بازدید 17106
آخرین تحولات خاورمیانه؛

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است! /گزارش شبکه «ان. بی. سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری‌های جنوب غرب لیبی

۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری‌های جنوب غرب لیبی، گزارش شبکه «ان. بی. سی» از تهران، اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، ارسال محموله جدید نظامی آمریکا به سوریه و تلاش عمار حکیم برای تشکیل دولت سایه در عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ 21 August 2019

۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری‌های جنوب غرب لیبی، گزارش شبکه «ان. بی. سی» از تهران، اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، ارسال محموله جدید نظامی آمریکا به سوریه و تلاش عمار حکیم برای تشکیل دولت سایه در عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «مایک پمپئو» روز دوشنبه در واکنش به رفع توقیف و آزادسازی نفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس۱» از سوی مقامات جبل الطارق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به صراحت گفت: «مایه تأسف است که به یک نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق، اجازه خروج از بندر داده شد!»

وی در ادامه مدعی شد، چنانچه ایران در کسب سود از این محموله نفتی موفق شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «پول بیشتر، ثروت بیشتر و منابع بیشتری برای تداوم بخشیدن به عملیات تروریستی خود در اختیار خواهد داشت».

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است!/گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

در همین راستا، وزارت امور خارجه آمریکا، موضع سرسختانه خود را در قبال هرگونه کمک از جانب دولت های خارجی به نفتکش ایرانی گریس ۱ به اطلاع دولت یونان رساند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: هر گونه تلاش برای کمک رسانی به این کشتی که از «گریس ۱» به «آدریان دریا ۱» تغییر نام یافته و بنا بر گزارش ها عازم یونان است، به مثابه «ارائه کمک مادی به یک سازمان تروریستی خارجی قید شده در فهرست آمریکا»ست.

گفتنی است، شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که نفتکش گریس۱ (آدریان دریا) در حال حرکت به سمت یونان است. وبگاه «مرین ترافیک» نیز مقصد نفتکش ایرانی گریس ۱ را بندر «کالاماتا» در جنوب یونان ذکر کرده است.

لازم به ذکر است که آزادی نفتکش ایرانی گریس ۱ در جبل الطارق پس از آن صورت گرفت که برخی مقامات محلی این منطقه از مخالفت آمریکا با آزادسازی این نفتکش خبر داده بودند و یک مقام رسمی جبل الطارق نیز گفته بود که واشنگتن خواستار توقیف و مصادره نفتکش ایرانی گریس۱ به نفع آمریکاست؛ هرچند درنهایت مقامات جبل الطارق درخواست‌های آمریکا را رد و دستور رفع توقیف و آزادی این نفتکش را صادر کردند.

۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

سخنگوی دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد، دست کم ۹۰ تن از مردم لیبی و بیش از ۲۰۰ تن دیگر در جریان درگیری ها در جنوب غرب این کشور کشته شده اند.

وی افزود: این درگیری ها مشخصا در منطقه واحه مرزوق در جنوب غرب لیبی صورت گرفته است.

این مسئول سازمان ملل تصریح کرد: در جریان این درگیری ها دست کم ۴۵ نفر به دنبال یک حمله هوایی کشته و همچنین به دنبال این درگیری ها، بیش از شش هزار و ۴۰۰ نفر آواره شده اند. لیبی در حال حاضر شاهد تشدید درگیری ها میان شبه نظامیان این کشور است.

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است!/گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران

خبرنگار شبکه «اِن. بی. سی» آمریکا که به ایران سفر کرده، در گزارشی در مورد آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و همچنین تنش موجود میان واشنگتن و تهران، به گفت‌وگو با مردم و مقام‌های ایران پرداخته است.

در بخشی از این گزارش، «لستر هولت»، خبرنگار این شبکه به سراغ شش تن از مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه رفته و چند دقیقه‌ای با آنها صحبت کرده است.

ظریف در بخشی از این مصاحبه با شبکه آمریکایی، که برای اولین بار بعد از تحریم‌ از سوی واشنگتن صورت گرفت، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تحریم‌ها عواقب مخالفت وی با دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده می‌گوید: «این گونه به من فهمانده شد که طی دو هفته آینده، تحریم می‌شوی، مگر اینکه [برای دیدار با ترامپ] به اتاق بیضی بیایی. این یک روش عجیب برای دعوت یک نفر به مذاکره بود!»

هولت از ظریف می‌پرسد، چرا این دیدار را نپذیرفته و با ترامپ ننشسته تا صحبت کنند و یک فنجان چای بنوشند. ظریف نیز با بیان اینکه دیگر چیزی برای صحبت نمانده، پاسخ داد: «ما قبلا صحبت کرده‌ایم. ما با دولت قبلی [آمریکا] به تفصیل گفت‌وگو کرده بودیم. ما حتی در سطح معاونان وزیر خارجه نیز با این دولت کنونی [آمریکا] گفت‌وگو داشتیم».

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است!/گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

این شبکه آمریکایی سپس به سراغ «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران رفت و با او به مصاحبه نشست. لازم به ذکر است متن پیاده شده از صحبت‌های شمخانی بر مبنای ترجمه انگلیسی است که شبکه ان.بی.سی روی گزارش خود صداگذاری کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به این که آیا از پذیرش توافق هسته‌ای با آمریکا پشیمان است، گفت:‌ «کسانی هستند در ایران که چنین احساسی دارند... من تابع نظریات ملت ایران هستم... بله،‌ بله».

شمخانی با بیان اینکه خطر وقوع جنگ بین آمریکا و ایران پایین است، هشدار داد:‌ «در صورت وقوع جنگ آمریکا در وضعیت دهشتناکی خواهد بود. همینطور متحدان منطقه‌ای آن... ایران ابزار مختلفی برای دفاع از خود در اختیار دارد؛ از جمله گروه‌های منطقه‌ای».

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است!/گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

این خبرنگار آمریکایی سپس به میان مردم رفت و درباره اثر تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری از ایرانی‌ها پرسید. پاسخ‌ها مختلف بود، اما اغلب مردم ضمن اشاره به سخت شدن وضعیت معیشت تأکید کردند، ایرانی‌ها یاد گرفته‌اند چگونه از پس فشارهای خارجی و آمریکایی بربیایند.

هولت سپس ادعا می‌کند که تحریم‌های «کمرشکن» آمریکا باعث توقف ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی، افزایش بی‌سابقه بیکاری و دو برابر شدن قیمت مواد غذایی شده است.

با این حال این مجری آمریکایی اذعان کرد که «بعد از چهار دهه تحریم، ایران در هنر غلبه بر مشکلات به کمال رسیده است».

اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران

«برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مدعی شده که واشنگتن حمل ونقل نفتکش‌های ایرانی را زیر نظر خواهد داشت.

نماینده ویژه آمریکا که در جلسه‌ای با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، همچنین در ارتباط با اجلاس ضدایرانی لهستان که چند ماه پیش برگزار شد، اعلام کرد نتیجه برگزاری این نشست، تشکیل هفت کارگروه بوده که به زودی در سطح دستیاران وزیر خارجه دیدار خواهند کرد.

برایان هوک همچنین با ابراز نگرانی از نزدیک شدن به زمان رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران، خواستار اقدام برای جلوگیری از رفع این تحریم‌ها شد و گفت: مهم است جامعه بین‌المللی درک کند که توافق هسته‌ای ایران از سال آینده رو به انقضا می‌رود.

نماینده ویژه آمریکا درباره استفاده واشنگتن از بند «مکانیسم ماشه» در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اذعان داشت که واشنگتن قادر به استفاده از این بند نیست.

به گفته برایان هوک، آمریکا دیگر داخل برجام نیست و طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر، هرچند ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است.

نماینده آمریکا که سخنانش را یک روز پس از سالگرد کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد ایراد می‌کرد، همچنین نقش واشنگتن را در این کودتا رد کرد و مدعی شد: مصدق توسط سیا عزل نشد. او توسط نهادهای مذهبی، رهبران سیاسی و ارتش از قدرت عزل شد.

به ادعای این مقام آمریکایی، سازمان جاسوسی سیا برای کودتای اول فراخوانده شد که شکست خورد و بعد از آن دیگر سیا دخالتی در تحولات ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران نداشت.

برایان هوک در سخنان خود همچنین خواستار مجبور کردن ایران به سیاست منع غنی‌سازی شد و گفت: ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز نیازی به غنی‌سازی ندارد.

ظریف در واکنش به ادعای هوک درباره کودتای 28مرداد به وی توصیه کرد یا از عمد تاریخ را تحریف نکند و یا آرشیو امنیت ملی آمریکا را مطالعه کند.

وزیر امور خارجه ایران با انتشار لینکی از اسناد منتشر شده در مؤسسه «آرشیو امنیت ملی آمریکا» ادامه داد: این را برای آنهایی می‌گذارم که یا از تاریخ دخالت‌های آمریکا در کودتای ۱۹۵۳ علیه دولت منتخب مردمی ایران اطلاعی ندارند یا از عمد به تحریف آن می‌پردازند.

ارسال محموله جدید نظامی آمریکا به سوریه

آمریکا به منطقه تحت کنترل کردهای مورد حمایت این کشور در سوریه حدود ۶۰ دستگاه تریلی تانکرهای حامل سوخت، بولدوزرها، ژنراتورها و وانت‌های‌ دو کابین شاسی بلند ارسال کرد.

به گزارش منابع محلی، این تریلی‌ها با عبور از گذرگاه مرزی سیمالکا وارد خاک سوریه و سپس به پایگاه هوایی آمریکا در روستای «خراب عشق» که تحت کنترل کردهای مورد حمایت واشنگتن قرار دارد، ارسال شده‌اند.

این منابع همچنین از ورود حدود ۴۵۰ دستگاه تریلی به خراب عشق طی یک ماه اخیر خبر داده اند. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در ۲۶ ماه میلادی گذشته در سخنانی از ادامه روند انتقال تسلیحات از سوی آمریکا به کردهای تحت حمایت واشنگتن در سوریه انتقاد کرده بود.

تلاش عمار حکیم برای تشکیل دولت سایه در عراق

رهبر جریان اپوزیسیون «حکمت ملی» عراق طی اظهاراتی از عزم خود برای تشکیل جبهه مخالفان و تلاش برای تشکیل "دولت سایه" خبر داد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک روز پس از هشدارهای برادرانه مقتدا صدر، ‌رهبر جریان صدر عراق به عادل عبد المهدی، نخست وزیر این کشور، عمار حکیم، رهبر جریان اپوزیسیون "حکمت ملی" عراق اظهاراتی فراتر از هشدار ایراد کرد و از عزم خود برای تشکیل جبهه مخالفان و تلاش برای تشکیل دولت سایه با هدف اصلاح در روند دولت خبر داد و گفت، سلب رأی اعتماد از این دولت بعید نیست چرا که در حال حاضر و همزمان با آغاز فصل قانون‌گذاری آتی پارلمان به دنبال استیضاح حدود پنج وزیر در آن واحد است.

اما بهاء الاعرجی، رهبر سابق جریان صدر و معاون نخست وزیر پیشین تلاش‌ها برای سلب رأی اعتماد از عبدالمهدی در حال حاضر را بعید دانست و ضمن اشاره به مرجعیت عالی شیعیان در نجف که به عبدالمهدی برای انتخابش به عنوان نامزد توافقی چراغ سبز نشان داده بود، دلیل این نظرش را این گونه توجیه کرد، عبدالمهدی از سوی طرف دینی عالی نامزد شد.

اما به نظر می‌رسد، هشدارهای برادرانه و تلاش‌های حکیم جدی بوده و بیانگر نارضایتی این دو تن از مهم‌ترین شرکای سیاسی از روند دولت است که در آستانه تکمیل نخستین سال خود قرار دارد.

در این راستا، دولت عراق اعلام کرد، توانسته است ۷۹ درصد برنامه‌های خود را اجرایی کند؛ اما جالب توجه این است که این آمار نه پارلمان و نه فراکسیون مخالفان را قانع نکرده است. در این راستا، کمیسیون پارلمانی پیگیری برنامه‌های دولتی اعلام کرد، آمار اعلام شده از سوی دولت صحت ندارد و دولت تاکنون کمتر از ۳۶ درصد از برنامه‌های خود را اعمال کرده است. این در حالی است که در گزارش فراکسیون مخالفان این آمار کمتر از ۳۳ درصد اعلام شده است.

حکیم در دیدار با گروهی از نخبگان و اصناف در بغداد تأکید کرد، تلاش برای تشکیل جبهه مخالفان و دولت سایه از سوی کارشناسان و تلاش برای استیضاح وزرا ادامه دارد. وی نسبت به ادامه معادله بی‌مسئولیتی هشدار داد و خواستار اهمیت شفافیت تیم مسئول دولتی شد تا مردم درباره آن قضاوت کنند.

حکیم ادامه داد، حضور مخالفان است که گزارش دستاوردهای دولت را برجسته می‌کند. این گزارش‌ها بدون هیچ توجهی مورد بررسی قرار می‌گرفت و این تفسیر زنده از ارزیابی عملکرد دولت توسط مخالفان است.

همچنین فرات التمیمی، عضو پارلمان عراق از جریان حکمت تأکید کرد، تشکیل جبهه مخالفان در راستای این رای دادگاه فدرال است که هر کسی که عضو فراکسیون بزرگ‌تر نیست، می‌تواند در میان مخالفان باشد و در نتیجه تعداد زیادی از اعضای پارلمان تمایل دارند نقش مخالفان را ایفا کنند.

وی درباره تشکیل دولت سایه هم گفت، این دولت یکی از گزینه‌های نظام‌های دموکراتیک است که با هدف نظارت بر عملکرد و ارزیابی کار وزارت‌خانه‌ها در چهارچوب برنامه دولتی از نخست وزیر، وزرا و کارشناسان تشکیل می‌شود.

التمیمی افزود، این به مفهوم مقدمه‌چینی برای سلب رأی اعتماد نیست، چون ما به عنوان فراکسیون مخالفان در نخستین گام خود قرار داریم و در نتیجه سلب رای اعتماد ممکن است رخ بدهد یا ندهد و روند سلب رأی اعتماد در گرو تغییر باورهای دو فراکسیون اصلی حامی دولت یعنی فتح و سائرون است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۵
تأسف ذات خبیث شماس
همون انسان های وحشی ای هستید که پشت کراوات و دموکراسی قایم شدید
یعنی الان تحریم نیستیم اینو میگن جاهلان باور کنن که از برجام خارج نشیم
وقتی یک شخص صد در صد بدون صلاحیت ، رئیس جمهور مملکت شد ، تحریمها و همه مسائل بعدی رخ داد . ملت تاوان بی لیاقتی ها را می پردازد که البته جهالت و نادانی وقتی با دانش و دانایی هم ارز شوند قطعا نتیجه همین خواهد بود.
صندوق رای با صافی مدعیان آگاهی عده ای را معرفی میکند که صلاحیت های کافی را ندارند
ایران باید با ملی گرایی به سمت تبدیل شدن به یک قدرت جهانی بره.
قدرت جهانی بودن در تاریخ ایران بارها پیش اومده.
پس ما با این مفهوم غریبه نیستیم.
راه حل؟
1-علمی و صنعتی شدن اقتصاد ایران
2-افزایش قدرت نظامی
3-دموکراسی
میگفتند که مجلس ایران کسانی که با رسانه های آمریکایی صحبت میکنند تحریم میکند. قضیه چیه؟ خودشان که اومدند ایران؟ خوب خود پمپئو رو هم بگید بیاد ایران صحبت میکنیم باهاش. بیاد خیلی حال میده. کم میاره شدید. اون فکر میکنه بیاد ایران به عنوان اولین وزیر خارجه پس از انقلاب میاد و کلی عکس یادگاری میگیره و تو تبلیغات ترامپ استفاده میکنه.ولی سخت دراشتباهه اگر بیاد دست از پا دراز تر برمیگرده و هیچی هم گیرش نمیاد! شاید هم به عنوان اولین وزیر خارجه آمریک با دم پایی مورد عنایت قرار بگیره.
با سلام
یعنی شما واقعا اعتقاد ندارید که تحریم ها قیمت مواد غذایی و بیکاری رو دو برابر کرده و کمر احاد ملت از این وضع خم شده و درحال شکستنه و تازه میگید ایشون ادعا کرده؟ واقعا متاسفم برای شما
این مردم لیبی خیلی احمقند
ازعجایب روزگار (فقط درکشورما) اینست که باوجودشرکتها وبانکهای بیشمار ورشکسته ورشدمنفی اقتصادی ۶-۷ درصدی وافت (دستوری) قیمت ارز همچنان شاهدرشدورکوردرنی بورس هستیم !!!!
عراق دچار تكثر چندين ايدئولوژي شده و ايدئولوژي واحدي دراين كشور وجود ندارد، شيعيان حاكم نيز چندين گروه و دسته اند، امريكا درعراق حضور دارد تركيه شمال را بمباران ميكند، كردها هم دچار اختلاف هستند، آيت الله سيستاني هم معمولا سكوت ميكند، نيروهاي بسيج مردمي به سبب فداكاريها براي عراق مورد هجوم گروههاي سياسي هستند، در ضمن قانون اساسي عراق بايد اصلاح شود، چشم انداز روشني براي عراق نميتوان ديد
اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مگه تحریمی مونده که اعمال نشه ؟ پدر ملت در اومده ، هنوز دم از ناتوانی آمریکا میزنید ؟
ما رعیت که داره استخوانهامون زیر بار تحریم خورد میشه اما اربابا روز به روز سر حالترن
عکسو ببین دوزار پول گرفتن تر تر تر هموطنشونو تیکه تیکه میکنن خاورمیانه خیلی فکرش عقبه
میگن تحریمها تاثیر ندارند دیگه باید چی بشه؟ طلاق خودکشی دزدی فقر ..کارد به استخوان رسیده
درمورد کشور شما نمیدونم که تونسته تحریم ها رو برگردونه یا نه ولی کشور ما رو حسابی تحریم کرده،بازارش داغونه،اعتبار پاسپورتش زیر خط فقره،هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست پاش رو بذاره توش،..
تا الان که توانا بودند نتیجش فقر روز افزون و افزایش دامنه فساد است که هر روز از یک جایی سر باز می کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل