بازدید 2285

جنگی برای آغاز تمام جنگ‌ها

نبرد سهمگین برای استقلال جنوب یمن در حال گستراندن درگیری‌های بیشتر در یمن است کشوری که با وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان دست و پنجه نرم می‌کند.
کد خبر: ۹۲۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 25 August 2019

نبرد سهمگین برای استقلال جنوب یمن در حال گستراندن درگیری‌های بیشتر در یمن است کشوری که با وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، جدایی‌طلبان یمنی که خواستار تفکیک جنوب این کشورند توانسته‌اند کنترل پایگاه‌های نظامی و کاخ ریاست جمهوری در عدن را به دست بگیرند و نیروهای عبد ربه منصور هادی را که مورد حمایت سازمان ملل متحد و ائتلاف عربستان است، از این شهر عقب برانند. روزنامه ایندیپندنت در این رابطه می‌نویسد: " مردان قبایل یمنی با شنیدن این خبر که جدایی‌طلبان جنوب کنترل عدن، پایتخت دوفاکتوی یمن را به دست گرفتند، گردهم جمع شدند.

عدن که یک شهر بندری در جنوب یمن است به طور موقت پایتخت نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی و مورد حمایت مجامع جهانی شده بود.  هادی خود در ریاض، پایتخت عربستان مستقر شده است. صنعا هم در کنترل حوثی‌ها است.

جدایی‌طلبان از پایگاه المهره، استانی در جنوب یمن درباره اثرگذاری عزل دولت عبد ربه منصور هادی به دست شورای انتقالی جنوبی برنامه‌ریزی می‌کنند. درخواست این شورا برای جنوب مستقل و تسلط بر عدن دولت مستعفی یمن را فلج کرده و ائتلاف تحت امر سعودی‌ها که قصد نبرد با حوثی‌ها را داشت، دچار انشقاق شده‌ است.  

کمانه کردن این سرنگونی در گوشه‌ و کنار شرقی استان المهره که پیش از اتحاد در ۱۹۹۰ بخشی از یمن جنوبی بود اما علاقه‌ای به شورای انتقالی جنوبی ندارد، نشان‌دهنده خطوط گسل خطرناکی است که یمن را از هم جدا می‌کند. مردان قبال المهره هشدار می‌دهند که تهاجم شورای مذکور نه تنها جنگ میان شمال و جنوب این کشور جنگ‌زده به راه می‌اندازد، بلکه نگران‌ کننده‌تر از آن، وقوع درگیری داخلی در جنوب است.

دولت مستعفی منصور اقدام جدایی‌طلبان را "کودتا" خوانده است. این نیروها که مورد حمایت امارات متحده عربی هم هستند به دنبال تشکیل کشور مستقلی تحت عنوان یمن جنوبی‌اند. آن‌ها از وقوع یک جنگ درون جنگی که داخل جنگی دیگر است، آن هم در کشوری که گرفتار وخیم‌ترین بحران انسانی جهان است و ۱۳ میلیون تن در آستانه قحطی قرار دارند، صحبت می‌کنند.

علی سالم الحریزی، معاون سابق فرماندار و رئیس مرزی در المهره به ایندیپندنت گفت: گمان می‌کنیم خطر در حال نزدیک شدن به ماست.

این رهبر جنجالی اما قدرتمند به چشم وفادارانش "ژنرال" است. او لژیونی از مردان تا دندان مسلح را در استان المهره رهبری می‌کند که او را آخرین خاکریز مقابل تجاوز عربستان سعودی در این استان می‌بینند. با این حال، منتقدان او را آشوبگری می‌دانند که تحت حمایت عمان است.

حامیان الحریزی در المهره و بسیاری دیگر، بر یمنی متحد باور دارند اما با حضور نظامی امارات و اخیرا هم با عربستان در این کشور مخالف هستند و می‌جنگند. آن‌ها هم مانند دیگر یمنی‌ها، امارات را عامل ظهور شورای انتقالی جنوبی می‌دانند که ابوظبی نیروهای آن را میزبانی کرده، آموزش می‌دهد و مسلح می‌کند. این اتهامات را امارات رد می‌کند. الحریزی می‌گوید: ما به یک یمن اعتقاد داریم، بنابراین المهره باید از خود دفاع کند. در چند هفته آتی نیروهایمان را آموزش خواهیم داد تا آماده باشند.

تصاویری از ناآرامی‌ها در یمن بر پیچیدگی ویرانگر یمن صحه می‌گذارد؛ کشوری که در گذشته بسیاری از تلاش‌ها برای کنترل بر آن را ناکام گذاشته است. این جامعه عمیقا دو دسته با نام مستعار "قبرستان جدید امپراتوری‌ها"، با تقلاها و شکست‌ها برای افسار زدن بر افغانستان شباهت‌هایی دارد. برای یمنی‌ها این یک جوک شده است که هر چهار سال یک بار جنگی در جنوب رخ می‌دهد. در حال حاضر این روند عقب افتاده است.

علی سالم الحریزی، معاون سابق فرماندار استان المهره می‌گوید: انتظار دارم شورای انتقالی جنوبی برای گرفتن استان‌های شرق عدن مانند ابین و شبوه تلاش کند و به سمت شرق به سوی صحران حرکت کنند. آن‌ها گمان می‌کنند که نماینده جنوب یمن هستند اما این‌طور نیست. اگر آن‌ها اینجا بیایند، با آن‌ها مبارزه خواهیم کرد. ما آماده‌ایم.  

پیشگویی او به طرز ترسناکی صحیح است.

نیروهای جدایی‌طلب صرفا یک هفته پس از اشغال عدن دو پایگاه نظامی دیگر در ابین را به کنترل خود درآوردند. به‌رغم درخواست‌های عبد ربه منصور هادی از عربستان و امارات برای خروج، شورای انتقالی جنوبی خطاب به سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر کرده و تاکید دارد که نمی‌تواند "امنیت مردم جنوبی را با تسلیم کنترل عدن به این دولت" مستعفی به خطر بیندازد.

با اینکه شورای انتقالی جنوبی در مذاکرات جده شرکت کرد و پس از فشار ریاض از برخی از نهادهای دولتی خارج شد، از تحویل دادن پایگاه‌های نظامی کلیدی خودداری می‌کند. نیروهای آن روز پنج‌شنبه با نیروهای دولت مستعفی در استان شبوه درگیر شدند و همزمان نشست‌هایی با رهبران قبایل در حضرموت، بزرگترین استان یمن داشتند. روز شنبه در بحبوحه گمانه‌زنی از حضور نیروهای شورای انتقالی جنوبی در المهره، درخواستی در شبکه‌های اجتماعی از جانب شیوخ قبایلی که ارتباطی با الحریزی نداشتند، برای مسلح شدن منتشر شد. در این پیام بر لزوم خنثی‌سازی هر آنکه به این استان حمله‌ور شود، تاکید شده بود.

به نظر می‌رسد جنگ چند لایه و ویرانگر جدیدی در راه باشد. به طور کلی یمن در سال ۲۰۱۵ پس از آنکه حوثی‌ها کنترل این کشور را به دست گرفتند، عبد ربه منصور هادی را عزل کردند و نگرانی‌هایی از گسترش نفوذ در این کشور به میان آمد، به سمت بحران کشیده شد. در همان سال عربستان و امارات به همراه دیگر متحدان سنی کمپین بمباران به راه انداختند که هدفش بازگرداندن فوری منصور هادی به قدرت بود. "

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی