بازدید 9030

اقدام درخور توجه یک عضو شورای شهر و پیشنهادی به عموم مسئولان

در مجلس شورای اسلامی نیز تقریبا اوضاع به همین روال است و عملا بخش زیادی از کار نمایندگان بر عهده بدنه کارشناسی و نهاد پژوهشی مهمی به نام مرکز پژوهش‌ها قرار دارد و افزون بر آن، امکان جذب مشاور و پژوهشگر و بهره‌مند شدن از تجارب و تحقیقات وسیع دانشگاهی و... در اختیار نمایندگان مردم قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 16 June 2019
تابناک اجتماعی -
نمایندگان مردم در شورا‌ها و مجلس شورای اسلامی به چه اموری مشغولند و ساعات کاری شان را چگونه پر می‌کنند؟
 
به گزارش «تابناک»؛ این پرسی است که تاکنون پاسخ‌های کلی و کلیشه‌ای فراوانی به آن داده شده، اما تنها یک تن کوشیده پاسخی مستدل و مستند به آن ارائه دهد؛ یکی از اعضای یکی از شهر‌های جنوبی کشورمان که در کانالش گزارش هفتگی فعالیت هایش منتشر می‌کند.

«۱-حضور در مراسم فاتحه خوانی مردم برای تسلی خاطر بازماندگان، ۵ مورد
۲-حضور بموقع در دفتر شورا ۳ روز در این هفته برای پاسخگویی به ارباب رجوع محترم شهر
۳-مساعدت مالی به فقرا و بعضی از مراجعه کنندگان نیازمند در حد بضاعت
۴-حضور در دفتر ... نماینده مردم در مجلس برای پیگیری مطالبات
۵-سرکشی به منازل مردم برای عید دیدنی و تبریک عید سعید فطر به اهالی شهر برای ایجاد صمیمیت و صله رحم
۶-حضور بر سر مزار شهدا گرانقدر شهرمان
۷-شرکت در دعای پرفیض ندبه
۸-حضور در نماز عبادی، سیاسی جمعه شهر
هر هفته گزارشکار خواهم داد؛ منتظر پیگیری‌ها و خبر‌های خوش باشید. التماس دعا»

این یکی از آخرین گزارش‌هایی است که نماینده مذکور در کانالش در یکی از شبکه‌های اجتماعی درج کرده تا آگاهی کاملی از فعالیت‌های نماینده مردم دیارش در شورای شهر در اختیار ایشان گذارده باشد؛ گزارشی که تا حد زیادی عجیب و حتی شائبه برانگیز به نظر می‌رسد، به ویژه آنکه حضور در نماز جمعه و دعا و صله رحم را هم در زمره امور انجام شده در راستای نمایندگی مردم قرار داده است!

موضوعی که واکنش برخی از اهالی این خطه را به دنبال داشته و انتقاداتی را متوجه این نماینده کرده است؛ انتقاداتی که کلیدی‌ترین آنها، تلاش این نماینده برای گزارش سازی و بزرگ نمایی فعالیت صورت گرفته توسط وی است؛ بزرگ نمایی فعالیت‌هایی که تقریبا با انتظارات عموم از وظایف نماینده شورا همخوانی ندارند.

این در حالی است که به باور برخی، عملا نمایندگان شورا فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند و تنها فعالیت مؤثرشان به حضور در صحن و بحث و بررسی دستور کار‌ها محدود می‌شود. دستورکار‌هایی که اغلب پیرامون مباحث مالی شهرداری و شهری هستند و در رأی گیری در خصوص آن‌ها نیز فعل و انفعال خاصی جز تن دادن به نظر پیشنهاد دهنده آن دستور کار یا مخالفت با آن (در صورتی که جناح سیاسی وی متفاوت باشد!) رخ نمی‌دهد.

داستانی که البته در شهر‌های بزرگتر متفاوت است، با این ملاحظه که شورا‌های شهر در این دست شهر‌ها به دلیل بهره مندی از ردیف بودجه و درآمد‌های پایدار بیشتر، به بدنه کارشناسی مفصل و البته هزینه‌بر مجهز است که آن بدنه موجب شکل گیری اتفاقاتی متفاوت از شورا‌های شهر‌های کوچک می‌شود؛ تفاوتی که ناشی از هزینه منابع مالی است.

این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی نیز تقریبا اوضاع به همین روال است و عملا بخش زیادی از کار نمایندگان بر عهده بدنه کارشناسی و نهاد پژوهشی مهمی به نام مرکز پژوهش‌ها قرار دارد و افزون بر آن، امکان جذب مشاور و پژوهشگر و بهره‌مند شدن از تجارب و تحقیقات وسیع دانشگاهی و... در اختیار نمایندگان مردم قرار دارد.

مسأله‌ای مهم که البته نافی فعالیت‌های نمایندگان مجلس و اعضای شورا‌ها نیست. فعالیت‌هایی که لازم است شفاف و مشخص برای مردم تشریح شوند و برای این امر چه راهی بهتر از بهره‌مند شدن از مزایای شبکه‌های اجتماعی. دنیایی مجازی که بعید است نماینده‌ای در آن عضویت نداشته باشد و به فعالیت در آن مشغول نباشد. فعالیتی که در ایام انتخاباتی به شدت اوج می‌گیرد و می‌بایست در ایام کاری نیز تداوم بیابد؛ درست مانند مسیری که نماینده عضو یکی از شورا‌های شهر در جنوب غربی کشورمان در پیش گرفته و می‌شود با رفع اشکالاتش، آن را به عنوان نسخه‌ای مورد نیاز برای اطلاع عموم مردم از شرح فعالیت نمایندگانشان در شورا‌ها و مجلس و حتی اطلاع از فعالیت‌های دیگر مسئولان، مطرحش کرد. گزارش کار‌هایی که بی شک ارائه مستمرشان به عموم، مزایای پرشماری به همراه دارد و شاید با توجه به گسترش اقبال شبکه‌های اجتماعی میان ایرانیان، زمانش رسیده که مطالبه عمومی از مسئولان شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار