بازدید 3062
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر تجارت شدن میرزا اسماعیل خان ممتازالدوله تا پیش بینی جنگ تجاری تمام عیار بین چین و آمریکا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 07 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

16 تیر 1292، علاءالسلطنه رییس ‌الوزرا با معرفی میرزارضاخان ارفع ‌الدوله به عنوان وزیر عدلیه، میرزا اسماعیل‌ خان ممتاز‌الدوله، وزیر تجارت و میرزا ابراهیم ‌خان حکیم ‌الملک وزیر علوم و اوقاف کابینه خود را ترمیم کرد.

16 تیر 1301، دو نظامي كه از جانب رضاخان براي تهيه گزارشي از اوضاع فارس به آن منطقه رفته بودند، در بازگشت گفتند: تمام راه ها ناامن است و روزي نيست كه غافله اي چپاول نشود و چند نفر به قتل نرسند.

16 تیر 1302، اجتماعات اعتراض آميز علما و روحانيون در مساجد در اعتراض به اقدام انگليسي ها در تبعيد مراجع و روحانيون، امروز گسترش يافت و با اعتصابات و تعطيلي بازار در شهرها مواجه شد.

16 تیر 1309، قانون مقابله در روابط تجارتی با ممالکی که با دولت ایران عهدنامه تجارتی نداشتند، ‌تصویب شد.

16 تیر 1319، سفير شوروي در تهران درخواست محرمانه اي دائر بر تفويض كنترل آذربايجان و سواحل درياي خزر و صدور اجازه استفاده از فرودگاه هاي كشور و واگذاري راه آهن ايران به دولت شوروي را تسليم دولت ايران كرد.

16 تیر 1339، طرح قرارداد ذوب ‌آهن بین ایران و شرکت آلمانی دماگ کروپ و یک شرکت انگلیسی امضا شد.

16 تیر 1351، ابراهیم کاشانی، وزیر پیشین بازرگانی و رییس اسبق بانک مرکزی درگذشت. 

16 تیر 1358، با انفجار لوله هاي نفت و گاز آغاجاري در منطقه سربندر ماهشهر آتش سوزي مهيبي روي داد كه عمليات اطفاي آن يك شبانه روز به طول انجاميد.

16 تیر 1389، اعضای کارگروه مسکن با یک تصمیم جدید، جذابیت ورود به مسیر خروج از شهر تهران را برای کارمندان دولت هموار کردند؛ براساس مصوبه جدید کارگروه مسکن، شاغلین دولتی متقاضی انتقال از تهران به سایر شهرهای کشور، می‌توانند از تسهیلات طرح مسکن ‌مهر بدون اینکه الزامی به دارابودن شرایط طرح – فاقد ملک شخصی- باشند، استفاده کنند.

16 تیر 1397، ایالات‌متحده و چین به‌دلیل بحران تعرفه‌ها درگیری لفظی با یکدیگر داشتند و به‌نظر می‌رسد باید منتظر یک جنگ تجاری تمام‌عیار بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی