بازدید 4207
اقتصاد در گذر زمان

از "تصویب لایحه استخدام و اختیارات میلسپو" تا " تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی شورای نگهبان"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 11 August 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.



۲۰ مرداد ۱۳۰۱، لایحه استخدام و اختیارات میلسپو در اداره امور مالی ایران در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

۲۰ مرداد ۱۳۲۱، برای تامین اداره خواربار کشور اداره مستقلی به نام اداره کل خواربار تشکیل و ادارات غله، قند و شکر و قماش ضمیمه این سازمان شدند. امان الله اردلان نیز به ریاست این سازمان رسید.

۲۰ مرداد ۱۳۲۸، دکتر تقی نصر از مدیرعاملی سازمان برنامه کناره گیری کرد. همچنین در این روز، نام بانک شاهی به «بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه» تغییر کرد.

۲۰ مرداد ۱۳۳۰، "استوکس" وزیر مشاور دربار سلطنتی انگلیس در دیدار با آیت الله کاشانی تلاش کرد از میزان بدبینی مردم ایران نسبت به انگلیس به خاطر مسائل مربوط به ملی شدن صنعت نفت بکاهد. آیت الله در این دیدار ضمن حمله شدید به سیاست‌های استعماری انگلیس عملکرد شرکت نفت انگلیس و ایران را جنایتکارانه خواند.

۲۰ مرداد ۱۳۳۱، خرید شش کارخانه قند برای رفع نیازمندی‌های کشور تصویب شد.

۲۰ مرداد ۱۳۴۸، در جلسه هیات وزیران بین عطاءالله خسروانی، وزیر کشور و غلامرضا نیک پی وزیر آبادانی و مسکن مشاجره و سپس زد و خورد درگرفت. در این نزاع خسروانی به شدت مضروب و بی هوش شد. علت نزاع این بود که نیک پی می‌خواست سازمان عمران شهری را که جزو وزارت کشور بود ضمیمه وزارت آبادانی و مسکن کند.

۲۰ مرداد ۱۳۵۴، ۳۰ تن از روسای اصناف اتاق بازرگانی پایتخت از سمت خود عزل شدند.

۲۰ مرداد ۱۳۵۵، کیسینجر اعلام کرد امریکا در نظر دارد ۱۶۰ فروند هواپیمای اف‌۱۶ به بهای ۳.۴ میلیارد دلار به ایران بفروشد.

۲۰ مرداد ۱۳۵۸، ایران خواستار غرامت یک میلیارد دلاری از آلمان به منظور جبران خسارات ناشی از عدم تکمیل پروژه احداث و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر شد.

همچنین در این روز، قرارداد‌های تسلیحاتی ۹ میلیارد دلاری ایران با امریکا لغو گردید.

۲۰ مرداد ۱۳۷۴، یک گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا که امروز منتشر شد حاکی است بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در تحریم اقتصادی یک جانبه علیه ایران شکست خورده زیرا هیچیک از کشور‌های جهان حاضر نشدند با این تحریم همراهی کنند.

۲۰ مرداد ۱۳۸۳، روزنامه یو. اس. تودی چاپ آمریکا به نقل از جورج بوش رئیس جمهور این کشور نوشت: «واشنگتن از اعمال تحریم علیه ایران خسته شده است.» بوش گفت: «ما ایران را کاملاً تحریم کرده ایم ولی گویی تحریمی وجود ندارد.»

۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی مهم‌ترین شرط اجرای سیاست یکسان سازی ارزی و تک نرخی شدن ارز در کشور را «شفاف شدن شرایط بین‌المللی» عنوان کرد.

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز شد در سال ۹۵ تا مبلغ ۱۲۵هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند.

۲۰ مرداد ۱۳۹۷،  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود، از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی شورای نگهبان خبر داد؛ لایحه‌ای که براساس تاکیدات گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  در زمره لوایحی است که ایران برای بازنگشتن به فهرست سیاه باید آن‌ها را تصویب می‌کرد. این اولین لایحه از لوایح ۴ گانه است که به تایید شورای نگهبان می‌رسید.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل