بازدید 14303
۵
پیمانه اقتصادی؛

چراغ سبز ترامپ به هوآوی پس از دیدار با شی جین‌پینگ/ جریمه سنگین در کمین دو خودروساز بزرگ/ نوبخت: نفت و بنزین باید از بودجه خارج شود/ استخراج هر واحد بیت کوین در ایران چقدر سود دارد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حذف ۸۰۰ میلیون کاربر گوگل در صورت تحریم هوآوی، حقایقی جالب درباره یکی از امن‌ترین ارز‌های جهان، پیش بینی ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته جاری، قیمت نفت خام ۲ درصد سقوط کرد، دویچه بانک آلمان ۲۰ هزار کارمند خود را اخراج می‌کند، روسیه و چین برای افزایش بیشتر تجارت با یوآن و روبل توافق کردند و کسری بودجه یک تریلیون دلاری آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 30 June 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حذف ۸۰۰ میلیون کاربر گوگل در صورت تحریم هوآوی، حقایقی جالب درباره یکی از امن‌ترین ارز‌های جهان، پیش بینی ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته جاری، قیمت نفت خام ۲ درصد سقوط کرد، دویچه بانک آلمان ۲۰ هزار کارمند خود را اخراج می‌کند، روسیه و چین برای افزایش بیشتر تجارت با یوآن و روبل توافق کردند و کسری بودجه یک تریلیون دلاری آمریکا را در بر دارد.

چراغ سبز ترامپ به هوآوی پس از دیدار با شی جین‌پینگ

سی‌ان‌ان: پس از دیدار رؤسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه اجلاس جی ۲۰، به نظر می‌رسد مواضع ترامپ در مورد هوآوی نرم‌تر شده باشد. ترامپ گفت به هوآوی اجازه خواهد داد که دوباره تکنولوژی آمریکایی را خریداری کند. ترامپ گفت: شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هوآوی بفروشند، مسأله امنیت ملی خاصی وجود ندارد. شرکت‌های آمریکایی خیلی از این‌که نمی‌توانستند کالاهای خود را به هوآوی بفروشند خوشحال نبودند. ترامپ گفت: ما در مورد هوآوی مذاکره کردیم، اما در مورد وضعیت و سرنوشت یکی از رؤسای این شرکت که در کانادا دستگیر شده، مذاکره‌ای انجام نشد. او ادامه داد: در مورد هوآوی ما می‌خواهیم این مسأله را تا پایان و رسیدن به توافق تجاری، حفظ کنیم. من به سادگی در دیدار با رئیس‌جمهور چین توافق کردم که به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهم با این شرکت چینی تجارت داشته باشند. ترامپ مسأله هوآوی را بسیار پیچیده و علمی توصیف کرد.

حذف ۸۰۰ میلیون کاربر گوگل در صورت تحریم هوآوی

مدیرعامل هوآوی هشدار داد، اگر هوآوی از سیستم اندروید گوگل رویگردان شود، این شرکت تکنولوژی آمریکایی تعداد بسیار زیادی از کاربران خود را از دست خواهد داد. رن ژنگفی، در‌ گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: هوآوی همیشه مورد توجه قرار خواهد داشت و اگر ما سیستم گوگل را لود نکنیم، گوگل در آینده ۷۰۰-۸۰۰ میلیون کاربر خود را از دست خواهد داد.

حقایقی جالب درباره یکی از امن ترین ارزهای جهان

سوئیس همواره یکی از اصلی ترین قطب های بانکی و مالی دنیا بوده و همین باعث تبدیل شدن واحد پول آن یعنی فرانک به یکی از امن ترین ارزهای جهانی شده است. در ادامه با حقایقی جالب درباره فرانک آشنا می‌شوید:

۱- اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی یکی از با ارزش ترین اسکناس های جهان است. به صورت کلی بانک مرکزی سوئیس اقدام به چاپ اسکناس های ۱۰فرانک، ۲۰فرانک، ۵۰فرانک، ۱۰۰ فرانک، ۲۰۰فرانک و ۱۰۰۰ فرانک و ضرب سکه های ۱،۲،۵ فرانکی و ۲۰، ۱۰ و ۵ سنتی می‌کند.

۲- سوئیس تا قرن ۱۹ دارای چندین واحد پولی مختلف بود اما از سال ۱۸۵۰ مقرر شد تا واحد پولی سوئیس تنها بر حسب یک واحد باشد. نخستین اسکناس فرانک در سال ۱۹۰۷ وارد چرخه پولی شد.

۳- تا دهه ۱۹۳۰ نقره پشتوانه فرانک بود اما پس از آن طلا جایگزین نقره شد.

۴- فرانک واحد پول سوئیس است اما توسط کشور لیختن اشتاین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود نپیوستن سوئیس به اتحادیه اروپا و منطقه یورو، معمولا در سوئیس قیمت ها هم بر حسب فرانک و هم بر حسب یورو ارائه می‌شوند.

۵- اسکناس های فرانک سری جدید دارای دست کم ۱۵ مشخصه امنیتی هستند که کار جعل آن ها را بسیار دشوار می‌کند.

۶- اسکناس های ۲۰فرانکی جدید دارای قابلیت شست‌وشو هستند بدون اینکه رنگ آن ها عوض شود!

۷- اسکناس های سری جدید دارای اندازه کوچک تری از اسکناس های قبلی هستند و به همین دلیل، دستگاه های خودپرداز بانکی در سوئیس تغییر یافتند.

۸- رنگ های مورد استفاده در اسکناس های فرانک از سال ۱۹۱۰ تاکنون تغییر نکرده‌اند که در بین اسکناس های جهان یک رکورد محسوب می‌شود.

پیش بینی ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته جاری

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۷ تن شرکت کردند که از میان آن‌ها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت و یک نفر یا معادل شش درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرد و ۶ نفر یا ۳۵ درصد نیز نظری نداشتند. در این بین، ۵۹۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها ۳۲۰ نفر یا ۵۴ درصد افزایش قیمت و ۱۶۲ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند، در حالی که ۱۰۹ نفر یا ۱۸ درصد نظری نداشتند. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت پرایس فیوچرز در این باره گفت: طلا، طلایی است. نه تنها محدوده معاملات یک سال اخیرش را شکسته و موفق شده است به قیمت بالاتری صعود کند، بلکه روند کاهش نرخ‌های بهره نیز از قیمت این فلز پشتیبانی خواهد کرد و با افزودن ریسک‌های ژئوپلیتیکی، این فلز ارزشمند به قیمت بالاتری صعود می‌کند.

قیمت نفت خام ۲ درصد سقوط کرد

پیش از مذاکرات تجاری بین رؤسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه اجلاس جی۲۰ و جلسه مهم اوپک در روز دوشنبه، که انتظار می‌رود منجر به تمدید توافق کاهش تولید شود، قیمت نفت سقوط کرد، اما توانست دومین رشد هفتگی متوالی خود را ثبت کند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، برای تحویل در ماه سپتامبر، ۹۳ سنت یا ۱.۴۲ درصد سقوط کرد و به ۶۴.۷۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۳ دلار یا ۲.۰۷ درصد سقوط کرد و به ۵۸.۲۰ دلار رسید. این درحالی بود که هر دو شاخص از لحاظ هفتگی به دومین رشد متوالی خود رسیدند. شاخص برنت در نیمه اول امسال بیش از ۲۰ درصد رشد کرد و نفت آمریکا هم در این مدت بیش از ۲۵ درصد گران شد. سقوط قیمت‌ها در ساعات پایانی و با نگرانی سرمایه‌گذاران از اجلاس این هفته اوپک، که می‌تواند جهت‌گیری این هفته بازارها را تعیین کند، انجام شد.

جریمه سنگین در کمین دو خودروساز بزرگ

بر اساس یافته‌های تحقیقات مؤسسه پژوهشی AlixPartners به نظر می‌رسد که شرایط برای ادامه همکاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی با قوانین و مقررات تازه وضع شده اتحادیه اروپا به منظور کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها به جو زمین بسیار سخت و دشوار شده است، چراکه آنها نهایتاً ظرف دو سال آینده فرصت خواهند داشت آلایندگی خودروهای سواری تولید شده خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و به ۹۵ گرم بر کیلومتر برسانند. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در این خصوص پیش بینی کرده‌اند در صورتی که خودروسازان اروپایی اعم از فولکس واگن و فیات کرایسلر نتوانند تا سال ۲۰۲۱ میلادی با استانداردهای مذکور خود را مطابقت دهند، بدون شک با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس گزارشی که در CNBC آمده است، آنها در ادامه اظهارات خود همچنین عنوان کردند به احتمال زیاد فولکس واگن و فیات کرایسلر در صورت عدم انطباق با قوانین جدید و سخت‌گیرانه اروپا به ترتیب محکوم به پرداخت جریمه‌هایی معادل دو میلیارد دلار و هشت میلیون و ۸۴۸ میلیون دلار خواهند شد که قطعا برای آنها هزینه گزاف و خسارات جبران ناپذیری در پی خواهند داشت. علاوه بر پرداخت جریمه، میزان استقبال از آنها همچنین در جهان کاهش چشمگیری خواهد داشت، چون شهروندان و مشتریان بازار خودرو بر این باورند که خودروهای ساخت شرکت‌های مذکور آلایندگی زیاد و مصرف سوخت بالایی دارند؛ بنابراین تمایلی به خریداری و استفاده از آنها نخواهند داشت.

برداشت حدود 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق سیل زده

محمد حسینی با اشاره به تهیه طرحی از سوی نمایندگان برای حمایت از آسیب دیدگان سیل گفت: براساس رایزنی های انجام شده گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توسط هیأت رئیسه مجلس چاپ شده و در دستورکار مجلس قرار گرفته است. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به شرایط کشور برای تامین منابع سیل چند مجوز به دولت داده شده است، افزود: با این مجوزها دست دولت برای جابجایی اعتبارات یا افزایش تنخواه گردان خزانه باز می شود تا بتواند نسبت به تأمین نقدینگی موردنیاز اقدام کند. 

وی با تأکید بر اینکه یکی از بندهای طرح مناطق سیل زده برداشت حدود 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی است، ادامه داد: ارائه برخی اختیارات به استانداران استان های سیل زده و دستگاه های اجرایی و اجازه دولت برای جابجایی اعتبارات و احکام بودجه ای سال 98 از دیگر موارد است که می تواند به بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کمک کند که براساس برآورد خسارت های دقیق و عملیاتی این موضوع رخ می دهد. حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، تأکید کرد: متأسفانه از زمانی که موضوع سیل اتفاق افتاد، دستگاه های اجرایی بیش از بقیه به دنبال تأمین منابع مورد نیاز خود از این محل شدند و خسارت حاصل از سیل را حدود 60 هزار میلیارد تومان و کمتر و بیشتر عنوان کردند.

نوبخت: نفت و بنزین باید از بودجه خارج شود

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با انتشار پستی در صفحه توییتر خود تأکید کرد برای در امان بودن از شوک‌هایی كه با تغيير قیمت نفت و بنزين در جهان رخ می‌دهد بايد اين اقلام از بودجه خارج شود.

عربستان، ریاست «جی 20» را از ژاپن تحویل گرفت

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان روز شنبه در پایان نشست «جی 20» ریاست دور آینده این نشست را از ژاپن تحویل گرفت و از کشورهای جهان برای شرکت در دور آینده نشست جی 20 دعوت کرد.

دویچه بانک آلمان 20 هزار کارمند خود را اخراج می‌کند

وال‌استریت ژورنال: منابع آگاه اعلام کردند دویچه بانک آلمان قصد دارد 15 تا 20 هزار کارمند خود را در سراسر جهان اخراج کند. این بانک 91 هزار و 500 کارمند در شعب خود در کشورهای مختلف جهان دارد. این اقدام نشان‌دهنده سرعت گرفتن تلاش مدیریت این بانک برای بازطراحی ساختار آن و عقب‌نشینی از برنامه‌های بین‌المللی آن است. به گفته منابع آگاه، این کارمندان طی یک سال گذشته اخراج خواهند شد و این تعدیل نیرو در اکثر مناطقی که این بانک در آنها شعبه دارد، انجام خواهد شد. اصلی‌ترین دلیل دویچه بانک برای اخراج کارمندان ضررده بودن این بانک است. در کنار آنکه در ماه آوریل این بانک از پیش‌بینی خود نسبت به کاهش سود در سه ماهه نخست سال 2019 خبر داد و اعلام کرد:‌ بعید است این روند در ادامه سال جاری تغییر کند. دویچه بانک با مشکل تحقیقات از سوی آمریکا به اتهام پولشویی روبه روست.

استخراج هر واحد بیت کوین در ایران چقدر سود دارد؟

بلومبرگ: روندی که برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین استفاده می‌شود، آنقدر برق مصرف می کند که باعث افزایش مصرف برق ایرانی‌ها شده و فشاری بی سابقه بر شبکه های برق گذاشته است و مقامات را مجبور کرده عرضه برق به این اصطلاح مزارع تولید ارز دیجیتال را کاهش دهند. همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیروی ایران گفت معدنکاران بیت کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌ ای بهره می برند و حتی از مساجد هم که برق را رایگان می گیرند سوء استفاده می کنند. سخنگوی شرکت برق گفت: «مصرف برق کشور در همین ماه 7 درصد افزایش یافته است». تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 24 سال. یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است؛ یعنی تولید یک واحد بیتکوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار . بیت کوین 11770 دلار در ایران در روز جمعه معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد بصورت سالانه افزایش داشت.

بر این اساس استخراج هر واحد بیت کوین 8300 دلار یا به عبارتی 108 میلیون تومان در ایران درآمد دارد. وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه ای خاص برای استخراج کنندگان بیت کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. برق بسیاری مزارع تولید ارز دیجیتال در سراسر کشور قطع شده و دستگاه های استخراج بیت کوین توسط مقامات مصادره شده اند. ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به ارزهای مجازی روی آورده اند. این تحریم‌ها دسترسی آنها را به ارز کم کرده است. بانک مرکزی ایران استفاده از ارزهای مجازی را در معاملات سال گذشته منع و اعلام کرد نگران پولشویی و جرایم مالی است .

روسیه و چین برای افزایش بیشتر تجارت با یوآن و روبل توافق کردند

پکن و مسکو توافقی بین دولتی امضا کردند که در تجارت دوجانبه خود از ارزهای ملی استفاده کرده و پرداخت‌ها با ارزهای دو طرف را ۵۰ درصد تقویت کنند. این در حالی انجام می‌شود که دو طرف در تلاش‌اند از دلار فاصله بگیرند. ایزوستیا گزارش می‌دهد که مستندات این توافق، در ماه ژوئن توسط وزیر مالی روسیه، آنتون سیلوانوف و رئیس بانک مرکزی چین، یی گنگ، امضا شده است. این روزنامه با اشاره به نامه معاون وزیر مالی، سرگی استورچاک، به آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته مالی دومای روسیه، گزارش می‌دهد: پکن و مسکو در حال حاضر مشغول توسعه یک مکانیزم پرداخت فرامرزی، برای تاجران روسی و چینی هستند. دو طرف احتمالاً به جای سوئیفت از جایگزین وطنی آن استفاده خواهند کرد که در روسیه، سیستم انتقال پیام مالی اس‌پی‌اف‌اس و در چین سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی یی‌آی‌پی‌سی، می‌باشد. آکساکوف می‌گوید که دو کشور برای تقویت تجارت با ارزهای ملی و کاهش ریسک نوسانات نرخ تبادل، باید ابزارهای مالی روبل و یوآن را ایجاد کنند. او اضافه کرد در سال‌های آینده سهم تبادلات با ارزهای ملی، بین چین و روسیه، پنج برابر خواهد شد و از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید. قرار است مکانیزم پرداخت با ارزهای ملی، تا سال آینده آماده شود.

ربات‌ها ۲۰ میلیون شغل تولیدی را به دست می‌گیرند

طبق گزارش آکسفورد اکانومیکس، یک اتاق فکر انگلیسی، تا سال ۲۰۳۰ به علت رشد استفاده از ربات‌ها در سراسر جهان، ۲۰ میلیون شغل تولیدی از دست خواهد رفت. در گزارش این اتاق فکر اعلام شده است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۱.۷ میلیون شغل تولیدی به علت استفاده از ربات‌ها، حذف شده‌اند. از این میزان، ۴۰۰ هزار شغل در اروپا، ۲۶۰ هزار شغل در آمریکا و ۵۵۰ هزار شغل در چین، حذف شده‌اند. آکسفورد اکانومیکس در بیانیه خود گفت که نرخ روباتی‌سازی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۰ تا کنون سهام شرکت‌های روبات‌های صنعتی بیش از دو برابر شده‌اند. طبق این مطالعه، با نصب هر روبات جدید، ۱.۶ شغل تولیدی حذف می‌شود. آکسفورد اکانومیکس می‌گوید در پنج سال آینده، استفاده از روبات‌ها در صنایع خدماتی به شدت رشد خواهد کرد؛ یعنی بخش‌های لجستیک، سلامتی، خرده‌فروشی، سیاحتی و حمل‌ونقل هم به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. البته در همین مطالعه اشاره شده که با استفاده از روبات‌ها میلیون‌ها شغل جدید به وجود خواهد آمد و رشد بهره‌وری افزایش خواهد یافت. طبق مدل اقتصادی جهانی گلوبال اکانومیکس، رشد ۳۰ درصدی نصب روبات‌ها تا سال ۲۰۳۰، باعث افزایش ۵.۳ درصدی تولید ناخالص جهانی خواهد شد.

کسری بودجه آمریکا سالانه یک تریلیون دلار می شود

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۱۹ معادل ۷۸ درصد بوده است که انتظار می‌رود با تداوم روند بدهی های این کشور تا سال ۲۰۴۹ این نسبت حدودا دو برابر شود و به ۱۴۴ درصد کل اندازه اقتصاد آمریکا برسد. در حال حاضر نسبت بدهی به کل اقتصاد آمریکا در بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد و طبق پیش بینی دفتر بودجه کنگره آمریکا، تا سال ۲۰۲۹ بدهی ها تقریبا به اندازه کل تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهند شد. به گفته این نهاد نسبت بدهی های آمریکا در مسیر افزایشی قرار گرفته است و به نظر نمی رسد چشم انداز مشخصی برای متوقف ساختن این چرخه وجود داشته باشد. تا یک دهه آینده انتظار می رود هر سال یک تریلیون دلار دیگر به بدهی‌های آمریکا افزوده شود و این روند با توجه به روند پیری جمعیت و افزایش هزینه های درمانی احتمالا تشدید خواهد شد. فیلیپ سواگل، مدیر این دفتر گفت: چشم انداز کسری بودجه دولت و افزایش میزان بدهی ها به چالشی جدی برای سیاست گذاران آمریکایی تبدیل شده است. پیتر پترسون، مدیر موسسه "میشل پترسون" گفت: این که کسری بودجه ما به زودی به یک تریلیون دلار در سال افزایش خواهد یافت، به قدر کافی خبر بدی هست اما بد تر از آن، این است که به نظر می رسد، کسری بودجه در آینده نیز همچنان به طرز توقف ناپذیری افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، بدهی دولت آمریکا بیش از ۲ تریلیون دلار افزایش یافته است. همچنین این رقم در مقایسه با بدهی ثبت شده دولت در سال ۲۰۰۸ بیش از دو برابر افزایش یافته و اقتصاددانان معتقدند روند افزایش بدهی آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
سلام
یه سوال مطرح میشه برام.
ای کاش به جای اینکه اینجوری حساب کنن حساب میکردن ببین چند درصد از برق مصرفی رو ماینرها استفاده میکنن.

مثل جریان آب شده که همه دنبال صرفه جویی خونگی هستند در حالی که بیشتر آب مصرفی توی مزارع استفاده میشه و هدر میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بله بخش کشاورزی و صنعت 90 درصد آب را مصرف میکنند اگر بگوییم 50 درصد صرفه جویی در مصارف خانگی میشود 5 درصد کل و حال اگر مصرفی قسمت کشاورزی و صنعت نمگوییم 50 درصد بلکه فقط 10 درصد کم شود یعنی 9 درصد صرفه جویی و میبینیم 4 درصد هم بیشتر از مصارف خانگی صرف جویی شده
تا وقتی کسری بودجه امریکا، از جیب مردم دنیا پرداخت میشه ککشون هم نمی گزه و خوشحال هم میشن.
هزينه هاي جاري و ماشن نظامي آمريكا را مردم دنيا پرداخت مي كنند . بخشي از آن توسط گاو 9 من شير عربستان و كشورهاي ديگر است .
قرار بود ایران برای حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی برای معاملات تجاری پیشقدم باشد، حالا چین و روسیه پیشقدم شده اند!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان