بازدید 3122
اقتصاد در گذر زمان

از "گشایش راه آهن سراسری ایران" تا "برکناری وزیر اقتصاد توسط مجلس"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 26 August 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۴ شهریور ۱۳۱۷
 
راه‌آهن سراسری ایران گشایش یافت.

 

۴ شهریور ۱۳۳۲

 
ژنرال فضل الله زاهدی نخست وزیر به اصطلاح دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که ۴۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود. دکتر مصدق قبلا درخواست ده میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!

 

۴ شهریور ۱۳۳۵

 
چاه نفت شماره پنج البرز در نزدیکی قم در عمق ۲۶۷۷ متری به نفت رسید و به طور ناگهانی شروع به فوران کرد.

 

۴ شهریور ۱۳۴۸

 
دولت عراق با ممنوع کردن ورود کالا‌های ایرانی به عراق، زمینه قطع رابطه اقتصادی دو کشور را فراهم ساخت.

 

۴ شهریور ۱۳۹۳

 
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: ۷۵ هزار طرح و پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای اتمام آن‌ها به چهار میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

۴ شهریور ۱۳۹۴

 
رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و هیات وزیران گفت: تورم باید به زیر ۱۰ درصد برسد.   همچنین در این روز مجلس به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرد.

 

۴ شهریور ۱۳۹۵

 
وزارت اقتصاد اعلام کرد: میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است و در این زمینه نیز الکترونیکی کردن گمرک اقدام بسیار خوبی بوده که توانسته‌ایم کالا‌های قاچاق را در مسیر ورود شناسایی کنیم. بنابر اعلام این وزارتخانه میزان کشفیات گمرک ۴ برابر و میزان تحویل کالا‌های کشف شده قاچاق به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز ۵/ ۲ برابر شده است.

 

۴ شهریور ۱۳۹۶

 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم، با اشاره به ضرورت «کار و تلاش جهادی و مضاعف مسوولان برای رفع مشکلات»، با بیان توصیه‌های «شخصیتی، رفتاری و کاری» به اعضای هیات دولت، «اقتصاد و مسائل معیشتی مردم» را مهم‌ترین مساله کشور برشمردند و تاکید کردند: جهت‌گیری‌ها باید از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد.

 

۴ شهرویور ۱۳۹۷

 
مسعود کرباسیان با رای نمایندگان پارلمان از تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی برکنار شد و با این اقدام، مجلس یکی دیگر از پازل‌های ترمیم تیم اقتصادی دولت را جابه‌جا کرد. این یک پیام شفاف از بهارستان به پاستور و نشانه نارضایتی شدید از تیم اقتصادی بود؛ موضوعی که پیش‌تر نیز مجلسی‌ها با ارسال دو نامه به رئیس جمهور، آن را گوشزد کرده بودند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل