بازدید 17078
توهم تأثیرگذاری نقد فیلم در سینمای ایران؛

آیا فیلمی که فراستی هدف قرار داد از فروش افتاده است؟!

اینکه به رغم شدیدترین نقدها نازل‌ترین کمدی‌ها همچنان می‌فروشند، نشان می‌دهد طیف وسیعی از تماشاگران کنونی سینمای ایران به دنبال دیدن فیلمی هستند که اگر یک کمدی خوب نبود، دست‌کم خالی از تنش باشد... عامه مردم بر خلاف فراستی و دوستانش در دهه پنجاه میلادی و سینمای کلاسیک آلفرد هیچکاک نمانده‌اند و از فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان لذت می‌برند
کد خبر: ۹۰۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 01 July 2019

آیا فیلمی که فراستی گفت از فروش افتاده است؟!فضای فراهم شده در تلویزیون برای تاخت و تاز به فیلم‌های سینمایی منجر به ایجاد توهم تأثیرگذاری نظرها در برنامه‌های سینمایی بر فروش محصولات سینمایی شده است؛ اتفاقی که دست‌کم آمارها به کلی آن را رد می‌کند و نشان می‌دهد، آخرین ادعاها در این زمینه که توسط مسعود فراستی مطرح شد نیز با واقعیت همخوانی ندارد و فیلم که او و همدستانش هدف قرار داده‌اند و پس از آن ادعا کرد، از فروش افتاده، در یک هفته 1.5 میلیارد فروخته است.

به گزارش «تابناک»؛ رقابت بر سر فروش همان گونه که انتظار می‌رفت، به فضای نقد نیز رسیده و برخی منتقدین کاملاً آگاهانه در این زمینه نقش آفرینی کرده و در این زمینه از تریبون تلویزیون استفاده می‌کنند؛ امری که قاعدتاً نمی‌تواند مورد تأیید تصمیم‌گیران سیما باشد. واضح‌ترین نمونه این اقدام را می‌توان درباره رفتار مسعود فراستی، مسئول میز نقد برنامه «هفت» دید که صرفاً تمرکز خود را بر هدف قرار دادن فیلم کمال تبریزی قرار داده است؛ رویکردی که تازگی ندارد و سابقه آن به حملات مشابه فراستی به فیلم‌های پیشین تبریزی و پاسخ‌های تند تبریز بازمی‌گردد.

فراستی بامداد 25 خرداد در میز نقد برنامه هفت کوشید، هرچه در توان دارد، در کمان بگذارد و به سمت فیلم «ما همه با هم هستیم» پرتاب کند و دیگر همدستانش نیز تا جایی که توانستند او را همراهی کردند. او در بخش‌هایی از موضع‌گیری‌اش درباره این فیلم که دقیقاً برای متقاعد کردن تماشاگر عام به عدم تماشای فیلم آخر تبریزی بود، اظهار داشت: «...من می‌خواهم با یک فیلم گران سرگرمی‌ساز طرف باشم، اما این فیلم ابداً کمدی نیست... هیچ کجای دنیا چنین نیست سرمایه‌گذار یک لمپن است که تازه به پول رسیده باشد. وقتی لمپن‌ها به فرهنگ ورود می‌کنند، چه می‌‌‌خواهند بکنند؟... اگر من از «سرخ‌پوست» و «متری شیش و نیم» دفاع می‌کنم، معنی‌اش دفاع از سرمایه‌گذار آن‌ها نیست...»

آیا فیلمی که فراستی هدف قرار داد از فروش افتاده است؟!

کمال تبریزی در واکنش به موج تازه حملات فراستی و گروهش در هفت به فیلم تازه‌اش، پاسخ‌های تندی در رسانه‌ها نثار فراستی کرد و در عوض فراستی در تازه ترین قسمت برنامه هفت، تبادل آتش را ادامه داد و فیلم آخر تبریزی را «بی‌همه چیز» خواند؛ اما این تعبیر را همراه با یک ادعای عجیب کرد. بعد از اینکه محمدتقی فهیم این ادعا را مطرح کرد که فروش بالای «سرخپوست» متاثر از نقدهای برنامه هفت است، مسعود فراستی اضافه کرد: «ما این‌ورش را هم داشتیم و فیلم بسیار بی همه چیز ما همه با هم هستیم را از فروش انداختیم.»

برای سنجش این ادعا کافی است، به بررسی آمار فروش این فیلم «ما همه با هم هستیم» در هفته ما قبل نقد و هفته بعد از نقد بپردازیم. اگر روز 25 خرداد را نیز در نظر بگیریم، در پایان روز 28 خرداد یعنی چهار روز پس از نقد فراستی، فیلم تازه تبریزی دو میلیارد و شصت و شش میلیون ظرف هفته منتهی به 28 خرداد فروش داشته و فروش آن در پایان هفته دوم به پنج میلیارد و دویست میلیون رسید. سپس در هفته سوم یعنی از 29 خرداد تا 4 تیر (12 روز پس از آغاز حملات برنامه هفت) فروش این فیلم به یک میلیارد و پانصد و هفتاد و نه میلیون طی هفت روز و شش میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون در مجموع سه هفته رسید.

قاعدتاً تعبیر «از فروش افتادن» درباره فیلمی که در یک هفته 1790 میلیون می‌فروشد و شمار سالن‌هایش همزمان روند افزایشی دارد و استقبال سینماداران برای اکرانش تداوم دارد، نمی‌تواند ادعای قابل دفاعی باشد. البته مسأله اساساً این فیلم نیست، چه آنکه نقدهای جدی به فیلم آخر تبریزی مطرح است. مسأله در اینجا توهم تأثیرگذاری نقد فیلم در سینمای ایران است. نشانه‌های توهم بودن تأثیرگذاری را می‌توان در تیراژ نشریات تخصصی سینمایی و تعداد کم مخاطبان مشهورترین منتقدین سینمای ایران دید.

اینکه به رغم شدیدترین نقدها نازل‌ترین کمدی‌ها همچنان می‌فروشند، نشان می‌دهد طیف وسیعی از تماشاگران کنونی سینمای ایران به دنبال تماشای فیلمی هستند که اگر یک کمدی خوب نبود، دست‌کم خالی از تنش باشد. در این مسیر دست و پا زدن امثال فراستی نتوانسته تأثیری بر تصمیم آنها داشته باشد. عامه مردم بر خلاف فراستی و دوستانش در دهه پنجاه میلادی و سینمای کلاسیک آلفرد هیچکاک نمانده‌اند و از فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان لذت می‌برند؛ این دقیقاً همان چیزی که فراستی می‌گوید، هدف اول سینما است: «سرگرمی».

واقعیت آن است که نقد یک مسأله تخصصی است و در دنیا نیز به جای آنکه نقدهای بلندخواننده داشته باشد، گزارش‌های کوتاه درباره جزئیات و عناصر مهم فیلم که در حکم «راهنما» برای شناخت مختصات فیلم‌ها برای خرید بلیت است، طرفدار دارد. از قضا در دنیا برنامه‌هایی شبیه به میز نقد که در برنامه هفت و برخی دیگر از برنامه‌ها نیز وجود دارد، به اندازه انگشتان یک دست قابل مشاهده نیست و این روش نامتعارفی است که در تلویزیون ایران باب شده است. حال اینکه تلاش کرد توهم تأثیرگذاری را در خدمت تقویت برند برای تداوم کسب درآمدهای قابل توجه از طریق برنامه هفت قرار داد، قطعاً اتفاق شایسته‌ای نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۹
کدوم ورش؟
یک سوالی تو ذهنم همیشه هست. نمیدونم چرا بعضی افراد وقتی پا به سن میذارن ( از هر قشری هنرمند و .......) یه جورایی در طرز صحبت و نقد و تعامل با دیگران بند ها رو پاره میکنن . دریغ از کمی احتیاط یا نرم گوئی. دوست دارم ریشه اش رو بدونم. افزایش اعتماد به نفس به خاطر افزایش سن , خودخواهی و عدم پذیرش دیگران . چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
واقعی شدن و دوری از تعارف
به نظرم فراستی بیشتر از اینکه دنبال نقد کردن باشد دنبال مطرح کردن خود است
بنابراین نقدهایش خیلی معتبر نیست
مردم نه به نقد ها توجه دارند نه به نقاد

هر چیزی که دلشون بخواد میبینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
بله مردم ثابت کردند بد پسند هستند. خلایق هر چه لایق
دعوا بین دو جناح از خود راضیه!!
هیچکدام همراه مرم نبودند و نخواهند بود!
بزنید تو سر هم!!!
ولي واقعيت از نظر من اينه كه در اين چند باري كه به خاطر فيلمهاي ديگر به سينما رفتم و در تبادل نظر با دوستان اين فيلم را بخشي از مردم نه به خاطر فراستي بلكه به خاطر حضور خيلي از بازيگران و حتما بريز به پاش هاي زياد و احتمال وجود پولهاي مشكوك در ساخت آن يك جوري بايكوت كردن .
با وجود آرائه برخي ارقام فروش در گزارش فوق ،احتمالا برخلاف پيش بيني ها اين فيلم سود دهي بالاي مورد نظر سرمايه گذارانش را برآورده نخواهد كرد
بحث نقد نیست . مگر کسی نیاز به بستری تو تیمارستان داشته باشه ده بیست هزار تومن بده بالای یک فیلم درپیتی که دو ماه بعد دانلود رایگانش همجا هست . وجدانا الآن ما سینما داریم یا تهوع و ابتذال ؟ کدومش
این بابا در اینور بام همانقدر متهم است که مرحوم سلحشور در اونور بام
ما فکر می کردیم مخاطب از هنر تاثیر میگیرد و پرورش پیدا می کند اما ظاهرا هنر بازیچه مخاطب شده و بیم آن میرود که مخاطب از هنر بی حیایی را طلب کند. در این صورت انتخاب هنر چه خواهد بود؟
فراستی وصله ناجوری بر صنعت سینمای کشور هست . فردی که با ادبیات تند حمله ( و نه نقد) می کند
وقتی که در تمام کانال های تلویزون مدام تبلیغات شبی که ماه کامل شد و سرخپوست پخش می‌شود و علاوه بر این که تبلیغات ما همه با هم هستیم در تلویزیون پخش نمی‌شود(فقط کمی هفته اول و بعد کلا قطع می‌شود) و دو برنامه سینمایی شبکه سه و پنج از اول تا آخر به تخریب فیلم ما همه با هم هستیم و تبلیغ شبی که ماه کامل شد و سرخپوست به صورت یک طرفه می پردازند، این میزان افت فروش نسبت به این هجمه و جنجال پول (که حتی نمی توانند اثبات کنند و فقط اتهام زنی است) قابل قبول است.
مطمئن تلویزیون اهدافی رو دنبال می کنه تا با برنامه هاش نظیر نقد سینما، هفت و بیست و سی به تخریب فیلم و قطع تیزرهای ما همه با هم هستیم بپردازه، سوا از این که کیفیت فیلم و نظر مردم چگونه است.
استاد فراستی در هوش بی نظیره.
فراستی در دهه 1950 نمانده است. فراستی دارای سواد و فرهنگ و سلیقه است.
سلائق مخاطب ها بسیار تنزل پیدا کرده.
بدون دیدن تیزر و فقط از روی پوستر فیلم مذکور می توان پی به مناسب نبودن آن برد. ولی سوالی که در ذهن شکل میگیره اینکه شاید فراستی با تبریزی با هم هماهنگ کردند که فراستی فیلم بکوبه از اون طرف تبریزی هم جواب تند و تیز بده تا شاید یه فرجی بشه و با این گرونی مردم بیان اینها رو ببینند
عجب عکسی گذاشتید. خیلی هوشمندانه و جثورانه بود
من واقعا متاسفم هستم که چنین ادم هایی که تحمل انتقاد بقیه از خودشان را ندارند شدند منتقد های سینمای ایران .
استاد گرانقدر مهران مدیری انقدر والا مقام هستن که این اقای محترم اصلا در مقامی نیستن که ایشان و فیلم هایشان را نقد کنند .فراستی نباید ازادانه بچرخه و مزخرف بگه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار