بازدید 3327
اقتصاد در گذر زمان

از به توپ بسته شدن مجلس تا ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 23 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 تیر 1287، در بامداد این روز دستجات قزاق از سواره نظام و پیاده نظام به فرماندهی صاحب منصبان روسی اطراف مدرسه سپهسالار و مجلس را محاصره کردند. در مقابل قزاقان، عده زیادی از مشروطه‌ خواهان که مسلح به انواع سلاح‌ های گرم و سرد بودند در اطراف مجلس صف ‌آرایی کردند. در نتیجه بین قوای قزاق و مشروطه‌ خواهان جنگ درگرفت. ابتدا مشروطه‌ خواهان پیروز شدند و میرپنجه علی‌آقا، فرمانده قزاقان شکست خورد ولی به دستور کلنل لیاخوف، فرمانده بریگاد مرکزی قوای قزاق، نیروی کمکی و توپخانه وارد میدان شد و جنگ به شدت تا ظهر ادامه داشت. قوای قزاق مجلس را به توپ بست و تعداد زیادی از مجاهدین به شهادت رسیدند. به هنگام ظهر قوای قزاق پیروز شد و صدای مجاهدین خاموش شد. قزاقان وارد مجلس شدند و دست به تخریب و غارت زدند.

همچنین در این روز، مشیرالسلطنه پاشاخان، میرزا محمدعلی‌خان قوام‌الدوله را به سمت وزیر مالیه معرفی کرد.

2 تیر 1306، کلاه جدیدی به نام کلاه پهلوی معمول و استعمال آن اجباری شد.

2 تیر 1307، مجلس شورای ملی در این روز  قانون اعزام محصل به خارج را تصویب کرد.

2 تیر 1308، وزارت پست و تلگراف 15 نفر محصل به اروپا اعزام کرد.

2 خرداد 1320،  وزارت خارجه آمريكا در تلگراف محرمانه اي به وزيرمختار كشورش در ايران (دريفوس) خاطرنشان ساخت «آلماني ها يك ستاد كل در سفارت كشورشان در تهران ترتيب داده اند و شعبات آن را در تجارتخانه هاي آلماني در سراسر ايران داير نموده اند.»

 

2 تیر 1335، آمریکا چهار هواپیمای جت به ایران هدیه داد. همچنین در این روز، سازمان آب تهران اعلام کرد تاکنون هفت هزار واحد مسکونی و کسبی از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند. در خبر دیگر آمده است همزمان با تشكيل كنفرانس كشاورزي پيمان بغداد در تهران، دولت ايران 50 هزار تن گندم از آمريكا خريداري كرد.

2 تیر 1342، بعد‌ از اد‌غام وزارتخانه ‌های بازرگانی و صنایع و معاد‌ن و تشکیل وزارت جد‌ید‌ اقتصاد‌، کار مطالعات برای هماهنگی میان د‌ستگاه‌های اد‌غام شد‌ه در این روز د‌ر مراکز یاد‌ شد‌ه آغاز شد‌. د‌ر این مطالعات سعی بر این بود که اد‌ارات مشابه د‌و وزارتخانه نیز د‌رهم اد‌غام و یکی شود‌ و کارها د‌ر مراکز جد‌ید‌ تمرکز پید‌ا کنند‌، به این منظور اد‌ارات حسابد‌اری و کارگزینی وزارت سابق صنایع و معاد‌ن به محل وزارت سابق بازرگانی منتقل گرد‌ید‌ و تشکیلات حسابد‌اری و کارگزینی یکجا متمرکز شد‌. ضمنا وزارت صنایع و معاد‌ن سابق نیز د‌ر محل وزارت بازرگانی سابق تمرکز یافت و اد‌اراتی که از محل وزارت بازرگانی سابق به اد‌اره مرکزی وزارت اقتصاد‌ انتقال پید‌ا کرد‌ند‌ عبارت بود‌ند‌: اد‌اره تثبیت قیمت ‌ها، اد‌اره بازرگانی د‌اخلی، اد‌اره امور شهرستان ‌ها، اد‌اره اتحاد‌یه ‌های صنعتی و اد‌اره بیمه و حمل‌ونقل.

 2 تیر1343، نام وزارت کار به وزارت کار و امور اجتماعی تغییر کرد.

2 تیر 1367، در پي برقراري روابط مجدد تهران و پاريس، دولت فرانسه خريد نفت از جمهوري اسلامي ايران را آغاز كرد.

2 خرداد 1390، آمریکا یک اپراتور بزرگ بنادر ایرانی و نیز خط هواپیمایی «ایران ایر» را تحریم کرد تا فشار علیه ایران را با هدف متقاعد کردن تهران به کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تشدید کند.

2 تیر 1394، وزرات صنعت، معدن و تجارت در حالی میزبان مراسم امضای تفاهم‌نامه طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی میان ایران‌خودرو و دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر بود که این وزارتخانه، سود بازرگانی واردات این نوع خودروها را صفر و تعرفه آنها را فقط چهار درصد در نظر گرفته است. در این مراسم که علاوه بر وزرای صنعت و علوم، مدیرعامل ایران‌خودرو و روسای دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر نیز حضور داشتند، دو تفاهم‌نامه برای طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی به امضا رسید، تفاهم‌نامه‌هایی که حصول نتایج آنها به حدود سه سال دیگر موکول شده است.

2 تیر 1397، فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوع‌الورود منتشر شد. ظاهرا دولت با هدف صرفه‌جویی ارزی، به دنبال محدودیت واردات کالاهای «غیرضروری» و «دارای مشابه داخلی» است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان