بازدید 12673

خداحافظی قریب الوقوع با قبض برق و یک سوال بزرگ!

اگر قرار باشد صرفه جویی در دستور کار قرار گیرد، حذف قبض‌های کاغذی راهکار مناسبی نیست چراکه هزینه صدور و توزیع آن از مشترکان دریافت می‌گردد، مگر آن که دریافت این هزینه‌ها تداوم بیابد و نامش را صرفه جویی بگذارند؛ صرفه جویی به کام دولت و از جیب مردم که صرفه جویی نیست؛ ظلم است!
کد خبر: ۹۱۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹ 06 August 2019
تابناک اجتماعی -
اگر بعد از خرید از جایی صورتحساب بخواهید و فروشنده شماره تلفن همراهتان را بخواهد تا به جایش چند عدد خلاصه برایتان پیامک کند، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ کمی درباره این سوال تامل کنید و بعد ادامه مطلب را بخوانید.

به گزارش «تابناک»، هنوز اظهارات حاشیه ساز وزیر نیرو درباره پرمصرف بودن ایرانیان و مثالش درباره سیر شدن چینی‌ها با یک وعده غذا در روز از یاد‌ها نرفته، که خبر می‌رسد طرحی فراگیر در وزارت خانه تحت امر وی برای صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته و به زودی اجرایی خواهد شد؛ حذف قبض‌های کاغذی برق در سراسر کشور!

این خبری است که ساعاتی پیش به نقل از حسین صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ منتشر شد. خبری که در بخشی از آن تاکید شده این اقدام «در راستای سیاست‌های دولت الکترونیک و جزو برنامه‌های وزارت نیرو است» و در ادامه یادآوری شده که منوط به تهران نیست بلکه «حذف قبوض کاغذی برای مشترکان برق سراسر کشور صورت خواهد گرفت.»

البته این مقام یادآوری کرده که مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده، اما افزوده: «قرار است ظرف دو تا سه ماه آینده اطلاعات مشترکین که شامل شماره تلفن همراه و شناسه قبض آن‌ها است را اخذ کنیم.» جملاتی که در ادامه آن، شرح مبسوطی از چگونگی ثبت شماره تلفن همراه متشرکان ارائه شده تا محرز گردد که قبض کاغذی برق به زودی برچیده خواهد شد.

همان قبض‌هایی که حکم صورتحساب مشترکان را دارند و جالب اینکه برای صدور و توزیع شان مبالغی تحت عنوان آبونمان از ایشان دریافت می‌گردد. مبالغی که اگر با اجرای این تصمیم، از مشترکان دریافت نگردند، اجرای این طرح صرفه جویی‌ای به دنبال نخواهد داشت و اگر دریافت شان تداوم بیابد، ظلمی با نام صرفه جویی به عموم روا داشته شده است.

به تعبیر بهتر، اگر قرار باشد صرفه جویی در دستور کار قرار گیرد، حذف قبض‌های کاغذی راهکار مناسبی نیست چراکه هزینه صدور و توزیع آن از مشترکان دریافت می‌گردد، مگر آن که دریافت این هزینه‌ها تداوم بیابد و نامش را صرفه جویی بگذارند؛ صرفه جویی به کام دولت و از جیب مردم!

این در حالی است که ممکن است مسئولان مدعی باشند هزینه صدور و توزیع قبض‌های کاغذی در حال حاضر بیش از آن چیزی است که تحت عنوان آبونمان از مردم دریافت می‌گردد و هزینه اضافی این کار از محلی دیگر تامین می‌شود. ادعایی که این سوال را به وجود خواهد آورد که بر اساس کدام مستند و قانونی این تصمیم اجرایی می‌شود و فرجام آن مستند و مقررات با اجرای طرح جدید چه خواهد شد؟

این ابهامات زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسند که کنکاش در سخنان مسئولان در خصوص این طرح و طرح‌های مشابه (حذف دیگر قبوض کاغذی که برای خدمات دیگر صادر می‌شده یا هنوز هم صادر می‌شود) به هیچ نتیجه‌ای منجر نمی‌شود؛ نه خبری از حذف آبونمان است و نه یارانه احتمالی برای صدور و توزیع قبض و نه حتی محل هزینه کرد ثروتی که این صرفه جویی‌ها حاصل می‌آورد!

عجیب‌تر اینکه حتی توضیح جامعی در خصوص چگونگی جایگزین کردن قبض‌های کاغذی برق با پیامک هم ارائه نشده تا این سوال به وجود آید که آیا می‌توان مشترکان را از دریافت صورتحساب شان محروم نمود و این انتخاب را پیش رویشان قرار نداد که یا قبض کاغذی و هزینه اش یا پیامک رایگان را برگزینند؟ آیا این اقدام قانونی است و مثلا فروشگاه‌ها هم مجاز هستند تا به جای صدور صورتحساب و فاکتور، شماره تلفن همراه مشتریان را بگیرند و چکیده اش را پیامک کنند؟!
 
آیا بهتر نیست به جای این نگاه صفر و یکی و در شرایطی که می‌دانیم بسیاری از امور در عرصه برق بهای مشترکان به شیوه سنتی و با مارجعه مامور به محل نصب کنتورها صورت می‌گیرد و شبکه توزیع به انبوه مشکلات دچار و گرفتار است، تدابیری مانند کوچک کردن کاغذ قبض یا صدور آن در بازه های طولانی تر یا فراهم آوردن زیرساختی جامع برای دسترسی مردم به همه قبض های خدماتی به صورت یکپارچه و تدابیر مشابه را در دستور کار قرار داد و یک راست سراغ حذف صورتحسابی که حق مشتری است دریافت یا عدم دریافتش را تعیین کند، نرفت و با صرفه جویی به این تصمیم رنگ و لعاب نداد؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۳۵
معلومه از اونایی هستی که به سختی دل میکنی از قبوض کاغذی
مشکل رو مشکل

این دولت بیشترین مشکلات را به کشور و مردم تحمیل کرده
سوال بعدی اینه که برای آپارتمان ها که هر چند وقت یکبار مدیر تغییر می کنه چه باید کرد؟
پولی که برای چاب قبض برق اضافه می شد چه میشود
تحریم ها بدجور داره به حضرات فشار میاره بطوریکه در تامین کاغذ و مواد سولولوزی به شدت دچار مشکل هستن
از بس حرف زدیم و گوشی شنوا نبود دیگه خسته شده ایم. خدایا یا ما رو بکش یا این مسِولین بی مسئولیت را ...
در دوره قبل قبض برقی که صادر کردند مجددا با 2 دوره قبل تجمیع کردند. به این ترتیب هزینه قبض صادر شده به علت تجمیع (مصرف بیشتر) بیشتر شده. بعد قبض پرداخت شده 2 دوره قبل را برای دوره جدید بستانکار کرده اند و مازاد آنرا هم دوباره باید پرداخت کنیم. مثلا برای ماه 4 قبض من 1000 تومان بوده که پرداخت کرده ام. برای ماه 5 هم 1000 تومان مصرف کرده ام ولی قبض ماه 5 را مجددا برای ماه 4 تا 5 صادر کرده اند. مجموع قبض شده 2500 تومان که 1000 تومان آن را بستانکار کرده اند و 1500 تومان بدهکار شده ام. با پیامک فقط مبلغ میدهند که دیگر کسی نفهمد نحوه محاسبه چطور بوده.
تو همون اپلیکیشن 100 قلم کالا ریزشو بزارن
اصلا کار درستی نیست چون خیلیا مستاحر هستن. و یا قبض ها مشترکه. اینطوری خیلی راحت سو استفاده میشه
دقیقا دارین کاری می کنین اونایی هم که دزد نبودن دزد بشن
قبل نوشتن چنین گزارشی سر سوزنی اطلاعاتتون رو افزایش بدید ب جایی بر نمیخوره ها... تو دنیا اینگونه طرح ها در راستای حفظ محیط زیست و استفاده کمتر از کاغذ و قطع درختان انجام میشه... اگرم صرفه جویی درآمدی داشته باشه قرار نیست تو جیب مامور قرائت کنتور بره که ... تو طرح های بزرگ صنعت برق هزینه میشه که تو این شرایط کشور شدیدا نیازمند اعتباره
بقیه اطلاعات گزارش هم سرتاسر اشتباه و غلط، موندم با چ استدلالی این مطالب تو سایت خوبی مثل تابناک کار میشه اونم تیتر یک سایت ...گزارش نویسی فقط سر هم کردن چهار تا کلمه سنگین ادبی نیست....
بهتره فعلا برای یک شهر احرا کنن تا نتیجه اشو ببینن
نه خیر صدور قبض برق دوماه یک بار بود قبض برق مثل موبایل هر ماه یک بار میشه و خلاصه برنامه ها برنامه ها شروع میشه
این عدم ارسال قبض مصرفی ،نشان دهنده این است که هرچه که ببرندو بدوزند کسی سر درنمی اورد به عبارتی کلاهبرداری واحجاف، در بهای مصرفی وگرفتن وجوه نامعلوم وپنهان دستشان را باز میگذارد چه راهکاری جهت اخذ بی حساب وکتاب از مردم ازاین بهتر درکمال بیهخیری مقامات ناظر و....
نویسنده گرامی: با توجه به گرانی چندین برابری کاغذ و مواد اولیه پرینتر، کاغذ و پرینت قبوض برق-آب-گاز-.تلفن و... هزینه چندصد میلیاردی بر دوش دولت دارد. با کمک گرفتن از دولت الکترونیک و امکانات روز دنیا میتوان این هزینه را صفر کرده و پولش صرف کارهای مهم دیگر شود. اگر کسی هم میخواهد جزئیات فیش برق-آب-گاز-... خود را بداند ، میتواند به سایت شرکتهای برق-آب-گاز-... رفته و با وارد کردن شماره اشتراک خود، براحتی قبض خود را مشاهده کند پس حرف شما مبنی بر اینکه " حق مردم است که جزئیات قبض خود را بدانند" در اینجا اجرا میشود. اگر در گذشته این طرح اجرا میشد ، چند هزار میلیارد تومان صرفه جویی میشد و با آن پروژه های عمرانی زیادی انجام میگرفت. الان این طرح برای قبض برق اجرا میشود و باید برای قبوض دیگر هم اجرا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
این ملت هیچ وقت پیشرفت نمیکند هر روز با راننده های تاکسی سروکله می زنیم
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
حضورتون عرض کنم که شاید خیلی ها گوشیه هوشمند و کامپیوتر و دسترسی به اینترنت نداشته باشند . تکلیف اونها چی میشه .
چطور باید جزئیات قبض رو مشاهده کنند؟؟؟
رفتار و سبک مدیریتی اینچنینی و مدیریت اقتصادی که در عرض چند چند سال میلیون ها انسان مسلمان شیعه را به قعر فقر بدلیل ابر تورم پرت کرده است جامعه ای سکولار خواهد بود که محور همه روابط پول و پول و پول خواهد بود
آقا من میخوام قبض برقم با تمام جزئیاتش بدستم برسه .
نمیخوام صرفاً یه پیامک بیاد که فقط مبلغ رو اعلام کنه .
اگر حرفم غیر منطقیه بگید . . .
بنظرتون کاغذ کمتر مصرف میشه صرفه جویی نیست صرفه جویی همیشه پولی نیست در مورد هرچیزی نظر ندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
تو سایت میزارن
با خودشون فکر کردند که قبض ها رو حذف میکنیم و یه پیامک میدیم به مردم و هرچی دلمون خواست ازشون میگیریم

البته همینجوری هم رو قبض ها دارن میدزدند وای به حالی که همین خلاصه مصرف رو بهم نشون ندن

متاسفم برای دولت !!
هزینه پیامک را هم حتما میگیرن مثل بانکها که میگیرن
نمایندگان به عنوان وکیل مردم باید در چنین مواردی از حق مردم دفاع کنند ولی متاسفانه همیشه مردم در مقابل تصمیمات یکطرفه وزارتخانه ها ، شهرداری ها، ..... تنها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
کدوم وکیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
وکیل مردم ؟؟؟؟؟
دولت در حال چاپیدن ملت است.
ما همه چی صادر می کنیم بجز وزیر . نمی دونم کسی اینها رو راه نمیده یا از بس عاشق خدمتند تو ایران موندن !!
دیروز بانک فقط بخاطر دردسترس نبودن سیستم چند ساعت معطل شدم.
امروز هم رفتم فهرست آخرین تراکنش یا فقط آخرین واریزی بحساب بگیرم میگه اول فرم پر کن بعد فردا حاضر میشه. میگم آخرین واریزی به حساب رو بگو میگه ما دسترسی نداریم!!! این شعبه همون شعبه ای هست که حساب باز کردم !! حالا سئوال اینه قبلا با سیستم دستی و دفتری جواب میدادن. الان سیستم پیشرفته و شبکه و کامپیوتر و هوشمندسازی اضافه شده ولی پاسخگویی شده صفر!!!؟؟؟ جالب اینه !!!راحت و بسادگی تقصیر رو گردن سیستم و کامپیوتر میندازن!!!
اگه خیلی مرد هستند ودلسوز وراست میگویند از حقوق های نجومی شون کم کنند بهترین صرفه جویی میشود ........
همه چیز از جیب مردم
در مورد کنتورهای ۳ زمانه هم بگید که زمانیکه به برق نیاز دارید برق رو دو برابر به شما می فروشند مثل اینه که رستوران بنویسه چلوکباب از ساعت ۱۲تا ۱۵ و ۲۰ تا ۲۴
۱۰۰ هزار تومن و بقیه ساعتها ۲۰ هزار تومن
من فکرمیکنم به این نکات هم باید توجه بشه:
۱-در حال حاضر ، بسیاری از خانه ها در اختیار مستاجراست که هرساله احتمال تغییر مستاجرو و به تبع ان تغییر شماره تلفن همراه وجود خواهد داشت و مطمئن هستم که با این بروکراسی فشل موجود ،اکثر پیامهای تلفنی به مقصد واقعی خود نخواهد رسید و بسیاری از منازل ، بیجهت با قطع برق بی مورد مواجهه پیدا خواهند کرد که نتیجتا به نارضایتی مردم بیگناه منجر خواهد گردید
۲-بسیاری از کسانی که میبایست به انها پیغام تلفنی داده شود(عمدتا موجران و بعضا مستاجران) احتمالا سالی دوبار در مسافرت خارج از کشور و احتمالا در بعضی از کشورها مثل امریکا هستند که ان کشورها فاقد امکانات رومینگ با ایران میباشند و به تبع ان ،امکان ارسال پیامک تلفنی برایشان وجود ندارد.
۳-بعضی افراد مسن در شهر ها که عمدتا ، فرزندانشان هم در کنارشان نیستند ،ممکن است که عملا قادر به کاربری و اقدامات متناسب با تلفن همراه نباشنددر حالی که همان افراد ، قبوض فعلی برق را توسط یکنفر از فامیل و یا آشنایان ،نهایتا بنحوی پرداخت میکنند.
۴–بسیاری از نقاط مملکت از جمله نقاط کور هستند و ارسال پیام بصورت قطعی به مقصد نمیرسد
۵- بسیاری از افراد و عمدتا بسیاری از افراد سالمند در سراسر کشور که جوانان خودرا راهی خانه بخت و یا مسافرت نموده اند و فقط خود به تنهائی ساکن منزل پدری میباشند ،عملا فاقد تلفن همراه میباشند.
۶-حتی اگر دولت به این نتیجه برسد که بجای پیامک ایمیل هم بفرستد که در سراسر جهان و حتی در کشورهای فاقد رومینگ با ایران (مثل امریکا ) هم قابل وصول باشد بازهم، امکان دریافت ایمیل برای کلیه احاد کشور ،مسلما در حال حاضر، امری محال میباشد
۷-از همه مهمتر:
مردم به ارامش نیاز دارند:
بگذارید موضوع دریافت کارت ملی،کارت بنزین،تعویض شناسنامه، پروژه تهران من ،حذف چهار صفر ، کل کل های سیاسی وووووووو به نتیجه برسد و بعداز ان ،،موضوع جدید مطرح فرمائید!!!
ضمن این که :
کمبود منابع مالی دولت باید اساسی حل و فصل شود و به نظر نمیرسد که با این صرفه جوئیهای کوچک ، رفع و رجوع گردد
واز طرفی:
انجام بی برنامه پروژه هائی مثل حذف قبوض در شرائط موجود ،با این بروکراسی ناکارامد فعلی دولت و البته مردم و همچنین، با عنایت به این مشگلات موجود تحمیل شده استکبار جهانی ، متاسفانه انجام بی موقع این پروژه حذف قبوض برق:
نتیجه ای جز نارضایتی مردم و بالا بردن مشگلات وزارت نیرو در قطع و وصل برق میلیونها مشترک ناراضی شده و باورکنید:
نهایتا اجبار به راه اندازی مجدد قبوض کاغذی ، ترفند بهتری به دنبال نخواهد داشت.
نتیجه گیری و پیشنهاد نهائی:
چون به هرحال چنین پروژه هائی میبایست تا نهایتا اجرائی شود
پیشنهاد میشود :
وزارت نیرو بجای حذف اجباری قبوض از فلان تاریخ :
۱-اعلان نماید که کلیه کسانی که امادگی دارند تا بجای قبوض کاغذی ،پیامک تلفنی دریافت کنند شخصا داوطلب شوند
۲-اعلان نماید که درصد ی مشخص از صرفه جوئی بعمل امده و یا تمام صرفه جوئی حاصله از محل عدم ارسال قبوض کاغذی ، متناسبا و هرماهه از ابونمان و یا کارکرد برق مشترکین برق داوطلب عدم دریافت قبض کاغذی ، کسر خواهد شد
ملاحظات:
با انجام دو راه حل فوق ،خواهید دید که قسمت اعظم مشترکین برق (شاید بیش از حدور ۸۰ درصد مشترکین)با علاقه و داوطلبانه به طرح حذف قبوض خواهند پیوست و انوقت وزارت محترم نیرو با سعه صدر کامل ، موقعیت و ووضعیت ان ۲۰ درصد باقیمانده را مورد بررسی کامل قرار خواهد داد و با انجام یک راه حل فکر شده و میدانی ، نهایتا نسبت به انجام بایسته کل پروژه اقدام خواهد کرد
فعلا بهتر است که فقط قبوض داوطلبان حذف گردد ولا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
احسنت ، اصل مطلب رو گفتی
با حذف قبوض کاغذی تکلیف صورتحساب ماده ۱۶۹ ق.م.م که قبوض را به منزله صورتحساب تلقی کرده چیست و از طرفی تکلیف قبوض پرداختی و عدم وجود رسید/قبض هزینه برای ضمیمه کردن در اسناد حسابداری چیست
مبلغ آبونمان، برای چاپ و توزیع قبض نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار