بازدید 4063
اقتصاد در گذر زمان

از "فوران یکی از چاه های نفت در سمنان" تا "روز سئوال های اقتصادی مجلس از رئیس جمهور"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 28 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6  شهریور 1307، يكي از چاه هاي نفت خوريان واقع در سمنان فوران كرد.

6 شهریور 1314، عهدنامه اقامت، تجارت و دریانوردی بین ایران و شوروی منعقد شد.

6 شهریور 1332، لايحه خريد يك ميليون دلار ساز وبرگ مورد نياز ارتش از امريكا به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

6 شهریور 1335، نخستین هواپیمای شرکت لوفت‌ هانزای آلمان وارد کشور شد. 

6 شهریور 1336، سرتیپ ضرغام، وزیر گمرکات، تاسیسات گمرک خسروی را افتتاح کرد.

6 شهریور 1342، هیات وزیران آئین‌ نامه اجرایی قانون ملی شدن جنگل‌ ها را تصویب کرد.

6 شهریور 1351، رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی به علت پایین بودن دستمزد و مزایا از بامداد امروز دست به اعتصاب زدند. برای حمل و نقل مسافرین هشتصد راننده ارتشی در شرکت واحد مشغول به کار شدند.

6 شهریور 1353، دولت اعلام كرد به دليل شرايط نامساعد زندگي در عراق تاكنون بيش از 70 هزار كرد عراقي به ايران پناهنده شده اند و دولت براي تأمين زندگي آنان تاكنون 650 ميليون تومان هزينه كرده است.

6 شهریور 1354، نتایج یک آمارگیری از کارکنان وزارتخانه‌ ها و دستگاه‌ های دولتی در برخی جراید منتشر شد. براساس این آمار وزارت بازرگانی با داشتن فقط 134 پرسنل دارای کمترین کارمند بوده و وزارت آموزش و پرورش با داشتن 164 هزار و 509 نفر کارمند و معلم دارای بیشترین پرسنل بوده است.

6 شهریور 1357، كاركنان بانك مركزي اعلام كردند در سال 1356، از سوي 177 نفر از مقامات رژيم طاغوت جمعاً دو ميليارد دلار ارز از كشور خارج شده است.

6 شهریور 1375، امروز رسماً از سوي وزارت كشاورزي اعلام شد 82 درصد نياز كشور به توليدات كشاورزي از داخل كشور تأمين مي شود.

6 شهریور 1389، رییس سازمان اقتصاد و دارایی استان تهران گفت: در آخرین مهلت ارائه شماره حساب ‌های بانکی، ۷۴ درصد از خانوارهای تهرانی، شماره حساب ‌های بانکی خود را جهت دریافت یارانه‌ ها در سایت www.refahi.ir  ثبت کرد‌ند.

6 شهریور 1392، اکبر ترکان که تاکنون از او به ‌عنوان مشاور عالی یازدهمین رییس ‌جمهور ایران نام برده می ‌شد، به شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رفت.

6 شهریور 1396، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس بانک قرض ‌الحسنه بدون ربا تاسیس می‌ کند، گفت: در صحبت با آقای سیف درباره برنامه‌ ریزی در برخی استان ‌های کشور صحبت کردیم و عنوان شد که باید در برخی نقاط کشور مانند خراسان جنوبی توجه ویژه شود.

6 شهریور 1397، حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای پاسخ به ۵ سوال اقتصادی نمایندگان مجلس به بهارستان رفت. این دومین سوال مجلس از رئیس‌جمهور در طول تاریخ جمهوری اسلامی بود. پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد در اسفند سال ۹۰ برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس رفته بود. رئیس جمهور روحانی با حضور در مجلس به ۵ سوال نمایندگان درخصوص عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری در چند سال اخیر، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش روزافزون نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی پاسخ داد. نمایندگان مجلس، به ۴ سوال از ۵ سوال مطرح شده از رئیس‌جمهوری رای منفی دادند و قانع نشدند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی