بازدید 3054
اقتصاد در گذر زمان

از معاهده گس-گلشائیان به ایران تا دو حساب اروپا برای ایران جهت حفظ برجام

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 17 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 تیر 1328، پيماني ميان وزير دارايي وقت ايران ـ گلشائيان ـ و نماينده كمپاني نفتي انگليس ـ گس‌ـ به امضا رسيد كه به معاهده «گس ـ گلشائيان‌» معروف شد. اين پيمان به دليل ماهيت ظالمانه ‌اي كه داشت نه در مجلس پانزدهم و نه درمجلس شانزدهم به تصويب نرسيد و زمينه ‌ساز نهضت ملي شدن صنعت نفت در ايران گرديد.

26 تیر 1335، سخنگوی وزارت صنایع و معادن اظهار کرد: برای تهیه آمار صنعتی کارخانه‌ های کشور در مرکز، آمارگیران صنایع و معادن، با در دست داشتن احکام رسمی وزارتی به کارخانه ‌ها مراجعه خواهند کرد. در این خبر که روز 26/ 4/ 1335 در صفحه اقتصادی جراید به چاپ رسیده، آمده است: منظور از این مراجعه فقط تکمیل پرسشنامه‌ های صنعتی است و صاحبان کارخانه ‌ها مطمئن باشند از مندرجات مطالب پرسشنامه ‌ها، فقط آنچه جنبه عمومی دارد، در دفترچه ‌های آماری مندرج منتشر می ‌شود و خصوصیات مخصوص هر موسسه‌ ای محفوظ مانده و افشا نخواهد شد.

26 تیر 1352، «قرارداد رود هيرمند» در مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد.

26 تیر 1355، پرويز راجي به عنوان سفير ايران در انگليس منصوب شد. يكي از انگيزه هاي شاه در انتخاب راجي، قدرت جوابگويي وي به مقالات مطبوعات و رسانه هاي انگليسي عليه رژيم شاه است. او موظف شده است تا با پرداخت رشوه، مطبوعات انگليس را به مدح گويي شاه بكشاند.

26 تیر 1359، با شروع كار مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان وظيفه شوراي انقلاب به پايان رسيد.

26 تیر 1367، به موجب نامه ‌اي كه از سوي آيت الله سيدعلي خامنه‌اي رئيس جمهور وقت ايران به «خاوير پرز دكوئيار» دبيركل اسبق سازمان ملل ارسال شد، جمهوري اسلامي ايران رسماً قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل راجع به جنگ تحميلي را پذيرفت‌.

26 تیر 1389، نرخ سکه در بازار به دنبال کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی با ۴۰۰۰ تومان کاهش مواجه شد و هر قطعه سکه بهار آزادی با ۴۰۰۰ تومان کاهش به سطح ۲۹۸ هزار تومان رسید.

26 تیر 1391، جزئیات دستورالعمل جدید ثبت سفارش از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد؛ بر اساس این دستورالعمل تخصیص ارز مرجع فقط برای پنج گروه اول امکان‌پذیر است؛ البته در بین پنج گروه دارای اولویت، گروه دو از دریافت دلار با قیمت رسمی محروم شده است. پنج گروه کالایی دیگر نیز باید از طریق ارز غیر‌مرجع اقدام به واردات کالا کنند. سازمان توسعه تجارت، ارز غیر‌مرجع را ارز ناشی از صادرات، ورود موقت، واردات در مقابل صادرات و ارز با منشا خارجی تعریف کرده است.

26 تیر 1392،  وزیر حمل و نقل عراق از ادامه بازرسی‌ها از هواپیماهای ایرانی که به مقصد سوریه پرواز می‌کنند، خبر داد. هادی العامری در کنفرانس خبری در فرودگاه بین‌المللی بصره اتهام غرب به دولت عراق مبنی بر بازرسی نکردن از هواپیماهای ایرانی را تکذیب کرد و گفت که این ادعا دروغ است. وی تصریح کرد که عراق روزانه از هواپیماهای باربری ایرانی که از حریم هوایی آن عبور می‌کنند، بازرسی می‌کند.

26 تیر 1396، فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به فعالیت ۱۲ میلیون کارگر با قرارداد موقت، از عدم اجرای طرح طبقه ‌بندی مشاغل در بسیاری از کارگاه‌ ها انتقاد کرد.

27 تیر 1397، نشریه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از چندین مقام اروپایی درباره توافق هسته‌ای نوشت: دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه به‌دنبال فعال کردن حساب‌هایی برای بانک مرکزی ایران و ارتباط آنها با بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی در راستای تلاش‌ها برای باز گذاشتن کانال‌های مالی و زنده نگه داشتن برجام هستند. وال‌استریت‌ژورنال یادآور شده این حرکت نخستین اقدام ملموس اتحادیه اروپا برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام است. به نوشته این نشریه دیگر کشورهای اروپایی از جمله اتریش و سوئد نیز اعلام کرده‌اند که ایجاد حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی خود را بررسی می‌کنند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی