بازدید 3846

نکاتی برای حفظ خواص سبزیجات

کد خبر: ۹۱۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 03 August 2019

اگر چه سبزیجات منبعی عالی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند و رژیم غذایی سرشار از این خوردنی‌ها، مزایای بسیاری برای سلامتی دارد اما باید توجه داشت که مصرف زیاد سبزیجات به شیوه اشتباه خاصیتی برای بدن ندارد.

به گزارش ایسنا، نحوه نگهداری و پخت سبزیجات نیز ارزش غذایی آن‌ها را تعیین می‌کند. برای حفظ همه ترکیبات مغذی باید راه درست پخت و پز مواد غذایی را دنبال کنید. از مدت زمان پخت و پز گرفته تا روش خرد کردن سبزیجات،‌ همگی در حفظ مواد مغذی آن‌ها تاثیر دارد.

در ادامه برخی بایدها و نبایدها برای استفاده حداکثری از فواید غذاها و به خصوص سبزیجات به نقل از سایت "ان‌دی‌تی‌وی" آورده شده است:

۱) روش درست خرد کردن را انتخاب کنید

روش‌های اشتباه خرد کردن می‌تواند مواد مغذی سبزیجات را از بین ببرد. ابتدا باید سبزیجات را بشویید و سپس خرد کنید. هرگز برعکس این عمل را انجام ندهید زیرا می‌تواند بیشتر مواد مغذی را از بین ببرد.

بسیاری مواد غذایی را خرد کرده و آن‌ها را در یخچال یا فریزر برای استفاده‌های بعدی نگهداری می‌کنند که کار درستی نیست. سبزیجات خرد شده را به مدت طولانی نگه ندارید زیرا پس از خرد شدن در معرض هوا و محیط قرار گرفته و ترکیبات مغذی خود را از دست می‌دهند. سبزیجات تازه را در زمان استفاده خرد کنید.

۲) به اندازه خرد کردن سبزیجات توجه کنید

نکته دیگری که می‌تواند هنگام خرد کردن سبزیجات به حفظ مواد مغذی آن کمک کند آن است که سبزیجات را به قطعات خیلی کوچک خرد نکنید. سبزیجات را در تکه‌های بزرگ‌تری خرد کنید تا تماس آن‌ها با محیط اطراف به حداقل برسد.

۳) غذا را در مدت زمان مناسب بپزید

زمان پخت و پز و قرار گرفتن در معرض گرما دو عاملی است که حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما یکی از مهم‌ترین عوامل از بین رفتن مواد مغذی در سبزیجات است.

زمان پخت و پز را مناسب انتخاب کرده و با کاهش این زمان به حفظ هرچه بیشتر ارزش غذایی خوردنی‌ها کمک کنید. بیشتر ویتامین‌ها نسبت به گرما حساس هستند، از این رو از حداقل زمان نیاز برای پخت استفاده کنید.

۴) از مقدار مناسب آب استفاده کنید

مقدار آبی که به غذای خود اضافه می‌کنید نیز بر ارزش غذایی غذای شما تاثیر می‌گذارد. سعی کنید حداقل آب ممکن را به غذای خود اضافه کنید، چرا که مواد غذایی در آب مورد استفاده برای پخت غذا حل می‌شوند.

برای کاهش مدت زمان پخت و پز، درِ ظرف غذا را بسته و آن را به طور کامل بپوشانید.

۵)‌ از گرم کردن مجدد غذا خودداری کنید

گرم کردن دوباره غذا یکی از بدترین کارها است. این کار غذا را دوباره در معرض گرما قرار داده و روند شیمیایی مواد غذایی را مختل می‌کند.

سعی کنید غذا را به اندازه کافی بپزید تا مجبور به نگهداری و استفاده مجدد از آن نشوید. مواد غذایی تازه تهیه شده بهترین روش برای بهره‌مندی حداکثری از مواد مغذی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر