بازدید 2131
اقتصاد در گذر زمان

از "فرمان برقراری حکومت مشروطه" تا "رونمایی از بسته جدید ارزی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸ 05 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 مرداد 1285، فرمان برقراري حكومت مشروطه در ايران از سوي مظفرالدين شاه قاجار صادر شد.

14 مرداد 1353، در خبری که در این روز در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده آمده بود: «بازار آزاد تلفن در تهران پس از دوره ‌ای رکود مجددا رونق گرفت و در بعضی از مراکز تلفن پایتخت یک شماره تلفن در بازار آزاد تا 200 هزار ریال (20 هزار تومان) به فروش رسید.

14 مرداد 1355، كيسينجر با هدف رفع ناخشنودي شاه نسبت به گزارش اقتصادي كميته روابط خارجي سناي امريكا در مورد فروش اسلحه به ايران وارد تهران شد.

14 مرداد 1357، آلفونس داماتو سناتور جمهوريخواه امريكا طرح جديدي براي تحريم اقتصادي ايران به بيل كلينتون رئيس جمهور اين كشور ارائه كرد و به عنوان «طرح داماتو» مورد موافقت و تصويب كنگره قرار گرفت‌. به موجب اين طرح شركت يا دولتي كه بيش از 40 ميليون دلار در صنايع نفت و گاز ايران سرمايه‌ گذاري كند، مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

14 مرداد 1389، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در جمع گروهی از روزنامه‌نگاران در کاخ سفید از اعلام آمادگی واشنگتن برای گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران خبر داد؛ اوباما در عین حال مدعی شد که تحریم‌ها در حال تاثیرگذاری بر ایران هستند.

14 مرداد 1391، اتحادیه اروپا در نامه‌هایی جداگانه به ۵ نفر از مدیران بانکی ایران اطلاع داده که از ۱۲ مرداد اسامی آنها از فهرست تحریم خارج شده است. این نامه‌ها به مدیران بانکی شامل عبدالناصر همتی (بانک سینا)، علی دیواندری (بانک ملت)، احمد عزیزی (بانک ملی لندن)، محمدرضا مسگریان و سعید زوار (بانک ملی لندن) ارسال شده است.

14 مرداد 1392، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روحانی شد.

14 مرداد 1395، وزارت خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرد که در پی حکم دادگاه عمومی اروپا و در فهرست به‌‌روزرسانی شده خود از تحریم‌های مالی علیه ایران، نام سه شرکت ایرانی شامل موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی و شرکت خطوط کشتیرانی را از فهرست تحریم‌ها حذف کرده است.

14 مرداد 1396، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد امسال حدود ۱۱ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی فراگیر جذب ۱۵ دستگاه اجرایی کشور می‌ شوند.

14 مرداد 1397، بسته جدید ارزی سرانجام رونمایی شد. محوریت این بسته به رسمیت شناختن بازار و آزادسازی داد و ستد ارزی بر مبنای عرضه و تقاضا بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان