بازدید 9245
۹
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

طرح ساماندهی خودرو جامعیت و کفایت لازم را ندارد/ خواسته طراحان در این طرح معکوس شده است

طرح ساماندهی خودرو یکی از جنجالی‌ترین طرح‌هایی بود که در مجلس دهم و هم‌زمان با افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازار خودرو توسط برخی از نمایندگان مجلس کلید خورد و قرار بود تا مانع از انحصار این صنعت در کشور و همچنین افزایش بدون حساب و کتاب قیمت‌ها شود اما هنوز راه به جایی نبرده.
کد خبر: ۹۱۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶ 19 August 2019
طرح ساماندهی خودرو یکی از جنجالی‌ترین طرح‌هایی بود که در مجلس دهم و هم‌زمان با افزایش یک‌باره قیمت‌ها در بازار خودرو توسط برخی از نمایندگان مجلس کلید خورد و قرار بود تا مانع از انحصار این صنعت در کشور و همچنین افزایش بدون حساب و کتاب قیمت‌ها شود.

به گزارش «تابناک»، اما این طرح با اینکه اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۹۷ مطرح گردید تا کنون در پیچ و خم‌های کمیسیون صنایع، صحن علنی و شورای نگهبان گیر کرده است و با اینکه بیش از ۵۰ درصد از خواسته‌های طراحان اصلی به کلی حذف و یا حتی به صورت برعکس تغییر ماهیت داده است هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

البته این طرح در مجلس با وجود تغییرات بسیار زیادی که در آن ایجاد شده بود در مجلس به تصویب رسیده، ولی شورای نگهبان برخی ابهامات را در خصوص وارد کرده است، که روز گذشته ایرادات این شورا به طرح مذکور در مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و ایرادات آن رفع شد.

هر چند که برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که طرح حاضر به هیچ عنوان تأمین کننده نظر طراحان نیست و ایراداتی را هم که شورای نگهبان به این طرح وارد کرده است نه تنها در صحن رفع نشده بلکه با همان شکل و تنها با تغییر برخی الفاظ بار دیگر به شورای نگهبان برگردانده شده است.

محمد رضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت:این طرح یک سال پیش و بنا ر. شرایط خاصی ارائه گردید، اما در فرایند تکوین خود با تغییرات بنیادین و اساسی مواجه گردید که از مبانی طراحان خود به صورت کامل به دور افتاد و حتی در برخی از جهات نیز جنبه معکوس به خود گرفت.

وی گفت: طرح ساماندهی خودرو فرایند طولانی را در مجلس طی کرده است، اما به هر حال به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا نیز ایراداتی به آن وارد کرده است.

وی گفت: ایرادات هم به نظر من دست کم در ۳ یا ۴ مورد اشکالات وارد و بسیار دقیقی بود، اما مجلس به تعبیری به آنچه کمیسیون صنایع در راستای رفع اشکال انجام داده بود رأی داد، که به نظر من مطلقاً این اشکالات در مجلس رفع نشده و تنها با یک پیچش ظاهری به مسئله موضع را خاتمه دادند.

وی گفت: به گمان من هیچ تفاوتی در محتوایی که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود داده نشده است و به‌طورکلی این طرح همچنان همان گونه است که بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که در صورت تصویب این طرح، قانون ساماندهی تا چه اندازه می‌تواند بازار خودرو را به سمت ثبات ببرد گفت: من این طرح را فاقد این ظرفیت می‌داند که بتواند مسئله بازار و صنعت خودرو کشور را به سامان برساند، این طرح از محتوای مناسب برای این کار برخوردار نیست و جامعیت و کفایت لازم را ندارد.

وی گفت: این طرح متناسب با نیاز‌های صنعت خودرو کشور نیست و چند نکته مهم در آن نیز وجود دارد که خوشبختانه شورای نگهبان متوجه آن شده است و به آن نیز ایراد گرفته اند، ولی متأسفانه امروز در مجلس بار دیگر با همان اشکالات و با همان کیفیت و تنها با تغییرات ظاهری آن را به شورای نگهبان بازگرداندند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
مسئولین در بهترین خودروهای اسکورت جابجا می شوند مردم نیز با خودروهای بی کیفیت داخلی جان خود را در جاده ها از دست دهند
این صنعت خودروسازی نیست بنگاه چپاول پول مصرف کنندگان است
نزدیک انتخابات شده نماینده ها چه فعال شدن!!تا حالا کجا بودین عزیزان
تا زمانی که خودروسازان بتوانند مسئولان کشور را فریب دهند که ما در صنعت خودرو استقلال داریم و روز به روز پیشرفت می کنیم (که سراسر دروغ است؛ بیش از 50 درصد از ارزش خودروها، قطعات وارداتی و به طور خاص چینی هستند و سهم صنعت خودرو از ارزش افزوده کشور از 12 درصد در سال 84 به 6درصد در سال 93 کاهش پیدا کرده است: کماکان وضعیت روبه زوالی خواهیم داشت و مصرف کنندگان کماکان مجبورند از جیب خودشان به ماندن آن ها کمک کنند و آن ها روزبه روز با فریب و خدعه بزرگ تر می شوند.
واقعا همگی خسته نباشید!
نزدیک انتخابات شده و نماینده ها از خواب ۴ساله بیدار شدن و همه طرفدار حق و حقوق مردم. انگار مساله بی کیفیتی و گرونی خودرو تازه دیروز پیش اومده که آقایون اینجوری با آب و تاب دربارش صحبت میکنن و نظر میدن. حداقل دو دهه هست ماشینهای از رده خارج بی کیفیت رو هر روز گرون و گرونتر به مردم میفروشن هیچکس صداش در نیومده حالا همه دارن فریاد وا مصیبتا سر میدن. آخرش هم هیچ اتفاق مثبتی برای مردم پیش نمیاد
صنعت خودرو کشور!!!! خودرو مونتاژ کنی ایران، صنعت را به سخره گرفته. پاراگراف اخر گفته این طرح مناسب صنعت خودرو کشور نیست.شورای نگهبان چراجلوی تصویب طرح نمایندگان مردم را گرفته? کاری نداریم که طرح خوبه یا بد . یا اینکه نمایندگان نمایندهای مردم هستند یا نه ولی اینجا واقعا همه چیز درهمه
نماينده اي كه از خودرو ساز اتومبيل به قيمت تمام شده تحويل ميگيره ، مگر مياد ضد مافيا خودرو ساز عمل كنه!؟ حرف بابا عمل متفاوت هست.....
خوورو گران نیست بدکه ارزش پول ملی کاهش یافته است.با ۴۰۰۰ دلار حتی تامین خودرویی در حد پراید هم شاهکار است و اینکه درامد مردم کم است هم مشگل حاکمیت است نه خودروسازان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار