بازدید 4964

چرا "قیمت گوشت مرغ" در یک ماه اخیر افزایش یافت؟

قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر روند صعودی داشته است و گفته می شود این قیمت رکورد دو ساله خود را شکسته است. بررسی ها نشان می دهد که پنج دلیل عمده باعث شده است تا قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 31 July 2019

چرا قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر روند صعودی داشته است و گفته می شود این قیمت رکورد دو ساله خود را شکسته است. بررسی ها نشان می دهد که پنج دلیل عمده باعث شده است تا قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تا یک ماه پیش تمام مرغداران و تولیدکنندگان گوشت مرغ از پایین بودن قیمت آن شکایت داشتند اما هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدی رسیده که گفته می شود رکورد دو ساله خود را شکسته است. برخی رسانه ها اعلام کردند که هر کیلوگرم گوشت مرغ به 16 هزار تومان رسیده است و حتی در برخی از استان ها و شهرها با کمبود گوشت مرغ این رقم به 18 هزار تومان هم رسیده است. حتی اعلام شد که در شهر ارومیه گوشت مرغ با کارت ملی توزیع می شود که البته این خبر توسط رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تکذیب شد! حالا پرسش این است که چرا قیمت گوشت مرغ به یک باره رشد کرد و چه دلایلی باعث شد تا قیمت گوشت مرغ افزایش یابد؟

مصاحبه های انجام شده در زمینه افزایش قیمت گوشت مرغ نشان می دهد که پنج عامل موجبات افزایش قیمت گوشت مرغ را فراهم کرده، به طوری که این قیمت رکورد دو ساله خود را شکسته است.

اولین دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ به آزادسازی صادرات گوشت مرغ باز می گردد. صادرات گوشت مرغ طی نامه ای که در مورخه 1 تیر ماه سال جاری از سوی علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی به مهدی میراشرفی رئیس گمرک ارسال شده بود، آزاد شد. در این نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید آمده است:

"با توجه به نامه شماره ۷۳۴۸۴ / ۶۰ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع ممنوعیت صادرات برای محصولات طیور با تأیید این وزارت به استحضار می‌رساند بند ۳ کالاهای اعلام شده در نامه مذکور در خصوص صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های ۰۲۰۷۱۱۰۰ و ۰۲۰۷۱۲۰۰ نیاز به تأیید وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تأیید سیستمی این معاونت در پنجره تجارت فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران ندارد. بنابراین صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های مذکور، صرفاً با رعایت قوانین و مقررات فنی و بهداشتی (از جمله اخذ گواهی بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور) بلامانع است."

چرا

 

دومین دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ، افزایش قیمت توسط ستاد تنظیم بازار بود. در حالی که قیمت قبلی هر کیلوگرم گوشت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار 11 هزار و 500 تومان اعلام شده بود این قیمت طبق مصاحبه مورخه 27 تیرماه 1398 عباس تابش رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به 12 هزار و 900 تومان افزایش یافت.

سومین دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ به گرمای هوا باز می گردد. برومند چهار آئین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی طی مصاحبه ای در مورخه 18 تیر ماه سال جاری در این زمینه گفت:  دما در واحد تولیدی باید حداکثر ۳۳ درجه سانتیگراد باشد، ولی طی روزهای اخیر هوا بسیار گرم شده و واحدها را با مشکل مواجه کرده است. وی افزود: وقتی هوا گرم می شود مرغ هم غذا نمی خورد و وزن نمی گیرد. وی افزود: از پانزدهم خرداد تا پانزدهم شهریور به دلیل افزایش دمای هوا وزن گیری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به دیگر ماه‌های سال کمتر است.

چهارمین دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ به افزایش تقاضا برای آن به دلیل افزایش سفرهای تابستانی و برگزاری مراسمات باز می گردد. برومند چهارآئین در این رابطه نیز گفت: آغاز مسافرت های تابستانی و برگزاری مراسم های جشن و سرور در نیمه اول سال، تقاضای مرغ را بالا برده است.

پنجمین دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ نیز به گفته مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، تلفات موسمی ناشی از فصل گرما می باشد. وی طی مصاحبه ای در مورخه 7 مرداد ماه سال جاری گفت: بیست و پنج درصد از مرغ‌ هایی که قرار بود به بازار عرضه شود تلف شده اند و همین موضوع سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

به هر صورت این پنج دلیل از دلایل عمده افزایش قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
چرا قيمت همه چي و نه مرغ در ماه اخير افزايش يافت؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
معلومه دیگه صادرات کلا هرچی گرون شد جوابش صادراته چرا الکی وقت مسوولین رو بابت پاسخگویی میخواید بگیرید؟
این اتفاقات به ضرس قاطع دلیل اصلی گرانی ها نیست. چرا که همه این علت ها با هم در یک هفته اتفاق نیفتاده...
اگر در یک مدت 2 3 ماهه قیمت ها کم کم بالا پایین میشد مشکلی نبود و موجه بود. ولی وقتی ناگهان در یک هفته قیمت ها به شدت افزایش پیدا میکند معلوم است که یک جای کار میلنگه ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
فقط و فقط پای رانتخواران درمیان است
اگر قیمتی در طی یک هفته ثابت موند باید دنبال دلیلش باشید.
و آقایون دلال
چرا قیمت لبنیات افزایش یافت
چرا قیمت خودرو در کارخانه های خودرو سازی افزایش یافت.
چرا قیمت سیب زمینی افزایش یافت
صادرات نابجا و برنامه ریزی غلط ، پدر ملت را در آورده .
قیمت ها افزایش پیدا میکنه چون انواع و اقسام دلال ها در کارند و کالاها بین دلال ها دست به دست می شوند .. برخی با رانتخواری هنگام واردات مواد اولیه دلالی می کنند و دلال های بزرگ و کوچک هم هنگام توزیع .. در این میان فقط سر تولید کننده و مصرف کننده کلاه می رود
علت اصلي همه مشكلات پيدابودن تارموي خانمهاست
بعد سيب. زميني و پياز و گوجه فرنگي و گوشت و اينا انصافا نوبتي هم باشه نوبت مرغ.
متانت خروس رو باش اصلا برو خودش نمياره كه بالاخره مردي گفتن…
چون دوس داشته . . .
حتما صددرصد مرغهای منجمد وارد کردند ودارن قیمتها رو افزایش میدن تا بازار برای فروش مرغهای یخزده آماده بشه وملت همیشه در صحنه در صف خرید مرغ منجمد با شکستن سر .صورت هم تمام مرغها رو بخرند منتظر بیانیه ستاد تنظیم بازار باشید برای تعادل بازار مرغ به اندازه کافی وارد شده ودر اسرع وقت توزیع خواهد شد
... چه فرقی میکنه چرا؟ اصلانباید این اتفاق میفتاده
ایران چرا نداره.
سالهای قبل گرما نبوده مسافرت تابستان نبوده صادرات نبوده و الی آخر.
علت ازاد کردن صادرات مرغه تا میبینن ی چیزی داره قیمتش میاد پایین فوری صادراتشو ازاد میکنند ویک مشت دلال سوع استفاده گر هم اماده هستند
دوستان عزیز الان بهترین سرمایه گذاری گوشت مرغ هست
صرفا جهت مزاح
سلام دوستان عزیز قدیما وقتی یک چیزی کمیاب وگران می شد دولت یک تکونی می خورد...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی