بازدید 3171
اقتصاد در گذر زمان

از تصرف شهر تبریز توسط قوای عثمانی تا ایست به واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 14 July 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۲۳ تیر ۱۲۹۴، شهر تبریز در کشاکش جنگ جهانی اول به تصرف قوای عثمانی درآمد.

۲۳ تیر ۱۳۰۹، سیدحسن تقی زاده با سرپرستی وزارت طرق و شوارع به سمت وزیر مالیه تعیین و معرفی شد.

۲۳ تیر ۱۳۲۰، «آنتونی ایدن» وزیر خارجه انگلیس طی جلسه‌ای با «مایسکی» سفیر شوروی در لندن توافق کردند که اقدام مشترک دو کشور علیه ایران ابتدا دیپلماتیک باشد، بعد فشار‌های اقتصادی مدنظر قرار گیرد.

۲۳ تیر ۱۳۲۲، لایحه انحلال وزارت خواربار به مجلس تقدیم شد و کلیه کار‌های وزارت خواربار تحت نظر رییس کل دارایی قرار گرفت.

۲۳ تیر ۱۳۲۸، بانک جدیدی به نام بانک اعتبار صنعتی تاسیس شد. همچنین در این روز طرح ساخت راه آهن تهران تبریز به طول ۷۵۰ کیلومتر و راه آهن تهران مشهد به طول ۹۲۷ کیلومتر در دولت تصویب شد.

۲۳ تیر ۱۳۳۰، اورل هریمن ـ. فرستاده ویژه رییس جمهور امریکا ـ. وارد تهران شد. وی در مدت اقامت خود در تهران بار‌ها با دکتر مصدق، شاه و سایر مقامات سیاسی ایران درباره مسأله نفت مذاکره کرد.

۲۳ تیر ۱۳۳۴، عملیات علامت گذاری و تعیین حدود مرز مشترک ایران و شوروی خاتمه یافت.

۲۳ تیر ۱۳۳۶، مجلس شورای ملی مبلغ ۱۰ میلیون تومان کمک به زلزله‌زدگان را تصویب کرد.

۲۳ تیر ۱۳۵۲، باغ‌ها از پرداخت عوارض نوسازی معاف شدند.

۲۳ تیر ۱۳۵۳، مجلس شورای ملی، لایحه اجازه اعطای وام و اعتبار به دولت‌ها و موسسات خارجی و بین المللی را تصویب کرد.

۲۳ تیر ۱۳۶۱، جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به شورای امنیت، اعلام کرد قطعنامه ۵۱۴ را نمی‌پذیرد.

۲۳ تیر ۱۳۶۲، اولین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار کرد.

۲۳ تیر ۱۳۸۹، در حالی که شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت از اجرای قانون یارانه‌ها از اول مهر ماه خبر داده بود، اما محمد رضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت اعلام کرد که قانون یارانه‌ها لزوما از اول مهر اجرا نخواهد شد.

۲۳ تیر ۱۳۹۲، حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب برای حضور در نشست مشترک صمیمانه با نمایندگان مجلس، در خانه ملت حضور یافت. این اولین حضور رییس‌جمهور منتخب در مجلس قبل از برگزاری مراسم تحلیف بود.

۲۳ تیر ۱۳۹۴، پیمان معروف به «برنامه جامع اقدام مشترک - برجام» در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. از زمان انعقاد این پیمان، آمریکا همواره متهم به بدعهدی در این پرونده بوده است.

۲۳ تیر ۱۳۹۵، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۹ بازیگر تجارت پنهان در ایران را معرفی کرد. براساس بررسی‌های انجام شده از سوی این ستاد، «تعدد و پراکندگی مبادی رسمی ورود و خروج کالا»، «ناکافی بودن امکانات و تجهیزات کنترلی مناسب در مبادی رسمی ورود و خروج کالا»، «فقدان مدیریت یکپارچه کنترل ورود و خروج کالا در مرزها»، «تعدد سامانه‌های دخیل در امر تجارت خارجی و ارتباط ضعیف بین آن‌ها از حیث تبادل اطلاعات و یکپارچگی»، «ضعف در کشف کالا‌های قاچاق»، «عدم ساماندهی انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا و دپوی کالای قاچاق در این محل ها»، «عدم یکپارچگی فرآیند‌های حمل و نقل»، «عدم اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری در تجارت خارجی» و «شفافیت ناکافی گردش ارز در سیستم بانکی و بازار غیرمتشکل پولی» از جمله عواملی است که پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را با مشکل مواجه کرده است.

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ثبت‌سفارش کالا‌های تامین ارز نشده با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تعلیق شد. این تصمیم به‌نوعی ایست به واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی است. مطابق دستور محمد شریعتمداری کلیه ثبت‌سفارش‌ها قرار است مشابه ثبت‌های جدید، به تفکیک گروه‌های کالایی به‌صورت سیستمی به وزارتخانه ذی‌ربط منعکس و در مورد اهلیت و سابقه واردکننده از یکسو و اولویت تخصیص ارز از سوی دیگر، مجددا مورد بررسی قرار گیرند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی