بازدید 2141
مدیرعامل بارز کردستان:

تنها تولید کننده تایر سبز واقعی در ایران هستیم

میزان تولید در سال 97 نسبت به سال 96 در کارخانه بارز کردستان دو برابر افزایش یافته و در حال حاضر دومین کارخانه تولید تایر رادیال سواری در ایران پس از بارز کرمان هستیم.
کد خبر: ۹۰۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ 08 June 2019

سید مصطفی میرسعید قاضی، مدیرعامل بارز کردستان فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان از سال ۶۵ به عنوان کارشناس تکنیکال دفتر مرکزی و سپس مدیریت انتقال تکنولوژی از شرکت تولیدی دنا به بارز کرمان را بر عهده گرفت و از سال 1369 در کرمان مستقر و به مدت 18 سال به عنوان مدیر کارخانه بارز کرمان فعالیت داشته است.

سال 94 به سمت قائم مقامی مدیریت عامل و مدیرمسئول بهبود فرآیندهای اصلی گروه صنعتی بارز با حفظ سمت برگزیده شد. از ابتدای سال ۹۶ در مقام مدیرعامل بارز کردستان مشغول به فعالیت است.کارخانه‌ای که هم‌اکنون تنها تولیدکننده تایر سبز واقعی در ایران است.

.در ادامه گفتگوی مدیرعامل بارز کردستان را با ماهنامه داخلی روابط عمومی گروه صنعتی بارز می خوانیم

درباره پیشینه بارز کردستان بگویید؟

در سال ۸۸ در جریان سفر رهبری به استان کردستان پایه های یک کار خانه تولید تایر برنامه‌ریزی شد با توجه به اینکه افزایش تولید و پروژه در دستور کار برنامه‌های بارز بود در سال ۸۸ موافقت اصولی برای بارز کردستان از وزارت صنایع، معادن صادر و در سال ۹۲ عملا کار عملیاتی در منطقه شروع شد. در سال ۹۳ گشایش اعتبار اسنادی فعال شد و به صورت عملی موجودیت کارخانه با خرید ماشین‌آلات خارجی قطعی شد. محل این کارخانه در شهرک صنعتی دهگلان است که در زمینی مساحت ۴۴ هکتار احداث شده است.

تاسیسات مرتبط مانند برق، گاز، چاه آب، احداث و بهره برداری و نیز سرمایه‌گذاری ارزی ۷/۹۳میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی تامین شد.

احداث کارخانه از اردیبهشت ۹۳ آغاز شد که ظرف یک سال و نیم ماشین‌الات خریداری و از دی ماه ۹۵ ماشین‌آلات نصب و در سال ۹۶ پروانه بهره برداری دریافت شد. با توجه به اینکه شرکت در منطقه کمتر توسعه یافته قرار گرفته، مدت ۲۵ سال از مالیات بر درآمد معاف است.

تفاوت بارز کردستان با سایر کارخانه‌های تولید لاستیک چیست؟

تمایزی که ماشین‌آلات بارز کردستان با ۷ کارخانه تولید تایر سواری رادیال در کشور دارد این است که این کارخانه دارای سیستم توزین اتوماتیک مواد شیمیایی، میکسر اینترمش متناسب با الزامات تولید آمیزه سیلیکایی، اکسترودر کوادروپلکس برای تولید رویه ترد با امکان تخلیه بار الکتریکی ناشی از اصطکاک تایر حاوی آمیزه سیلیکایی با سطح جاده، استفاده از سیستم پخت نیتروژنی با فشار بالا به جای پخت با بخار اشباع، دستگاه انجام تست سرعت با قابلیت زاویه دهی به تایر، سیستم اتوماتیک هلدینک محصول، دستگاه آنالیز RPA جهت آمیزه های مصرفی است.

شرکت بارز کردستان در سال ۹۷ چه دستاوردهایی داشته است؟

دریافت جایزه و لوح طرح برتر کشور در سال ۹۶ از وزیر صمت، استقرار سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان در چارچوب کارانه سه ماهه پرسنل، افزایش تولید روزانه ۱۰۵۰۰ حلقه تایر در روز، کاهش ۵۰ د رصدی ضایعات کل ماهیانه از ۷ درصد به ۵/۳ درصد، رونمایی و تولید آزمایشی تایر سبز واقعی، راه‌اندازی دستگاه اکسترودرکواتروپلکس، افزایش تنوع سایز از ۹ سایز پترن به ۱۳ سایز پترن، تولید آزمایشی چهار سایز پترن با تکنولوژی لیانگ، راه‌اندازی دستگاه بیدهگزاگونال و تامین بخشی از نیاز روزانه بیدTBR کارخانه کرمان، افزایش ۲۰ درصدی میانگین تایر بارگیری شده در روز به ۱۲ هزار حلقه از دستاوردهای خوبی است که کارخانه بارز کردستان در سال گذشته به ارمغان آورده است.

برنامه‌های اصلی شرکت لاستیک بارز کردستان در سال ۹۸ چیست؟

دستیابی به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانه و تولید میانگین ۱۳ هزار حلقه تایر در روز، دستیابی به هدف ضایعات کل زیر۳ درصد در ماه، تجاری‌سازی و تولید انبوه تایر سبز واقعی، راه‌اندازی سیستم پخت نیتروژن در مابقی ترنج‌های پخت تایر موجود در کارخانه کردستان از برنامه‌های اصلی سال جاری است.

از میزان تولید در این کارخانه بگویید؟

میزان تولید در سال 97 نسبت به سال 96 در کارخانه بارز کردستان دو برابر افزایش یافته است. میزان تولید در سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۳۰۴ تن معادل یک میلیون و ۶۲ هزار حلقه بوده است که در سال ۱۳۹۷به ۲۱ هزار و ۵۹۲ تن معادل سه میلیون و ۲۲۱ هزار حلقه افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر دومین کارخانه تولید تایر رادیال سواری در ایران پس از بارز کرمان هستیم.

در تایر سبز از چه موادی استفاده می شود و عملکرد آن چگونه است؟

در ساخت تایر از چند نوع ماده استفاده می‌شود که شامل کائوچوی طبیعی، کائوچوی مصنوعی، الیاف ، سیم فلزی ، دوده ، روغن و چند ماده شیمیایی است.

مجموع این مواد تایر را تشکیل می‌دهد که شامل دو بخش عمده است؛ رویه و بدنه. رویه باعث ایجاد اصطکاک تایر با زمین شده و چسبندگی خودرو به زمین را حفظ می‌کند. در اثر اصطکاک و سایش رویه با زمین ذرات کوچکی ایجاد می‌شود که معلق در هوا بوده و باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. بخشی از مواد بکار رفته در تایر معمولی سازگار با طبیعت نبوده و در تایرهای سبز این مواد مصرف نمی شود و این امر نه تنها موجب کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی شده بلکه موجب تولید پسماندهایی می‌شوند که کمتر برای محیط‌زیست ضرر دارند.

تایر سبز با چه مکانیزمی باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود؟

در تایر سبز با کم کردن مقاومت غلتشی تایر مصرف سوخت خودرو هم کاهش پیدا می کند و با کاهش مقاومت غلتشی و سایش به تبع آن عمر تایر طولانی و از منابع کمتری استفاده می شود. در مبحث ایمنی خودرو ترمزگیری بهتر و چنگ‌زنی مناسب تر همراه با صدای کمتر را داریم و از نظر مود اولیه بکار رفته در تایر کلیه مواد اولیه استفاده شده در تایر سبز منطبق با قانون Reach بوده و مواد پایدار و تجدیدپذیر هستند.

از آنجا که ۱۸% انتشار گاز Co2 مربوط به حرکت وسائط نقلیه است و از این مقدار ۲۴% انتشار Co2 در خودرو مربوط به تایر است و از آنجا که ۵ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت خودرو مربوط به تایر و مقاومت غلتشی آن است و با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودروهای در حال تردد، نقش تایر در کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گاز Co2 اهمیت ویژه دارد.

در بـارز کردستان با توجه به آینده نگری انجام شده توسط آقای مهندس احمدی و تیم پروژه، نیازهای اساسی برای تولید تایر سبز در زمان سفارش ماشین‌آلات خط تولید، پیش‌بینی های لازم انجام شده و ماشین‌آلات خریداری شده با توان تولید تایرسبز در دستور کار بوده است و لذا در حال حاضر این امکان در بـارز کردستان برای تولید تایر سبز وجود دارد.

آیا سایر شرکت‌ها هم مجهز به تکنولوژی تایر سبز هستند؟ دقت شما در رعایت موازین تولید تایر سبز چگونه است؟

در بخش نیازمندی های فرآیند تولید آمیزه تایر سبز، بـارز کردستان تنها شرکت مجهز به سیستم توزین کاملاً اتوماتیک مواد شیمیایی در ایران است که توزین مواد شیمیایی را با دقت پیوسته در حد ۵ گرم انجام می‌دهد. در این سیستم از پخش ذرات معلق و گرد و غبار مواد شیمیایی در فضا به واسطه داشتن سیکل بسته توزین و مکش ذرات معلق و گرد و غبار بصورت داخلی و جمع آوری آنها در مخازن نگهداری، جلوگیری می‌شود. همچنین بـارز کردستان تنها شرکت مجهز به میکسر اینترمش و مکانیزم تحلیل تاریخچه حرارتی جهت میکس آمیزه‌های سیلیکائی در ایران است . بـارز کردستان تنها شرکت مجهز به اکسترودرکوادروپلکس در ایران است که توانایی تولید رویه تایر به منظور تخلیه بـار الکترواستاتیک ناشی از اصطکاک رویه تایر با سطح جاده را دارد و همچنین تنها شرکتی است که مجهز به سیستم پخت نیتروژن است که پخت تایر را با فشار بالاتر جهت بهبود خواص عملکردی تایر از جمله مقاومت غلتشی انجام می‌دهد.

استفاده از تایر سبز برای مصرف‌کنندگان چه ضرورتی دارد؟

با توجه به استقبال جهانی به تولید تایر سبز و اجباری شدن قوانین و مقررات رعایت موارد زیست محیطی و مصرف بهینه سوخت در جهان وهمچنین قوانین تولید و واردات تایر به اروپا شامل استاندارد R117 وEU Tire Lable که روز به روز نیز سخت گیرانه‌تر می‌شود، در ایران نیز در آینده‌ای نزدیک تبعیت از قانون Reach و استفاده از مواد منطبق با این قانون و همچنین استانداردهای خودروئی جدید که شامل تایر نیز می شود در حال مدون شدن است و به زودی اجباری می‌شود .

قصد دارید تولید در بارز کردستان در سال جاری را به کجا برسانید؟

در نظر داریم برنامه تولید ۹۸ را به ۳۰ هزار تن معادل ۴ میلیون و۲۰۰ حلقه برسانیم. خوشبختانه شرکت بارزکردستان در ۱۶ اردیبهشت ماه امسال موفق به دریافت استاندارد 16949:2016 وISO 9001:2015 IATF شد. که استاندارد الزامات بین المللی خودروسازی است . و از طرفی یکی از اتفاقات خوشایند این است که مهندس حافظی، معاونت عملیات

کارخانه بارز کردستان شدند ایشان ۲۸ سال سابقه کار در کارخانه کرمان در پست مدیر تحقیق و توسعه، مدیر ناحیه یک و ناحیه ۴ و مدت ۱۰ شسال مدیر مهندس فرایند در کارخانه کرمان بوده‌اند

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار