بازدید 3695

اعتراض کره جنوبی به محدودیت‌های تجاری ژاپن

کد خبر: ۹۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰ 25 July 2019

کره جنوبی به طرح ژاپن برای حذف این کشور از فهرست کشورهایی که با حداقل محدودیت‌های تجاری روبرو هستند، اعتراض و اعلام کرد این اقدام چند دهه همکاری اقتصادی و امنیتی میان دو کشور را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، بازبینی قانونی برای حذف کره جنوبی از فهرست سفید ژاپن در بحبوحه عمیق شدن اختلافات دو کشور بر سر جبران خسارت کارگران اجباری زمان جنگ صورت می‌گیرد. ژاپن همچنین ماه جاری روی صادرات مواد شیمیایی مهم در تولید محصولات فناوری پیشرفته به کره جنوبی محدودیت قائل شد.

وزارت صنعت کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد حذف کره جنوبی از فهرست کشورهای برخوردار از حداقل محدودیت تجاری توسط ژاپن، مسئله بسیار حادی است که شراکت اقتصادی و امنیتی دو کشور را تضعیف می‌کند.

این وزارتخانه از ژاپن خواست طرح مذکور را که نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن بیشتر زنجیره تامین جهانی را تشدید می‌کند، لغو کند.

سونگ یون-مو، وزیر صنعت کره جنوبی اظهار کرد: این مسئله بسیار حادی است که بنیان روابط اقتصادی کره جنوبی-ژاپن و همکاری امنیتی شمال شرقی آسیا که به مدت بیش از ۶۰ سال حفظ شده و توسعه پیدا کرده است را متزلزل می‌کند. وی در ادامه افزود:‌ حذف کره جنوبی از فهرست سفید کشورها، خلاف معیارهای بین‌المللی است و ما نگران تبعات منفی روی زنجیره ارزش جهانی و تجارت آزاد هستیم.

ژاپن قرار است پس از نظرخواهی عمومی که روز چهارشنبه انجام می‌گیرد، درباره بازبینی این فهرست تصمیم گیری کند.

سخنگوی بلندپایه دولت ژاپن اظهار کرده که روابط با کره جنوبی در وضعیت تیره‌ای قرار دارد و ژاپن از کره جنوبی می‌خواهد درباره مجموعه مسائلی که روابط دو کشور را تضعیف کرده است، اقدام مناسب به عمل آورد.

اگر ژاپن کره جنوبی را از فهرست کشورهایی که با حداقل محدودیت‌های تجاری مواجه هستند، حذف کند در این صورت صادرکنندگان ژاپنی برای فروش برخی از اقلام خاص به کره جنوبی که ممکن است در ساخت تسلیحات مورد استفاده قرار بگیرند، مجوز دریافت کند. در فهرست سفید ژاپن ۲۷ کشور شامل آلمان، انگلیس و آمریکا قرار دارند.

شرکت آمریکایی اپل مشتری بزرگ غولهای تراشه سازی کره‌ای سامسونگ و اس کی هاینیکس است.

بر اساس گزارش رویترز، کره جنوبی تلاش‌های دیپلماتیک را برای مجاب کردن ژاپن برای حذف کنترل‌های تجاری افزایش داده و از آمریکا کمک درخواست کرده است.

انتظار می‌رود مقامات کره‌ای این موضوع را در مذاکرات با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سئول مطرح کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل