بازدید 5296
اقتصاد در گذر زمان

از عدم خرید نفت ایران توسط آمریکا تا دومین پیروزی دیپلماتیک ایران در حوزه اقتصاد

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 30 June 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.



۹ تیر ۱۳۳۲، به نوشته مطبوعات ایران، ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به نامه مصدق نخست وزیر ایران تأکید کرد تا زمانی که اختلاف بر سر نفت ایران و انگلیس حل نشود آمریکا از ایران نفت نخواهد خرید.

۹ تیر ۱۳۳۸، نخستین تاکسی متر‌ها به تهران وارد شد.

۹ تیر ۱۳۵۳، قرارداد خرید خدمات مربوط به غنی سازی اورانیوم برای تأمین سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران میان «اعتماد»، رییس سازمان انرژی اتمی و «ژولیس روبن»، نماینده کمیسیون انرژی اتمی امریکا به امضأ رسید.

۹ تیر ۱۳۵۷، نشریه «میدل ایست نیوز لتر» در گزارشی با عنوان «پرواز سرمایه‌های چند میلیارددلاری از ایران» نوشت: «در حالی که درآمد تقریبی ایران در سال، ۲۱ میلیارد دلار است، سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار یعنی ۲۴ درصد از این سرمایه از کشور خارج می‌شود.»

همچنین در این روز روزنامه لوموند نوشت حکومت شاه در سال جاری ۳۰ درصد بودجه کشور را صرف خرید اسلحه کرده است.

۹ تیر ۱۳۶۵، عملیات کربلای یک در جبهه مهران آغاز شد. این عملیات منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن و دشت قلاویزان و تپه‌های مشرف به شهر زرباتیه عراق گردید.

۹ تیر ۱۳۷۳، نشست رؤسای جمهور ایران و آذربایجان پیرامون بهره برداری مشترک از دریای خزر و گسترش مناسبات دو کشور در تهران برگزار شد.

۹ تیر ۱۳۸۹، محمد رویانیان رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک‌نرخی خواهد شد.

۹ تیر ۱۳۹۴، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اصل موضوع گم شدن ۸۷ میلیون دلار در خرید یک دکل نفتی صحت دارد، گفت: ۸ تیر آخرین گزارش سازمان بازرسی درخصوص این موضوع به مراجع قضایی ارسال شد. قاضی سراج در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، درباره سرنوشت دکل نفتی گمشده ایرانی افزود: افرادی که این پول را هزینه کرده اند تاکنون نتوانسته اند هیچ دلیلی ارائه کنند که این پول حتما به شرکت فروشنده تحویل شده است.

۹ تیر ۱۳۹۵، دولت هند ممنوعیت مبادلات تجاری مستقیم و غیرمستقیم با ایران را در برخی اقلام خاص لغو کرد.

۹ تیر ۱۳۹۷،  جلسه اخیر گروه ویژه اقدام مالی صحنه دومین پیروزی دیپلماتیک ایران در حوزه اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام بود. این کارگروه بین‌المللی پس از جلسه اخیر خود از اجماع ۳۷ عضو خود برای تمدید تعلیق اقدام متقابل علیه ایران خبر داد. تصمیمی که با توجه به مسکوت ماندن لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین‌مالی تروریسم و تلاش لابی ضدایرانی دور از انتظار بود. اما به‌نظر می‌رسد تحرکات دیپلماتیک ایران طی ماه‌های اخیر توانسته سایه تهدید این اقدامات را لااقل برای مدتی از اقتصاد کشور دور کند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار