بازدید 21981

آشفتگی و سردرگمی دوباره کاخ سفید از سفر محمدجواد ظریف به نیویورک

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به واشنگتن پست و در واکنش به خبرها مبنی بر موافقت با صدور روادید برای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، مدعی شد وی به رغم موافقت با این امر، دایره رفت و آمد ظریف در سطح شهر نیویورک را محدود کرده، به گونه ای که وی فقط می‌تواند در حدفاصل مقر سازمان ملل و محل استقرار هیأت دیپلماتیک ایران که به اندازه شش بلوک با هم فاصله دارند و همچنین تا محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل، تردد کند.
کد خبر: ۹۱۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ 15 July 2019

روز دوشنبه، دو مقام آمریکایی اعلام کردند، این کشور با صدور ویزا برای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست هفته جاری سازمان ملل موافقت کرده و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز آن را پذیرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ رویترز نوشت: اگر پمپئو اعطای ویزای سفر به ظریف، دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد ایران را رد می‌کرد، می‌توانست نشانه‌ای از تلاش آمریکا برای بستن در‌های دیپلماسی و منزوی کردن بیشتر ایران باشد.

موافقت واشنگتن با اعطای ویزا به ظریف در حالی صورت می‌گیرد که وزیر خزانه‌داری آمریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد، ترامپ از او خواسته طی چند روز آینده، وزیر خارجه ایران را در فهرست تحریم قرار دهد؛ اما بعدا خبر رسید که آمریکا فعلا از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است.

در این ارتباط، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به واشنگتن پست و در واکنش به خبرها مبنی بر موافقت با صدور روادید برای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، مدعی شد وی به رغم موافقت با این امر، دایره رفت و آمد ظریف در سطح شهر نیویورک را محدود کرده، به گونه ای که وی فقط می‌تواند در حدفاصل مقر سازمان ملل و محل استقرار هیأت دیپلماتیک ایران که به اندازه شش بلوک با هم فاصله دارند و همچنین تا محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل، تردد کند.

آشفتگی و سردرگمی دوباره کاخ سفید از سفر محمد جواد ظریف به نیویورک

وی در این باره مدعی شد: دیپلمات‌های آمریکایی در تهران پرسه نمی‌زنند، پس ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در شهر نیویورک چرخ بزنند، نمی‌بینیم.

وی همچنین از پاسخ به این پرسش طفره رفت که آیا ممکن است در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل ـ که ماه میلادی سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود ـ وی یا دیگر مقامات آمریکا با ظریف دیدار کنند یا خیر؟!

پمپئو در ادامه اظهارات اهانت‌آمیز خود، ظریف را از بابت مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی به سوء‌استفاده از آزادی بیان در راستای اشاعه پروپاگاندای بدخواهانه ایران متهم کرد و مدعی شد (اگر فرصتی داده شود) او هم حاضر است هر دعوتی مبنی بر حضور در تلویزیون ایران را بپذیرد.

گفتنی است، ظریف که به منظور شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد به نیویورک سفر کرده، غروب یکشنبه وارد این شهر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره محدودیت «محمدجواد ظریف» در جریان سفر به نیویورک گفت: پمپئو اعتراف کرد که نگران تأثیرگذاری سفرهای کاری وزیر امور خارجه بر افکار عمومی آمریکا و جهان است.

وی گفت: ظریف معمولاً در مقر سازمان ملل متحد، نمایندگی دائم ایران و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رفت و آمد است و همه دیدارها، مصاحبه‌ها و سخنرانی هایش را در همین مکان‌ها انجام می‌دهد.

چرا ظریف محدود شده است؟

محدود شدن ظریف در رفت و آمدهای دیپلمایتک خود در آمریکا، ارتباط مستقیمی با سفر قبلی ظریف به نیویورک دارد؛ سفری که از نظر بسیاری از تحلیلگران و رسانه های آمریکایی توانست اثر قابل توجهی بر سیاست داخلی ایالات متحده داشته باشد؛ جایی که ظریف به طرح ها و برنامه های «تیم ب» (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) علیه کشورمان اشاره و توجهات را به خود جلب کرد.

آشفتگی و سردرگمی دوباره کاخ سفید از سفر محمد جواد ظریف به نیویورک

گفتنی است، محمدجواد ظریف سوم اردیبهشت برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده بود؛ سفری که دستاوردهای سیاسی عمده ای برای کشورمان به همراه داشت.

یکی دیگر از برنامه‌های ظریف در سفر قبلی به آمریکا، مصاحبه با رسانه های آمریکایی از جمله سی.بی.اس و شبکه فاکس‌نیوز بود. در این میان، مصاحبه با فاکس نیوز بی سابقه و خاص تر بود؛ شبکه‌ای که به نوعی رسانه نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب آمریکایی است و محبوب‌ترین رسانه نزد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور رسانه‌ستیز آمریکاست، به گونه‌ای که سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در دوره ترامپ معمولاً از بین مجریان فاکس‌نیوز انتخاب می‌شوند.

به طوری که پس از مصاحبه با فاکس نیوز، مقامات آمریکایی، اماراتی و اسرائیلی اظهارات تندی علیه ظریف مطرح کردند و در مقابل توجه بسیاری از رسانه ها و ناظران آمریکا بدان جلب شد.

تا جایی که بسیاری از رسانه های آمریکایی این شائبه را مطرح کردند که قدرت تصمیم گیری واحد در مورد مسأله ایران در دولت ترامپ وجود ندارد و این دوگانگی و اختلاف نظر به حدی جدی است که دولت این کشور را سردرگم ساخته است.

اثرگذاری دیپلماسی رسانه ای ظریف به اندازه ای بود که بسیاری از مقامات آمریکا وادار به واکنش شدند، تا جایی که «دونالد ترامپ» وادار به موضع گیری در این خصوص شده بود. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره وجود اختلاف نظر در تیم امنیتی کاخ سفید درباره ایران و همچنین واکنش به اظهارات ظریف گفته بود که وی کاملا مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

«مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصاحبه ظریف، در توییتر نوشته بود: «عجیب نیست، ظریف که خود را استاد حقوق بشر می‌خواند و سخنگوی رژیم خشن ایران است، به ایالات متحده می‌آید تا از آزادی‌هایی که از مردم ایران دریغ می‌شود، بهره ببرد.»

وی افزود: عجیب این که هنوز هم بعضی افراد به این ریاکار توجه می‌کنند.

پیش از این، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم مصاحبه ظریف را «مضحک» و «پروپاگاندا» توصیف و ادعا کرده بود که وزیر امور خارجه ایران تلاش می‌کند با انتشار اطلاعات غلط بر صحنه سیاسی آمریکا اثر بگذارد.

به طور کلی، آمریکایی ها با درک تجریه سفر پیشین ظریف و ترس از اثرگذاری دوباره وزیر خارجه کشورمان بر سیاست داخلی آمریکا، محدودیت هایی بر رفت و آمدهای دیپلماتیک ظریف در نیویورک تحمیل کرده اند. محدودیت هایی که به معنای اثرگذاری اقدامات ظریف در سفر قبلی و ترس از اثرگذاری دوباره وزیر خارجه کشورمان در سفر کنونی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۶
کاملن درسته.
چرا در حالی که دیپلماتهای آمریکا اجازه سفر به ایران و ملاقات با مردم رو ندارند وزیر خارجه ایران به ملاقات افراد مختلف در خارج از ساختمان سازمان ملل یا هتل محل اقامتش بره؟
پاسخ ها
سفیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
خیلی واضحه به این دلیل که سازمان ملل متحد اونجاست
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
ظریف نرفته آمریکا گردی، رفته مقر سازمان ملل. مقر سازمان ملل تو تهران بود اونها هم می‌تونستن بیان.
علی
| United States of America |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
مسعود خان، از اول هم همینطور بوده، هیچ دیپلمات ایرانی بعد از انقلاب که به نیویورک رفته حق بیرون رفتن از شعاع چند کیلومتر از سازمان ملل رو نداشته. اینها چون خیلی سروصدا کردن در مقابل ایران و خط و نشون کشیدن، ولی نتونستن ظریف رو تحریم کنن، الان نه خاطر. خالی نبودن عریضه دارن این حرف‌ها رو میزنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
چون آمریکا قبول کرده که میزبان سازمان ملل باشه
خان محمدعلی آقا
| Iraq |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
یادمان باشد؛
ظریف به آمریکا نرفته
بلکه
به سازمان ملل متحد رفته
از بالا تا پائین آمریکا پروپاگانداست.
این آقا ظریف جز هزینه برای مردم ایران هیچ کار مثبتی نکرده است.
امریکا منزوی شده!!!!!!!!!!!
اینجا همه چیز ارزان
پس چی شد اون اعتمادی که دم میزدین و میگفتین با برجام همه چیز روبراه میشه حالا کار بجایی رسیده که برای جناب وزیر محدودیت تعیین می کنند و این نتیجه اعتماد اصلاح طلب ها به آمریکاست که قبله و امالشان در غرب وحشی هستند همچنین فرزندانشان .
چیزی که عوض داره گله نداره . تابناک راست میگه چرا دیپلماتهای آمریکاه حق ندارن از 100 کیلومتری ایران رد شون؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
کی درخواست ویزا دادن و ایران قبول نکرده؟ اینا منظورشون از اومدن به ایران بیشتر برای رفت و آمد آزادانه جاسوساشونه. یا مثل رفت و آمدشون به عراق و افغانستانه که شبانه بیان تو پایگاههای خودشون و تا صبح نشده در رن برن
جالبه واقعا حکومتی که چند صد هزار نفر رو درچند دقیقه تو هیروشیمای ژاپن میکشه و داعش رو به وجود میاره و هواپیمای مسافربری مارو می زنه به ایرانیا میگه خشن . معنی خشن روهم فهمیدیم
ما ایام بسیار سختری با امریکا خواهیم داشت منتهی بانک مرکزی دلارهای خزانه را به اسم‌اینکه همه چیز ارومه دارد مفت به فروش میرساند در بازار ازاد و باز افراد متمول مفت تر میخرند.
دمشون گرم.
با رفتن ظريف به امريكا اين كشور در استانه نابودي قرار گرفت. به گفته تابناك!!!!!!!!!!!!!
اتفاقا این عاقلانه ترین کارشان بوده
مگر وزیر خارجه آمریکا اجازه داره بیاد ایران و با رسانه ها صحبت کنه بعد برای دست دادن با مقامات ایران سوسه بیاد؟!!!!!!
واقعاً نمیخواید دست از این توهماتتون بردارید؟!
زنده باد ظریف.
ما هدف مان اثبات حقانیت مان و مقاومت است.
مقاومت که فقط نظامی نیست.
عرضه دیپلماسی هم عرصه اثبات حقانیت است.
ما به سردار سلیمانی می بالیم. خدا را شکر یک سردار سلیمانی هم در عرصه دیپلماسی داریم.
یک سردار سلیمانی هم در عرصه اقتصادی و صیانت از بیت المال داشتیم همه چیز درست می شد.
این محدودیت کاملا درست و منطقی به نظر میرسه. آیا ایران به دیپلمات های آمریکایی ویزا و اجاره تردد در ایران رو میده؟ آیا امکان مصاحبه با رادیو تلویزیون رسمی ایران رو دارند؟ چیزی که عوض داره گله نداره.
پاسخ ها
omideamadeh
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
سلام فکر کنم سازمان ملل رو تو آمریکا ساختن که هر وقت خوایتن به ملتهای تحت ظلم اجازه ورورد ندن بعد یه چهارتا آدم ساده لوح مثل شما بگن خو مگه ما به اونا اجازه میدیم بیان؟ و ازاین حرفها.آخه مرد حسابی سازمان ملل مقرش تو اون کشوره .قرار نیست خوب از قانونهای اونا تبعیت کنه وگرنه شوشروی سابق و روسیه فعلی سرسخت ترین دشمنای آمریکان و لی به ا.ونا اجازه میدن چون ازشون میترسن
ببینید این تیم همراه ترامپ که اعتقاد داشتید از بی خرد ترین رهبران آمریکا هستند چطور دستگاه دیپلماسی ما را دست انداخته اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
از این ترامپ و تیمش شوتر تو کل کره زمین پیدا نخواهی کرد ما گفتیم،حالا اگر شما دوست داری بگردی خوب بگرد ولی اگر پیدا کردی یک خبرهم به تابناک بده.
شايدي خواست بره يه سري به رفيق قديمي خودش جان كري بزنه يعني نميتونه ؟ چرا اينقدر اين دولت جديد آمريكا براي مهمانان خود در خاك آمريكا محدوديت ايجاد مي كند؟؟؟؟؟
پس آقازاده جونها رو چطور ببینه ؟ آهان . حتما اونا میان ملاقات . خوش بگذره
افسوس که دعواهای سیاسی چهره چنین افرادکاربلدی راکه سرمایه کشورهستندخراب میکندوگرنه باشیوه امثال ظریف میتوان حق وحقوقمان رادرمجامع بین المللی گرفت یادمان نرورددرچندسال پیش چگونه وزیرامورخارجه عوض میشدوچه آبروریزیهایی که درسطح بین المللی نمیشدیادم نمیروددرامریکا درزمان مذاکرات برجام یک امریکایی پرسیدداین ظریف تاحالا کجابودخودترامپ هم گفته بودمن میدانستم کری حریف ظریف نیست
به نظرتان این محدود کردن آقای ظریف خلاف آزادی در امریکا نیست؟
یا اینکه هر حکومتی ، "آزادی" را حول منافع خودش تعریف میکند؟؟
پمپئو درست می گه؟ چرا اونها نتونن بیان در تلویزیون ایران (البته با مترجم بی طرف) حرفهای خودشون رو بزنن؟ اگر حرف اونها حق نیست اگر دروغ می گن پس برای چی باید ترسید؟
پس فعلا دور دور کردن در نیویورک هم شامل جریمه شده؟ :))
این محدودیت برای ظریف از صد تا فحش بدتره . او باید برمی گشت.
حالا اگر قضیه بر عکس بود و سازمان ملل در ایران بود مقرش، آیا با این مرگ بر امریکایی که میگیم باز هم روادید یا ویزا جهت شرکت در این نشست سالانه برای رییس جمهوری امریکا و هیات همراه صادر میکردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


البته جوابش کاملا شفاف و مشخصه که: خیر، صادر نمیکردید.
من که از حضور آقای پمپئو در تلویزیون ایران و پاسخگویی به سوالات صریح و بی پرده خبرنگاران در مورد سیاست های آمریکا استقبال می کنم. اگر کسی ریگی به کفش ندارد بسم الله. پیشنهاد خوبی است!
پس تا زمانی آزادی بیان است که یا در جهت منافعتان باشد یا بی خطر باشد یا خیلی کم خطر ...همینکه مانند سخنان یک دیپلمات حرفه ای موثر بیفتد دیگر آزادی بیان به هزار و یک دلیل باید تعطیل شود ...نه؟!!! یعنی به فکرو تعقل و درک و شعور مردم خودتون حتی اصحاب رسانه و سیاستمداران معقولتون شک دارید ؟؟ آزادی بیان غربی مانند حقوق بشرشون خاشقچی کشه و پول محور ..
"صد البت که آزادی بیان حدی دارد ولی برای شما مدعیان غربی که انتظار دارید هر کسی که حتی امنیت ایران را نشانه گرفته بتواند آزادانه سخن بگوید عجیب است از چنین نقض آشکاری"
هر چقدر هم که در داخل ایران مشکلات داشته باشیم نباید فریب شما عهدشکنان و ظالمین را بخوریم .... مشکلات ما انشالله با چند مسئول مقتدر و انقلابی و با ایمان و پاکدست بهتر خواهد شد و مفسدین داخلی به مجازات خواهند رسید و مسئولین بی لیاقت و بی کفایت هم عزل و حتی محاکمه خواهند شد و هیچ وقت زیر بار ذلت غربی ها نخواهیم رفت انشالله تعالی .... خداوند حفظ فرماید رهبر معظم انقلاب را که هم با سیاست است و هم باایمان و عادل و خداترس ...اگر قدر ایشان را ندانیم گرفتار بلا خواهیم شد...کسی که بندگان خدارا سپاس نگوید خداوند را ناسپاسی کرده و کفر نعمت ، نعمت از کف میبرد..و اگر همه 80 میلیون جمعیت مدافع ایشان باشیم یقینا مفسدان قدرتمند و خون آشام به سزای عملشان خواهند رسید انشالله .... علی الحساب هم تا اینجا که آقای رییسی دارای عملکرد نسبتا خوبی هستند البته انتظار بسیار بسیار بیشتر از این است ولی برای شروع خوب است و امیدوارکننده .. والسلام
راه را باید بر دروغگویان بست
چطور نمیفهمه که تهران مقر سازمان ملل نداره بنابرین میتونه ویزا نده. ولی آمریکا داره و باید بده
خخخ
چه تیتر باحالی
چطوری ظریف حق داره به نیویورک بره و به راحتی با تلویزیون و روزنامه های امریکا و حتی دانشگاهها مصاحبه کنه، ولی وزیر خارجه امریکا هیچ یک از این حق ها رو در ایران نداره؟!!!!!!
ظریف از آزادی رسانه ها در آمریکا استفاده کرده است. متاسفانه چنین آزادی هایی در ایران وجود ندارد و حتی ظریف در تلویزیون خود ایران بعضا محدود به نمایش گذاشته می شود ولی رسانه ها در آمریکا از چنان آزادی بیان برخوردارند که می توانند حتی با دشمنان درجه یک آمریکا هم مصاحبه کنند و کسی هم تعقیب شان نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
ترامپ درگفتگو با مجری تلویزیونی امریکایی با مخاطب قرار دادن عربها: پولاشونوو وردار هه هههههههههههههه خیلی خندیدم
این از هوشمندی ظریف و تیمش هست که از بزرگترین تریبون های جهانی مواضعش را اعلام می کند تا با قدرت به گوش همگان به صورت مستقیم برسد
موفق باشی شوالیه ایران
هیهات من الذله
اصلا چه فایده داره این رفتنها؟ بابا ساختار نیاز به تغییر داره و گرنه این ماموریتها فقط جیب مردم را خالی میکنه
زنده باد ظریف. مرد هوشمند و بزرگ تاریخ معاصر ایران.
جواد جان هنوزم تو عکس گرفتن میخندی!!!!
اولا ایران هیچ دیپلماتی در امریکا ندارد ک مستقل از سازمان ملل در آمریکا تردد کند سازمال ملل همانطور ک از نامش پیداست سازمان ملل است نه سازمان امریکا.
دوما حضرات نابغه ارتباط دیپلماتیک بین امریکا و ایران توسط خود امریکایی ها قطع شده است و اصلا هیچ دیپلمات ایرانی در آمریکا تردد نمیکند
سوما اینکه چرا آمریکایی ها در رسانه های ایران دعوت به مصاحبه نمیشوند اولا آمریکا دشمن قدرتمند شماره یک ایران آنچنان از قدرت رسانه ای و تبلیغاتی برخوردار است ک اینچنین مصاحبه های مقامات ایرانی را بشورد و ببرد و ملت آمریکا اول فکر میکنند بعد احساساتی میشوند این در حالی است ک ایران قدرت رسانه ای بسیار ظعیفی دارد و ملت ایران اول احساساتی میشوند بعد فکر میکنند ک نمونه اش را در واکنش به همین خبر در کامنت های مخاطبان تابناک مشاهده میکنیم!
جواد چرا رفتی؟ اشتباه کرد رفت ضایع شد
شما از نظرات متوجه شکاف عظیمی که بین نظر مردم و مسئولان نمیشید ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر