بسیار مطلوبیست مشروط بر آنکه بسمت وسوی تولید هدایت شود ونه دلالی /
خیانت بانکها و عدم صداقت و همکاری آنها در رابطه با متعادل ساختن حوزه های مختلف اقتصاد ایران دیگر بر کسی پوشیده نیست. از طرفی هم به هیچ صراطی مستقیم نیستند. عزم جزمی میخواهد تا مسئولان ارشد بانکها را بطور جدی متنبه سازند، خواه ناصحانه و خواه به زور.
بنظر بنده اضلا در این شرایط نباید سود بانکها را کم کرد و کم کردن سود بانکی بازی با آتش و دامن زدن به آن در این شرایط حساس کنونی است که الحمدلله داره دلار و سکه پایین میآد و نزولی شده . بنظر من باید سود بانکی رو در همین حد یعنی 20 درصد نگه دارند و سیاستهای کنترل ارز زو اذامه بدن هر وقت ارز تثبیت شد و به رقم واقعیش که 5و 6 تومنه رسید اونموقع آرام آرام سود رو کم کنن.
کدوم کشور دنیا اینقدر سیستم بانکی اش ربوی هست، وضع بانکهای کشورهای اروپایی از ما خیلی بهتره گویا آنها مسلمونن ....
خود کرده را تدبیر نیست
ببینید یک موضوع بسیار ساده اقتصادی در کشور وجود دارد که باعث تمام مشکلات است و آن موضوع ساده این است که در شرایط فعلی گزاشتن پول در بانک و گرفتن سود آن و یا خرید زمین و مسکن از هر فعالیت اقتصادی و تولید بصرفه تر و آرامبخش تر است و تمام.
اگر نقدینگی نسبت به ۹۱ پنج برابر هم شده باشد ارزشش یک چهارم آنموقع هم نیست و اینقدر نقدینگی را تو سر مردم نزنید و رد گم نکنید بروید سر اصل مطلب
1. نقدینگی در اختیار4 درصد هست. 2. 96 درصد از این پولها ندارن. 3. طلا و سکه پس انداز مردم رو نقدینگی حساب نذارید.
مساله ساده است - جایی گه درصد پیشرفت و تولید کمتر از سود سپرده ها باشد ، تورم بوجو میاید . یعنی تقریبا میشه گفت اختلاف درصد تولید و پرداخت سود بانکها به سپرده گذاران برابر یا کمتر از میزان تورم خواهد بود . میزان تولید و پیشرفت کمتر یعنی جنس کم و میزان پرداخت سود بیشتر و به تبع آن افزایش نقدینگی یعنی پول بیشتر - در اینجا پول تبدیل به کاغذ پاره می شود - لذا افزایش قیمت جنس و افزایش تورم . در کشورهای پیشرفته دلیل پایین بودن تورم ، تولید بیشتر و نقدینگی کمتر و به تبع انها ثبات تقریبی پول آنهاست .
نقدینگی و سرمایه در حیطه وقدرت 4 درصد جامعه قرار گرفته انانی که ارز دولتی میگیرند ثبت نام برای سکه و ماشین و غیره انجام میدهند و هر روزه میتوانند با سرمایه و نقدینگی که دارند قیمت اجناس را تعیین نمایند ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار