بازدید 6502
۳

رشد ۲۵.۵ درصدی پایه پولی در کشور

کد خبر: ۹۲۰۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 29 August 2019

براساس آمار متغیر‌های پولی و بانکی خرداد ۹۸، حجم نقدینگی در پایان این ماه به ۱۹۷۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، متغیر‌های پولی و بانکی خرداد ماه ۹۸ در قالب گزیده آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد.

براساس آمار بخش متغیر‌های پولی و بانکی، حجم نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال با ۲۵.۱ درصد افزایش به ۱۹۷۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان رسیده است. رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال ۵.۲ درصد بوده است.

ارقام سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بخش مصارف پایه پولی را تشکیل می‌دهد که جمع آن‌ها نشان می‌دهد میزان پایه پولی در پایان خرداد ۹۸ به ۲۷۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۲۵.۵ درصد و در سه ماهه اول امسال ۳.۲ درصد بوده است.

بدین ترتیب در خرداد ۹۸، نرخ ضریب فزاینده معادل ۷.۲ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دلارامروزپنجشنبه ۷ شهریور از۱۱۳۰۰ عبورکرد خواب دلارزیرده هزارتومان ازطریق مذاکره باامریکا تعبیرنشد ازهفته دیگروبا اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی شاهدصعودبیشتردلاروالبته سقوط ازاد بورس خواهیم بودودیگردستکاری درنرخ هاهم تاثیری نخواهدداشت
هاا ای که وگفتی یعنییی چههه؟
با سلام و احترام
متاسفانه نظریه ضریب فزاینده که در متن بهش اشاره شده کاملا غلط و در بسیاری اوقات گمراه کننده هم میباشد.
در دنیای امروز چون بدهی بانک ها هم پول حساب می شود قادر هستند برای هرگونه پرداخت به فرد غیربانکی بدهی خود را افزایش داده یا به عبارت ساده تر از هیچ پول خلق کنند. یعنی نزدیک ۹۷ درصد پول امروز سپرده الکترونیکی یا همان بدهی بانک هاست و به وسیله بانک ها خلق شده. و سهم پایه پولی یا همان اسکناس و ذخایر از نقدینگی بسیار ناچیز است و البته ذخایر جزو نقدینگی و پول رایج به حساب نمی آید چون فقط مختص بانک هااست.

ایراد مهم نظریه ضریب فزاینده اینست که فرض می کند بانک واسطه وجوه بوده و منشا وام سپرده است و بانک ها از سپرده وام می دهند و همچنین بانک ها پول منتشره بانک مرکزی را وام داده و در اثر رفت و برگشت این پول در شبکه بانکی نقدینگی افزایش می یابد در صورتیکه این تصورکاملا اشتباه هست و بانک ها واسطه وجوه نبوده و اصلا از سپرده وام نمی دهند و پول منتشره بانک مرکزی را هم وام نمی دهند بلکه چون بدهیشان پول حساب شده و نقد است هرگونه پرداخت به فرد غیربانکی را از مجرای خلق پول انجام می دهند و کافیست برای پرداخت، بدهی خود را افزایش دهند و پول جدید خلق کنند که دست نخوردن سپرده افراد و در عین حال شارژ شدن حساب وام گیرنده و رشد بدهی و دارایی های ترازنامه به وضوح این امر را اثبات می کند....به همین سادگی...یعنی منشا سپرده وام است نه منشا وام سپرده...

بانک ها هر جا منافعشان تامین شد اقدام به خلق پول می کنند و ممکن است در شرایطی ذخایر کافی برای پشتیبانی پول خلق شده نداشته ولی چون منافعشان ایجاب میکند به قرض گرفتن از بازار بین بانکی رو آورده و یا دچار اضافه برداشت از بانک مرکزی شده و اتوماتیک پایه پولی را افزایش دهند و یا شرایطی پیش بیاید که با وجود اینکه ذخایر کافی در دسترس هست چون منافع بانک ها تامین نمی شود اقدام به خلق پول نکنند و نقدینگی افزایش نیابد.

پس نظریه ضریب فزاینده افسانه است و هیچ ارتباط معناداری هم بین پایه پولی و نقدینگی وجود ندارد که بخواهیم بین آن ها ضریب تعریف کرده و نقدینگی را چندبرابر شده پایه پولی بدانیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی