بازدید 3861

انتقاد شدید یک فولادساز از وزارت صنعت؛ چرا جلوی صادرات را گرفتید؟

یک فعال بخش فولاد با بیان اینکه چرا وزارت صنعت به جای کنترل بازار کالاهایی که ما حتی مازاد تولید در آنها داریم کوتاه ترین راه را انتخاب و برای صادرات مانع تراشی می‌کند، درباره دلایل افزایش قیمت انواع محصولات فولادی توضیح داد.
کد خبر: ۹۰۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ 16 June 2019

تقی ممتازان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قرار بود از مجموع 55 میلیون تن فولاد تولیدی در کشور 20 میلیون تن آن صادر شود اظهار داشت: متأسفانه بروز مشکلات در سطح بین المللی باعث شد تا به این هدف صادارتی دست پیدا نکنیم و علاوه بر این مازاد تولید به جای صادرات به سمت بازار داخل سوق پیدا کند.

وی با بیان اینکه فولادسازان مجبورند قیمت محصولات را با توجه به هزینه‌های تولید تغییر دهند، افزود: ما گران فروشی نمی‌کنیم، اگر هزینه‌های تولید را در بخش فولاد مورد بررسی قرار دهید مشاهده می‌شود که میزان رشد قیمت‌ها در مقایسه با افزایش هزینه‌های تولید بسیار اندک است.

این فعال بخش فولاد گفت: در دو ماهه امسال 1.5 تا 2 میلیون تن صادرات فولاد آن هم در بخش شمش و اسلپ انجام شده که اگر مشکلات ادامه پیدا کند به طور حتم حجم این صادرات کاهش پیدا خواهد کرد.

*شرایط سخت صادرات و وزارتخانه‌ای که سرگرم تنظیم بازار داخل است

ممتازان به ریزش قیمت ها با ورود فولادهای مازاد به بازار اشاره کرد و افزود: خرید از ایران بسیار با ریسک است علاوه بر این باید تولید‌کننده ایرانی هزینه بیمه و حمل و نقل کالاهای صادراتی را هم پرداخت کند تا در نهایت مشتری بین المللی حاضر به خرید شود. با این شرایط کدام تولید کننده می تواند رشد صادرات داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همیشه در زمینه صادرات فولاد واسطه‌ها حضور داشتند، گفت: متأسفانه در حال حاضر تبادلات بانکی قطع شده و صرافی‌ها و کانال های مالی مدام در حال رصد هستند و تولیدکننده مجبور است با این شرایط سخت صادرات محصولات را انجام دهد. 

این فعال بخش فولاد با انتقاد از اینکه وزارت صنعت به عنوان متولی امر صنعت باید نگاه کارشناسی و صادرات محور داشته باشد، اظهار داشت: امروز اولویت وزارت صنعت تنظیم و کنترل بازار داخل شده است و به نوعی مسائل سیاسی داخلی کشور بر مسائل اقتصادی ارجحیت پیدا کرده که این موضوع یک مشکل اساسی برای تولیدکنندگان کشور است.

ممتازان اضافه کرد: وزارت صنعت باید به بررسی ریشه‌ای مشکلات در افزایش قیمت‌ها و یا کمبود کالاها در سطح بازار بپردازد نه اینکه در یک تصمیم مقطعی و بدون کارشناسی صادرات کالاها را متوقف کند. امروز صادرکننده با مشقت بسیار بازاری برای فروش محصولات خود بدست آورده چرا به جای کمک سنگ جلوی پای آنها می گذارید؟

*صادارت که نانوایی نیست/ با مازاد تولید چه کنیم؟

وی با اعلام اینکه بخش فولاد صنعتی ارز آور است، تصریح کرد: چرا به این صنعت نگاه ویژه ندارید؟ آقای رحمانی وزیر صنعت هنوز نگاه صادرات محوری به بخش فولاد و سایر صنایع ندارد. صادرات یک نانوایی نیست که بتوان درب آن را باز کرد و مابقی از بوی آن منتفع شوند. به ما بگوید با این شرایط سخت تحریمی ما با مازاد تولید خود چه کنیم؟ چرا یک سیاست روشن برای توسعه صادارت بخش فولاد اتخاذ نمی شود.

وی با بیان اینکه چرا وزارت صنعت به جای کنترل بازار کالاهایی که ما حتی مازاد تولید در آنها داریم کوتاه ترین راه را انتخاب و مانع تراشی هایی برای صادرات اعمال می‌کند، اظهار داشت: مدام شعار می‌دهند که بخش خصوصی در صنایع سرمایه گذاری کند اما با یک بخشنامه غیر کارشناسی مانع فعالیت آنها می شوند.در نهایت هم تصمیم‌هایی می‌گیرند که فقط به نفع یک بخش خصوصی خاص بوده و بعد از انتفاع آنها آن تصمیمات را لغو می کنند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر