بازدید 12516
۴

زلزله ۵.۲ ریشتری «چرام» و «دوگنبدان» را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ در مقیاس ریشتر، شهر‌های چرام و دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. کانون این زلزله در ۱۸ کیلومتری چرام، ۲۶ کیلومتری دوگنبدان، ۳۱ کیلومتری دهدشت (هر سه در استان کهگیلویه و بویر احمد) واقع شده و فاصله اش تا نزدیکترین مراکز استان، ۷۶ کیلومتری یاسوج و ۱۸۴ کیلومتری بوشهر ‌است.
کد خبر: ۹۱۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 04 August 2019

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ در مقیاس ریشتر، شهر‌های چرام و دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

به گزارش «تابناک»؛ آن گونه که مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت کرده، این زلزله در ۲۱ دقیقه و ۱۸ ثانیه بامداد امروز (دوشنبه ۱۴ مرداد) و در مختصات به طول جغرافیایی: ۵۰.۷۹ و عرض جغرافیایی: ۳۰.۵۹ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داده است.

کانون این زلزله در ۱۸ کیلومتری چرام، ۲۶ کیلومتری دوگنبدان، ۳۱ کیلومتری دهدشت (هر سه در استان کهگیلویه و بویر احمد) واقع شده و فاصله اش تا نزدیک ترین مراکز استان، ۷۶ کیلومتری یاسوج و ۱۸۴ کیلومتری بوشهر ‌است.


مصدومیت ۵ نفر در گچساران
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۷:۰۶

رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران از مصدومیت ۵ نفر در پی زلزله ۵.۲ ریشتری خبر داد.

سیدطاهر حسینی در گفتگو با ایسنا افزود: تاکنون ۵ نفر مصدوم ناشی از زلزله ۵.۲ ریشتری به بیمارستان شهید رجایی گچساران‌ منتقل شده‌اند. از این‌ تعداد ۲ نفر که شامل یک‌ مرد و یک زن هستند، دارای جراحات‌ عمیق بوده و جراحات مابقی مصدومان سطحی بوده است.

زلزله ۵.۲ ریشتری چرام خسارات جانی نداشت
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۵:۰۴

سید امان‌الله جهان‌بین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا کنون خسارت جانی ناشی از زلزله ۵ ریشتری چرام و گچساران گزارش نشده است. خسارات جزئی در حد ترک خوردگی و برخی از منازل مسکونی گچساران وارد شده است. ۶ تیم ارزیاب هلال احمر به چرام و گچساران اعزام شده‌اند و خسارت‌های ساختمانی باید ارزیابی شوند.

جهان‌بین تصریح کرد: تیم‌های هلال احمر در سطح شهرستان‌های زلزله‌زده و استان کهگیلویه و بویراحمد در آماده‌باش هستند و در صورت نیاز وارد عمل می‌شوند. به مردم توصیه می کنیم ضمن حفظ خونسردی، آرامش خود را حفظ و نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد هیچ حادثه‌ای نباشیم.

کهگیلویه و بویراحمد در آماده‌باش
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۴:۰۳

مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون خسارتی از زلزله ۵.۲ ریشتری چرام به ما گزارش نشده است. وحید محمدی‌تبار در گفتگو با ایسنا منطقه گیلویه و بویراحمد افزود: طی تماس با فرمانداران شهرستان‌های چرام و گچساران تاکنون گزارشی از خسارات جانی و مالی زمین لرزه ۵ ریشتری در شهرستان چرام نشده است. شدت زمین لرزه در گچساران مهیب و ترسناک بوده است. این زمین لرزه باعث قطع برق برخی از مناطق شهرستان گچساران شده و موجب ریزش جاده دیل به گچساران نیز شده است. هم‌اکنون به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حال عزیمت به منطقه زلزله‌زده شهرستان‌های چرام و گچساران هستم.

محمدی‌تبار تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته شهرستان بهبهان استان خوزستان به عنوان معین گچساران در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در آماده‌باش کامل هستند و تا آخر بررسی های انجام شده در آماده‌باش خواهند بود.

مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخشداران و فرمانداران موظف شدند شهرستان‌های زلزله‌زده چرام و گچساران را رصد و بررسی کنند. زلزله قابل پیش‌بینی نیست البته جای نگرانی هم وجود ندارد و مردم به منازل خود برگردند.

هیچ خطری سد کوثر را تهدید نمی کند
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۲:۴۳

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد کوثر مشکل خاصی ندارد و هیچ خطری سازه استراتژیک سد کوثر را تهدید نمی کند.
به گزارش مهر، علی داوودی مهر افزود: حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است. هم اکنون ۱۰۰درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی های سال زراعی جاری آبگیری شده است.

وی افزود: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است؛ از هشتم مرداد ماه رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۳۰ متر بر ثانیه به مدت هشت روز و به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب بر ثانیه آغاز شد.

ریزش کوه در جاده دیل
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۱:۳۲

فرماندار گچساران به ایسنا گفت: در حال حاضر بر اثر این زلزله جاده دیل ریزش داشته و در حال بررسی و سرکشی در محلات بافت فرسوده هستیم.

علی خوان‌پایه افزود: زلزله شدیدی که در گچساران ساعت ۲۱ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۴ مردادماه رخ داد. در حال حاضر بر اثر این زلزله جاده دیل ریزش داشته و در حال بررسی و سرکشی در محلات بافت فرسوده هستیم و به بیمارستان‌ها وضعیت فوق العاده اعلام کردیم. پس از بررسی از محلات مختلف در گچساران نتیجه خسارت‌های احتمالی را اعلام خواهیم کرد.

مصدومیت دو تن در گچساران
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۱:۱۸

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر ضرورت ارزیابی روستاهای اطراف شهرستان چرام، درباره وضعیت سکونت در محدوده  کانون زلزله گفت: جمعیت ٢۶ هزار و ٩٣۵ نفری در این منطقه سکونت دارند که این تعداد ٧ هزار و ٢١۴ خانوار هستند. در مجموع ١٠٨ روستا در اطراف محل زلزله وجود دارند که نزدیک‌ترین آنها مارین، دیل، اسپر، آرو و فتح هستند.

سلیمی در ادامه با بیان این که تیم های ارزیاب در حال ارزیابی مناطق شهری و روستایی هستند، گفت: به هموطنان توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کرده و به شایعات توجه نکنند.

سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر، تا به این لحظه تعداد مصدومان در شهرستان گچساران را دو نفر اعلام کرد و گفت: دو نفر که قصد فرار از زلزله را داشتند دچار مصدومیت‌هایی شده‌اند.

اعزام شش تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۱:۱۵

سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان از اعزام شش تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده جهت بررسی خسارات احتمالی این رویداد خبر داد و گفت: بنا بر اطلاعات دریافتی از تیم های اعزام شده، تا کنون خسارت جانی گزرش نشده و خسارات وارد آمده محدود به ترک خوردن دیوار برخی سازه هاست.

چرام برای دومین بار لرزید
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۱:۰۴

زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۵ در مقیاس ریشتر برای دومین بار در ساعت اخیر شهر چرام را لرزاند تا مردم به خیابان ها بریزند.


به گزارش مهر، بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری، این زمین لرزه در ساعت ۳۳ دقیقه بامداد رخ داده است. عمق این زمین لرزه ۱۴ کیلومتری زمین بوده است.

نکاتی که باید هنگام وقوع زلزله بدانیم
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۱:۰۰

ترس و وحشت همواره یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد هنگام زمین‌لرزه حتی با قدرت کم مصدوم شده یا جان خود را از دست بدهند. هنگام وقوع زلزله باید ضمن حفظ آرامش چند نکته کلیدی را به یاد داشت.

توصیه‌های ایمنی، حین وقوع زلزله، برای هنگامی که در خانه هستید:

- اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، در نظر داشته باشید از پنجره‌ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

- اگر محل ایمن وجود ندارد به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته‌اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم کرده و ضمن این که با کف دست‌هایتان پشت سر خود را گرفته‌اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

- حین وقوع زلزله می‌توانید در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سر خود را با بازوان خود گرفته‌اید، حرکت کنید.

- اگر هنگام وقوع زلزله در رختخواب هستید، همان جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مانند لوستر قرار دارد، ‌فوراً جابه‌جا شده و به نزدیک‌ترین محل امن پناه ببرید.

- تا اتمام لرزش‌ها در داخل منزل بمانید. بیشترین صدمات هنگام زلزله، زمانی روی می‌دهند که افراد، هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.

- در این مواقع باید به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از پله‌ها یا آسانسور استفاده نکنید.

- برای پناهگیری، چارچوب درها را انتخاب نکنید؛ چرا که چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه یا اشیائی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند.

- بعد از وقوع زلزله نیز در قفسه‌ها و کابینت‌های منزل خود را باید ‌با احتیاط باز کنید چون اشیای موجود در آنها ممکن است سقوط کنند. دقت داشته باشید در صورتی که به هر دلیلی از منزل خارج می‌شوید، شیر اصلی گاز و آب را ببندید.

نکاتی برای زمانی که حین وقوع زلزله بیرون از منزل هستید:

- هر جایی که هستید، توقف کنید. از دیوارها و ساختمان‌ها فاصله بگیرید. از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید.

- شهروندان در صورتی که بیرون ساختمان هستند باید خود را از اشیایی مانند آجر، سنگ‌نما، شیشه و تزیینات ساختمان که امکان سقوط دارند، محفوظ نگه‌ دارند و دور از بالکن ساختمان‌ها، درختان، دیوارهای شکسته و وسایل در حال سقوط و ویترین شیشه‌ای مغازه‌ها پناه بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سه گنبدان هم لرزید ، خبر ندارید ؟
انشاء الله که تلفات جانی نداشته باشه .
دیشب در ماهشهر هم ما به راحتی لزرش را حس کردیم
حدود ساعت 12:25 نیمه شب
گچساران همان دوگنبدان است در خبر ها به گونه ای گزارش شده که انگار دو شهر مجزا از هم هستند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار