بازدید 2896

ترامپ بازی‌خطرناکی را با اقتصاد آمریکا آغاز کرده است

تحلیلگران به مجموعه اقدامات ترامپ که برای اقتصاد آمریکا بسیار خطرناک است، اشاره می‌کنند و معتقدند که بانک مرکزی این کشور نتواند این شوک اقتصادی را برطرف کند.
کد خبر: ۹۱۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 04 August 2019

به گزارش فارس، CNN در گزارشی با عنوان «ترامپ‌ بازی خطرناکی را با اقتصاد آمریکا آغاز کرده است» انتقادات شدیدی از سیاست اقتصادی رئیس جمهور آمریکا کرده است.

CNN در این گزارش تأکید کرده که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جنگ تجاری را علیه چین تشدید کرده که می‌تواند یک شوک شدیدی را به اقتصاد آ‌مریکا وارد کند. به طوری که حتی بانک مرکزی این کشور هم نتواند این شوک اقتصادی را برطرف کند.

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در این هفته که برای نخستین بار در 11 سال گذشته اتفاق افتاد می‌تواند رکود را به آمریکا به ارمغان بیاورد در حالی که این شوک برطرف نشده بود در کمتراز 24 ساعت ترامپ قول داد که روی 300 میلیارد دلار بقیه محصولات وارداتی از چین نیز تعرفه در نظر می‌گیرد، اقدامی که می‌تواند به طور مستقیم بر مصرف‌کنندگان این کشور تأثیرگذار باشد.

اقدام جدید تعرفه آمریکا باعث افت تولید در سطح جهانی نیز خواهد شد و می‌تواند اعتماد اقتصادی را متزلزل کرده و چشم‌انداز مثبت اقتصادی را برای مصرف‌کنندگان از بین ببرد. به طور خلاصه اقدام تعرفه‌ای آمریکا پیامد خوشی ندارد و روابط با پکن را تیره و تار کرده است. این اقدام می‌تواند برای اقتصاد جهانی هم به شدت آسیب‌زا باشد. 

کریستینا هوپر تحلیلگر ارشد بازار جهانی معتقد است که خطر رکود به واسطه تشدید جنگ تجاری افزایش یافته است. 

ترامپ روز پنج‌شنبه اعلام کرد در نظر دارد برای بقیه محصولات وارداتی از چین تعرفه 10 درصد اعمال کند این در حالی است که مذاکره بین دو کشور قرار بود ادامه یابد. در پی این خبر ارزش سهام بازار بورس آمریکا کاهش یافت و نقدینگی به سمت اوراق قرضه دولتی رفت. 

هوپر گفت: همه اینها نشان می‌دهد که نگرانی‌های عمیقی وجود دارد که نه تنها به اقتصاد آمریکا بلکه باعث افت رشد اقتصاد جهانی می‌شود.

ترامپ همچنین تأکید کرده است که احتمال دارد تعرفه روی کالاهای چینی تا 25 درصد افزایش یابد. فراتر از تأثیر مستقیم تعرفه خطر تشدید جنگ تجاری اعتماد اقتصادی را به صورت قابل توجه در این کشور کاهش می‌دهد. 

اقدامات تعرفه‌ای باعث می‌شود که رؤسای شرکت‌ها برآورد دقیق و برنامه‌ریزی مناسبی از آینده نداشته باشند و به جای به کارگیری نیروهای جدید و راه‌اندازی کارخانه‌های تولید احتمالاً بسیاری از شرکت‌ها خودشان را از فعالیت‌های اقتصادی کنار می‌کشند.

پیتر بوکوار رئیس دفتر سرمایه‌گذاری در گروه مشاورتی بریکلی طی یادداشتی اعلام کرد مرد تعرفه «ترامپ» بیش از هر زمانی برای اقتصاد ما خطرآفرین شده است.

بوکوار در مصاحبه‌ای با CNN گفته است تنها چیزی که می‌تواند اقتصاد آمریکا را از رکود نجات دهد تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه مصرف است. به هر روی اقدامات تعرفه‌ای آمریکا می‌تواند تأثیر روی مصرف‌کنندگان داشته و قیمت‌ها را بالا ببرد. 

محصولات الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاب و تبلت از جمله کالاهایی است که در معرض شدید افزایش قیمت در آمریکا قرار دارد.

بر اساس اعلام اتحادیه کفش و پوشاک آمریکا،‌ در سال 2018، 42 درصد پوشاک و 69 درصد کفش فروخته شده در ایالات متحده آمریکا وارداتی از چین بوده است. 

بوکوار تأکید می‌کند که اقدامات تعرفه آمریکا سرمایه‌گذاری در حوزه مصرف را کاهش خواهد داد. 

* چین چگونه پاسخ خواهد داد

این احتمال وجود دارد که ترامپ با افت شدید بازار مواجه شود و از آخرین تهدیدهای تعرفه‌ای خود عقب‌نشینی کند. 

احتمال دیگر آن است که اعمال تعرفه‌ها باعث شود که پکن بیشتر هماهنگ باشد و با این شرایط بخواهد در افکار عمومی خود را پیروز میدان جلوه دهد و در هر دو شرایط نکته مثبتی برای اقتصاد چین خواهد بود.

در دیگر سو برخی معتقدند فشارهای ترامپ روی چین تأثیرگذار باشد و چین اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را آغاز کند که بیش از پیش فشارهای اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چین به دنبال جنگ نیست اما اگر مجبور شود خواهد جنگید. 

این مقام رسمی اعلام کرده که چین اقدامات متقابل را انجام خواهد داد اما توضیح نداد که اقدامات تلافی‌جویانه به چه شکلی خواهد بود.

گزینه‌های پکن همان اعمال تعرفه خواهد بود که می‌تواند بیشتر روی عرضه مواد معدنی کمیاب باشد که صنعت تکنولوژی جهانی به آن متکی است و می‌تواند حتی باعث از دست رفتن ارزش ارز کشور بشود. 

بر اساس گزارش CNN، صنعت تولید جهانیحتی قبل از تشدید جنگ تجاری در این هفته  با افت شدید مواجه بود. 

بنابر اعلام بارکلیز شاخص اعتماد تولید جهانی در ماه جولای بیشتر به سمت منفی تمایل داشت و هشدار دیگری درباره رکود صنعت جهانی وجود دارد.

فعالیت کارخانه‌های آمریکا در ماه جولای کاهش داشت و به ضعیف‌ترین سطح سه سال گذشته رسید. بسیاری جنگ تجاری را عامل این افت تولید اعلام کردند اما این می‌تواند تنها بخشی از حقیقت باشد. 

لاکشمن آچوتان بنیانگذار مؤسسه پژوهش اقتصادی اعلام کرد که کاهش تولید کارخانه‌ها قبل از آغاز جنگ تجاری و در بهار 2018 شکل گرفت. 

آچوتان گفت: جنگ تجاری تأثیر منفی بر این کاهش رشد اقتصادی گذاشت. به عبارت دیگر در حالی که اقتصاد جهانی در معرض رکود داشت آمریکا هم از این کاهش رشد اقتصادی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: «مردم نمی‌دانند که ما آهسته آهسته به سمت آسیب‌پذیری می‌رویم. یک شوک منفی که فکر می‌کنیم قبل از اینکه به شوک رکود تبدیل شود با آن مقابله کنیم. ما در حال حاضر رکود را تماشا می‌کنیم.» 

بدون شک اعمال تعرفه 10 درصدی روی بقیه کالاهای چینی می‌تواند باعث ایجاد ناپایداری شود چرا که بانک مرکزی آمریکا به دنبال این است که با سیاست مالی جدید با شرایط مقابله کند و اعمال تعرفه می‌تواند فشار مضاعفی بر دوش بانک مرکزی بگذارد. 

آدیتیا بیو اقتصاددان ارشد جهانی در بانک مریللینچ آمریکا اعلام کرد: خطر رشد اقتصادی در آمریکا بیشتر شده است. 

به گزارش فارس، جنگ تجاری آمریکا و چین از سال گذشته آغاز شده و هر مرحله که آمریکا تعرفه‌ها را روی محصولات وارداتی از چین اعمال کرده پاسخ‌های متقابلی هم از سوی چین داده شده است.

روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که روی بقیه محصولات وارداتی از چین به ارزش 300 میلیارد دلار تعرفه 10 درصد اعمال خواهد کرد.

این خبر ارزش بورس بازارهای آمریکا و دو قاره دیگر را نیز کاهش داد که البته بلافاصله مسئولان چینی هم پاسخ متقابل دادند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که ما به دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نیز ترسی نداریم. اگر آمریکا بخواهد به جنگ تجاری خود ادامه دهد پاسخ کوبنده‌ای را از سوی چین می‌بیند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر