بازدید 11650
وزیر صنعت: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای ندارد؛

از ممنوعیت واردات و آزادسازی قیمت خودرو، تا ۴.۷ میلیارد دلار دولتی و ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک به دو خودروساز! آقای وزیر باز هم حمایت ویژه لازم است؟

در یک سال گذشته، اوضاع بازار خودرو مساعد نبوده و قیمت خودرو‌ها در مسیر صعودی قرار داشته اند. این وضعیت سبب شد تا بخشی از صحبت‌های وزیر صنعت در برنامه یازدهم تیر ماه ۱۳۹۸ گفت‌وگوی ویژه خبری به صنعت خودروسازی مربوط شود. صحبت‌هایی که بعضاً جای نقد بسیار داشت. رضا رحمانی در این برنامه گفت: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای ندارد. این در حالی است که در یک سال گذشته، دولت تنها در یک قلم، ۴.۷ میلیارد دلار ارز دولتی جهت واردات قطعات به دو خودروساز بزرگ پرداخت کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 04 July 2019

تابناک اقتصادیدر یک سال گذشته، اوضاع بازار خودرو مساعد نبوده و قیمت خودرو‌ها در مسیر صعودی قرار داشته اند. این وضعیت سبب شد تا بخشی از صحبت‌های وزیر صنعت در برنامه یازدهم تیر ماه ۱۳۹۸ گفت‌وگوی ویژه خبری به صنعت خودروسازی مربوط شود. صحبت‌هایی که بعضاً جای نقد بسیار داشت. رضا رحمانی در این برنامه گفت: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای ندارد. این در حالی است که در یک سال گذشته، دولت تنها در یک قلم، ۴.۷ میلیارد دلار ارز دولتی جهت واردات قطعات به دو خودروساز بزرگ پرداخت کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در یازدهم تیر ماه 1398 رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو بود. بخشی از صحبت های وزیر صنعت پیرامون موضوع اصلی این روزهای صنعت، یعنی صنعت خودروسازی بود. وزیر صنعت در این برنامه تلویزیونی ضمن تأیید این موضوع که صنعت خودرو مانند هر بخش دیگری مشکلاتی دارد، تصریح کرد: وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد. وی در ادامه، صحبت های قابل نقدی را در زمینه صنعت خودرو مطرح کرد.

از ممنوعیت واردات و آزادسازی قیمت خودرو، تا ۴.۷ میلیارد دلار دولتی و ۱۵ هزار میلیارد کمک به دو خودروساز! آقای وزیر بازهم حمایت ویژه لازم است؟

رحمانی در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ ای ندارد. ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد.

رحمانی در حالی گفت که دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه ای ندارد که در یک سال گذشته، اتفاقاً دولت بیشترین حمایت را از صنعت خودروسازی داشته است که در اینجا به چند نمونه از این حمایت ها اشاره خواهیم کرد.

اولین حمایت دولت از صنعت خودروسازی در سال گذشته این بود که از ابتدای تیرماه سال گذشته، دولت واردات 1339 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد که خودرو یکی از این اقلام بود. با ممنوعیت واردات خودرو، عملاً حمایت ویژه ای از صنعت خودروسازی داخلی از سوی دولت شکل گرفت.

دومین حمایت ویژه دولت از صنعت خودروسازی این بود که با ابلاغ مصوبه ای در 29 مرداد ماه سال 1397، دولت بند پنجم بخشنامه ارزی که مربوط به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای ترخیص کالاها از گمرک بود را اصلاح کرد و برخی کالاها از جمله قطعات خودرو را از پرداخت این مابه التفاوت نرخ ارز جهت ترخیص از گمرک معاف کرد.

سومین حمایت ویژه دولت از صنعت خودروسازی این بود که تلاش کرد قیمت گذاری برخی خودروها را از چنگ شورای رقابت خارج کند. بازار خودرو که به گفته بسیاری از کارشناسان بازاری انحصاری است و با ممنوعیت واردات خودرو نیز انحصاری تر شده است. طبق قانون نیازمند دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری برخی خودروهاست؛ اما در سیزدهم شهریور ماه سال گذشته اعلام شد که بر اساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت ‌گذاری نیست و می‌ تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت ‌ها را تعیین و تصویب می‌ کند. هر چند شورای هماهنگی سران سه قوه این تصمیم را گرفتند، نباید از نقش دولت در کنار زدن شورای رقابت جهت قیمت گذاری خودروها به سادگی عبور کرد، چون این تصمیم مورد قبول وزیر صنعت سابق و فعلی بود.

چهارمین حمایت ویژه دولت از صنعت خودروسازی این بود که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (رئیس این ستاد معاون اول رئیس جمهوری می باشد) مصوب کرد که چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و 800 میلیون یورو نیز به عنوان تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی پرداخت شود تا مشکل این صنعت با قطعه سازان به نوعی حل گردد. مجموع دو رقم در نظر گرفته شده به تومان (چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و 800 میلیون یورو در قالب تهسیلات ارزی) به گفته هاشم یکه زارع مبلغی در حدود 15 هزار میلیارد تومان می شود که به عنوان سرمایه در گردش قرار شد به دو خودروساز پرداخت شود و طبق اظهارات صورت گرفته دولت تا اینجا 4 هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده است اما بر سر پرداخت 800 میلیون یورو هنوز مشکلاتی وجود دارد.

در کنار موارد فوق، طبق محاسبات صورت گرفته پنجمین حمایت دولت از صنعت خودروسازی تخصیص بیش از 4.7 میلیارد دلار ارز دولتی به دو خودروساز بزرگ جهت واردات قطعات در یک سال گذشته بود. اینها تنها بخشی از حمایت های ویژه دولت از صنعت خودروسازی بود.

رحمانی همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به تفاوت دو قیمت تمام شده خودرو یا قیمت محاسباتی و قیمت بازار، تصریح کرد: در حال حاضر به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبه ‌های روانی بازار، در این بازار تقاضای زیادی به صورت کاذب ایجاد شده که برای حفظ ارزش پول است. وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون شش میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم، اما کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.

هر چند نباید منکر هجوم پول های سرگردان به سمت بازار خودرو جهت حفظ ارزش پول و در نتیجه افزایش تقاضا در این زمینه باشیم نباید تمام افزایش تقاضا برای خرید خودرو در یک سال گذشته را نیز به این موضوع گره بزنیم. در شرایطی که هر روز قیمت خودرو در بازار در حال افزایش می باشد، طبیعی است که خیلی از کسانی که در فکر خرید خودرو در آینده بودند این تقاضای خود را جهت فرار از افزایش قیمت ها، پیش بیندازند. پس بخشی از افزایش تقاضا برای خرید خودرو، از روی نیاز بوده است نه برای حفظ ارزش پول یا سفته بازی.

از طرفی نباید از نقش خودروسازان در افزایش قیمت خودروها در بازار هم به سادگی عبور کرد. خودروسازان با عرضه قطره چکانی خودرو به بازار موجبات افزایش قیمت در بازار را فراهم کرده اند.

طبق آمار مربوط به تولید خودرو، طی دو ماهه ابتدایی امسال 140 هزار و 917 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید سواری در کشور به 132 هزار و 343 دستگاه رسیده که نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش 24.5 درصدی را تجربه کرده است.

وزیر صنعت پنج حمایت ویژه دولت از صنعت خودروسازی را نادیده گرفت!

در این میان، بررسی وضعیت تولید خودرو در گروه ایران خودرو نشان می دهد در دو ماهه ابتدایی سال میزان کل تولید ایران خودرو 54 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته میزان تولید خودروهای سواری ایران خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28.9 درصد کاهش داشته است.

هر چند کاهش تولید خودرو در دو ماهه سال جاری نقش مهمی در عرضه قطره چکانی خودرو به بازار داشته است، در کنار این کاهش تولید خودرو، انبار شدن خودروهای ناقص در کف پارکینگ های دو خودروساز بزرگ نیز یکی دیگر از عوامل عرضه قطره چکانی به بازار و متعاقب آن افزایش قیمت خودروها بوده است. خودروهای ناقصی که بیشتر آن ها به دلیل نقص قطعات پیش پا افتاده ای در پارکینگ های دو خودروساز بزرگ رسوب کرده اند. تعداد این خودروهای ناقص برای دو خودروساز بزرگ کشورمان، بیش از 150 هزار دستگاه خودرو تخمین زده می شود.

وزیر صنعت در ادامه برنامه از فرمول فروش 5 درصد کمتر از حاشیه بازار نیز دفاع کرد و آن را در کاهش قیمت خودرو موفقیت آمیز دانست. این مقام مسئول در پاسخ به پرسش مجری درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما در حال حاضر این روند کاهشی شده است.

حالا فارغ از اینکه این فرمول در کاهش قیمت خودرو در چند ماهی که از عمر آن می گذرد، موفق بوده یا خیر، این نقد به این فرمول وارد است که مگر گفته نمی شود که قیمت های خودرو در بازار را هم اکنون دلالان تعیین می کنند و این قیمت ها واقعی نیست؟ پس چرا برای قیمت گذاری خودروهای کارخانه باز به سراغ فرمولی رفته ایم که قیمت گذاری خودروهای کارخانه را به قیمت هایی که دلالان در بازار تعیین می کنند، گره زده است؟ این فرمول زمانی پاسخ می دهد که اولاً بازار در دست دو خودروساز نباشد و از حالت انحصاری خارج شده باشد و ثانیاً عرضه خودرو آن قدری باشد که بتوان با آن قیمت را در بازارها کنترل کرد و به مرور این قیمت را کاهش داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
آی گفتیا...
آخه دلیل این همه حمایت بی حد و حصر از خودرو سازها چیه؟؟؟؟
چرا خودروسازی رو واقعا خصوصی نمی کنید؟؟؟
چرا ما باید مجبور باشیم, خودروهای بی کیفیت رو با قیمت نجومی سوار بشیم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
در کدوم کشور ارابه قاتل اجازه تولید داره که میگین حمایت نمیشه
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
صنعت خودرو سازی ایران در دولت هاشمی پیشرفت خوبی کرد ولی متاسفانه بدلیل مدیریت غلط و دولتی بدون آینده نگری و کم بازدهی نیاز به برآورد خواست مشتری نداشته و در جا زده. اکنون باید دولت دست حمایت از پشت این دو خودرو ساز بردارد حتی اگر زیان ده شوند و مرحله به مرحله خصوصی کند ونه خصولتی.
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
تمام ثروت کشور را به پای خودرو مونتاژی های بی استعداد کردند! عملا اقتصاد کشور بخاطر همین سقوط کرده! همه را فدا کردند
واقعاً متاسفم برای سیاست گذاران مرتبط با صنعت خودرو، مخصوصاً جناب وزیر که از زمانی که نماینده تبریز هم بودند همیشه و همیشه بر ساز حمایت از صنعت خودرو می کوبیدند
به معنای واقعی کلمه ما هیچ وقت وقت خودرو داخلی نداشتیم که از آن حمایت کنیم. خودروسازان همیشه مسئولان کشور را با نشون دادن تجهیزات مونتاژی خوش کردن و نشون دادن که برای خودشون مردی هستند!!
همه کلاه سرشون رفته و کل کشور در مضیقة وجود دو مونتاژکار ناشی قرار گرفته اند.
این دو شرکت رفاه را از مردم ایران گرفته اند؛ قبل از یک فاجعه بزرگ از حمایت آن ها دست بردارید.
واقعاً می ترسم این دو شرکت همه چیز را از ما بگیرند.
خواهش می کنم منتشر کنید. واقعاً این دو شرکت دارند کاری با امنیت ملی ما می کنند که هیچ دشمنی نمی کند؛ آن ها مردم رو ناراضی می کنند تا حدی که به آمدن دشمن دل خوش باشیم.
دولت حمایت می کند تا چشم دشمنان صنعت خودروسازی دربیاید که اگر این صنعت نبود مردم باید سوار خر می شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
قشنگ معلومه تو یکی از مدیران لایایق هویج سازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
تو حق اظهار نظر نداری اول بیا ایران بعد اظهار نظر کن
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
دوست عزیز کاش این صنعت لعنتی نبود تا مردم سوار همون خر می شدند که شرق داره به این ارابه های مرگ و یا به اصطلاح فرغون ها!!!! این همه تلفات مالی و جانی مردم می دن صرفا به خاطر این فرغون سازها! واقعا خجالت نمی کشین؟آخه از جون مردم چی می خواین؟ به خدا قسم اگه واردات خودرو آزاد بود و مالیات منطقی به اون تعلق می گرفت، فروش این فرغون سازها 99 درصد کاهش پیدا می کرد. عمق فاجعه ایجاست که بعد از گذشت بیش از چهار دهه، این لگن سازها (فرغون سازها) هنوز که هنوزه قطعات این فرغون ها رو وارد می کنند. آخه چی شد، اگه به جای خوردن خون مردم یه کم هم نوآوری، خلاقیت و ابتکار داشتین که تا الان حداقل چند تا از این فرغون ها رو بایستی کاملا داخل کشور درست می کردین نه اینکه چشمتون به اون طرف مرزها باشه.وای بر شما که باعث و بانی این همه نفرت مردم شدین. ادمین لطفا بچاپ که اصلا اعصاب ندارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
اینهایی که آلان اسمشون رو خودرو گذاشتین از خر هم بدترء آقا جان, خر که آدم نمیکشه...این ارابه های مرگ سالی 20 هزار هموطنهای ما رو به قتل میرسونه...حتی بیشتر از جنگ 8 ساله...!11
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
یعنی مردم عراق و افغانستان که ارابه سازی ندارند سوار خر میشن
مردم شریف و عزیز ایران،یه طنز تلخ براتون می گم،کجای دنیا وزیر صنعت تحصیلات غیر مرتبط با حوزه ی کاریش داره؟چه انتظاری از این شخص میشه داشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
این که طنز نیست؟ این یه واقعیت هست. متاسفانه بیش از 80 درصد مسئولین یا تخصصی غیر از کارشون دارن و یا اصولا تخصصی ندارن.
یه وقتایی بعضی ها حرفها و شعارهایی رو میدهند که بدترین توهین رو به شعور و درک کردم میکنند
این حمایت ها عین خیانت به ملت و کشور است و اگر اینگونه حمایت ها نبود تابوت سازها خود را بروز می کردند
این حمایت ها عین خیانت به ملت و کشور است و اگر اینگونه حمایت ها نبود تابوت سازها خود را بروز می کردند
خدا ازتون نگذره. چند وقت قبل سه نفر بعد از تصادف توی یکی از همین ماشینهای ایران خوردو جلوی چشم بقیه سوختند و تا اتش نشانی اومد فقط جسدشون رو بیرون آورد. اینطور با زندگی مردم بازی کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
دوست عزیز متاسفانه چیزی که برای اینا مهم نیست جون و مال مردم هست. اما خجالت تر آور از کار اینبی رحم ها اینه که، مردم ما با وجود اینکه می بینن این لگن و فرغون ها چه کیفیت آشغالی داره و می دونن که قیمت بسیار بسیار بیشتری از قیمت واقعی اون داره، باز هم صف می کشن و با اشتیاق تمام این به اصطلاح خودروها رو می خرن. متاسفانه مقصر اصلی این وضعیت فقط و فقط خود مردم هستن. به خدا قسم اگه مردم اراده کنند و به مدت شش ماه هیچ خودروی رو نخرن، فقط ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد. اما کو گوش شنوا!!!!! همین مردم برای اینکه از خرید این لگن ها از این دو خودرو ساز و فروش اون به مردم دیگه چهارصد یا پانصدهزار تومان سود کنن، حاضرن تو بدترین شرایط برای خرید اینا صف بکشن. اینه درد جامعه ما، اینه دلیل بدبختی ما، اینه تفاوت مردم جهان سومی با کشورهای پیشرفته
مافیای خودرو یکبار دیگر تحت عنوان سازماندهی بازار خودرو با مصاحبه وزیر دوسال دیگر وقت گرفت بعد از دوسال هم این دولت نیست این وزیر هم تشریف ندارند دوباره یک وزیر دیگر ودو باره مهلت دیگر برای مافیا بهترین سازماندهی خودرو آزادی واردات خودرو است وارزی که به این کار تعلق میگیرد کمتر از ارزی که در طول سال به خودروسازان میدهند میباشد بعلاوه مصرف سوخت به یک سوم کاهش می یابد والودگی هوا هم حداقل به نصف کاهش می یابد
صرف نظر از هزاران دروغ، بی کفایتی، فساد، چپاول، سوء سیاست گذاری های خرد و کلان، فقط و فقط همین یک فقره موضوع خودرو در مملکت ما کافیست تا یک انسان عاقل بفهمد که سیستم سیاسی و اقتصادی مافیایی و انحصاری در ایران، در تضاد و دشمنی آشکار با سلامت جسم و جان و روان و رفاه مردم ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
اشتباه منفی دادم
مملکت و مردم را این مافیای خودروسازان بیچاره کرکده و به خاک سیاه نشانده اند! از یک طرف میگویید نفت سرمایه ملی است و درآمد نفت نباید هزینه جاری شود و از طرف دیگر پول نفت مردم را به این خودروسازهای ورشکسته میدهید؟ والله من که راضی نیستم و امیدوارم بک روزی حق من و بقیه مردم از حلقوم این ها بیرون کشیده شود.... ما با سختی و مشقت در این روزگار وانفسا زندگی میکنیم آن وقت هزاران میلیارد تومان پول بیت المال را به اینها میدهید تا بخه مدرانشان حقوقهای نجومی و افسانه ای بدهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
دوست عزیز، با نفرین کردن کاری درست نمی شه، فقط کافیه یکسال از این ها خرید نشه، کل ساختار مافیاییشون به امید خدا ویران می شه و برای همیشه شرشون از سر این مردم کم می شه!
تمامی مبالغی که دولت از هر منبعی به خودروسازان داخلی اعطا میکنه در نهایت، با خرید خودرو توسط مردم جبران میشه.
در بحث ممنوعیت واردات و تعرفه های گمرکی بسیار بالا هم که منجر به اضافه شدن در آمدهای دولت میشه حرفی برای گفتن ندارم.
در واقع دولت از طریق خودروسازی که صنعت مورد نیاز مردم هست، دستش رو تو جیب مردم کرده و هیچ دغدغه دیگه ای هم نداره. گذر زمان طولانی و عدم تغییر در روالهای گذشته این موضوع رو تایید می کنه.
تابناک جان! خواهشا نظرم رو تقطیع نکن. چیز بدی نگفتم.
تمامی مبالغی که دولت از هر منبعی به خودروسازان داخلی اعطا میکنه در نهایت، با خرید خودرو توسط مردم جبران میشه.
در بحث ممنوعیت واردات و تعرفه های گمرکی بسیار بالا هم که منجر به اضافه شدن در آمدهای دولت میشه حرفی برای گفتن ندارم.
در واقع دولت از طریق خودروسازی که صنعت مورد نیاز مردم هست، دستش رو تو جیب مردم کرده و هیچ دغدغه دیگه ای هم نداره. گذر زمان طولانی و عدم تغییر در روالهای گذشته این موضوع رو تایید می کنه.
تابناک جان! خواهشا نظرم رو تقطیع نکن. چیز بدی نگفتم.
من اون برنامه رو ديدم
وزير انقدر تو حول و ولا افتاده بود كه نميتونست كلام خودش رو درست منعقد كنه.
انقدر بي منطق پاسخ داد كه حتي وقتي مجري گفت بذاريد از بحث بي نتيجه خودرو عبور كنيم گفت نه بذاريد بحث كنيم! كلا تشويشي در كلام داشتند كه نشون ميده چقدر وضع خودروسازي خراب، ويژه و انحصاري هست.
کسی کنترلی بر کارهای این آقای وزیر دارد. دراین وضعیت خراب کشور کمک های مالی فراوانی را از دولت گرفته می ریزه در چاهایی به نام ایران خودرو و سایپا که چی؟درطرفی این کارخانه ها دائما قیمت خودروهای مسخره تولیدی راافزایش می دهدماشینهایی که وصله پینه وتحویل این مردم نادان می دهد؟؟؟
متاسفانه صنعت خودرو به سرطان صنایع ایران تبدیل شده، همانند فرزند بزرگتری که معتاد است و به الگویی بد برای دیگر فرزندان تبدیل میشود، صنعت خودرو نیز به یک الگوی نامناسب برای دیگر صنایع و توجیهات ناکارامدی آنها مبدل گشته است. هزینه های دهها میلیارد دلاری (از جیب ملت ضعیف) که از این صنعت ناکارامد شده اگر از صنایع پتروشیمی یا توریسم، الکترونیک و ... میشد مطمئنا نتایجی بسیار بسیار بهتر امروز نصیب کشور میشد. رانت هایی که به این فرزند ناخلف داده شد، سبب ایجاد یک حلقه از مافیا حول این صنعت شده است. این مافیا فراتر از هرجناح سیاسی (شما بخوانید مصالحه مفسدین هردو جناح) عمل میکند و امروز به قدرتی رسیده که روسای این دو غول خودرو سازی اقدام به عزل و نصب وزیر مینمایند. روی صحبت نباید وزیر صنایع و یا حتی رییس جمهور باشد، چرا که قدرت این مافیای فساد بسیار بالاتر از توان ادعایی آقایان هست.
دمت گرم، چرا خودرو ها رو تو انبارها دپو کردند؟چرا؟
این وزیر و همتی مسبب تمام خود تحریمهای این مردم هستند و باعث بیکاری وتعطیلی کارگاها و کسبه شده .اینقدر دروغ به مردم هم می گویند.) این که می گویند تحریم امریکا مسبب این مشکلات است همه می دانیم دروع است بلکه این گروه دارند به مددم دروع می گویند و اجناس را گران ونایاب کرده و به دروغ دلار ارزان نمایش می دهند که بگویند همه چیز سر تجار و کسبه و خود مردم است .
دست در دست هم دهیم ، مملکت خویش کنیم ویران
دست در دست هم دهیم ، صنعت خویش کنیم نابود
دست در دست هم دست ، جیب خود کنیم پر پول
کمک نکردین؟ فقط مونده یه عده از مردم رو به عنوان برده بفروشن و پولش رو بدن به این فرغون سازها.
تابناک دشمن دو خودرو ساز است تولید کم شده چون ۳۰ درصد قطعات خودرو هایتک ک خرید خارجه که در تحریمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
هایتک؟فقط خواستی یه چیزی گفته باشی. پژو و سمند که برای سی سال پیش هستن چه قطعه هایتکی دارن استاد؟
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
من نمی فهمم، اولا پراید و پژو چی هستن که هایتک آنها چی باشه! تکنولوژی چهل سال پیش مگه های
تک حساب می شه! دوست عزیز گیر آوردی؟؟؟ دوما
به بهانه حمایت از تولید ملی، پدر همه رو درآوردن،
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
های تک؟ خودرو؟ اونم خودرو های تولید این دو شرکت؟ شوخی میکنی؟ مثلا پراید یا 206چه چیز هایتکی دا ند؟
ناشناس
| - |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
یه جور گفتی هایتک احساس کردم زیر پست آپولو 11 کامنت گذاشتی
ممنوعیت واردات ، افزایش ۲۷۰ درصدی قیمت ها ......
حمایت دیگه ای مگه هست که نشده ؟
خیلی دلتون برای بنده خدا خودروساز ها می سوزه ، تو رسانه ها شماره حساب اعلام کنید مردم پول واریز کنند . فقط این کار رو تا حالا نکردید .
اين وزير صمت واقعا يك پديده است. دولت روحاني براي تير خلاص همينو كم داشت كه خدارو شكر معلوم نيست از كجا ظاهر شد.
مردم زیرپای دلال ها و کارگزارشون که دولته دارن له میشن به بهانه تحریم.
بی شک شریعتمداری و رحمانی ضعیف ترین وزیران تاربخ ایرانند ولی کسی قادر به اخراج یا استیضاحشون نیس
سفره ای پهن شده همه دور هم می خورند دیگه
تیمی که تصمیمات صنعتی رو میگیره فوق العاده ضعیف و منفعل عمل کردند، آقایون فقط بدنبال دفتر و اتاق و خودروای شیک هستد، میانگین هزینه انتصاب هر مدیر بابت تزیین دفاتر 350میلیون تومن هست، سری بزنید به دفتر مدیرانی که اخیرا مشغول کار شده اند
حرف حرف حرف حرف همش حرف سرزمین حرف زبوناتون مو در نمیاره ....
تابناك ! تحقيق كن ببين پشت صنعت خودرو سازي كيه كه زورش از همه بيشتره و هيچكس حريفش
نميشه . بگم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
همه میدونن
من یه ماشین ثبت نام کردم برای اسفند پارسال
تحویل که ندادن
حدود یه هفته پیش دعوت نامه اومده که باید 62 میلیون برای 206 تیپ 2 بدم
می دونید پول من چقدر خوابیده؟
بقیه پولش و از کجا بیارم؟
زنگ زدم می گن تا 20 ام وقت دارید
بزرگترین دلال خودرو خود ایران خودرو و سایپا هستند اینقدر عرضه نکردن اینقدر عرضه نکردن که هی رفت بالا
کجا قیمت ها کنترل شد؟
من همش قیمت ها رو مانیتور می کردم
اتفاقا فرمول 5 درصد باعث شد قیمت هی بره بالا
قیمت 206 تو بازار 60 تومن بود دولت اومد با قیمت 57 تومن عرضه کرد اما تو چند ثانیه ظرفیت پر شد یهو قیمت 206 رفت بالای 66
باز هم عرضه نکرد و خودروهایی که باید تحویل می داد و نداد باز قیمت ها رفت بالا
قیمت 206 به بالای 110 تومن رسید الان که قیمت بازار 85 تومن هست (دارم در مورد تیپ 2 صحبت می کنم) بخاطر تحویل خودروهای دی ماه هستش بذارید با قیمت 55 میلیون بهمن و 62 میلیون اسفند(که دعوت نامه 150 روزه بعد از تکمیل وجه زدن) ببینیم قیمت ها چقدر میشه
چرا ایشون نمیره قوه قضائیه یعنی مملکت دوتا دکترا صنعت نداره
حمایت از خودرو ساز دولتی(حتما دولتی بمونه توروخدا خصولتیش نکنید) کار خیلی خوبیه ولی مجبورشون کنید به وعده هاشون عمل کنن ماشین مردمو تحویل بدن نه اینکه پول مردمو راحت و جلو چشم دولت و قوه قضاییه بالا بکشن ککشونم نگزه آخرشم با باتوم بزنن تو سر مردم بدبخت.ضمنا حق مردمه که پس از مشارکت در تولید سودی به مراتب بیشتر از مجموع تورم و سود بانک عایدشون بشه و اگرنه اون تولید بخوره توسر تولید کننده مردم که پولشونو از تو جوب نیووردن.
جناب وزیر صنعت پراید20 میلیون هم جنس نبرده به مردم می چپونی 45میلیون.
لازم نیست آدم بره خارج از کشور، یک سفر کوتاه برین کیش، یا هر منطقه ازاد دیگه ای،. کلی ماشین عالی با قیمت های خیلی خوب ریخته که مردم هم خیلی بهشون توجه نمی کنن! یعنی این مافیا، از نااگاهی مردم استفاده کرده، یه حس نیاز و ولع کاذب برای خودرو به کمک انحصار و ممنوعیت و افزایش شبانه قیمت و هزار و یک ترفند دیگه درست کردن، بعد به معنای کلمه فرغون های دوزاری خودشون را به چندین برابر قیمت با هزار و یک منت به مردم میندازن، یا حتی پولشو پیش پیش می گیرن بعدشم یه کاری می کنن طرف می ره یه فرغون به قیمت 5 برابر می گیره کلی هم کیف می کنه! می دونید اگه یه روز به امید خدا استخوانای این مافیای خرد بشه، این فرغونا دیگه دوزارم نمی ارزه، یه نگاه به کشورهای همسایه بکنین!
ای زیر این دو تا کارخانه گسل در می امد این دو کارخانه کثیف می رفتند تو آتشفشان
پراید ثبت نامی ام رو بعد از۱۰ماه تحویل دادن درابتدای تحویل گرفتن قفل مرکزیش خراب شد
حالا که سوارش شدم فهمیدم تویوتایی که ازامارات آوردم چیه و این چیه
اصلا نمیدونم توی گرمای خوزستان موتورش کارمیکنه یانه؟
چرا باید ارز دولتی که صرف کالای اساسی مردم باشه
صرف خودرو میکنن؟
من و خانواده من نه خودرو داریم نه میخایم داشته باشیم
سوبسید به کی رسیده الان؟
بیشترین فساد در خودرو سازها انجام می شود استخدامهای بی ضابطه حقوقها و پاداشها و سکه های نجومی دیگه ته دیگ چیزی نمی مونه خودروسازها مثل چاه بی انتها است هر نقدینگی بریزید چیزی. درست نمی شود
بسیاری از کشورهای پیشترفته مثل استرالیا صنعت خودروسازی خود را بعلت غیر رقابتی بودن و زیان ده بودن جمع کردن و پیشترفته ترین خودروها را برای أسایش مردمانشان با بهترین قیمت وارد میکنند این هنر نیست که ماشینهای بی کیفیت و خارج از رده رو با بالاترین قیمت تولید واسم آنرا حمایت از صنعت بگذاریم بهتراست اسم آنرا حمایت از جیب مدیران و دولتمردان بنامیم به امید بسته شدن هر چه زودتر این بنگاه های به اصطلاح خودرو سازی......
همش به ضف دولت و مجلی بر می گرده و منفعت طلبی اینها بعد هم خود مردم مقصر هستند که به این بی کفایت ها رای میدن که فکر مردم نباشن. کجای دنیا پول میگیرن بعد یکسال خودرو بدن شاید هم ندن.
تولید این ارابه های مرگ حتی اگر به قیمت رایگان به مردم بدهند جنایت علیه بشریت است.
واقعا در شان مردم ماست که ته مانده های کشورهای کره و فرانسه و چین را به نام تولید داخل مصرف کنیم؟
مردم ایران خودشون انتخاب کردن اینگونه زندگی کنند . محمدجواد ظریف
اینرااستیضاع کنید.....
خیانت به مردم زمانی بود که تحریم خرید خودرو مردم رو با وام ۲۵ میلیونی شکستند تا خود وسازها ضرر نکنن به وام ازدواج ۲۵ تومن ندادن به خودرو دادن مافیای خودرو بسیار قوی خست هزینه ریاست جمهوری و نمایندگی آقایان رو پرداخت میکنن البته با پول مردم
بزرگ‌ترین اشتباه ایجاد صنعت خودروسازی بود. ما که اینقدر آمریکا را ناسزا می گوییم چرا الگوی آمریکایی برای حمل ونقل انتخاب کردیم:«خودروی شخصی»؟!
باید مثل ژاپن روی حمل و نقل ریلی و قطار و‌ مترو و تراموا و ساخت داخل آنها سرمایه کذاری میکردیم. تعداد خیلی بیشتر آدم میرفت سرکار، محیط زیست نابود نمیشه و آلودگی هوا و اینهمه مرگ و میر ناشی از آن را نداشتیم و سالی ۲۰۰۰۰ تا کشته در جاده ها نداشتیم و باعث رشد مناطق محروم می‌شد. ولی به جاش چکار کردیم: خودروی شخصی و لوکس بازی و حروم کردن پول نفت برای واردات پورشه و بنز و مونتاژ آشغالای فرانسوی.
واردات خودروی لوکس باید ممنوع بشه و خودروی داخلی هم باید دولت رهایش کند و دندان طمع خود را بکند. اگر توانست رقابت کند و زنده بماند که خیلی خوب. اگر هم نتوانست باید تعطیل شود و مردم حق داشته باشند ماشین درست و حسابی و ایمن در شان خود سوار شوند.
البته ایشان را نمی‌شود از سر این سفره بلند کرد!
وزیری که با مدرکی که به درد کاره دیگه میخور چرا باید بلای سر صنعت کشور باشه آخه ماورو به کجامیبرین شما بدبختمون کردین بخاطر خدا هم شده دست از سر ای مناصب بردارین بیچاره شدیم باین مدیریت
يك نفر كه مي حواهد فرزندش مستقل بار بياد بايد حمايت هاي الكي را قطع كند
دولت با اين حمايت هاي بيجا باهث اين وضع خودرو ساز شده
همين ١٥ هزار ميلياردي كه مطرح شد يعني ٢٠٠٠٠٠٠ از جيب هر ايراني
من كه راضي نيستم!
يك نفر كه مي حواهد فرزندش مستقل بار بياد بايد حمايت هاي الكي را قطع كند
دولت با اين حمايت هاي بيجا باهث اين وضع خودرو ساز شده
همين ١٥ هزار ميلياردي كه مطرح شد يعني ٢٠٠٠٠٠٠ از جيب هر ايراني
من كه راضي نيستم!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی