بازدید 3071
اقتصاد در گذر زمان

از خلع ید دولت مصدق از شرکت نفت ایران و انگلیس تا خوان آخر بازار دوم ارز

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 19 June 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۹ خرداد ۱۳۳۰، دولت دکتر محمد مصدق از شرکت نفت ایران و انگلیس خلع ید کرد.
 
۲۹ خرداد ۱۳۳۲، به مناسبت سالروز خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس، فراکسیون نهضت ملی از مردم تهران دعوت کرد تا در میدان بهارستان حضور یابند، در این گردهمایی دکتر شایگان، دکتر سنجابی و مهندس رضوی درباره اهمیت، موضع و حساسیت مبارزه ملت ایران سخنرانی کردند.
 
۲۹ خرداد ۱۳۳۷، قرارداد رفع اختلافات مرزی بین دولت‌های ایران و شوروی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
 
۲۹ خرداد ۱۳۴۴، دولت لیبی اداره نفت کشورش را به ایران سپرد و یک هیات شش نفره از ایران عازم لیبی شدند.
 
۲۹ خرداد ۱۳۵۴، سناتور ادوارد کندی، طی نطقی در مجلس سنای این کشور از سیاست امریکا در فروش اسلحه به ایران و دیگر کشور‌های منطقه و جذب قسمتی از درآمد نفت درمقابل ارسال اسلحه و تقویت هرچه بیشتر موقعیت نظامی کشور‌های مذکور انتقاد کرد.
 
۲۹ خرداد ۱۳۵۶، دکتر علی شریعتی به طرز مشکوکی در لندن درگذشت.
 
۲۹ خرداد ۱۳۷۹، مؤسسه نیویورک تایمز متن کتاب «کودتای سیا در ایران» را که به کودتای ۲۸ مرداد آمریکا و انگلیس علیه دولت مصدق اختصاص دارد به روی شبکه اینترنت قرار داد.
 
۲۹ خرداد ۱۳۹۰، یک سال سکوت آماری دولت درباره نرخ بیکاری، سرانجام سه دولتمرد را به مجلس کشاند تا نمایندگان در یک جلسه پرحاشیه کارنامه اشتغالزایی دولت را به چالش بکشند. وزرای کار و تعاون که به همراه رییس مرکز آمار به مجلس رفته بودند، هنگامی که از ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ سخن گفتند و کاهش نرخ بیکاری را از ۱۳.۵ درصد در بهار ۸۹ به ۱۱.۵ درصد در بهار ۹۰ گزارش کردند، با فریاد‌های اعتراضی نمایندگان مجلس مواجه شدند که صحت این آمار‌ها را زیر سوال می‌بردند. با وجود تلاش عادل آذر، رییس مرکز آمار برای «دفاع از حیثیت حرفه‌ای جامعه آمار کشور» احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس که پس از او در مجلس نطق می‌کرد، آمار ارائه شده درباره نرخ بیکاری را با توجه به رشد اقتصادی کشور «غیر واقعی» خواند و گفت: هر کس در حد لیسانس هم اقتصاد خوانده باشد، این آمار را قبول نمی‌کند.
 
۲۹ خرداد ۱۳۹۵، در ادامه خبر‌های بد برای اپل در چین، این بار یک دادگاه محلی جلوی فروش آی‌فون ۶ و ۶ پلاس را در پکن گرفت. علت این حکم هم کپی‏‏برداری طراحی آی‌فون از یک گوشی هوشمند چینی اعلام شده است.
 
۲۹ خرداد ۱۳۹۶، جمهوری اسلامی ایران اولین حمله موشکی اش را به اهدافی خارج از مرز‌های کشور انجام داد؛ حمله‌ای در پاسخ به عملیات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و همچنین حرم مطهر امام (ره). در این عملیات که «لیلة‌القدر» نام داشت، سپاه پاسداران ۶ فروند موشک بالستیک میان برد را به اهداف مختلفی در بُرد‌های ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شلیک کرد.
 
۲۹ خرداد ۱۳۹۷، اعطای مجوز برای معامله اظهارنامه‌های صادراتی که به منزله ایجاد بازار دوم برای ارز است، در خوان آخر قرار گرفت. اگرچه صحبت‌های دو مقام دولتی این نگرانی را در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرد که این طرح به مرحله اجرایی نخواهد رسید، اما برخی شنیده‌ها حاکی از این است که رایزنی‌ها با بالاترین مقام اجرایی کشور ادامه دارد. با ارزش‌دار شدن اظهارنامه‌های صادراتی و تعیین نرخ این اظهارنامه‌ها در خریدوفروش میان واردکننده و صادرکننده به‌صورت توافقی، قرار بود واردکنندگانی که نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کنند، از ارز صادراتی کالا‌ها با پایه غیرنفتی بهره گیرند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان