بازدید 3256
اقتصاد در گذر زمان

از تماس تجار آمریکایی برای تجارت با ایران تا تهدید به پاسخ جنگ تجاری آمریکا از سوی اتحادیه اروپا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 26 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

5 تیر 1300، تجار آمريكايي طي تماس هايي كه با سفارت ايران در واشنگتن برقرار كردند آمادگي و تمايل خود را براي خريد مواد خام صنعتي و كشاورزي به ويژه پنبه، ابريشم و توتون از ايران اعلام كردند.

5 تیر 1306، در مجلس شورای ملی به تصویب رسید که 3 نفر متخصص خارجی تلگراف و بی ‌سیم می ‌توانند توسط وزارت پست و تلگراف استخدام شوند.

5 تیر 1309، مدير كمپاني نفت انگليس در نامه اي به تيمورتاش وزير دربار رضاشاه از حمله 150 نفر از عشاير بويراحمدي به مؤسسات انگليس در بوشهر و غارت آنها خبر داد.

5 تیر 1322، شهرباني بوشهر اعلام كرد افسران ارتش آمريكا يك هزار نفر كارگر را از اطراف شيراز استخدام و آنها را بدون پروانه از طريق بندر شاهپور از مرز خارج كردند.

5 تیر 1330، كارگران و مهندسين و كاركنان خارجي شركت نفت كه 4500 نفر بودند، امروز استعفا كردند.

5 تیر 1334، خبرنگاران به نقل از رئیس سازمان صنایع کشور گزارش دادند که به ‌زودی وزارتخانه جدید صنایع و معادن تشکیل خواهد شد.

5 تیر 1350، وزير خارجه ايران در يك مصاحبه مطبوعاتي طي سفري به بحرين اعلام كرد، اكنون كه بريتانيا در حال ترك منطقه است جزايري را كه حدود 78 سال قبل اشغال كرده بايد به صاحبان اصلي آن بازگرداند.

5 تیر 1390، علی نیکزاد اولین وزیر «راه و شهرسازی» ایران شد.

5 تیر 1391، در شهر تهران با شروع به کار یک سامانه اینترنتی دولتی در بازار آپارتمان ‌های مسکونی، لیست کاملی از قیمت ‌های راهنما برای خرید و فروش مسکن در اختیار عوامل بازار قرار گرفت. این سامانه به نشانی  www.hmi.mrud.ir  توسط وزارت راه‌ و شهرسازی راه ‌اندازی شد و در آن قیمت آپارتمان‌ هایی که در فاصله آبان ‌ماه سال۹۰ تا پایان اردیبهشت ‌ماه سال۹۱ در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فروخته شده بود، درج شد.

5 تیر 1393، با تصویب هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و موافقت وزیر راه‌وشهرسازی، امکان فروش زمین‌های ۹۹ساله به ۴۰۰ هزار مالک مسکن ‌مهر در ۱۸ شهرجدید‌ کشور فراهم شد.

5 تیر 1394، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار اعلام شد. با این میزان، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳، ۳۱ درصد کاهش یافت.

5 تیر 1397، در پی تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و دیگر کشورها، وزیر اقتصاد فرانسه گفت: برای ما هیچ راهی به‌جز اقدامات تلافی‌جویانه در برابر آمریکا نمانده است. برونولمایر، وزیر اقتصاد فرانسه گفت: براساس این گزارش، ترامپ طی روزهای گذشته به آتش جنگ تجاری با دیگر کشورها همچنان می‌دمد و به تازگی تهدید کرده است که به تمام خودروهای وارداتی ساخت و موتاژ اتحادیه اروپا تعرفه ۲۰ درصدی خواهد بست. لمایر به رسانه‌ها گفت: در صورتی که آمریکا بخواهد با تعرفه ۲۰ درصدی روی خودروهای وارداتی ضربه دیگر به ما بزند ناگزیر از پاسخ خواهیم بود، ما دنبال تشدید جنگ تجاری نیستیم اما وقتی مورد حمله قرار می‌گیریم، مجبور به دفاع هستیم.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر