بازدید 12886
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه دهد/ آنچه در جلسه غیر علنی مطرح شد، به هیچ عنوان لایحه نبود

بنا بر اصل ۱۱۰، قانون اساسی موظف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه است. با وجود این تا کنون هیچ یک از دولت ها کاری در این باره نکرده اند و حتی با اینکه رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید کرده است، با گذشت چهار ماه از فرمایش های ایشان در خصوص لزوم اصلاح ساختار از سوی دولت، سازمان برنامه و بودجه کاری در این زمینه انجام نداده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ 10 August 2019

دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه دهد/ آنچه در جلسه غیر علنی مطرح شد، به هیچ عنوان لایحه نبودبنا بر اصل ۱۱۰، قانون اساسی موظف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه است. با وجود این، تا کنون هیچ یک از دولت‌ها در این باره کاری نکرده اند و حتی با اینکه رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید کرده است، با گذشت چهار ماه از فرمایش‌های ایشان در خصوص لزوم اصلاح ساختار از سوی دولت، سازمان برنامه و بودجه کاری انجام نداده است.

به گزارش «تابناک»؛ تنها اقدام این سازمان پس از گذشت این مدت ـ به اذعان برخی نمایندگان ـ تنها یک گزارش در سطح کارشناسی در جلسه غیرعلنی مجلس بوده که به هیچ وجه در حکم لایحه دولت برای اصلاح ساختار به شمار نمی‌آید.

اما دولتی‌ها بر این باورند، چیزی که نمایندگان مجلس از آن به عنوان گزارش یاد کرده اند، همان لایحه اصلاح ساختار بودجه است و تأکید دارند همین لایحه در مجلس بررسی و تصویب شود.

با این حال، این موضوع در مجلس با واکنش‌هایی روبه رو شده است. چند وقت پیش، تاج گردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اصلاح ساختار قانون بودجه در استودیو گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: آنچه تا کنون از سوی سازمان برنامه صورت گرفته، متن تکان دهنده‌ای ندارد. حدود ۷۰ درصد آن رویکرد‌هایی بود که در گذشته هم جاری و ساری بوده و بخشی از آن هم بدیهیاتی است که از برنامه دوم و سوم توسعه مطرح و در دستور اجرا شدن قرار گرفته است. متأسفانه موضوعاتی که در برنامه اصلاح ساختاری بودجه طرح شده، چندان هم‌سنگ نیست؛ بنابراین، نمی‌توان به خوبی ارزیابی و اجرا شود.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، موظف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه است، ولی گویا به دادن یک گزارش ـ آن هم در سطح کارشناسی ـ که در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت شد، بسنده کرده است!

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه دولت به یکسری اقدامات در شورای عالی بسنده کرده و پیشنهادهایش این است که از محل ۱۲ درصد فریز شده منابع صندوق توسعه ملی و همچنین از محل ۴۵۰ میلیون دلار حساب ذخیره ارزی و از محل استقراض و اوراق مشارکت کسری هایش را پوشش دهد.

از نظر ما این به معنی ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه در کشور نیست، دولت باید لایحه بیاورد و اقداماتی که قرار است، انجام دهد، مشخص نماید؛ البته یک جلسه غیر علنی هم برگزار شد، ولی هیچ اتفاقی در آنجا رخ نداد.

دولت باید این لایحه را ارائه می‌کرد تا هم تکالیف خودش مشخص شود و هم ما در مجلس آن را تأیید کنیم و هم اینکه بتوان بر آن نظارت داشت، اما اینکه دولت یک چیز کلی می‌دهد و می‌گوید که فلان کار را می‌کنم، چیزی از آن درنخواهد آمد.

وی گفت: تمام تلاش ما این بود که این موضوع بتواند در قالب یک متن مصوب و توافق شده عملیاتی شود، اما دولت به یک جلسه غیر علنی بسنده کرد و گزارش را هم ارائه داد، ولی گزارشی که داده شد، شفاهی بود و بنابراین، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. دولت باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه دهد و به تکلیف قانونی خود عمل کند. آنچه در مجلس قرائت شد، لایحه نبود و به هیچ عنوان لایحه محسوب نمی‌شود.

پور ابراهیمی در پایان با تأکید بر لزوم اصلاح سایر ساختار‌های اقتصادی کشور نیز تأکید کرد: اگر پیشنهاد ساختار بودجه کشور را ارائه کنیم، اما اصلاح ساختار در سایر بخش‌ها مثل نظام بانکی، حوزه انرژی و موضوعاتی از این دست را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم موضوع اصلاح ساختاری بودجه را حل کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
بالاخره بی خیال موتور سواری زنان شدید؟ می خواید یه هفت هشت تا خبر دیگه برید یه وقت بد نباشه چیزی نگفتید در باره اش
بودجه دولت ساختارش کجا بود عزیز جان
در مورد جامعه المصطفی و بودجه اش اصلاحیه ای چیزی ندارید؟؟؟
یه وقت بودجه کم بهشون نرسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هر چه بگیم اقتصاد ایران را نمی توان با صادرات ۲۰۰ هزتر بشکه در روز اداره کرد فایده ندارد. برای برخی انقدر قبول واقعیت سخت است که انقدر ادامه می دهند تا واقعیت خود را به انها تحمیل کند و از موضع بسیار بسیار ضعیفتر به دنبال مذاکره برای حل مسایل غیر ضروری بروند
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
اخوی مگر منابع ارزی ناشی از فروش نفت ابدی است؟یا مردم یک مملکت نیازهایشان را با مصرف و صادرات تولیداتشان بر طرف می کنند یا اینکه باید رو به قبله دراز بکشند حرف شما هم کاملا بی ربط است
ناشناس
| Canada |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
رضا عزیز. کسی نگفت که نفت ابدی است و یا مردم باید بدون نفت امیدی نداشته باشند. فقط نکته این است که حذف نفت از اقتصتد ایران یا ایجاد اقتصاد غیر نفتی دهها سال زمان می بره. فقط تصور کنید که المان و ژاپن با ان هم علم و صنعت می توانند ناگهان و در یک ستل صادرات بخش خودرو خود را قطع کنند؟ اگر می توانند ایران هم ظرف یکسال می تواند بدون نفت را اداره کند
وضع اداره کشور اینجوری هست که مثلا امسال رشد منفی ده درصدی و تورم ۷۰ درصدی داریم ولی دولتیها و بانک مرکری سال دیگر که رشد منفی نمی تواند بیشتر منفی باشدد چون صادرات نفت دیکر متفی تر نمی شود و تورم شصت درصد خواهند گفت که شرایط را کنترل کردیم و اقتصاد رو به بهبود است
اینقدر این دولت را پرو کردین که حالا حالا باید دنبالش بدوید
نمی دانم دوستان دولتی کی متوجه خواهند شد که مملکت را نمی شود به روش حسنقلی خانی اداره کرد
اصلاح ساختار بودجه؟کاهش سود بانکی به ۲ درصد درسال،کاهش افزایش دستمزده به ۲ درصد در سال،حذف یارانه انرژی و آزاد سازی قیمت بنزین،گازئیل،برق،آب،گاز و...،اصلاح ساختار و خصوصی سازی شرکت های ورشکسته دولتی و خصولتی و تعطیل کردن آنها اگر قابل اصلاحات نباشند،ایجاد یک سازمان بیمه بیکاری موثر برای پرداخت حقوق بیکاری و توان مند سازی صدها هزار بیکار شده ناشی از تعدیل ساختاری،حذف هر نوع قیمت گزاری دستوری و یا رانه ای و محدود کردن کمک به فقرا به پرداخت های نقدی ناشی از حذف یارانه ها انهم حداکثر ۳۰ درصد این وجوه که با این کارها اقتصاد کاملا در ریل صحیح قرار می گیرد و تورم به نزدیکی صفر درصد می رسد.اما آیا این آقایان دولتی و مجلسی مرد این عمل هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
فعلا مردم طاقت این اقدامات را ندارند آزاد سازی حامل‌های انرژی و ... یعنی گرانی و تورم
بودجه باید معقولانه باشد. وگرنه دولت به یک دلال و مافیای بازار تبدیل میشه.
کل این هیاهوی نهادهای فرهنگی نهایتا 400 میلیارد اما کارانه و ویزیت و بخور بخور پزشکان در طرح تحول سلامت 100 هزار میلیارد
حقوق نجومی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار