بازدید 3064
اقتصاد در گذر زمان

از ریاست دکتر حسابی بر دانشکده علوم دانشگاه تهران تا تغییر مدل پرداخت سود بانکی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 13 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 تیر 1321، دكتر محمود حسابي به رياست دانشكده علوم دانشگاه تهران انتخاب شد.

22 تیر 1326، يك صد مغازه در آتشسوزي مهيب بازار اردبيل به خاكستر تبديل شد.

22 تیر 1334، وزارت امور خارجه اسناد و مدارک حقانیت ایران را نسبت به رود هیرمند به دولت افغانستان تسلیم کرد.

22 تیر 1337، قانون چک ‌های تضمین شده به تصویب نهایی رسید. به موجب این قانون بانک ملی ایران چک ‌های تضمین‌ شده‌ ای حداکثر به مبلغ 10 هزار ریال انتشار خواهد داد که در حقیقت حکم اسکناس را دارد.

22 تیر 1344، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران 10 میلیون دلار وام از بانک جهانی دریافت کرد.

22 تیر 1347، سناتور عبدالحسین نیک ‌پور که سالیان طولانی ریاست اتاق بازرگانی تهران با او بود، درگذشت.

22 تیر 1356، آموزگار در اجلاس کنفرانس اوپک گفت غرب باید از تلاش برای ارزان نگه داشتن نفت دست بردارد.

22 تیر 1357، جيمي كارتر رئيس جمهور آمريكا با فروش 800 ميليون دلار سلاح جديد به ايران موافقت كرد. اين رقم غير از دو ميليارد و سيصد ميليون دلار سلاحي است كه فروش آن قبلاً به تصويب رسيده بود.

22 تیر 1362، از سوي شوراي نگهبان آقايان عباس شيباني، اكبر پرورش، حبيب الله عسگراولادي و محمدعلي رجايي به عنوان كانديداهاي واجد شرايطِ مقام رياست جمهوري معرفي شدند.

22 تیر 1390، نخستین محموله نفت خام سنگین صادراتی کشور پس از چندین سال تلاش برای عرضه این محصول بر روی رینگ معاملاتی حاضر شد و بدین ترتیب بورس نفت رسما با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت کار خود را آغاز کرد، گرچه نخستین عرضه طلای سیاه با حضور دولتمردان بی نتیجه ماند.

22 تیر 1391، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آمریکا برای تحریم ناوگان نفتکش ایران، از بررسی سناریوهای مقابله با این تحریم‌ها خبر داد و از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت توقیف نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان سخن گفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۷ نهاد مرتبط و ۵۸ کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را در فهرست تحریم‌های واشنگتن علیه ایران قرار داد.

22 تیر 1392، توسط مرکز آمار ایران و طی گزارشی اعلام شد که نرخ بیکاری سال 1391 به 12.4 درصد رسیده است.

22 تیر 1394، سومین جلسه محاکمه جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست که متهم به جاسوسی برای دول متخاصم از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی است، به‌ریاست قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد . در این دادگاه علاوه‌بر رضائیان، یگانه صالحی همسر وی و یک نفر دیگر نیز حضور داشتند که به اتهامات آنان نیز رسیدگی شد.

22 تیر 1395، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد: پرونده مفاسد اقتصادی کلان کشور در دستورکار سازمان اطلاعات سپاه است.

22 تیر 1396، خبرها از تفاهم اولیه سیاست‌گذار و مدیران بانکی برای تغییر مدل پرداخت سود بانکی حکایت داشت. براساس این تفاهم، بانک‌ها در پرداخت سود سپرده به چارچوب قانون بانکداری بدون ربا بازمی‌گشتند. گفته شد در این چارچوب، نرخ سود پرداختی به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود و سود قطعی در پایان سال مالی محاسبه خواهد شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی