بازدید 17741

سه ماه از سال گذشت و همچنان بر سر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان اختلاف است/ علت مناقشه جدید دولت و مجلس چیست؟

در حالی که فصل اول سال ۱۳۹۸ به پایان خود نزدیک می‌شود، همچنان موضوع اجرای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت مورد مناقشه برخی نمایندگان مجلس و دولت می‌باشد. تبدیل ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق به ضریب با استناد به بند «۱۵۸» تغییرات ردیف‌ها مصوب مجلس این روز‌ها به بحثی جدی تبدیل شده است. برخی معتقدند که بند ۱۵۸ از درب پشتی مجلس برای تصویب رفته و در مجلس قرائت نشده است بنابراین نمی‌تواند قانون باشد.
کد خبر: ۹۰۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰ 20 June 2019

تابناک اقتصادیدر حالی که فصل اول سال ۱۳۹۸ به پایان خود نزدیک می‌شود، همچنان موضوع اجرای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت مورد مناقشه برخی نمایندگان مجلس و دولت می‌باشد. تبدیل ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق به ضریب با استناد به بند «۱۵۸» تغییرات ردیف‌ها مصوب مجلس این روز‌ها به بحثی جدی تبدیل شده است. برخی معتقدند که بند ۱۵۸ از درب پشتی مجلس برای تصویب رفته و در مجلس قرائت نشده است بنابراین نمی‌تواند قانون باشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دولت در لایحه بودجه سال 1398 پیشنهاد داده بود که حقوق کارکنان دولت، پلکانی تا 20 درصد افزایش یابد. مجلسی ها معتقد بودند که این روش افزایش حقوق باعث خواهد شد کسانی که حقوق بیشتری می گیرند، دوباره از این افزایش حقوق نفع بیشتری ببرند و کسانی که حقوق کمتری می گیرند از این افزایش حقوق نفع کمتری ببرند. با توجه به این موضوع و بیشتر شدن شکاف حقوق، با نظر مجلسی ها طرح دیگری برای افزایش حقوق ارائه و تصویب شد.

در بند "ی" تبصره 12 قانون بودجه سال 1398 که مصوبه مجلس درباره نحوه افزایش حقوق در سال 98 می باشد، آمده است: افزایش حقوق گروه های حقوق‌ بگیر از قبیل هیأت های علمی، قضات، کارکنان کشوری و لشکری و بازنشستگان آنها شاغل در کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و بازنشستگان آنها به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده(۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند، از ابتدای سال ۱۳۹۸ حقوق یا عناوین مشابه مشمولین این بند به میزان ماهانه چهار میلیون(۴.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد. علاوه بر این افزایش، ضریب ریالی سالانه مشمول این بند نسبت به سال ۱۳۹۷ به میزان تا ۱۰درصد افزایش می‌یابد.

دولت در بخشنامه ‌ای در 31 فروردین ماه و بعد از مصوبه مجلس در قانون بودجه برای سه گروه، قضات و اعضای هیأت علمی (افزایش معادل 18 درصد)، شاغلان دستگاه های اجرایی (افزایش 18 درصد و حداقل افزایش 440 هزار تومان) و همچنین برای مقامات، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره، استانداران و... افزایش حقوقی معادل 11.3 درصد را لحاظ کرد. این مصوبه به تأیید هیأت تطبیق مقررات با قوانین مجلس رسید.

این مصوبه نشان می دهد، گویا دولت برای افزایش حقوق مبلغ 400 هزار تومان ثابت را نیز به ضریب تبدیل کرده است.

اکنون در حالی که در روزهای پایانی اولین فصل از سال 1398 به سر می بریم، هنوز بهارستان نشینان در زمینه نحوه اجرای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال جاری با پاستورنشینان اختلاف نظر دارند.

جدول زیر نیز که توسط مرکز پژوهش های مجلس تهیه و منتشر شده است، نشان می دهد که اختلاف نظرها بجاست و گویا مصوبه دولت در افزایش حقوق با آنچه مدنظر مجلس در این زمینه بوده، متفاوت است.

جدول زیر، آثار مصوبه مجلس و مصوبه هيأت وزيران را در سطح كاركنان دولت مورد بررسي قرار داده است.

مقايسه داده هاي جدول زیر نشان از آن دارد كه اجراي سياست مجلس شوراي اسلامي سبب خواهد شد كه كارمندان دولت با احتساب نرخ ماليات در مقايسه با سال 1397، بين 42 درصد تا 11.4 درصد از افزايش حقوق برخوردار باشند. این در حالی است که اجراي مصوبه هيأت وزيران سبب خواهد شد كه كارمندان دولت با احتساب نرخ ماليات در مقايسه با سال1397، بين 35 تا 16 درصد از افزايش حقوق برخوردار شوند.

سه ماه از سال گذشت و همچنان بر سر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان اختلاف است/ بند ۱۵۸ علت مناقشه جدید دولت و مجلس است؟

جدول بالا نشان می دهد كه مصوبه هيأت وزيران در راستاي مصوبه مجلس شوراي اسلامي نيست و تبديل حقوق 400 هزار تومان به ضريب ريالي كه توسط دولت در مصوبه هيأت وزيران انجام گرفته است، نتوانسته سياست افزايش پلكاني نزولي مورد نظر قانونگذار را محقق كند.

حالا پرسش این است که اولا چرا دولت افزایش حقوق 400 هزار تومان را به ضریب تبدیل کرد؟ و ثانیاً آیا دولت در تبدیل 400 هزار تومان افزایش حقوق به ضریب ریالی تخلف کرده است؟

برای پاسخ باید گفت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه ای در 29 خرداد ماه 1398 اعلام کرد: همین رقم ۴۰۰ هزار تومانی کارمندان اگر به شکل ضریب اضافه نشود، طبق قانون، به عنوان حقوق مستمر محسوب نمی ‌شود و بعد نمی ‌توانیم آن را در دوره بازنشستگی محسوب کنیم.

احتمالا به همین علت قانون به دولت این اجازه را داد تا این رقم را به ضریب تبدیل کند. بر اساس بند «158» تغییرات ردیف ‌های مصوب مجلس شورای اسلامی كه پس از تصویب قانون بودجه تحت عنوان «تغییرات متفرقه» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، به نوعی بند «ی» تبصره «12» مورد اصلاح واقع شده است. طبق مصاحبه 29 خرداد ماه 1398 رئیس سازمان برنامه و بودجه در بند ۱۵۸ که به دولت ابلاغ شد و درباره آن در مجلس اختلاف هست، آمده است که رقم ۴۰۰ هزار تومان را به صورت ضریب در نظر بگیریم.

البته حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و پیشنهاد دهنده مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال 98 که در برنامه مناظره شبکه یک در 24 خرداد ماه 1398 حاضر شده بود، گفت: بند 158 تقلبی است و مال مجلس نیست!

وی افزود: آقایان در کمیسیون دو خط اضافه کرده اند و در صحن مجلس هم قرائت نشده و رأی هم نیاورده است. در مجلس اگر یک واو قرائت نشود قانون نیست. حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین که در این مناظره حضور داشت در پاسخ به این صحبت های حاجی بابایی اظهار داشت: اگر این بند در مجلس قرائت نشده است چگونه رئیس مجلس آن را امضا نموده است؟ حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش گفت: این جزو متفرقه هاست و از درب پشت مجلس برای امضا رفته است!

این اظهارنظر حاجی بابایی البته در 28 خرداد ماه 1398 با واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس رو به رو شد و گفت: مجلس در پشتی ندارد و هر چه هست، مصوبه مجلس است و ابلاغ شده است. این گونه بیانات در شأن مجلس نبوده و نادرست است و آنچه مجلس تصویب کرد، این است که برای حقوق کارکنان 400 هزار تومان قطعی و مابقی با ضریب است که این 400 هزار تومان جزو ضریب است؛ بنابراین، این مطلب مصوبه مجلس است و باید اعمال شده و پیگیری می شود.

به هر حال آنچه مشخص است این که برخی نمایندگان مجلس معتقدند که بند 158 در مجلس قرائت نشده و به همین خاطر قانون نبوده و دولت نیز اجازه نداشته است که این 400 هزار تومان را به ضریب تبدیل کند و مصوبه مجلس در زمینه افزایش حقوق کارکنان در سال 98 را به نوعی دور بزند. این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان مجلس، رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه از قانونی بودن این بند صحبت می کنند و در نتیجه از درست بودن عملکرد دولت در زمینه افزایش حقوق کارکنان در سال 98 می گویند.

نکته بعدی در مورد میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای حقوق کارکنان در سال 98 می باشد که محل اختلاف است. حمیدرضا حاجی بابایی و گزارش اخیر مرکز پژوهش ها میزان این اعتبارات را 38.9 هزار میلیارد تومان عنوان می کنند که این مبلغ پاسخگوی افزایش 400 هزار تومان ثابت به اضافه افزایش 10 درصدی حقوق برای همه کارمندان است، حال آنکه محمدباقر نوبخت در مصاحبه اخیر خود میزان این اعتبارات را 32 هزار میلیارد تومان بیان نموده است. این اختلاف 7 هزار میلیارد تومانی در اعتبارات برای حقوق نیز جای پرسش دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
چطوره که با یه مصوبه داخلی وزارت بهداشت تو یه روز یکدفعه کارانه های ده ها و گاها صدها میلیونی پزشکان سه برابر شد (اونم زمانی که تورم زیر 10 درصد بود) و صدا از سنگ هم در نیامد ولی حالا تو این تورم 300 درصدی برای افزایش چهارصد هزار تومن کارمندان این همه اختلاف وجود داره؟
پاسخ ها
معلم ناامید
| France |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
من یک معلم ناامیدم
نه معیشت و نه منزلت و نه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
من هم معلمی بی انگیزه شدم
نوبخت همیشه بضرر قشر کم درآمد است همیشه
آقای حاجی بابایی قانونی که شما تو مجلس گذاشتین مثل همه قانون های دیگه تون پر از ابهام بود و دولت باز هم از همین ابهامات قوانین شما سوء استفاده کرد و راست هم میگه خلاف قانون عمل نکرده. 400 تومنو به همه اضافه کرده. از باقیموندش هم تا 10 درصد به کارمندها داده منتها به اونی که بیشتر حقوق میگرفته 10 درصد کامل داده و به اونی که کمترین حقوق رو میگرفته 1 درصد داده یعنی دقیقا برعکس نظر شما عمل کرده و در عین حال خلاف قانون هم عمل نکرده چون شما مجلسی ها نمیتونین قانون رو درست و واضح وضع کنین.
قانون مشخص است ۴۰۰ هزار تومان و تا ۱۰ درصد اضافه
ولی دولت چی کار کرد؟ برای حقوق های بالا تا ۲۰ درصد هم اضافه کرد
این یعنی تخلف قانونی
ایراد کار از قانونی است که ضعیف نوشته میشه و هزار روش برای اجراش وجود داره که گاهی حتی بر عکس هم هستند. کلا همیشه قانون گذاران با سواد ما قوانینشون یا پر از استثنا و تبصره هست یا بسیار جای تاویل و تفسیر داره.
پارسال هم مجلس اعلام کرد تا 20 درصد پلکانی افزایش یابد ولی فرمولی ارائه نداد و کلا همه چیزو به عهده دولت گذاشت و دولت هم اومد بین 6 تا 8 درصد پلکانی به همه داد و خلاف قانون هم عمل نکرده بود.
کلا مشکل اصلی از مجلسه که قانون رو درست نمی نویسه.
ناپختگی، عدم برخورداری از تجارب مدیران کارآزموده، شتاب و عجله، آینده را در نظر نگرفتن، عدم برنامه ریزی مناسب، ناهماهنگی، شعار دادن، و ...
اول حقوق مدیران رو قطع کنن ، بعد که مشکل 400 تومن حل شد ، حقوقشون رو برقرار کنن
این رییس همون کسی نبود برجام را یواشکی تایید کردن و ۲۰ دقیقه هم نشد؟
جالبترش اینجاس ک اگه قرار باشه دولت ی چیزی رو گرون کنه هنوز نه ب داره نه به باره با ملت علی الحساب حساب میکنن ولی نوبت ب خودشون ک میرسه خودشونو میزنن ب کوچه علی چپ
چه دغدغه هایی داریم تو این کشور تو این تورم سیصد درصدی افزایش 400 هزار تومن شده داستان. دلمون خوشه مملکت داریم.
سازمان های موازی، سازمان و پست هایی که بود و نبودنشون برای مردم فرقی نداره رو حذف کنید. الکی تو هر دستگاه هی هزار نفر نچپونید. باور کنید میشه چهار میلیون افضایش حقوق داد. خیلی جالبه آمریکا با دو میلیون حقوق بگیر دولت داره مدیریت میشه و جمعیتش 315 میلیون هست و ما با 8 میلیون حقوق بگیر دولت و با 80 میلیون جمعیت لنگ میزنیم.
من کاری به درصدها ندارم اما در همین جدول مشخص است که سقف حقوق بیش از ده برابر کف حقوق است این یعنی ظلم وجور درحق رعیت ____________ به روایت سایت جماران ازفرشاد مومنی هنگامی که شهید رجایی رییس جمهور شدند، خدمت شهید بهشتی رسیده و تفاوت دستمزد کارمندان و مدیران را بر اساس اسلام سوال کردند؛ شهید بهشتی نسبت کف و سقف حقوق ها را یک به سه دانستند و این قانون از زمان ریاست جمهوری شهید رجایی تا پایان دوره مسوولیت مهندس موسوی اعمال شد.__________خوب اون حاکمیت اسلام وعدالت بود اما امروز طبق جدول تابناک سقفیها یعنی دولتمردان ارشد ونمایندگان مجلس ود یقه سفیدها وژنهای مدعی بیش از ده برابر مردم عادی حقوق میگیرند وآنها فرزندان خودرا بورسیه وبه دامادی یکدیگر درمی آورند وهرروز برای فرزندان 96 درصد مردم نسخه های امر به معروفی ونحوه برخورد ارائه میکنند علت پیروزی درجنگ تحمیلی احساس برادری وبرابری بود ولی امروز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دراین بین حیف از استعداد هایی که در خصوص کشمکش این مصوبه شاخ به شاخ شده و هدر رفته اند و البته می رساند که در این میان یک کارشناس خبره وجود ندارد . که قانونی را وضع نماید که مو لای درزش نرود.
قانون باید به نحوی تدوین شود که هر کس آن را به سلیقه خود تفسیر نکند و برداشت همه از ان یکسان باشد اما ظاهرا قانون بودجه امسال جوری تصویب شده که باید تا پایان سال بین مجلس و دولت کش و قوس باشه و کارمندها هم سر کار !
دولت فقط میخواهد مردم ،در فشار کامل باشند ،فقط همین و بس
۱-در مصوبه مجلس اومده تا ۱۰٪ ولی عبارت پلکانی یا پلکانی معکوس یا هر کلمه ی مشابهی نیومده پس اصرار حاجی بابایی بجا نیست که تو مناظره مربوطه همه ش میگه من نوشتم من نوشتم۲- اگه افزایش حقوق رو نتونن تو بازنشستگی محاسبه کنن چه فایده ای داره جناب حاج بابایی؟
خدا خیر بده آ حاجی بابایی رو که قانونی به نفع اقشار محروم پیشنهاد داد
این همه بخوربخورهستش اینم روش
۴۰۰ تومان در حقوق بازنشستگی اثر نداره و کمک غیر مستمر است. ۱۰ درصد مجلس هم که اگر حدود ۴۰۰ تومان کم وبیش بشه، جمعا چه قسمت از بار فشار بر مردم رو بر می داره؟ چند برابری قیمت مواد غذایی، اجاره ها، گرانی تمام وسایل زندگی و .... بجای جدل بر سر این مساله، دستمزد و حقوق ها را متناسب با گرانی ها زیاد کنند توقع از نمایندگان این است .
همش زیر سر.نوبخت است ،او عاشق اقزدون حقوقهای لاکچری است و تمام دغدغه هایش حقوق چندده میلیونی است
تا اونا راضی باشند ،حقوقهای کم را چه به افزایش اونا عادت کردند گرسنگی بکشند ،اما حقوقهای لاکچری چون مربوط به خودشان هست باید هم افزایش زیاد داشنه باشد وقانون مجلس بر عکس اجرا شود.
پرسنل شهرداری بروجرد دقیقا حقوقشان نسبت به پارسال نصف شده وخانواده هایشان رو به نابودی هستند وتمام مزایا کلا قطع شده است اینهم از افزایش حقوق امسال ما
یک عده ، هنوز نتوانستند یه موضوع ساده را حل و فصل و اجرایی کنند... بعد همین مدیریت ، مدعی تمدن سازی هم هست.!!!!
مصوبه مجلس مبهم و در نتیجه غیر قابل اجراست.اگر ۴۰۰ تومن به پایه حقوق افزوده نشود و برای مثال بصورت ردیف ثابتی در فیش حقوقی اضافه شود امکان محاسبه آن در پاداش و حقوق بازنشستگی نیست ولی مالیات از آن کسر میشود.اگر مبلغی به حقوق پایه اضافه شود که با احتساب فوق العاده ها و مزایا باعث افزایش ۴۰۰ تومنی دریافتی شود به دلیل متفاوت بودن پایه حقوق و مزایا برای هر کارمند نیاز به محاسبه جداگانه هست .پیشنهاد میکنم نمایندگان مجلس قبل از هر پیشنهادی کمی مطالعه کنند
مگر طبق قانون نباید دستمزدها به اندازه تورم اضافه شود تورم چهارصد در صد است حقوق هم باید چهار برابر شود اینکه روشن و واضح است گفتگو ندارد .
ضمن تشکراززحمات اقای حاجی بابایی .چنانجه سخنان اقای نوبخت رادر چند هفته بررسی کنیم ایشان صمن اینکه حق قانونی افراد ضعیف را با این احرا پایمال کردند بلکه نگران حقوق بگیران بالای 10میلیونی هستند که مبادا از انان کسر شود .و شرمنده انان شود از نظر اقای نوبخت گور بابای افراد ضعیف جامعه.
پس قانون چه شده که به جای این که دولت طبق قانون اساسی می بایستی حقوق ها را برابر با نرخ تورم افزایش می داد نه طبق نظر خودش یا نظرات شخصی این وآن تاکی باید کارمندان و کارگران زیر این تورم های خودساخته ی خود دولت و مجلس قرار بگیرند
قانون مجلس این بود افزایش حقوق متناسب به نرخ تورم ولی این 400 هزار از کجا درآمد، فقط حاجی بابا می توان جواب بده
دور زدن قانون هم توسط مجلس و دولت ؟مگر نباید حقوق ها طبق نص صریح قانون طبق تورم افزایش پیدا کند؟؟
من خودم كارمند دولت هستم امروز به بانك مراجعه كردم اگر آنها هم كارمند حساب بشن ، كارمندان براي بيكاري حقوق ميگيرند 4 ميليون كارمند كه كارشان كمتر از 5 دقيقه در روز است حقوقي درحد 200 هزار تومان در روز مي گيرند و هيچ وقت با توليد كننده مانند كشاورزان كه در قبال 8ساعت همين مزد را مي گيرند برابر نيست 8 ساعت چيدن گوجه در زير آفتاب گرم معادل 5دقيقه كار در زير كولر البته 5 ساعت در زير كولرند ولي 5 دقيقه كار انجام مي دهند.
علتش ایجاد تبعیضه.خلاص
سلام واقعا چه کسی به فکر کارمندها هست به نظرم تموم این مسایل و پیگیری جز بازی سیاسی نیست میگین نه فقط نگاه کنین چه عدالتی وجود داره یکی 30 میلیون حقوق میگیره یکی 1 میلیون واقعا انصافه چه نظارتی هست خودشون بعضی از حقوق هارو بردن به عرش حالا میگن چرا حقوقشون زیاده از ما می پرسن واقعا جای تاسف داره
سلام : باز انتخابات نزدیکه به فکر اقشار ضعیف جامعه یعنی بازنشستگان ، کارمندان و کارگران افتادن یعنی خودشون نمیدونند اختلاف حقوق مدیران و کارمندان تا چه حدیه ؟ نمیدونند تورم واقعی تو ایران چنده ؟ فکر عدم قدرت خرید مردم عادی نیستند ؟ تا چه حد ظلم تا چه حد اختلاف طبقاتی . آیا حقوق 54 میلیونی و 2 تا 3 میلیونی با این 400 و 500 تومان و اختلاف مجلس و دولت قابل توجیه هست ؟ خدایا فریاد رسی بفرست تا مشکل 90 درصد جامعه رو درک کنه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر