بازدید 12046
۸
پیمانه اقتصادی؛

قیمت طلا رکورد ۷۰ ماهه خود را شکست/ بانک مرکزی روسیه به دنبال راه اندازی ارز مجازی/ جدیدترین آمار از حجم نفت انبار شده در شناورها/ همتی: تأمین کسری بودجه از سه طریق

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، گرانی طلا تقاضا و حباب سکه را کاهش داد، فراز و فرود بورس در بهار ۹۸، تولیدکنندگان نفت خلیج فارس در سهمیه اوپک تغییر نمی‌دهند، قاچاق برنج منتفی است و بررسی ایمنی خودرو‌های برقی در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 22 June 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، گرانی طلا تقاضا و حباب سکه را کاهش داد، فراز و فرود بورس در بهار ۹۸، تولیدکنندگان نفت خلیج فارس در سهمیه اوپک تغییر نمی‌دهند، قاچاق برنج منتفی است و بررسی ایمنی خودرو‌های برقی در چین را در بر دارد.

ادامه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی با ۰.۴۵ دلار افزایش نسبت به روز پنجشنبه ۶۴.۹ دلار به فروش رسید. نفت آمریکا نیز ۱۲ سنت بالا رفت و ۵۷.۱۹ دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات دیروز بازار جهانی انرژی ۶۵.۹۵ دلار به فروش رسیده است.

به گزارش رویترز، اصلی‌ترین دلیل افزایش امروز قیمت نفت تداوم تنش در خاورمیانه پس از انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در آب‌های ایران است. در واقع وابسته شدن بازار امروز نفت برنت اولین هفته افزایشی را طی ۵ هفته گذشته تجربه می‌کند. از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت امیدوار بودن بازار نسبت به بالا رفتن نرخ بهره در آمریکاست که می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور کمک کند.

قیمت طلا رکورد ۷۰ ماهه خود را شکست

سی‌ان‌بی‌سی: روز جمعه با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، قیمت نقدی هر اونس طلا ۱.۳ درصد جهش کرد و به ۱۴۰۵.۸۳ دلار رسید. این اولین بار پس از سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی است که قیمت هر اونس طلا، از ۱۴۰۰ دلار فراتر می‌رود. قیمت طلا روز گذشته هم پس از اینکه فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد نرخ بهره را در سال جاری کاهش خواهد داد، بالا رفته بود. گروه تحقیقاتی دی‌بی‌اس سنگاپور در یادداشتی نوشت: قیمت‌های طلا از افت بازگشته‌اند و در حال افزایش هستند و ما معتقدیم این روند ادامه خواهد داشت. در عین حال شاخص دلار آمریکا افت کرد و به ۹۶.۵۴۳ واحد رسید. تنش‌های خاورمیانه به دنبال ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران در روز پنجشنبه، افزایش یافته است.

گرانی طلا تقاضا و حباب سکه را کاهش داد

محمد کشتی آرای در رابطه با بازار طلا و سکه در هفته گذشته گفت: بازار طلا و سکه از روز شنبه تا چهارشنبه در ثبات کامل قیمت و شرایط روانی فعال بود که با توجه به اخبار و اتفاقات بین‌المللی در پی رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی روند صعودی به این بازار وارد شد. این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه ارزش انس جهانی در روز چهارشنبه در حدود ۱۳۴۰ دلار بوده است گفت: از روز پنجشنبه قیمت طلا در بازار‌های جهانی با رشد ۶۰ دلاری به محدوده ۱۴۰۰ دلار رسیده است و این افزایش قیمت ثبات را از بازار طلا و سکه ایران گرفت.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: سکه تمام در ابتدای هفته چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد که با افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی این ارزش به قیمت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. کشتی آرای اظهار کرد: در ابتدای هفته هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۸۲۰ هزار ارزش گذاری شده بود که در روز پنجشنبه این قیمت به ارزش یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و در حال حاضر به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که هر گرم طلای خام ۱۸ عیار از نرخ ۴۳۰ هزار تومان به نرخ ۴۴۰ هزار تومان رسیده است. این کارشناس بازار طلا و سکه تأکید کرد: هر قطعه سکه نیم به ارزش دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود. وی یادآور شد افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و به تبع آن در بازار داخلی کاهش تقاضا در بازار ایران را به همراه داشته و این موضوع عاملی شده تا حباب سکه با کاهش قیمت روبرو و به ارزش ۴۱۰ هزار تومان برسد.

فراز و فرود بورس در بهار ۹۸

شاخص کل بورس تهران طی سه ماه نخست سال ۹۸ حدود ۵/ ۳۱درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد قرار گرفت. دماسنج بورس که در رالی صعودی سال ۹۷ از سایر بازار‌های مالی عقب مانده بود، در شروع سال نو توانست شروعی رویایی داشته باشد و در فروردین برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند. این رویه افزایشی در کنار دوره‌های کوتاه‌مدت اصلاحی ادامه یافت تا قله تاریخی ۲۳۸ هزار واحدی در تاریخ ۲۶ خرداد فتح شود. با این حال افزایش ریسک‌های سیستماتیک از جمله اوضاع نامناسب کامودیتی‌ها در بازار جهانی به واسطه جنگ تجاری، افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تحریم فلزات و صنعت پتروشیمی مانع از اوج‌گیری بیشتر شاخص کل شد. /دنیای اقتصاد

تولیدکنندگان نفت خلیج فارس در سهمیه اوپک تغییر نمی‌دهند

منابع اوپک اظهار کردند با وجود منقضی شدن مدت اجرای توافق کاهش تولید جهانی، تولیدکنندگان نفت خلیج فارس تولید نفت خود در ماه میلادی آینده را در چارچوب اهداف اوپک حفظ خواهند کرد. منابع آگاه در اوپک به رویترز اظهار کردند تولید نفت عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است در ژوئن مشابه سطح ماه می و تولید این کشور در ژوئیه مطابق با سهمیه توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک خواهد بود. طبق آمار اوپک، عربستان سعودی در ماه مه ۹.۶۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. ریاض تحت پیمان کاهش تولید اوپک در ماه‌های گذشته پایین ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز تولید کرده است. کویت و امارات متحده عربی که سایر تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند تولیدشان را در ژوئیه مطابق با سهمیه تولید اوپک حفظ خواهند کرد و تولیدشان را افزایش نمی‌دهند. کویت در ماه می ۲.۷۰۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود و تولید امارات متحده عربی ۳.۰۵۵ میلیون بشکه در روز بود که تولید هر دو کشور پایین سهمیه تولیدشان بود. به گزارش ایسنا، این اقدامات نشان می‌دهد تولیدکنندگان بزرگ اوپک خواهان ادامه توافق فعلی کاهش تولید هستند.

بانک مرکزی روسیه به دنبال راه اندازی ارز مجازی

رئیس بانک مرکزی روسیه از احتمال راه اندازی ارز دیجیتالی توسط این کشور خبر داد. به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه، الویرا نابیولینا در جمع دانشجویان روسی گفت: ممکن است روزی فرا برسد که روسیه اقدام به راه اندازی ارز دیجیتالی کند. البته وی این را هم افزود که تحقق یافتن چنین مسأله‌ای نیاز به زمان دارد و انجام فوری آن میسر نخواهد بود. خانم نابیولینا با اشاره به این که بسیاری از بانک‌های مرکزی سراسر جهان در حال تحقیق بر روی ارز‌های دیجیتالی هستند افزود: مسأله کلیدی این است که تکنولوژی باید قابل اطمینان و امن باشد. در حالی که استفاده از وجه نقد در برخی کشور‌های توسعه یافته به تدریج در حال صفر شدن است، رئیس بانک مرکزی روسیه از آماده نبودن جامعه روسیه برای حذف وجه نقد خبر داد و افزود: ارز دیجیتال یک پول الکترونیکی برای مردم و شهروندان است، اما آیا جامعه ما آماده نپذیرفتن وجه نقد هست؟ همچنین باید به مسأله ارزش ارز‌های دیجیتالی و ناشناس ماندن هویت استفاده کنندگان آن‌ها پاسخ داده شود. وی به دانشجویان روسی توصیه کرد تا به دنبال تحقیق بیشتر روی روش‌های پرداخت نوین و مقایسه مزایا و معایب آن‌ها با یکدیگر باشند.

قاچاق برنج منتفی است

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: بنابر آمار گمرک، از ابتدای سال تا کنون ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که بخش عمده آن برای ذخایر احتیاطی توسط دولت صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه بازار برنج ایرانی و خارجی از یکدیگر کاملا متفاوت است، افزود: با توجه به نیاز کشور و منتفی بودن قاچاق، حداقل یک میلیون تن دیگر برنج تا پایان سال باید وارد شود. کشاورز در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون افزایش تولید برنج گفت: اگرچه برخی کارشناسان مباحثی راجع به افزایش تولید برنج و کاهش نیاز به واردات را مطرح می‌کنند، اما مردم آثار این امر را در قیمت‌ها مشاهده نمی‌کنند.

وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت برنج ایرانی نسبت به ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، وارد نشدن برنج می‌تواند بر افزایش مجدد قیمت برنج ایرانی در بازار دامن بزند. وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید به طور کامل نسبت به موضوع آگاهی دارد و در غیر این صورت واردات برنج در فصل برداشت را لغو نمی‌کرد. وی قیمت هر کیلو برنج هندی در مبادی وارداتی را ۷ هزار و برنج پاکستانی را ۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو برنج هندی با نرخ ۸ هزار و پاکستانی با نرخ ۸ هزار و ۲۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود که به سبب افزایش قیمت جهانی ممکن است از یک ماه آینده نرخ هر کیلو برنج هندی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یابد. به گفته کشاورز، در حال حاضر در انتقال ارز برای واردات برنج پاکستانی به سبب شرایط تحریم با مشکلات متعددی روبرو هستیم که همین امر ۱۰۰ درصد هزینه انتقال پول به پاکستان را افزایش می‌دهد. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه قاچاق برنج به داخل کشور منتفی شده است، بیان کرد: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، قاچاق برنج به داخل کشور متوقف و میزان واردات به طور خالص مشخص شد.

جدیدترین آمار از حجم نفت انبار شده در شناور‌ها

شرکت ورتکسا اعلام کرد: حجم نفت انبار شده در شناور‌ها در جهان در ماه می‌به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید. به نقل از رویترز، نفت و میعانات گازی انبار شده در شناور‌ها در جهان در ماه می‌ به بالاترین میزان از آگوست ۲۰۱۷ تا کنون رسیده است. بر اساس این آمار که از سوی مؤسسه ورتکسا ارائه شده تحریم نفتی ونزوئلا و ایران به کاهش توان صادراتی اوپک منجر شده و باعث شده حجم نفت انبار شده شناور در ماه می‌به ۲۶ میلیون بشکه برسد. این در حالی است که متوسط نفت انبار شده در سال ۲۰۱۸ در شناور‌ها ۱۵ میلیون بشکه بود. ورتکسا می‌گوید: افزایش ذخیره نفت در پی تحریم نفتی ونزوئلا و ایران باعث شده است، نفت سنگین بیشتری در آب‌ها به صورت شناور نگهداری شوند. تولید نفت هر دو کشور کاهش یافته و تحریم‌ها به کاهش توان آن‌ها برای صادرات منجر شده است.

همتی: تأمین کسری بودجه از سه طریق

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه مجازی خود، اعلام کرد: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادی، شفافیت در سیاستگذاری و اجرا و پاسخگویی در قبال مردم، اجزای اصلی یک حکمرانی خوب برای بانک‌های مرکزی مدرن است. در شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن روبرو است، تلاش داشته‌ام برای برون رفت از وضعیت سخت و پیچیده، ولی گذرای این روزها، موارد یاد شده را سرلوحه فعالیت‌های بانک مرکزی قرار دهم. تجربه ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد کشور که ناامیدی طراحان حداکثر فشار اقتصادی را در پی داشت، خود محصول همین دیدگاه بوده و لذا، طبیعی است که همین رویه برای نحوه تامین کسری بودجه ۹۸ اعمال شود. تلاش برای جلوگیری از پولی شدن تامین کسری بودجه و در کنار آن، پرهیز از اقداماتی که موجب شوک جدید به قیمت‌ها، در دوره زمانی که اثر شوک ارزی به تدریج تخلیه می‌شود، بخشی از این سیاست است؛ لذا تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده شامل تلاش برای استفاده از مسیر‌های مختلف صدور بیشتر نفت، انتشار اوراق دولتی و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است. علیرغم اینکه بانک مرکزی دوره سختی را طی می‌کند، لیکن در خصوص غلبه بر مشکلات، با برنامه‌های در دست اقدام بسیار امیدوارم؛ همانگونه که در سه ماهه گذشته نزدیک ۵ میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی و دارو و بیش از ۶ میلیارد دلار از طریق نیما و واردات در مقابل صادرات تأمین شده است.

بررسی ایمنی خودرو‌های برقی در چین

دنیای اقتصاد: مقامات چینی به تعدادی از خودروسازان دستور دادند بررسی‌های ایمنی را در خودرو‌های برقی خود انجام دهند. این دستور پس از آتش‌سوزی برخی محصولات برقی «تسلا» و «نیو» صادر شده است. وزارت صنعت چین از این شرکت‌ها خواسته تا خودرو‌های موجود در انبار‌ها و مدل‌های فروخته شده به افراد را بررسی کنند تا هرگونه نقص ایمنی احتمالی مرتبط با باتری‌ها، کابل‌های فشارقوی و دستگاه‌های شارژ شناسایی شود. خودروسازان مورد بحث باید تا پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی گزارش اقدامات انجام شده را به مقامات چینی اعلام کنند. در ماه آوریل گذشته ویدئویی منتشر شد که در آن یک دستگاه تسلا مدل «اس» که در پارکینگی در شانگ‌های پارک شده بود ناگهان دچار حریق شد. تسلا به سرعت بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد، اما هنوز نتایج آن منتشر نشده است. کمتر از یک ماه پس از حادثه شانگ‌های یک مدل اس دیگر نیز در هنگ‌کنگ آتش گرفت. همچنین یک شاسی‌بلند شرکت نیو نیز در زمان سرویس دوره‌ای دچار حریق شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
کشتی ارا جان کدام حباب در ایران بواسطه اخذ مالیات بر ارزش افزوده و انواع تهدیدات مالیا تی دیگر قیمت سکه همیشه ۱۰ درصد بالاتر از ارزش ذاتی آن است و این ابدا حباب نیست چون وجه آن توسط دولت اخذ شده
باتوجه به قيمت بسياربالاي برنج داخلي اياقشر كارگروكارمند توان خريد ان دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
کارمند وکارگر حق نفس کشیدن هم ندارند
جناب همتی ،پاسخگویی در قبال مردم؟؟؟؟ مثل خریداران سکه؟ فکر میکنید انتشار اوراق دولتی خریدار خواهد داشت وقتی که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی خریداران سکه دولتی را نقره داغ کردند؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
سر هر سکه چند میلیون سود کردی تا حالا چند تا هزاری بدی مالیات نقره داغ شدنه ؟ چند تا پیش خرید کردی؟
طلا جهانی خفن بالا رفت ایران پایین امد.
جهانی پایین می اید ایران بالا میرود.
...
چهارصد تومن میزارن رو حقوق .صاحبخانه دوبرابر میزاره رو اجاره .هیچ نظارتی هم نیست . گناه نکردیم که تو ایران بدنیا اومدیم
حتما می یاییم اوراق می خریم! همون یبار که سکه خریدیم برای 7 پشت جد و آبادمون کافیه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی