بازدید 1813

بشار جعفری: سوریه در مقابل تجاوزات تروریست‌ها دست بسته نمی‌ماند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که تروریست‌ها منطقه‌ای از آن را به دست گرفته و از مردم آن به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و غیرنظامیان را با خمپاره و راکت هدف قرار می‌دهند، دست بسته بماند، دفاع از مردم سوریه و مبارزه با تروریسم از مسؤولیت‌های دمشق است.
کد خبر: ۹۰۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 26 June 2019

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که تروریست‌ها منطقه‌ای از آن را به دست گرفته و از مردم آن به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و غیرنظامیان را با خمپاره و راکت هدف قرار می‌دهند، دست بسته بماند، دفاع از مردم سوریه و مبارزه با تروریسم از مسؤولیت‌های دمشق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المنار، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت درباره وضعیت سوریه به گزارش دبیرکل درباره وضعیت انسانی در این کشور اشاره کرد و گفت: این گزارش با اهدافی تنظیم و ارائه شد که ارتباطی به منافع مردم سوریه و یا امنیت و رفاه آنها نداشته و در واقع تکرار ادعاهای برخی کشورهای مخالف سوریه است و آشکارترین دلیل آن هم اینست که مطابق با رویکرد دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل بیشتر صفحات این گزارش به صحبت درباره وضعیت ادلب اختصاص یافته‌اند و از زبانی فریبنده و عبارت‌هایی سست و عنوان‌ها و توضیحات مختلفی استفاده شده که به مرحله کنترل این دفتر و برخی نمایندگان آن در راستای خدمت به برنامه‌های کشورهای بانفوذ در شورای امنیت، اهانت به اقدامات دمشق و تمامی اتهامات علیه آن بازمی‌گردد و در واقع اقدام برای دشمنی با آن به جای تلاش برای مشارکت، همکاری و هماهنگی کامل با آن است.

جعفری اظهار کرد: تنظیم کنندگان گزارش‌های سازمان ملل درباره وضعیت سوریه همواره به عبارت‌هایی کوتاه اکتفا کرده و به عناوین کارها اشاره نکرده و نیز از مسؤول دانستن ائتلاف ضد داعش، نیروهای اشغالگر ترکیه‌ای، شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی در اقدامات خصمانه، جرایم جنگی و ضد بشری در رقه، هجین، باغوز، دیرالزور، تل رفعت، عفرین، منبج و سایر شهرهای سوریه خودداری کرده و به وضعیت فاجعه بار غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی همانند دو اردوگاه الرکبان و الهول نیز اشاره‌ای نمی‌کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده در این گزارش درباره خروج هزاران تروریست خارجی از اردوگاه الهول اکنون می‌توانیم این سوالات را مطرح کنیم که مقصد این تروریست‌های خارجی کجاست و سرنوشت آنها چه خواهد بود، آیا آنها از خاک ترکیه دوباره به سوریه بازمی‌گردند همان گونه که در موارد قبلی شاهد بودیم هزاران تروریست از مناطق شمال شرقی و دیگر مناطق به اراضی ترکیه رفته و از آنجا برای آغاز حملاتی علیه مناطق غیرنظامی و حائل در شمال غرب سوریه از جمله شهر کسب دوباره منتقل شده و وارد ادلب و حومه آن شدند. اصولی که در بیرون کردن آنها باید دنبال شوند کدامند؟ و چه کسی این روند را سهولت بخشیده و از آن حمایت مالی می‌کند؟ آیا ما شاهد حضور مجدد آن تروریست‌ها در کشورهایی خواهیم بود که زمان هدف قرار گرفتن آنها براساس سیاست‌های برخی طرف‌ها فرا رسیده است. سرمایه گذاری در زمینه تروریسم اکنون برای برخی کشورها از سرمایه گذاری در حوزه‌های توسعه پایدار، حمایت از محیط زیست و یا ممانعت از درگیری‌ها و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی اهمیت بیشتری دارد.

این مسؤول دولت سوریه افزود: آیا نمایندگان برخی از کشورهای غربی حاضر به بررسی مساله تروریسم علیه سوریه هستند در حالی که برخی از آنها در این زمینه سرمایه گذاری کرده و ده‌ها هزار تروریست خارجی از صد کشور عضو سازمان ملل را با انواع حمایت‌ها و بودجه و تسهیلات راهی سوریه می‌شوند. آیا نمایندگان آن کشورها تمایلی به بررسی تروریسم اقتصادی و سیاست‌های مجازات جمعی کشورهایشان دارند. آیا آنها حاضر به بررسی و گفت‌وگو درباره نقش کشورهایشان در طولانی شدن بحران سوریه و کارشکنی در تلاش‌ها برای حل سیاسی این بحران هستند؟ همه ما به خوبی جواب این سوالات را می‌دانیم و آگاهیم که این کشورها بهانه‌های مختلفی را برای فرار از آغاز این گفت‌وگوها در پیش می‌گیرند تا خلأهای سیاسی، قانونی و اخلاقی سیاست‌های خود را بپوشاندند.

جعفری ادامه داد: سوریه اطمینان دارد اگر همه اعضای سازمان ملل به اصول انسانی به ویژه رعایت اصل حاکمیت ملی، بی‌طرفی، عدم سیاسی سازی، همکاری و هماهنگی کامل با دمشق به عنوان طرف اصلی مسؤول رفع نیازهای مردم این کشور پایبند باشند، امکان تحقق دستاوردهای بزرگ‌تری در زمینه فعالیت‌های انسانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: هدف از حمله عامدانه به غیرنظامیان یا تأسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی توسط دولت سوریه و همپیمانان آن تنها طرح ادعاهای دروغین و بی‌اساس بوده و سوریه یا هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌تواند زمانی که تروریست‌ها کنترل یکی از مناطقش را به دست گرفته و از مردم آن به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و غیرنظامیان بی‌دفاع را در شهرهای و شهرک‌ها با خمپاره و راکت هدف قرار می‌دهند، دست بسته بماند. دفاع از مردم سوریه و پاسخ به حملات راکتی تروریست‌ها و نیز تلاش برای مبارزه با تروریسم مسؤولیت دولت سوریه است.

وی بار دیگر تاکید کرد: سوریه هرگز از انجام هرگونه تلاشی برای کمک به مردم خود و ارائه خدمات به آنها و حمایت از آنها و نیز بازسازی مناطق تخریب شده دست نخواهد کشید و راه بهبود وضعیت انسانی در سوریه مقابله با دخالت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی خارجی و پایبندی کامل به اصل حاکمیت ملی و وحدت و تمامیت ارضی و نیز لغو اقدامات ظالمانه و غیرقانونی علیه این کشور و حمایت از تلاش‌های آن در زمینه‌های انسانی و توسعه‌ای و اقداماتی است که برای مقابله با تروریسم و پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و ترکیه‌ای در خاک این کشور در پیش گرفته است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پاسخ به نمایندگان کشورهای عضو این شورا گفت: نماینده هیئت آمریکا از جمعیت پزشکی مشترک دو کشور و فعالیت‌های آن در سوریه تقدیر کرد و این تقدیر وابستگی این جمعیت به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را فاش کرد. این جمعیت هر سال در کسب عنوان عضو مشاور در نشست‌های کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل به دلایلی که همه کشورهای عضو می‌دانند، شکست می‌خورد.

وی همچنین گفت: این جمعیت مجوز فعالیت در سوریه را ندارد و به این ترتیب فعالیت‌های آن در این کشور غیرقانونی و برخلاف منشورها و قطع‌نامه‌های شورای امنیت، مجمع عمومی و نیز توافق‌نامه‌های ژنو و صلیب سرخ و هلال احمر است و همه این نهادها مخالف هرگونه جمعیت پزشکی و یا غیر آن هستند که بدون کسب اجازه دولت سوریه در آنجا فعالیت کنند.

جعفری در پایان گفت: مدیر اجرایی این جمعیت می‌گوید که به ۱۴ میلیون نفر در ادلب خدمات پزشکی ارائه کرده‌اند منطقه‌ای که در کنترل گروه تروریستی جبهه النصره است و این نشان می‌دهد که همکاری میان این جمعیت و النصره وجود دارد و این در واقع این جمعیت خدمات و کمک‌های خود را به گروه‌های تروریستی در ادلب و نه غیرنظامیان سوریه ارائه کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر