بازدید 4520
اقتصاد در گذر زمان

از "بهره برداری یک سردخانه سه هزار تنی در مشهد" تا "اعلام جزئیات تخلف در واردات خودرو"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 24 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 مرداد 1345، یک سردخانه سه هزار تنی در مشهد آماده بهره ‌برداری شد.

2مرداد 1352، با الغاء قرارداد نفت كنسرسيوم مصوب سال 1333، لايحه جديد فروش نفت به شركت هاي خارجي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

2 مرداد 1356، سناتور رابرت برد، رهبر دموکرات ‌ها در سنای آمریکا با فروش هواپیمای آواکس به ایران مخالفت کرد و از کارنر و سایروس ونس خواست که از انجام این معامله یک میلیارد و دویست میلیون دلاری صرف ‌نظر کنند.

2 مرداد 1357، هشتادمين و آخرين فروند هواپيماي اف-14 سفارشي ايران به شركت گرومن با حضور عليرضا پهلوي و اردشير زاهدي تحويل نيروي هوايي ايران شد.

2 مرداد 1360، دومين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران برگزار شد. در نتيجه اين انتخابات محمدعلي رجائي با بيش از 14 ميليون رأي به رياست جمهوري انتخاب شد.

2 مرداد 1375، مجلس نمايندگان آمريكا به اتفاق آراء لايحه تشديد مجازات عليه كشورهاي خارجي كه در بخش نفت و گاز ايران و ليبي سرمايه گذاري كنند را تصويب كرد.

2 مرداد 1391، بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک ‌های فنی و اقتصادی ایران واگذاری زمین به قطری‌ ها را تکذیب کرد.

2 مرداد 1392، مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با بیان اینکه اسامی متخلفان واردات خودروهای لوکس به قوه قضائیه ارسال شده است، گفت: نتیجه بررسی واردات خودروهای لوکس در کمیسیون اصل ۹۰ به پایان رسیده و مستندات آن در اختیار هیات رییسه مجلس قرار گرفته تا در صحن علنی قرائت شود. وی با بیان اینکه واردات خودروهای لوکس بر خلاف مصوبه مجلس بود، تصریح کرد: مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه قبل از پرداخت مابه‌‌التفاوت ارز آزاد با ارز مبادله‌ای نباید خودروهای لوکس ترخیص شود که این امر صورت نگرفت.

2 مرداد 1393، با پایان ضرب‌الاجل ۶ماهه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ موسوم به برنامه اقدام مشترک، آخرین قسط از مجموع ۴. ۲ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شد تا تعهدات طرفین در بازه ۶ماهه و قبل از شروع دوره تمدید چهار ماهه و آغاز دور بعدی گفت‌وگوها در اواسط شهریور، تکمیل شود.

2 مرداد 1396، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت رونمایی شد تا اتاق شیشه‌ ای برای دادوستد دستگاه ‌های اجرایی فراهم شود. این سامانه این امکان را فراهم می ‌کند تا کلیه مراحل معاملات «خرید»، «مناقصه» و «مزایده» از ثبت درخواست تا تبادل وجه، از طریق یک سیستم یکپارچه و استاندارد، انجام شود.

2 مرداد 1397، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت فهرستی منتشر کرد که به گفته او اسامی مندرج در آن در واردات خودرو تخلف داشته اند. طبق این لیست، واردکنندگان اعم از رسمی و متفرقه (گری ‌مارکت)، حدفاصل دی‌ماه ۹۵ تا دی ماه ۹۶ و در مقاطعی که ثبت‌سفارش ممنوع بود، اقدام به سفارش‌گذاری خودرو کردند. بر این اساس، در بین نمایندگی‌های رسمی واردکننده، سه شرکت به‌طور مستقیم اقدام به ثبت‌سفارش غیر‌قانونی خودرو کرده و باقی ثبت‌سفارش‌ها را گری‌مارکت‌ها انجام داده بودند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر