بازدید 3294
اقتصاد در گذر زمان

از "وزیر مالیه شدن علاء السلطنه" تا "پرونده برجام در دادگاه لاهه"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 27 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

5 شهریور 1294، مستوفی‌ الممالک وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: مستوفی الممالک رییس ‌الوزرا و وزیر داخله- محتشم السلطنه، وزیر خارجه- وثوق ‌الدوله، وزیر مالیه - علاءالسلطنه، وزیر عدلیه- حکیم الملک، وزیر علوم و اوقاف- مستشارالدوله، وزیر پست و تلگراف- شهاب الدوله، وزیر فوائد عامه و همچنین مقرر شد که وزیر جنگ چند روز دیگر اعلام شود.

5 شهریور 1337، به تصمیم دولت کلیه کارمندانی که به سن شصت رسیده بودند یا سی سال سابقه خدمت داشتند بازنشسته شدند.

5 شهریور 1341، ليندون جانسون معاون رئيس جمهور امريكا به هنگام ترك تهران گفت‌: امريكا به ارسال كمك‌ هاي نظامي و اقتصادي خود به ايران ادامه خواهد داد.

5 شهریور 1344، اولین کشتی حامل نفت خام ایران عازم آرژانتین شد.

5 شهریور 1345، دکتر اقبال مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد، ‌یک قرارداد تازه نفتی بین ایران با گروه نفتی فرانسه اراپ منعقد شد. به موجب این قرارداد ایران برای اولین بار عاملیت و مشارکت را در روابط خود با شرکت‌ های نفتی کنار گذاشته و به عنوان کارفرما حاکمیت خود را بر شرکت ‌های نفتی اعمال می ‌کند.

5 شهریور 1346، کارخانه برق فرح ‌آباد آغاز به کار کرد.

5 شهریور 1349، وزارت آب و برق یک قرارداد 380 میلیون ریالی با دولت چک ‌اسلواکی برای خرید و نصب 47 دستگاه دیزل ژنراتور منعقد کرد.

5 شهریور 1356، روزنامه لوماتن چاپ پاريس در گزارشي نوشت: در 1975 در ميان 93 كشور جهان، ايران با 7300 ميليون دلار، مصر با 5400 ميليون دلار و عربستان با 4400 ميليون دلار پرخرج ترين كشورها در زمينه واردات تسليحاتي بودند.

5 شهریور 1359، تمامی معادن کشور ملی اعلام شد. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، برخي از معادن كشور توسط بخش خصوصي اداره مي ‏شد يا امتياز و مدیریت آنها در اختیار دیگر کشورها بود. با پيروزي انقلاب و تدوين قانون اساسي، همه معادن كشور ملي اعلام و مطرح شد كه تحت هيچ عنوان به مالكيت بخش خصوصي تعلق نمي‏ گيرند. به موجب اين قانون، اجازه بهره ‏برداري از معادن تنها در صلاحيت دولت قرار دارد و از سوي دولت به برخي بخش‏ هاي دولتي نظير استانداري ‏ها واگذار مي شود؛ هر چند بخش خصوصي مي ‏تواند به ‌عنوان مقاطعه ‏كار در عمليات اكتشاف معادن شركت و با دولت قرارداد منعقد كند.

5 شهریور 1392، منصوره شریفی صدر، مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه به عنوان اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

5 شهریور 1396، اکبر عبداللهی اصل مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت از بدهی چهار هزار میلیارد تومانی دولت به سیستم دارویی کشور خبر داد.

5 شهریور 1397، روند رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، از روز دوشنبه ۲۷ اوت (۵ شهریور) در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه یعنی ۴۵ روز پس از ثبت شکایت ایران آغاز شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها