بازدید 9034

رئیس سازمان محیط زیست، چشم انتظار دریافت احضاریه!

کدام تحقیقات نشان داده که سرازیر کردن ۱۲ هزار لیتر «دی اکسید تیتانیوم» هیچ خطری برای حیات تالاب انزلی و مردم ندارد؟ ماده‌ای که قرار است ۶۰ هزار لیتر آن به محدوده‌ای ۵۰ هکتاری از تالاب انزلی وارد شود، در حالی که تحقیقات بسیار نشان می‌دهد سمی و زیانبار است!
کد خبر: ۹۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳ 28 July 2019
تابناک اجتماعی -
طرحی که برای نجات تالاب کم نظیر انزلی ارائه شده، به فاصله کوتاهی از اجرا حاشیه ساز شد؛ حاشیه‌ای بسیار بزرگ که گریبان معاون رئیس جمهور را هم گرفته؛ هرچند وی تلاش دارد ماجرا را جور دیگری نشان دهد.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که طرح «بایوجمی» به دستور دادستانی گیلان متوقف شده و دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی علیه مدیران محیط زیست کشور و استان و همچنین مجری و ناظر این طرح اعلام جرم کرده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، چشم انتظار دریافت احضاریه است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این باره به ایسنا گفته: هیچ احضاریه‌ای ابلاغ نشده است. مستندات علمی، گزارش‌های تخصصی مورد نیاز و اسناد اداری لازم جهت رفع ابهامات به دادگاه و پرونده به منظور پیگیری به تهران ارسال شده است.

یک بار دیگر جملات بریده و کوتاه کلانتری را بخوانید تا دریابید که پرونده‌ای به این منظور در دادگاه گشوده و جهت پیگیری به مرکز (تهران) ارسال شده و واکنش سازمان حفاظت محیط زیست به آن، ارسال مستندات علمی و گزارش‌های تخصصی و اسناد اداری به دادگاه بوده است؛ سیر مفصلی از رسیدگی به پرونده قضایی.

با مرور این مسائل، نخستین ابهامی که جلب نظر می‌کند، تأکید کلانتری بر ابلاغ نشدن احضاریه در این خصوص است. تأکید بر این که رئیس سازمان ابلاغیه‌ای دریافت نکرده، در حالی که سخنان وی نشان می‌دهد در این خصوص اتهاماتی متوجه سازمان محیط زیست کشورمان شده و برای رد این اتهامات، سلسله اقداماتی مانند ارسال برخی اسناد در دستور کار ایشان قرار گرفته است.

به تعبیر بهتر، گویی آنچه برای کلانتری اهمیت دارد، احضار شدن یا نشدن شخص خودش در این خصوص است، نه اتهاماتی که در پرونده ذکر شده و افزون بر آن، سبب تصمیمی بسیار مهم در دادستانی شده است؛ تصمیم به توقف اجرای طرح بایوجمی، که به باور برخی، طرحی خطرآفرین و مضر است.

ماجرا زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم اتهامات مندرج در این پرونده، شامل «تخریب محیط زیست»، «تضییع حقوق بیت المال» و «نشر اکاذیب» در خصوص این پروژه است؛ پروژه‌ای با نام بایوجمی که با هدف زیست پالایی تسریع یافته به جهت کاهش عمق لجن و افزایش حجم آبگیری تالاب انزلی در دستور اجرا قرار گرفته است.

سلسله اتهاماتی بسیار جدی که متوجه طرح بایوجمی شده و مستنداتی بدان پیوست شده که دادستان را مجاب کرده اجرای طرح را متوقف و علیه دست اندرکاران بایوجمی اعلام جرم کند؛ دست اندرکاران طرحی که به طور خلاصه در آن ترکیباتی شامل دی‌اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره و... به تالاب وارد می‌شود که برخی مقالات علمی نشان می‌دهند ترکیبات بی خطری نیستند و ارتباط معناداری میان وجود آن‌ها و برخی بیماری‌ها مانند سرطان وجود دارد.

جالب آنکه در اتهامات پرونده، نشر اکاذیب نیز گنجانده شده که به باور برخی، دلیل آن، ارائه مستنداتی غیرواقعی در خصوص این طرح، از جمله بی زیان بودن افزودن این ترکیبات به تالاب بوده است. همان مستنداتی که کلانتری تأکید دارد به دادگاه ارائه شده تا نشان دهد قرارداد ۹۰۰ میلیارد تومان منعقد شده میان این سازمان و شرکت مجری بایوجمی، قراردادی سودمند بوده است نه زیانبار.

مستنداتی که رئیس سازمان محیط زیست تأکید دارد در اختیار دادگاه قرار داده؛ هرچند در اختیار همگان و به ویژه ساکنان پیرامون تالاب انزلی قرار نگرفته تا مورد قضاوت قرار گیرد و مشخص کند، کدام تحقیقات نشان داده که سرازیر کردن ۱۲ هزار لیتر «دی اکسید تیتانیوم» هیچ خطری برای حیات تالاب انزلی و مردم ندارد؟ ماده‌ای که قرار است ۶۰ هزار لیتر آن به محدوده‌ای ۵۰ هکتاری از تالاب انزلی وارد شود، در حالی که تحقیقات بسیار نشان می‌دهد سمی و زیانبار است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۰
گوشت (محیط زیست) را سپرده اند به گربه. ایشان به ترویج ماهی مقدس سنت پیتر (ماهی مضر و مهاجم تیلاپیا) که برای مسیحیان و یهودیان تقدس دارد با ارعاب و توهین به کارشناسان مجوز داد و دست برادران شیلات در ترویج این گونه مضر را باز گذاشت ...
خیانت یعنی کار رو دست کار نابلد دادن که به این ترتیب کل این سیستم کارنابلده
یکی از نا کار آمد ترین سازمان های دولتی سازمان محیط زیست است با مدیریت این آقای کلانتری
معاون کلانتر (معاونت محیط طبیعی) و مدیر تالابها باید پاسخگو باشند.
زندانیان محیط زیست را آزاد کنید این کارها درست نیست و نظر کارشناسی سازمان محیط زیست را باید در این خصوص پرسید
حذف محیط زیست!
دادستان محترم بر پشتوانه کدام تخصص و مدارک علمی دستور به توقف طرح داده اند؟ این امر دخالت آشکار دستگاه قضا در امورات اجرایی کشور نيست؟
راه صحیح این هست که مجلس تحت عنوان تحقیق و تفحص ورود کند نه دادستانی! مجلس هم کمیسیون تخصصي و هم مرکز پژوهش ها را دارد و میتواند در صورت لزوم طرح را ملغی کند.
متأسفانه حیطه فعالیت و پاسخگویی دادستانها معلوم نیست و بعضا به قدری گستاخ شده اند که اختیارات خود را یک وجب از خدا کمتر میدانند!
سلام، ابن همه هزینه و این همه خطر، احتمالا فقط برای انتشار مقاله ای در یک ژورنال می باشد، متاسفانه ملاحضات اخلاقی لحاظ نشده، در پایان مقاله نیز نتیجه گیری خواهند کرد افزودن دی اکسید تیتانیوم به تالاب انزلی کاهش معناداری در میزان افت لجن نداشته است، و غافل از اسیب های محیط زیستی و سلامتی بر روی انسان و موجودات....چنین پژوهشهایی معمولا به سفارش مراکز علمی دانشگاه های معتبر فقط در کشورهای جهان سوم انجام می شود، ضمنا فراموش نشود که احتمالا طرح مشترک بوده لذا بخش اعظم هزینه ها هز طرف مقابل پرداخت شده یا خواهد شد....متشکرم.
جناب آقای محمدپور به شرط اجرای دو طرح تالاب انزلی و سد لاسک، مدیر کل محیط زیست گیلان شدن! دو طرحی که حاشیه های فراوان مالی و اجرایی و علمی دارن!!!!!
هیچ منطقی در مجریان طرح باصطلاح بایوجمی وجود ندارد.

ابتدا میگفتند ترکیبات ریخته شده در تالاب انزلی نانو هستند ، بعد این موضوع را رد کردند. و در ادامه بطور مداوم مطالب ضدو نقیضی ابراز میکنند تا اقدام خود را توجیه کنند.

بدون هماهنگی و اطلاع رسانی 12000 لیتر از این مواد سمی را در بخشی از تالاب انزلی ریختند تا بقول خودشان نتایج این کار آزمایش شود ،
شما در کجای دنیا دیده اید محیط آزمایشی یک کار با محیط واقعی آن یکی باشد ، چرا حوضچه های مصنوعی ایزوله از محل اصلی تالاب برای آزمایش تدارک ندیدند؟!!!!

براستی انسان از این همه بی منطقی سرسام میگیرد.

ترکیبات ریخته شده در تالاب انزلی در طرح باصطلاح بایوجمی بسیار سمی و خطرناک بوده و تجزیه پذیر نیستند یا اگر بخشی از آنها تجزیه شوند ، تبدیل به مواد خطرناکتری میشوند ، و برای همیشه در این تالاب باقی میمانند.

واقعا چه کسی مسئول عواقب خطرناکی خواهد بود که این اقدام برای سالها و بلکه قرنهای بعد متوجه انسانها و حیات طبیعی این منطقه خواهد کرد.
هر دم از این باغ بری می رسد
این به اصطلاح مدیر بی کفایت راکی به کابینه راه داده است ؟
بايد تمام كاركنان محيط زيست بازداشت بشن و اعدام بشن و اصلا محيط زيست رو به آتش بكشيم.
عوضش پولی که می گیرند خیلی شیرینه
محیط زیست ایران از زمان مدیریت کلانتری بدترین آسیب ها و زیان ها رو دیده............ محیط زیست رو به بدترین شکل نابود کرده و به کسی هم پاسخگو نیست..... آدم قحطی بود؟؟؟!!!
هیچ اشکالی نداره. چون خانواده این عزیزان در اطراف تالاب انزلی زندگی نمی کنند. بقیه ملت هم که آدم نیستند.
خاک بر سر سازمان محیط زیستی که دادگاه بهتر از او برای محیط زیست کشورش تصمیم میگیرد. این سازمان بسیار مهم همیشه حیاط خلوت مسئولان بیکار و بیسواد بوده.
و نکته دیگر این که دو نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت مورد نظر نماینده خانه کشاورزی هستند و دبیر خانه کشاورز تا چند وقت پیش عیسی کلانتری بوده است.
انجام این طرح منجر به کشتار مردم هم میشد
بهتره بعد از رسیدگی به این فاجعه به اقدامات عیسی کلانتری در حوزه تراریخته هم رسیدگی شود
تصمیمات و عملکرد کلانتری و معاونینینش در حوزه پرورش عقرب هم نشان داد که کمترین دانشی در امور اداره ای که به اصطلاح اداره می کنند ندارند. دستورات بر خلاف قانون اساسی و مدنی و سنگ اندازی در راه سرمایه گذاران و .... که معلوم نیست چرا کسی به این موارد نظارت نمی کند؟
کلانتر باید قبلا در وزارت کشاورزی دادگاهی می شد ولی نه حالا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی