بازدید 3010
اقتصاد در گذر زمان

از مهاجرت بزرگ علما به طرف عتبات تا تکذیب انتخاب نهاوندیان به عنوان رئیس بانک مرکزی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 11 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

20 تیر 1285، مهاجرت بزرگ علما به طرف عتبات در اعتراض به استبداد قاجار آغاز شد. در اين مهاجرت سه هزار نفر از علما شركت داشتند. اين خروج اعتراض آميز در تاريخ معاصر ايران به عنوان «مهاجرت كبري» مشهور است.

20 تیر 1328، مجلس شوراي ملي لايحه انتقال املاك رضاشاه به مالكيت محمدرضاشاه را تصويب كرد.

20 تیر 1332، مصدق در نامه اي به آيزنهاور از مواضع دولت آمريكا در قبال ايران ابراز نارضايتي كرد و خواهان افزايش كمكهاي اقتصادي آن كشور به ايران شد. آيزنهاور نيز در پاسخ به مصدق توصيه كرد تا فرصت باقي است، دولت ايران مي بايست اقداماتي براي جلوگيري از بدتر شدن اوضاع به عمل آورد.

20 تیر 1336، مجلس شورای ملی قانون جلب سرمایه ‌های خصوصی آمریکا را مورد تصویب قرار داد.

20 تیر 1338، مجلس شورای ملی اخذ هفتاد و دو میلیون دلار وام از بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه را تصویب کرد. همچنین در این روز، قانون اساسنامه پولی و بانکی ایران که طرح اولیه آن به وسیله فرانسوا کراکو تهیه شده و به تایید شورای‌ عالی اقتصاد رسیده بود، تصویب شد.

20 تیر 1347، ایران یک کشتی یازده هزار تنی از لهستان خریداری کرد.

20 تیر 1353، ایران اعلام کرد تهدید آمریکا استعمارگرانه است و دولت ایران به هیچ کشور خارجی اجازه نمی ‌دهد در تصمیمات داخلی ایران مداخله کند.

20 تیر 1355، در یک حریق بزرگ در جنوب تهران میلیون‌ ها ریال کالا سوخت. آتش‌ سوزی ده ساعت ادامه داشت.

20 تیر 1356، دفتر هواپيمايي ملي ايران در زوريخ بامداد امروز با انفجار نيرومند يك بمب، كاملاً تخريب شد و بر اثر حريق حاصل از آن 200 هزار دلار خسارت به بار آمد. نصيري مدير اين دفتر گفت حتي يك برگ كاغذ سالم باقي نمانده است. همچنین در این روز شاه اعلام داشت ما به زودی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان مس دنیا خواهیم شد.

20 تیر 1373، در پي اظهارات جان ميجر نخست وزير و داگلاس هرد وزير خارجه انگليس درباره كمك مالي ايران به ارتش جمهوريخواه ايرلند، وزارت خارجه ايران، جفري جيمز، كاردار سفارت انگليس در تهران را به وزارت خارجه احضار و ضمن ابراز اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران، خواستار ارائه توضيح در اين زمينه شد.

20 تیر 1390، با موافقت هیات دولت، طرح اصلاح پول ملی که یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی است با محوریت حذف چهار صفر از پول ملی کلید خورد.

20 تیر 1391، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت نهم گفت: برای اینکه نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی از یک عقلانیت و پشتیبانی کامل برخوردار باشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا می‌کنیم.

20 تیر 1392، ایران تسویه همه تبادلات نفتی را از هند خواستار شد.

20 تیر 1394، طی خبری اعلام شد طی روزهای آینده سیگمتر گابریل، وزیر اقتصاد آلمان در راس یک هیات ۶۰ نفره به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با مقامات ایرانی رایزنی کند.

20 تیر 1395،  رئیس ‌جمهور روحانی از اجرایی ‌شدن طرح تحول نظام بانکی خبر داد و این طرح را مهم ترین بسته مالی و پولی برای رونق اقتصادی سال ۹۵ عنوان کرد. این طرح با دو رویکرد «اصلاحات بنیادین» و «اقدامات عاجل» طراحی شده که مهم ‌ترین هدف آن افزایش سلامت و ثبات بخشی به بازار پول است. در رویکرد نخست، اصلاحات ساختاری با یک چشم ‌انداز بلندمدت در دستور کار قرار گرفته، اما در کنار این، اقدامات عاجل برای دور کردن بانک ‌ها از شرایط بحرانی در نظر گرفته شده است که می ‌توان از آن به‌ عنوان «طرح نجات در بازار پول» یاد کرد.

20 تیر 1396، مرکز پژوهش های مجلس بازوی فکری مجلس و پارلمان بخش خصوصی با لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند. علاوه ‌بر این کمیسیون‌ های «صنایع» و «اقتصادی» مجلس نیز به کلیات لایحه دولت درباره اصلاح بخشی از ساختار دولت رای منفی دادند.

20 تیر 1397، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، انتخاب نهاوندیان به‌عنوان رئیس بانک مرکزی را تکذیب کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی