بازدید 3004
اقتصاد در گذر زمان

از "تاسیس کارخانه آلومینیوم سازی مشترک در اهواز" تا "کارت قرمز مجلس به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 08 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 مرداد 1345، ایران و پاکستان مشترکا یک کارخانه آلومینیوم ‌سازی با ظرفیت 45 هزار تن در سال در اهواز تاسیس کردند. همچنین در این روز، قرار خرید پانزده هزار تراکتور و ده هزار گاوآهن از رومانی بین مدیرعامل سازمان برنامه و وزیر تجارت خارجی آن کشور امضا شد.

17 مرداد 1346، قرارداد ترانزیت ایران و شوروی در مسکو امضا شد. همچنین در این روز قطعنامه مشترک ایران، ترکیه و پاکستان در زمینه ارتباط بین سازمان عمران منطقه ‌ای و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

17 مرداد 1355، هوشنگ انصاري وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد «حجم مبادلات ايران و آمريكا به 40 ميليارد دلار رسيده و ايران در حال حاضر 20 ميليون تن نفت به آمريكا صادر مي كند.» وي افزود: معاملات ايران و آمريكا در سال 1354 بدون نفت و تسليحات 5/2 ميليارد دلار بوده است.

17 مرداد 1389، محمود احمدی ‌نژاد رییس جمهور در یک سخنرانی به تشریح تصمیمات ایران برای مقابله با تحریم ‌ها پرداخت و گفت‌ از همان مسیری که آنها می‌ خواهند به ما ضربه بزنند، به آنها ضربه خواهیم زد. احمدی ‌نژاد گفت: برخی از تصمیمات مقابله با تحریم ‌ها قابل اعلام عمومی نیست؛ ولی تصمیم ما این است که از این تحریم ‌ها استفاده کنیم و تولیدات خود را گسترش داده و جهانی کنیم.

17 مرداد 1394، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور روحانی گفت: خوشبختانه با اقدامات مدبرانه دولت تدبیر و امید، کشورهای بزرگ دنیا در صف ورود به ایران قرار گرفته ‌اند.

17 مرداد 1396، حسن روحانی وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی وی برای وزارت اقتصاد بود.

17 مرداد 1397، علی ربیعی از ادامه تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازماند. با رای موافق مجلس دهم به استیضاح ربیعی، او در چهارمین تلاش برای کسب رای اعتماد از پارلمان، ناکام ماند و وزارتخانه را ترک کرد. در واقع عمر آخرین رای اعتماد مجلس به ربیعی، به ۵ ماه نرسید.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر