بازدید 2889
بازخوانی پرونده ذرت های آلوده

لزوم تعیین تکلیف ارز وارداتی ابر محموله ذرت

بررسی اسناد مربوط به پرونده ذرتهای آلوده نشان میدهد، تبعات سیاسی یکی از موانع اصلی برای مرجوع کردن این کالای وارداتی بوده است.
کد خبر: ۹۱۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 06 August 2019

به گزارش تسنیم، اواخر سال 96 خبرنگار تسنیم جزئیات دپو بیش از 120 هزار تن ذرت آلوده برزیلی در بندر امام خمینی منتشر شد.

خبرهای اولیه از کشف ماده سمی آفلاتوکسین در این محموله وارداتی ذرت حکایت داشت که در پی ورود نهادهای نظارتی حدود 126 هزار تن ذرت آلوده که وارد بندر امام خمینی شده بود، توقیف شد.

ذرتهای آلوده توسط 13 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال 96 وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده بود. براساس قانون اگر  اقدامات لازم برای ترخیص  کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود،  کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تا کنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده اقدامی انجام نداده است.

شرکتهایی از قبیل "ر خ"- "ف" اقدام به واردات ذرتهای آلوده به قارچ افلاتوکسین  از کشور برزیل کرده‌اند. گفتنی است، نمی‌توان گفت که کل محموله‌های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکتها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله  با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

همان زمان یک مقام مسئول در خوزستان  در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد،  با توجه به حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین المللی امکان مرجوع کردن کالا در حال حاضر فراهم نیست و برای خارج کردن ذرتهای آلوده باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود. در حال حاضر رئیس جمهور به بحث واردات 120 هزار تن واردات ذرت آلوده به کشور، ورود کرده  و دستور داده که این محموله‌ها مرجوع یا امحاء شوند. آن طور که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده در صورتی که این ذرت‌ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر، دام‌ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

گفتنی است، پیشنهاد ارجاع این محموله درسال 97 نیز مطرح شده بود اما استعلام صورت گرفته از دفتر صادرات گمرک ایران نشان می‌دهد، در آن برهه صادرات ذرت ممنوع بوده و با توجه به اعتبار اسنادی بودن شرایط خرید کالا وارده تبعات سیاسی ناشی از صادرات کالای الوده و لزوم اخذ نظر سازمانهای مجوز دهنده برای صادرات، مانع از مرجوع کردن کالا شده است.

از سوی دیگر با توجه به اعتبار اسنادی بودن محموله‌های وارداتی و این که تا کنون این کالا وارد کشور نشده است بایستی وضعیت ارزهای تامین شده برای این محموله نیز مشخص شود.

حالا باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی برای این محموله ها اتخاذ خواهد شد،  خبرگزاری تسنیم، به صورت یک پرونده ویژه این  موضوع را پیگیری خواهد کرد. چراکه در صورت ارجاع این محموله علاوه بر تبعات سیاسی مورد اشاره ممکن است  تبعات دیگری نیز در این حوزه ایجاد شود.

به گزارش تسنیم، یکی از نکات مهم و قابل توجه در پرونده مذکور، موضوع نوع مواجهه مقامهای ارشد برای تعیین تکلیف نهایی آن است. در حالی که خبرگزاری تسنیم، حدود 1.5 سال قبل جزییات کامل دپو 120 هزار تن ذرت آلوده در انبارهای بندر امام خمینی را مطرح کرده بود، تا زمان ورود کمیسیون اصل 90 مجلس و مصاحبه خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، هیچ موضع گیری مشهودی در رسانه‌‌ها از طرف دولت در این خصوص دیده نشده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار