بازدید 12298
سخنگوی کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با تابناک؛

در مورد سمند حتی تست تصادف هم صورت نگرفته بود/ اسناد منتشر شده بر اساس استعلام از مراجع نظارتی بود/ احتمالاً برای سمند چندین برابر بیشتر از مبلغ اعلامی هزینه شده باشد

در مورد خودرو سمند بحث‌هایی وجود دارد برای مثال هزینه طراحی سمند بر اساس مستندی که چند وقت پیش از سوی صداوسیما پخش شد چندین برابر مبلغی بود که خودروساز به ما اعلام کرده است، بود. بر همین اساس ما از مراجع نظارتی استعلام کردیم تا این موضوع را شفاف نماید.
کد خبر: ۹۱۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ 18 August 2019

بازار امنی برای سرمایه‌گذاری در اختیار مردم نیست/ خودرو باید به میزان نیاز بازار تأمین شودمدهاست که موضوع فساد در خودروسازی کشور و وجود رانت‌های کلان و مافیای خودرو مطرح است اما تا کنون این بحث در حد حرف مانده بود و هیچ برآورد کمی از این مسئله صورت نگرفته بود.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال روز گذشته یک نماینده مجلس اعلام کرد که در طراحی و ساخت دو خودرو پژو 206 و سمند (خودرو ملی) فساد کلانی رخ‌داده است و میلیاردها دلار از پول بیت‌المال برای آن هزینه شده درحالی‌که می‌شد با این ارقام یک خط تولید جدید در خودروسازی کشور راه‌اندازی کرد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این آماری که منتشر شده است بر اساس استعلامی است که ما از منابع مختلف دریافت کردیم بود، استعلام مربوط به هزینه‌های پژو 206 از مراجع نظارتی گرفته شده است ولی خودرو سمند را از خود خودروساز گرفته‌ایم.

وی گفت: البته در مورد خودرو سمند بحث‌هایی وجود دارد برای مثال هزینه طراحی سمند بر اساس مستندی که چند وقت پیش از سوی صداوسیما پخش شد چندین برابر مبلغی بود که خودروساز به ما اعلام کرده است، بود. بر همین اساس ما از مراجع نظارتی استعلام کردیم تا این موضوع را شفاف نماید.

این نماینده در پاسخ به این سؤال که آیا این مبالغ واقعاً در این طراحی هزینه شده است گفت: متأسفانه نخیر هزینه نشده است و اعتقاد من اصلاً برای این کار هزینه‌ای نشده است، در همان زمان طراحان خوش‌نام ایرانی بودند که برخی مدل‌های خودروهای نامداری مانند BMW را طراحی می‌کردند و اعلام آمادگی کرده بودند در این طراحی رایگان و یا با قیمت بسیار پایین کار کنند اما این‌ها نپذیرفته بودند و با این هزینه‌های سرسام‌آور و غیرقابل قبول این کار را کرده اند و این نشان می‌دهد که منافعی پشت این ماجرا بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اسناد تنها مربوط به 206 و سمند بوده و خودروهای دیگر و خودروسازهای دیگر را هم شامل می‌شود گفت: چیزی که ما استعلام کردیم مربوط به همین دو خودرو بوده که یکی از آن‌ها خودرو ملی است و در دهه 70 طراحی شده است و به همین دلیل دارای اهمیت بود.

وی گفت: اگر بخواهیم این هزینه هار را قیاس کنیم، شاید 120 میلیارد عدد خیلی درشتی نباشد اما وقتی حساب می‌کنیم که در آن زمان دلار 400 تومان بود و یا اینکه بزرگ‌ترین اختلاس آن زمان 123 میلیارد تومان بود نشان می‌دهد که مبلغ بسیار کلانی از جیب مردم برای این کار هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: با این حال اگر این هزینه های هنگفت انجام می‌شد و طراحی‌های صورت گرفته قابل قبولی ازنظر استاندارد و مشتری پسندی بود باز می‌شد به‌گونه‌ای از آن گذشت اما این طراحی، هیچ‌کدام از فاکتور های لازم را نداشت و این خودرو اساساً نه راحتی دارد و نه ایمنی لازم را دارا است.

وی گفت: حتی در مورد سمند تست تصادف هم صورت نگرفته است، اما جاهای دیگری که این تست را انجام داده اند نشان می دهد که از نظر استاندار ایمنی اصلاً نمره قبولی دریافت نمی‌کند. وقتی یک خودرو هیچ‌کدام از معیارها را ندارد و قیمت آن این‌گونه سرسام آور است و هزینه آن هم باید از جیب مردم پرداخت شود درد را چند برابر می‌کند.

این نماینده گفت: در زمان کوتاهی سه بار طراحی سمند تغییر پیدا کرده است و خودرو هایی مانند دنا، سورن و دنا پلاس را ارائه داده اند که این خود نشان می دهد این طراحی مورد استقبال نبوده است و استاندار لازم راه نداشته و جالب آنکه همین سه طراحی نیز با اینکه طراحی های جزئی داشته بالغ‌بر 110 میلیارد تومان هزینه برای خودروساز تراشیده است.

وی گفت: زمانی که برای طراحی یک خودرو اینگونه هزینه می شود، قطعاً قطعه سازانی که از رانت برخوردار هستند قطعات خود را چندین برابر به خودروساز می‌فروشند، از سوی دیگر سو مدیریت، تأمین نیروی کار از سوی افراد سیاسی و کسانی که از رانتی برخوردار هستند و تغییرات در هیئت‌مدیره‌های مختلف و چندین مورد دیگر باعث می‌شود تا قیمت خودرو به‌شدت بالا برود و این هزینه باید از جیب مردم پرداخت شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار