بازدید 3611

این فلز گرانبها را نادیده نگیرید

کد خبر: ۹۱۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵ 20 July 2019

جهش بی سابقه قیمت پالادیم در سال میلادی جاری به کانون توجهات تبدیل شده در حالی که پلاتین هم درخور توجه بیشتری است.

به گزارش ایسنا، رایان جیانوتو، مدیر تحقیقات در شرکت "گرانیت شیرز" در این باره به مارکت واچ گفت: پلاتین در روند صعودی فلزات ارزشمندی مانند طلا، نقره، پالادیم و رودیوم طی یک ماه گذشته حضور نداشته است و از این روند عقب مانده است.

بهای معاملات آتی هر اونس طلا دو هفته پیش به ۱۴۲۰ دلار و ۹۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از شش سال اخیر بود. طلا از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. پالادیم که تا رکورد ۱۵۵۸ دلار و ۱۰ سنت صعود کرده بود اکنون ۱۵۴۲ دلار معامله می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰ درصد رشد قیمت داشته است. در مقابل، پلاتین ۸۵۰ دلار معامله می‌شود که بیش از ۴۰ درصد کمتر از طلا و حدود نصف قیمت پالادیم است. در حالی که بهای معاملات آتی هر اونس پلاتین در مارس سال ۲۰۰۸ به رکورد ۲۳۰۰ دلار صعود کرده بود.

به گفته جیانوتو، ناکامی برای شرکت در روند صعودی طلا ممکن است پتانسیل صعودی این فلز را تقویت کند به خصوص که انتظارات بالایی برای تسهیل سیاست پولی آمریکا وجود دارد. قیمت پلاتین اکنون بسیار پایین است و از نظر تاریخی، ارزان محسوب می‌شود.

رونا اوکانل، مدیر تحلیل بازار منطقه اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا در شرکت INTL FCStone می‌گوید در سطح قیمت فعلی، حدود نیمی از تولید پلاتین در آفریقای جنوبی که ۵۲ درصد از عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد سودآور نیست. بهای پلاتین پس از کاهش حدود ۱۸ درصدی در سال ۲۰۱۸، بهبود پیدا کرده و از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار درصد رشد کرده است. این فلز در شش سال گذشته مازاد عرضه داشته است و امسال نیز احتمالاً مازاد عرضه خواهد داشت با این حال نرخ آن نسبتاً کمتر است و به نظر می‌رسد بازار پلاتین امسال کم و بیش متعادل است.

شرکت فوکوس اکونومیکس ماه جاری عرضه جهانی در سال ۲۰۱۹ را ۷.۹ میلیون اونس و میزان تقاضا را حدود ۷.۷ میلیون اونس پیش بینی کرد.

شرکت سیبانی-استیل واتر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پالادیم و پلاتین در جهان است، طی ۱۸ ماه گذشته خریدهای معدنی قابل توجهی داشته و برای کاهش هزینه‌ها و بهبود نتایج مالی گام برداشته است و این امر ممکن است به محدودتر شدن عرضه منجر شود.

بر اساس گزارش مارکت واپ، در این بین، تقاضای صنعتی گسترده‌ای برای پلاتین وجود دارد که در بخش‌های مختلف از خودروسازی تا تولید صفحه نمایش آیفون استفاده می‌شود. البته اوکانل معتقد است نمی‌توان انتظار داشت پلاتین در کنترل‌های آلایندگی هوای خودروهای به سرعت جای فلز گران‌تر پالادیم را بگیرد زیرا این امر به سرمایه گذاری عظیمی نیاز دارد با این حال وی انتظار دارد قیمت پلاتین در سال میلادی آینده بالاتر رفته و در محدوده ۹۰۰ دلار قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر