بازدید 8112

ضرورت بهره‌گیری از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

کد خبر: ۹۱۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 14 July 2019

یکی از تصمیمات مهم هر فرد در زندگی، انتخاب رشته و ورود به دانشگاه است که تقریبا اکثر افراد با فرایند انتخاب رشته آشنا هستند و اهمیت این فرایند برای آن ها پوشیده نیست. بسیاری از افراد با انتخاب یک رشته تحصیلی و تحصیل همان رشته در دانشگاه، آینده و مسیر شغلی خود را مشخص می کنند و به همین دلیل انتخاب رشته درست و اصولی اهمیت بسیاری در زندگی افراد دارد؛ زیرا حداقل 2تا 4 سال از زندگی افراد به این انتخاب وابسته است.

برای انتخاب رشته اصولی باید به فاکتور های بسیاری توجه کرد و فقط با توجه به رتبه نمی توان انتخاب رشته ای صحیح انجام داد؛ به همین خاطر این کار نیاز به تخصص دارد و توصیه می شود حتما از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری بهره بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید؛ با توجه به این که رقابت بین داوطلبان کنکور بسیار بالاست، برای کسب نتیجه مطلوب باید و پذیرش در رشته و دانشگاه مد نظر باید از کلیه امکانات موجود استفاده کرد و همین امر اهمیت مشاوره انتخاب رشته را دو چندان می کند؛ پس اگر می خواهید به نتیجه دلخواه خود برسید، از تجربه و تخصص مشاورین درسی در انتخاب رشته، کمک بگیرید.

همان طور که می دانید بعد از اعلام رتبه ها توسط سازمان سنجش، دفترچه راهنمای انتخاب رشته توزیع می شود. داوطلبان باید این دفترچه را از سایت سازمان سنجش و یا مراکز مربوطه دریافت کرده و به دقت مطالعه نمایند.

چند سالی کنکور سراسری و آزاد با هم ادغام شده اند و داوطلبان دانشگاه آزاد و سراسری در یک کنکور ثبت نام کرده و شرکت می کنند اما بعد از اعلام رتبه ها، راه داوطلبان دانشگاه آزاد، از بقیه جدا می شود و این داوطلبان برخلاف داوطلبان دانشگاه سراسری باید از طریق سامانه سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته اقدام نمایند.

داوطلبانی که قصد پذیرش در دانشگاه های روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را دارند می بایست بعد از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و مشورت با کارشناسان تحصیلی، تقاضا نامه اینترنتی انتخاب رشته را در سایت سازمان سنجش تکمیل کرده و منتظر نتایج نهایی که در نیمه دوم شهریور ماه اعلام می شود، باشند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

اهمیت انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به این که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بسیار کمتر از مقطع کارشناسی است، دو چندان می شود و برای این که بتوانید انتخابی درست و اصولی داشته باشید و در دانشگاه و رشته مورد نظر خود قبول شوید، توصیه می شود حتما از مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد بهره بگیرید.

مانند مقطع لیسانس، در مقطع کارشناسی ارشد نیز پذیرش در بعضی رشته ها به صورت نیمه متمرکز است یعنی داوطلب علاوه بر شرکت در کنکور سراسری (تئوری) باید در کنکور عملی نیز شرکت کند؛ در این گونه رشته ها اهمیت کنکور عملی بسیار بالاست و پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب تا حد زیادی به نمره این آزمون بستگی دارد.

با توجه به این که کنکور عملی بعد از انتخاب رشته برگزار می شود، بهتر است برای انتخاب رشته حتما با مشاورین متخصص در این امر صحبت کنید و از تجربیات این کارشناسان در این حوزه کمک بگیرید.

فاکتور های بسیاری در انتخاب رشته دخیل هستند اما متاسفانه اکثر داوطلبان از این فاکتور ها بی خبرند و به همین دلیل ممکن است انتخاب رشته اصولی و درستی را انجام نداده و زحمات خود را به باد بدهند! این جاست که اهمیت مشاوره گرفتن از مشاورین درسی و انتخاب رشته پر رنگ تر می شود.

دانشگاه های بدون کنکور

بر خلاف سال های گذشته، کنکور تنها راه رسیدن به دانشگاه و تحصیل در رشته دلخواه نیست و اگر هر کس به هر دلیل در کنکور موفق نبود و یا امکان شرکت در کنکور برای او فراهم نبود می تواند بدون کنکور وارد دانشگاه شده و در رشته مورد نظر تحصیل کند.

ثبت نام دانشگاه بدون کنکور برای دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه های آزاد امکان پذیر است و داوطلبان می توانند در زمان های معین شده برای انتخاب رشته و ثبت نام در رشته و دانشگاه های بدون کنکور اقدام نمایند.

پذیرش در دانشگاه های بدون کنکور معمولا بر اساس سوابق تحصیلی است؛ ثبت نام و انتخاب رشته در هر یک از دانشگاه های ذکر شده که بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند، متفاوت است و برای ثبت نام در هر یک از این دانشگاه ها باید پیگیر اخبار مربوطه باشید و بر اساس دستورالعمل همان دانشگاه اقدام نمایید.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور

این دانشگاه هر دو نیمسال مهر و بهمن دانشجو می پذیرد, معمولا زمان ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه های بدون کنکور دانشگاه پیام نور توسط سازمان سنجش اعلام می شود و داوطلبان باید در بازه زمانی اعلام شده توسط سازمان سنجش، برای ثبت نام و انتخاب رشته اقدام نمایند.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های غیر انتفاعی

این دانشگاه ها هم در هر دو نمیسال مهر و بهمن دانشجو می پذیرند؛ فقط کافیست به زمان ثبت نام و انتخاب رشته که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، توجه کرده و در بازه زمانی اعلام شده برای انتخاب رشته و ثبت نام اقدام نمایید.

با توجه به سال های گذشته، انتخاب رشته برای دانشگاه های غیر انتفاعی بدون کنکور برای نیمسال اول (مهر) در مرداد ماه انجام می شود؛ در صورتی که زمان انتخاب رشته تغییر کند، توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

این دانشگاه نیز برای هر دو نیم سال مهر و بهمن بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد.

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد و ثبت بدون کنکور در این دانشگاه داوطلبان می توانند مستقل از رشته دیپلم خود، می توانند یک رشته آزمایشی را انتخاب کرده و بر همین اساس تقاضانامه اینترنتی را تکمیل نمایند.

معمولا ثبت نام برای ترم مهر این دانشگاه برای داوطلبان رشته های بدون کنکور در مرداد ماه و برای ترم بهمن در آذر ماه انجام میگیرد.

در صورتی که در زمان ثبت نام تغییری ایجاد شود، توسط دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر