بازدید 3017
اقتصاد در گذر زمان

از رشوه گیری دولت وثوق الدوله تا کشف نرخ دلار در بازار دوم

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 10 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 تیر 1301، روزنامه تايمز چاپ لندن فاش كرد دولت انگليس براي تثبيت قرارداد 1919 مبلغ 130 هزار پوند به دولت وثوق الدوله رشوه داده است.

19 تیر 1302، سفارت امريكا از وزارت ماليه ايران خواست يك نسخه از قانون تشكيلات اداره خزانه داري كل و يك نسخه از نظامنامه داخلي وزارت ماليه براي آنها ارسال شود.

19 تیر 1311، رییس ‌الوزرا سیدمهدی فرخ رییس اداره‌کل صناعت را با حفظ سمت به ریاست اداره‌کل فلاحت معرفی کرد و به اوعنوان ذوالریاستین داد. همچنین در این روز علی‌اکبر حکیمی رییس‌کل فلاحت از خدمت معاف شد.

19 تیر 1318، قرارداد اصلاح خط مرزی بین ایران و ترکیه که در خرداد 1316 به امضای نمایندگان مختار دولتین رسیده بود، مبادله شد.

19 تیر 1331، شاه فرمان مجدد نخست ‌وزيري مصدق را صادر كرد. همچنین در همین روز، آیت ‌الله کاشانی اعلامیه شدید‌اللحنی علیه تصمیم مجلس سنا انتشار داد و از اصناف و بازرگانان و پیشه ‌وران تقاضا کرد از تعطیل تا اطلاع ثانوی خودداری نمایند.

19 تیر 1341، در جلسه هیات ‌وزیران بین شاه و نخست ‌وزیر بر سر بودجه ارتش مشاجره درگرفت و امینی تهدید کرد که اگر بودجه ارتش تقلیل پیدا نکند، کناره‌ گیری خواهد کرد.

19 تیر 1342، قرارداد ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران با فرانسه امضا و مبادله شد.

19 تیر 1346، قرارداد الحاقی نفت به تصویب رسید.

19 تیر 1353، دولت آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت اخطار کرد که اگر باز هم از تولیدات نفتی خود بکاهند این عمل برای آنها مخاطرات سیاسی و امنیتی دارد.

19 تیر 1390، صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی عبور درآمد نفتی اوپک از مرز یک تریلیون دلار در سال جاری میلادی اعلام کرد درآمد ایران از محل فروش نفت طی این سال به ۹۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

19 تیر 1391، قاسم حسینی قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری حداقل منابع صندوق به ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید، از پرداخت پنج میلیارد دلار از منابع صندوق به صنعت نفت کشور خبر داد.

19 تیر 1395، طی خبری اعلام شد محمودرضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران که پس از فساد مالی به کانادا فرار کرده است به همراه خانواده‌اش طی ۴ سال گذشته، حداقل 12.1 میلیون دلار املاک در شهر تورنتوی کانادا خریداری کرده است.

19 تیر 1396، با ابطال بخشنامه بانک مرکزی از سوی دیوان عدالت اداری درخصوص افزایش مدت انقضای رفع سوء‌اثر چک ‌های برگشتی، رفع سوء‌اثر چک‌ های برگشتی از ۷ سال به ۳ سال کاهش یافت.

19 تیر 1397، همزمان با آغاز به کار رسمی بازار دوم ارز، اولین معامله بر پایه واحد پول کشور امارات به میزان ۱۰هزار درهم با نرخ ۲۰۵۰ تومان در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) انجام شد. با توجه به نرخ تبدیل درهم به دلار، نرخ کشف شده برای دلار در بازار دوم ۷۵۲۳ تومان برآورد شد. 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر