بازدید 8405
۴
در سال سوم فرار از شفافیت حقوق مدیران؛

راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد به کجا رسید؟

حدود دو سال و ۵ ماه از مهلت قانونی دولت برای راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد مدیران می‌گذرد، اما همچنان این سامانه راه اندازی نشده است. در مورخه ۲۷ مرداد ماه سال جاری یک بار دیگر رئیس سازمان اداری و استخدامی پس از یک سال از آخرین وعده خود درباره راه اندازی این سامانه، دوباره وعده راه اندازی آن را داد. پرسش اساسی این است آیا عموم مردم خواهند توانست فیش‌های حقوقی مدیران را ببینند؟
کد خبر: ۹۱۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹ 19 August 2019

تابناک اقتصادیحدود دو سال و 5 ماه از مهلت قانونی دولت برای راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد مدیران می گذرد اما همچنان این سامانه راه اندازی نشده است. در مورخه 27 مرداد ماه سال جاری یک بار دیگر رئیس سازمان اداری و استخدامی پس از یک سال از آخرین وعده خود درباره راه اندازی این سامانه، دوباره وعده راه اندازی آن را داد. پرسش اساسی این است آیا عموم مردم خواهند توانست فیش های حقوقی مدیران را ببینند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در 16 اردیبهشت ماه 1395 بود که چند کانال تلگرامی و وب سایت سیاسی از چند فیش حقوقی که در آن مبالغ نجومی به ثبت رسیده بود، رونمایی کردند. این فیش های نجومی مربوط به مدیران بیمه مرکزی بود. در مورخه 17 اردیبهشت 1397 اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما در گزارشی به موضوع حقوق های نجومی پرداخت و عنوان نمود که سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ماه 94 در مجموع 180 میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده اند.

دو روز پس از انتشار خبر حقوق های نجومی از رسانه ملی، در 19 اردیبهشت 95 یکی از خبرگزاری ها تصاویری از فیش های حقوقی چند ده میلیون تومانی معاونان بیمه مرکزی را منتشر کرد. این رونمایی باعث شد تا مسئولین اولاً برخورد با متخلفان را در دستور کار خود قرار دهند و ثانیاً راهکارهایی را جهت جلوگیری از تکرار آن پیشنهاد دهند. یکی از این راهکارها، پیشنهاد راه اندازی سامانه ای بود تا در آن سامانه حقوق و دستمزد مدیران ثبت شود و عموم مردم به این سامانه دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد به قانون برنامه ششم وارد شد

پیشنهاد راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد جهت اجرایی شدن در متن قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد. در ماده 29  قانون برنامه ششم توسعه ذکر شد: "دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌ اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت ‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ ها، سازمان ‌ها و مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می ‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی ‌فقیه اداره می ‌شوند و همچنین دستگاه ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاه های اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود".

راه اندازی سامانه به سال 1396 نرسید! وعده راه اندازی سامانه در مهر 1397

از این رو سازمان اداری و استخدامی مسئول طراحی و ساماندهی سامانه حقوق و مزایا شد. همچنین همان گونه که از متن قانون برنامه ششم توسعه نیز مشخص است این سامانه باید در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه یعنی تا پایان سال 1396 راه اندازی می شد اما این امر محقق نشد و راه اندازی آن به سال 1397 موکول شد. در مورخه 2 اردیبهشت ماه 1397 آئین نامه اجرای این قانون تدوین و در 10 اردیبهشت ماه 1397 در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این آئین نامه اجرایی تصمیم گرفته شد که از ابتدای مهر ماه سال جاری اطلاعات حقوق مدیران روی این سامانه قرار بگیرد.

عموم مردم از دسترسی به سامانه حقوق و دستمزد مدیران محروم شدند؟

این آئین نامه اجرایی البته با حاشیه هایی نیز همراه بود. ماده 3 آئین نامه اجرایی نشان می داد که ممکن است دسترسی مردم به این سامانه با محدودیت هایی نیز مواجه شود! در ماده 3 آئین نامه اجرایی این قانون آمده بود: تعداد و سطوح دسترسی کاربران و دستورالعمل های اجرایی بهره برداری از سامانه برای دستگاه های نظارتی و اجرایی مشمول و نحوه دسترسی عموم مردم، توسط کارگروهی متشکل از رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات و وزیر فرهنگ تعیین می شود.

راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد به کجا رسید؟

 

به هر صورت علاوه بر تاخیر دولت در راه اندازی سامانه به نظر می رسید که این سامانه از مسیر اصلی خود که شفاف سازی حقوق و دستمزدهای مدیران برای عموم مردم بود، در حال انحراف می باشد.

وعده ای که در سال 1397 هم عملی نشد

با نزدیک شدن به مهرماه 1397، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در گفتگوی ویژه خبری مورخه 4 شهریور 1397 حضور پیدا کرد و در مورد زمان راه اندازی این سامانه گفت: طبق برنامه ‌ریزی های انجام شده در مورد دستگاه های دولتی بارگذاری این سامانه تا پایان تابستان انجام می شود، ولی در مورد دستگاه های خارج از دولت اطلاعات هنوز در سامانه بارگذاری نشده است.

پایان تابستان 97، فرا رسید و این وعده رئیس سازمان اداری و استخدامی برای بارگذاری و راه اندازی این سامانه محقق نشد.

سلب مسئولیت سامانه از سازمان اداری و استخدامی، بار بر روی دوش وزارت اقتصاد

زمان گذشت و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1398 ماده ای به تصویب رسید که باید سامانه ثبت حقوق و مزایا به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل می شد. در این ماده تاکید شد به منظور ایجاد انضباط مالی، هماهنگی و پرداخت به موقع کارکنان کلیه دستگاه‌ های اجرایی مورد اشاره در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه موظف است از ابتدای امسال اطلاعات مربوط به هرگونه پرداخت از محل منابع عمومی و اختصاصی را در اختیار خزانه‌داری کل کشور قرار دهند.

وزارت اقتصاد اقدامی برای تحویل سامانه نکرد!

گرچه می بایست بنا بر تکلیف قانونی مسئولیت سامانه ثبت حقوق و مزایا برعهده وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار می گرفت اما اظهارات جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در خرداد ماه سال جاری نشان می داد که این وزارتخانه بعد از گذشت سه ماه از سال اقدامی برای تحویل این سامانه انجام نداده است.

بالاخره بخت راه اندازی سامانه در سال سوم باز خواهد شد؟

همین عدم انتقال در راه اندازی این سامانه باعث شد تا انتقاداتی در این زمینه متوجه دولت شود. حالا پرسش این است که بعد از گذشت 3 سال از رونمایی حقوق های نجومی و دو سال و 5 ماه از پایان مهلت قانونی دولت برای راه اندازی این سامانه، سرانجام سامانه حقوق و دستمزد کی راه اندازی خواهد شد؟ آیا گزارش های مربوط به حقوق و دستمزد مدیران  در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت؟ 

در مورخه 27 مرداد ماه 1398 جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی طی مصاحبه ای به این دو پرسش پاسخ داد. وی گفت:  بر اساس دستور رییس ‌جمهور درخصوص انتشار حقوق ها، دریافتی مدیران تا شهریورماه منتشر خواهد شد و همچنین صندوق های زیرمجموعه دولت نیز باید اطلاعات حقوق را در سامانه وارد کنند. انصاری افزود: در بحث سامانه حقوق و مزایا و دسترسی عموم مردم  از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی اخیراً مصوبه‌ای در هیئت دولت صورت گرفته است.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که بالاخره بعد از سه سال از رونمایی از حقوق های نجومی و وعده های داده شده برای شفافیت حقوق و دستمزد مدیران این وعده در پایان شهریور ماه سال جاری عملی خواهد شد یا خیر؟ آیا مردم خواهد توانست بعد از دو سال و 5 ماه از پایان مهلت قانونی دولت و فرار از شفافیت سرانجام به این سامانه دسترسی پیدا کنند یا خیر؟ بعد از این همه وعده و عملی نشدن راه اندازی سامانه، این بار نیز نمی توان بر روی وعده دولت حساب چندانی باز کرد و باید منتظر ماند و دید که این بار توپ بدعهدی در راه اندازی سامانه به زمین کدام نهاد یا وزارتخانه انداخته خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ای خدا فساد همه جا رو گرفته اون وقت دولت محترم از حقوق 2500من معلم مالیات میگیره دیگه خسته شدم از بس شرمنده ی زن و بچم شدم
در سویس تپامی شغلها نرخ درآمدشون در سایتهای اینترنتی موجوده، ایران باید اول از حقوق مسوولین و فرزندانشون شروع کنه
یعنی توقع داری شرایطی رو فراهم کنند که مردم از اختلاس های پنهان که بسیار بیشتر از کشف شده ها است ، مطلع شوند ؟
این سامانه هم راه بیافتد و ظاهرا حقوق و مزایای معقول هم باشد.مزایای پشت صحنه و تحت عناوین مختلف و بابت خرید های مختلف را چیکار میکنید.دیدم که میگم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل