بازدید 31644
۸

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران

رکورد فروش این دوره در اختیار مجسمه «سرشاعر» اثر پرویز تناولی است که با قیمت 3 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش رسید. رکورد دیگر این دوره ازحراج تهران ورود 12 اثر به گردونه آثار میلیاردی بود. در دوره دهم، تنها 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد و در دوره نهم نیز 5 اثر میلیاردی به فروش رسید ولی این دوره با افزایش تعداد آثاری روبرو هستیم که خود را به باشگاه میلیاردی های این حراج رسانده‌اند.
کد خبر: ۹۰۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷ 05 July 2019

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهرانیازدهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، عصر امروز با فروش بیش از چهل و دو میلیارد تومانی به کار خود پایان داد تا شاهد رکوردشکنی در عرصه هنر ایران باشیم و گردش مالی این عرصه رشد چشمگیری داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پرونده این دوره از حراج تهران در حالی بسته شد که با فروش کلی 42 میلیارد و 204 میلیون تومان رشد 35 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل (نهمین حراج تهران) نشان می‌داد. در این دوره حراج 80 اثر از 60 هنرمند برای فروش گذاشته شد که آثار هنرمندانی چون منیر شاهرودی فرمانفرماییان، محمد احصایی، حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی، منصور قندریز، سهراب سپهری، محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، صادق تبریزی، کوروش شیشه‌گران، ابوالقاسم سعیدی و مسعود عربشاهی و… درمیان این آثار بود.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران

استقبال از خرید آثار ارائه شده در «حراج تهران» که نمود آن را در میزان رشد فروش کل هر دوره از این حراج می توان مشاهده کرد، گویای پویایی بازار هنرهای تجسمی است که حراج تهران بستر آن را در شرایط رکود اقتصادی و تحریم مهیا ساخته است.

حراج تهران از همان دوره های نخست توانست خود را به عنوان منبع و مرجعی برای ارائه آمار حراج های خاورمیانه و بین المللی تثبیت و توجه جهانیان را در اقتصاد جهانی هنر به این رویداد ایرانی جلب کند. این میزان از توجه، اعتبار و تاثیرگذاری این رویداد ملی را با تکیه بر هنر و هنرمندان سرزمین ایران یادآوری می کند.

رکورد فروش این دوره در اختیار مجسمه «سرشاعر» اثر پرویز تناولی است که با قیمت 3 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش رسید. رکورد دیگر این دوره ازحراج تهران ورود 12 اثر به گردونه آثار میلیاردی بود. در دوره دهم، تنها 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد و در دوره نهم نیز 5 اثر میلیاردی به فروش رسید ولی این دوره با افزایش تعداد آثاری روبرو هستیم که خود را به باشگاه میلیاردی های این حراج رسانده اند.

«سر شاعر» اثر پرویز تناولی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد

مجموع 12 اثر میلیاردی این حراج با فروش کل 23 میلیارد و 800 میلیون تومان توانستند 56 درصد از فروش کل این دوره از حراج را از آن خود کنند.

همچنین 14 اثر بالاتر از 500 میلیون تومان و 37 اثر بالاتر از 100 میلیون تومان چکش خورد و 11 اثر زیر 100 میلیون تومان فروخته شدند.

در این دوره آثار 8 هنرمند برای نخستین بار وارد حراج تهران شد که شامل آثار بهمن نیکو، محسنی کرمانشاهی، وثوق احمدی، حسنعلی وزیری، ابراهیم فرجی، محمدحسین مصورالملکی، عباس رسام ارژنگی و محمدحبیب محمدی می شود.

از محمود فرشچیان خالق تابلو معروف «عصر عاشورا» و طراح ضریح امام حسین (ع) یک اثر نگارگری با موضوع عروج حضرت عیسی (ع) در این دوره ارائه شد که با استقبال خریداران روبرو شد و توانست رکورد 1 میلیارد و 250 میلیون تومانی این هنرمند را در دوره نهم بشکند و با قیمت نهایی 2 میلیارد تومان در شمار آثار گران قیمت این حراج بنشیند.

در جریان برگزاری این حراج، اعلام شد که یکی از آثار حسین زنده رودی (شماره 56) از گردونه حراج خارج شده است و بدین ترتیب 79 اثر از 60 هنرمند عرضه شد که از این میان 5 اثر از کیخسرو خروش، بهمن نیکو، هوشنگ پزشک نیا، رضا مافی و محمد احصایی فروخته نشدند.

اجرای مراسم یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» را حسین پاکدل بر عهده داشت.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران

تابلو محمود فرشچیان که ۲ میلیارد تومان چکش خورد

 

آثار میلیاردی

از پرویز تناولی هنرمند خوش اقبال حراج های بین المللی منطقه خاورمیانه، دو اثر در یازدهمین حراج تهران عرضه شد. مجسمه برنزی «سر شاعر» این هنرمند یکی از دو اثر گران قیمت این دوره از حراج بود که نسخه شماره 1 این اثر از تعداد سه نسخه با قیمت پایه 3 تا 4 میلیارد تومان توانست به فروش سه میلیارد و دویست میلیون تومان دست یابد و بر سکوی گران ترین اثر این حراج بنشیند.

مجسمه برنزی دیگری از این هنرمند از مجموعه مجسمه های «هیچ» و با همین عنوان در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت کمینه و بیشینه یک و نیم میلیارد تا 2 میلیارد تومان ارائه شد که به فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومانی دست یافت.

منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان (۱۳۹۸-۱۳۰۱) از جمله رکورددار دوره قبلی حراج تهران (دهمین حراج) است که با فروش یک تابلو 4 میلیارد تومانی بر صدر جدول فروش حراج دهم نشست و در یازدهمین دوره نیز با سه اثر حضور داشت.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران
اثر بدون عنوان فرمانفرماییان ۳ میلیاردتومان فروخته شد

اثر بدون عنوان این هنرمند فقید که در ابعاد ۱۰×۷۰×۹۷ سانتیمتر، با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت پلکسی گلاس و گچ روی چوب اجرا شده و به آثار متاخر وی تعلق دارد، با قیمت پایه 3 تا 4 میلیارد تومان عرضه شد و 3 میلیارد تومان چکش خورد. این اثر متعلق به مجموعه خصوصی خانواده هنرمند است.

اثر دیگر این هنرمند با عنوان «آسمان آبی» نیز با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب در ابعاد ۹۸×۹۸ سانتیمتر ارائه شد و با عبور از قیمت پایه به رقم دو میلیارد و صد میلیون تومان فروخته شد. این اثردر سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارایه شده بود.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران«آسمان آبی» از منیر فرمانفراماییان ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد

سومین اثر منیر فرمانفرماییان یک تابلو نقاشی آبرنگ روی مقوا مربوط به سال 1345 است که با قیمت پایه 250 تا 350 میلیون تومان ارائه و در نهایت 340 میلیون تومان فروش رفت.

سهراب سپهری رکورددار فروش همه ادوار حراج تهران، در این دوره نیز با دو تابلو بدون عنوان مربوط به دهه 40 حضور داشت که هر دو اثر با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد.

یکی از این آثار که با تکنیک رنگ وروغن روی بوم و در ابعاد ۱۰۲×۸۴ سانتیمتر عرضه شد، پیش از این در اکتبر ۲۰۱۷ در حراج کریستیز لندن ارایه شده بود و در یازدهمین حراج تهران نیز توانست به فروش دو میلیارد و دویست میلیون تومانی دست یابد. اثر دیگر سهراب سپهری نیز با همین تکنیک و در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمترعرضه شد. این اثر در سپتامبر 1963 در هفتمین بی ینال سائوپائولو برزیل ارایه شده بود که در یازدهمین حراج تهران با قیمت دو میلیارد تومان چکش خورد.

از حسین زنده رودی دو اثر به یازدهمین حراج تهران رسیده بود که یکی از این آثار در آخرین روزها قبل از برگزاری حراج، بنا به خواست صاحب اثر از لیست آثار حراج کنار گذاشته شد. اثر دوم حسین زنده رودی در این دوره با عنوان «سین+لام» متعلق به سال 1349 عرضه شد که این اثر با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان عرضه شد و روی رقم 2 میلیارد تومان چکش خورد.

بزرگترین اثر عرضه شده در حراج یازدهم، اثر سه لته ای آیدین آغداشلو از مجموعه «خاطرات انهدام» مربوط به سال 1388 بود. این اثر با عنوان «انهدام کیهانی» با تکنیک رنگ وروغن روی بوم در ابعاد ۳۵۰×۲۰۰ سانتیمتر و با قیمت کمینه و بیشینه یک و نیم میلیارد تا 2 میلیارد تومان پیش روی خریداران قرار گرفت و در نهایت روی رقم یک میلیارد و 600 میلیون تومان چکش خورد.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران«انهدام کیهانی» از آیدین آغداشلو ۱.۵ میلیارد تومان خریداری شد

مجسمه آهنی تک نسخه از ژازه تباتبایی به ارتفاع 180 سانتی متر و مربوط به حدود دهه 40 است که با رقم پیشنهادی یک تا یک و نیم میلیارد تومان ارائه شد و در نهایت به فروش یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی دست یافت. از این هنرمند دو اثر دیگر نیز در یازدهمین حراج تهران عرضه شد مجسمه آهنی، تک نسخه و بدون عنوان مربوط به دهه 40 با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان عرضه شد و فروش 380 میلیون تومانی داشت و تابلو نقاشی بدون عنوان او نیز که با تکنیک رنگ روغن روی بوم کار شده بود، با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان، 400 میلیون تومان به فروش رسید.

از محمود فرشچیان هنرمند نگارگر که از شهرت جهانی برخوردار است، یک اثر بدون عنوان با تکنیک گواش و آبرنگ روی مقوا در ابعاد ۵۴×۸۰ سانتیمتر با قیمت پایه یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 هزار تومان در این حراج عرضه شد که درنهایت روی رقم دو میلیارد تومان چکش خورد. فرشچیان در نهمین دوره این حراج نیز با فروش اثری به مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون تومان در ردیف آثار میلیاردی این حراج قرار داشت. این اثر پیش از این در کتاب «آثار استاد محمود فرشچیان» از سوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا (۱۳۸۷) به چاپ رسیده است.

تابلو رنگ و روغن روی آلومینیوم، کشیده شده روی فیبر اثر بهجت صدر، مربوط به دهه 1350 که پیش از این در اکتبر ۲۰۰۸ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده بود، در یازدهمین حراج تهران با قیمت پایه یک تا یک و نیم میلیارد تومان ارائه و در نهایت با رقم یک و نیم میلیارد تومان فروخته شد.

مسعود عربشاهی نیز دو اثر در این دوره داشت که یکی از این آثار با تکنیک طناب و ترکیب مواد روی بوم و با قیمت پایه 500 تا 700 میلیون تومان پیش روی خریداران قرار گرفت و توانست با دو برابر قیمت پایه به فروش یک میلیارد تومانی دست یابد. اثر دیگر او نیز با برآورد قیمت 600 تا 800 میلیون تومان عرضه شد و روی رقم 600 میلیون تومان فروخته شد.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهراندومین تابلوی نقاشی سهراب سپهری در حراج یازدهم ۲ میلیارد تومان چکش خورد

 

آثار بالای 500 میلیون تومان

از محمد احصایی از دیگر هنرمندان خوش اقبال حراج های بین المللی منطقه خاورمیانه دو اثر به یازدهمین حراج تهران

یکی از آثار این هنرمند که در سال 1396 با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده است، در این دوره از حراج با قیمت کمینه و بیشینه 700 تا 900 میلیون تومان ارائه شد و روی رقم 850 میلیون تومان چکش خورد. اثر دیگر این هنرمند با عنوان «در پاش فتاده ام به زاری/ آیا بود آن ‌که دست گیرد» به فروش نرسید.

از حسین کاظمی نیز دو اثر به این حراج رسید که یکی از آنها با قیمت پایه 700 تا 900 میلیون تومان عرضه شد و به فروش 800 میلیون تومانی دست یافت. اثر دیگری از این هنرمند فقید نیز مربوط به سال 1328 با قیمت پایه 100 تا 150 میلیون تومان، روی رقم 160 میلیون تومان چکش خورد.

کوروش شیشه‌گران نیز با یک تابلو با عنوان «میز» در این حراج حضور داشت که از جمله آثار متأخر اوست و با برآورد قیمت 600 تا 800 میلیون تومان درنهایت 750 میلیون تومان فروخته شد.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران«هیچ» پرویز تناولی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد

بهمن دادخواه با یک مجسمه برنزی با عنوان «خانواده» از مجموعه «گروگان ها» در این حراج حضور داشت که با قیمت پایه 400 تا 600 میلیون تومان به خریداران عرضه و در نهایت 700 میلیون تومان فروخته شد.

از ابوالقاسم سعیدی دو اثر در این دوره از حراج ارائه شد که یکی از این آثار با برآورد قیمت 400 تا 600 میلیون تومان، در نهایت روی رقم 600 میلیون تومان چکش خورد. نقاشی دیگر او نیز مربوط به سال 1335 با قیمت پایه 120 تا 160 میلیون تومان در نهایت 170 میلیون تومان فروخته شد.

یکی از تابلوهای نقاشی شنی محسن وزیری‌مقدم با قیمت پایه 500 تا 700 میلیون تومان عرضه شد و روی رقم 580 میلیون تومان چکش خورد. این اثر پیش از این در اکتبر 2014 در حراج بونامز لندن ارائه شده بود.

فریده لاشایی نیز با دو اثر در این دوره از حراج حضورداشت. یکی از آثار او در این حراج، یک تابلو نقاشی دو لته ای بود که با برآورد قیمت 500 تا 700 میلیون تومان، روی رقم 550 میلیون تومان چکش خورد و اثر دیگر او نیز که با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان ارائه شد، در نهایت 400 میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی لیلی متین دفتری مربوط به سال 1354 از جمله فروش های موفق این دوره از حراج تهران بود که با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان پیش روی خریداران قرار گرفت و در نهایت به فروش 550 میلیون تومانی دست یافت.

از بهمن محصص یک تابلو نقاشی مربوط به سال 1349 با قیمت 500 تا 700 میلیون تومان عرضه شد که به فروش 550 میلیون تومانی دست یافت.

رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهرانمجسمه آهنی ژازه تباتبایی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد

از نصرالله افجه ای، هنرمند شناخته شده خوشنویسی مدرن در ایران نیز یک تابلو به این دوره از حراج رسید که با قیمت پایه 500 تا 700 میلیون تومان به فروش 500 میلیون تومانی دست یافت.

نخستین اثر از رضا مافی با قیمت پایه 500 تا 700 میلیون تومان ارائه و در نهایت 500 میلیون تومان فروخته شد. اثر دیگر این هنرمند به فروش نرسید.

صداقت جباری با تابلویی با عنوان «ستایش کن خداوندی که او بالاترین است» در حراج یازدهم حضور داشت که این اثر با قیمت پایه 500 تا 700 میلیون تومان روی رقم 500 میلیون تومان چکش خورد. این اثر پیش از این در نوامبر 2008 در حراج بونامز دوبی ارائه شده بود.

«غروب» عنوان تابلو نقاشی ناصر عصار مربوط به سال 1345 بود که در این حراج با برآورد قیمت 500 تا 700 میلیون تومان در نهایت 500 میلیون تومان فروش رفت.

 

آثار بالاتر از 100 میلیون

یکی از آثار نقاشی علیرضا اسپهبد روی رقم 460 میلیون تومان چکش خورد. یکی از نقاشی های کاهگلی پرویز کلانتری نیز با قیمت 460 میلیون فروخته شد.

از سیراک ملکونیان نقاش نیز دو اثر به حراج یازدهم تهران رسید که یکی از این آثار 400 میلیون تومان و اثر دیگر او 380 میلیون تومان فروش رفت.

اثری از حسن زرین قلم، خوشنویس دوره قاجار مربوط به سال 1227 ه. ق توانست به فروش 360 میلیون تومانی دست یابد. اثری از این هنرمند در نهمین دوره حراج تهران نیز با رشد 5 برابری نسبت به قیمت اولیه به فروش رسید.

تابلو نقاشی مهدی ویشکایی نیز روی رقم 320 میلیون تومان چکش خورد. از صادق تبریزی از هنرمندان مکتب سقاخانه، دو اثر وارد یازدهمین حراج تهران شد که یکی از این آثار 440 میلیون تومان و اثر دیگر او در نهایت 220 میلیون تومان فروخته شد.

پروانه اعتمادی با دو اثر در این حراج حضور داشت که یکی از این آثار به مبلغ 150 میلیون تومان و اثر دیگری از این هنرمند 300 میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی دو لته ای از منصور قندریز نیز به فروش 300 میلیون تومانی دست یافت.

از عبدالرضا دریابیگی نیز دو اثر به این دوره از حراج تهران رسید که یکی از این آثار 280 میلیون تومان فروخته شد و اثر دیگر این هنرمند نیز با عنوان «آرامش در کویر» در نهایت 200 میلیون تومان فروش رفت.

«سواران را چه شد» عنوان تابلو نقاشی ناصر اویسی است که 280 میلیون تومان فروخته شد. جعفر روحبخش نیز دو اثر در این دوره از حراج تهران داشت که اثر چهار لته ای این هنرمند به قیمت 220 میلیون تومان فروخته شد و اثر دیگر او نیز در جریان مراسم حراج به فروش نرفت اما بلافاصله بعد از حراج روی قیمت پایه 200 میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی «بهار در کوهین» اثر حسین محجوبی نیز 220 میلیون تومان فروخته شد. از محمدحسین مصورالملکی معروف به حاج مصور نیز یک تابلو نقاشی با موضوع میدان نقش جهان اصفهان در این حراج عرضه شد که به قیمت 220 میلیون تومان به فروش رسید.

اثری از منصوره حسینی نیز در نهایت 200 میلیون تومان فروخته شد. تابلو نقاشی منوچهر نیازی با قیمت پایه 150 تا 200 میلیون تومان با قیمت نهایی 200 میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی علی اصغر پتگر با عنوان «پیکنیک» روی رقم 170 میلیون تومان چکش خورد.

از علی اکبر مزین الدوله استاد کمال الملک در دارالفنون نیز یک تابلو نقاشی از تک چهره نظام الملک عرضه شد که در روی قیمت 160میلیون تومان چکش خورد.

اثر ابراهیم فرجی نیز با چهار برابر قیمت پایه 160 میلیون تومان فروخته شد.

از عباس کاتوزیان، یکی از شناخته شده ترین هنرمندان نسل دوم مکتب کمال الملک، یک نقاشی تک چهره از حسین بهزاد به این حراج رسید که 150 میلیون تومان فروش رفت.

از هوشنگ پزشک نیا هم دو تابلو نقاشی به این دوره از حراج رسید که یکی از این آثار روی رقم 150میلیون تومان چکش خورد. اثر دیگر این هنرمند به فروش نرسید.

از محمود جوادی پور یک تابلو نقاشی با عنوان «گل های کوکب» 150میلیون تومان فروش رفت. اثر عیسی بهادری نیز 130 میلیون تومان فروش رفت.

تابلو «کودکان و اسب های سفالی» اثر جواد حمیدی روی رقم 120 میلیون تومان چکش خورد.

احمد اسفندیاری نیز دو اثر در این حراج داشت که یکی از آثارش با عنوان «پرسپولیس» در نهایت 110میلیون تومان فروش رفت و اثر دیگر این هنرمند 75 میلیون تومان فروخته شد.

اثر طبیعت بی جان گارنیک درهاکوپیان نیز به فروش 100 میلیون تومانی دست یافت. از حسنعلی وزیری یک اثر با موضوع مسجد امام اصفهان روی رقم 100 میلیون تومان چکش خورد.

در یازدهمین دوره حراج تهران، آثار 11 هنرمند از جمله یرواند نهاپتیان، سمبات درکیورقیان، عباس رسام ارژنگی، احمد اسفندیاری، محمود زنگنه، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، محمد حبیب محمدی، احمد وثوق احمدی، محسن سهیلی، میشا شهبازیان و جمشید سماواتیان نیز زیر 100 میلیون تومان فروخته شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸
چه پولی بعضیا هزینه می‌کنند....
آثار هنری رو خودشون میفروشند و خودشون میخرند براش قیمت درست میکنند. آخرش هم سر از حراج کریستی دبی در میارند.
من یک تابلوی قدیمی داشتم خواستم معرفی کنم برای فروش. بعد از بارها جواب نگرفتن، آخرش یکیشون گفت ما فقط از کانالهای خودمون تابلوها رو میگیریم.
انشاا ... که این پولا حلال
عروج حضرت عیسی (ع) به هیچ عنوان به شکل مصلوب شدن نبوده بلکه ایشان از نظرها پنهان شده اند ، از استاد فرشچیان انتظار همیشگی حقیقت نمایی داریم ...
عده کثیری محتاج نان شب و عده ای خریدار یک اثر میلیاردی. اگه درست کار شده بود مجبور نبودند # صاحبخانه را راه بیاندازند.
بنظر میرسد خرید و فروش صوری و بازار گرمیه. چطور اثار فاخر تر با محتوا و مفهوم و بسیار زیباتر یا در حراج قبول نمی شن یا حتی ده میلیون هم براش مشتری پیدا نمیشه ولی بعضیها یک خط می کشن یا رنگ می پاشن میلیاردی فروش میره
به نظر من بسیار زیبا هستند این هنر ها من بسیار خوشم آمد از تابلوی فرشته استاد فرشچیان بزرگ و اگر آدرس این مجموعه را می دانستم حتما آن را خریداری می کردم به نظر من این استاد یک استاد بسیار دانا و خردمند هستند که نام ایشان مارا یاد اثر. عصر عاشورا می اندازد . ایشان یک نابغه ی هنری هستند . پول را هم خدا میراند اگر انسان بخواهد می تواند میلیارد باشد به نظر من به تلاش خود انسان ها بستگی دارد فکر میکنید استاد فرشچیان از اول پول دار بوده اند ؟نه ایشان توانستند محار خود را پیدا کنند و در آن پیشرفت کنند و پیشرفت پول ساز ایت .
به چه شكل ميتونيم آثار هنري رو ارائه بديم ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر